Luotettava välittäjä hakusessa USA:sta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BigOJS, 18.10.2009.

  1. Asteriks

    Asteriks 1st gear

    Morjesta!

    Osaako jokui sanoo onko ashevillen lähellä auton kattojaa sellasta luotettavaa?
     
  2. 42olds

    42olds 2nd gear

    http://www.raysautomotive.net/ ja palstalla impala1968 hoitelee suomen pään hommat.
    Kuljetuskin hoitui minulla erittäin hienosti lähelle kotia.
     
  3. SS-454

    SS-454 Gearhead

    Rami ja Jusun kautta on tänne hoitunut vuosien saatossa kymmeniä autoja.
    Homma toimii...
     
  4. HC-Silence

    HC-Silence 3rd gear

    Floridasta yksittäisen moottorin tuonti saattaisi olla edessä jos löytyisi sopiva äijä hommaan. Raysautomotiveen oltu jo vähäsen yhteydessä, mutta jos on muitakin tapauksia, niin kiinnostaisi.

    Patti ois Orlandossa, Floridassa ja ois kiva saada mahd. Lyhyt jenkkien sisäinen maarahti lastauspaikalle.
     
  5. 42olds

    42olds 2nd gear

    Falconttihan kärrää osia ja autoja tuolta. Taisivat jossain vaiheessa mainostaa et niillä ois joku välikäsikin Orlandossa.
     
  6. Fleetwoodisti

    Fleetwoodisti 3rd gear

    Ostin oman auton Ebaysta ja auton toi Rays Automotive. Homma sujui periaatteessa hyvin sujuvasti, lukuunottamatta pieniä yhteysongelmia välillä välittäjään.
    Suurempana ongelmana pidän sitä että kun olin ostanut auton niin en missään vaiheessa saanut mitään tietoa siitä mitä sieltä on tulossa. Eli onko kyseessä todellakin sama yksilö minkä kuvat oli myyntisivulla ja mitä on auton mukana. Onko mukana kaikki mitä pitäisi olla ja onko myyjä laittanut mukaan kauppaan kuuluvan esim. katon?
    Ebaylla on sinänsä hyvä ostajan suoja mutta se ei päde, jos teet valituksen kolmen kuukauden päästä kun auto on lopulta Suomessa.
    Tässä itse olisin kaivannut kuvia kun auto on satamassa ja päässyt ainakin päällisin puolin näkemään auton olevan sitä mitä on sovittu. Jostain syystä se ei vaan tuntunut mitenkään onnistuvan.
    En tiedä miten muilla välittäjillä homma toimii?
     
  7. auburn

    auburn Gearhead

    Taitaa olla perusettiä tuo, ainakin omalla kohdalla lähes aina alkanut mykkäkoulu kun raha vaihtanut omistajaa. Kerran sain pari kuvaa autosta kontittamon pihasta ja sähköpostin : "Tuollainen sieltä tuli, minusta ihan kohtuullinen noin vanhaksi, laitetaanko tulemaan ?"
    Mikä minusta oli ihan riittävä.
     
  8. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Kai teilla oli sovittuna ostetaanko auto myyjan antamien kuvien perusteella vai lahteeko Ray's paikanpaalle katsomaan? Kylla ma ainakin aina sovin miten toimitaan, uskoisin Ray's:n tekevan samoin, on kuitenkin kokenut alan konkari. Monen monta autoa on ostettu asiakkailleni Ebayn kautta juuri noin etta ei olla kayty paikanpaalla mutta se on aina asiakkaan tietoinen valinta.

    Ja ei, en ole kytkoksissa kyseiseen firmaan mutta itse alalla toimivana en toivoisi etta ketaan kanssaveljea mollataan perusteetta.
     
    rb tykkää tästä.
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tämä liittyy myös noihin välittäjien yhteysongelmiin.
    Olen itseasiassa pantannut tätä raporttia jonkin aikaa, jotta en kirjoittaisi suurimman tunnekuohun vallassa törkeyksiä.

    Kaverini oli pitkään etsinyt 1969 Corvettea. Tapanani on pitää silmät auki, ja aina sopivan tarjokkaan tullen vinkata kaveria. Bongasin alkuvuodesta (2017) OD:lla myynti-ilmoituksen, jossa nimimerkki Wisconsin (a.k.a Aki Poikonen) kauppasi juuri kaverin spekseihin istahtavaa Corvettea maahantuotuna Suomeen.
    Vinkkasin tästä kaverille ja sainkin valtuutuksen kysyä lisätietoja. Niitähän saatiin, oikein kuvien kanssa. Sähköposteihin vastattiin äkkiä, palvelu oli joviaalia, ja kohtuullisen vatvomisen jälkeen homma vaikutti niinkin lupaavalta, että kaupat tehtiin. Kaveri pisti tammikuussa fyffet rapakon taakse ja jäätiin odottelemaan konttia saapuvaksi. Itsekin tilasin omaan projektiini kohtalaisen määrän osia.
    Homma vaikutti hyvältä ja arvelin, että Wisconsin on luotettava kaveri koska en löytänyt miekkosesta riitasointuja keskustelupalstoilta, jne.

    Paitsi että sen jälkeen, kun kaveri oli laittanut Vettestä fyrkat rapakon taakse alkoi täysi radiohiljaisuus. Tilannepäivityksiä ei enää kuulunut, puheluihin ja sähköposteihin ei vastattu. Sekä minä että kaverini yritimme molemmat häntä tavoitella, mutta vastauksia saatiin vain harvakseltaan eri syihin vedoten.
    Alussa ei ollut pienintäkään viitettä siitä, että Vette ja tilaamani osat olisivat aidosti hoidossa ja Suomeen tulossa. Kuvia tippui aina josku lypsämällä...
    Alkuun naureskelimme kaverin kanssa, että taitaa mennä juhannukseen kun auto on himassa, mutta jo pääsiäisen tietämillä alkoi hymy hyytyä, koska asia alkoi oikeasti olla niin!
    Meikäläisen osat nyt olivat toissijainen asia, mutta kaverilla oli viisinumeroinen summa lähetetty sokkona rapakon taakse ja aiheutti melkoista kuumotusta. Kaupanteossa Poikosen lupaamat toimitusajat olivat kuitenkin olleet jotain aivan muuta...

    Koska mitään ei tiedusteluihimme vastattu, ja kaupanteosta oli kuulunut jo kaksi kuukautta ilman tietoa kuorman lähtemisestä, lähetin tavallista kovemmalla kielenkäytöllä varustetun meilin, johon yllättäen sain vastauksen (suora lainaus)

    tuntuu olevan kova kiire osien kanssa, pitasko mun pyytaa California shippingia
    lahettamaan sun osat takas meille ja laitan UPS;lla tulemaan sulle?
    Kukaan auton ostajista ei ole minua hatistellyt mutta osat tuntuu oleva kiireellisempia
    kun itse auto. Voit toki laittaa alamoloa minne haluat mutta laita sitten liitteeksi tama
    mun viesti etta kaikki tietaa missa mennaan.
    Teen tata autohommaa tayspaivasen laiteasennus imsinoori tyon jalkeen
    kun kerkeen.

    Että semmoista meininkiä. Ensinnäkin, vaikka sä teet täysipäiväistä duunia muualla, ei ole selitys sille miksei meileihin vastata tai lähetetä tilannepäivityksiä. Plus suoranaista vittuilua, kun yritetään saada tietoa että missä mennään.
    Emme todellakaan piinanneet jatkuvalla meilipommituksella, vaan asialliseen sävyyn ja noin parin viikon välein.

    Tarkistin meilihistoriasta, ja vierähti oikeasti kuukausi siihen että sai lypsettyä edes jotain tietoa. Milloin oli paperiongelmia ja tai yritettiin saada jotain Mustangeja konttiin, ja milloin mitäkin. Ei vähäisintäkään tiedonjakoa siitä, missä mennään tai muutakaan informaatiota.

    No miten tämä homma sitten päättyi?

    Tammi-helmikuun vaihteessa maksettu Vette tuli Suomeen heinä-elokuun vaihteessa.
    Mitään tietoa auton kontituksesta saati rahtinumeroa, tms. ei Poikoselta kuulunut, vaan jouduimme käytännössä Suomen päästä kyselemään että "onks tietoo onks tällasta tulossa jonnekkin?". Siis mitä helvettiä??
    No siinäkään kuormassa ei ollut kaikki, vaan jouduimme taas kyselemään ja toivomaan, että loput osista tulisivat jossain kontissa perille. No tulihan nekin sitten viimein, mutta tietoa lypsämällä sieltä täältä.

    Annan vain yhden kullanarvoisen vinkin:

    Älkää perkele haksahtako nimimerkki Wisconsinin myynti-ilmoituksiin V8 Marketissa. Teillä menee hermot ja yöunet.

    (tsekatkaa ennemmin samat myyntivessat Craigslistista ensin, ja hoitakaa kunnon välittäjä paikalle)

    Edit:
    Jos Mr. Poikosella olisi ollut kykyä vastata edes lyhyesti yhteydenottoihin, tai lähettää silloin tällöin statuspäivitys että missä mennään, olisi tilanne ollut aivan toinen. Se olisi ollut ihan ok!
    Jos titlen, konttien täytön, yms. kanssa oli ongelmia niin on täysin ok kunhan niistä kerrotaan suoraan ja tiedotetaan.
    Sen sijaan, että pidetään täyttä radiohiljaisuutta ja yritetään sompailla kontteja matkaan on täysin amatöörimäistä ja liki edesvastuutonta puuhastelua.
    Tosin mitä olen kanssaharrastajien kanssa asiasta jutellut, niin en ollut ihan ensimmäinen tämän herran tuontipalveluista pulssiaan nostanut kaveri...
     
    Muokattu: 16.10.2017
    Pertti K, Peeaa, MIAMIDRAGRACING ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. jouni

    jouni Gearhead

    Todella samanlainen kokemus Poikosesta itsellä viime talvena Mach1 Mussen tuonnin osalta.

    Auto maksettu joulukuun 2016 puolivälissä ja viimein viikko ennen juhannusta auto omassa tallissa. Kuukausiin ei saanut mitään tietoa, että missä mennään. Toisen välittäjän kautta sain tietoa, että papereiden kanssa oli ongelmaa. Sitten kun ilmoitin, että tiedän noista ongelmista, niin viimein sain jotain vastauksia.

    Nyt sitten on samatta edelleen 300€, jonka Aki laskutti tuplana. Kesäkuussa lupasi palauttaa, nyt olen 6 kertaa asiasta muistuttanut, eikä tunnu olevan aikomustakaan palauttaa eli vissiin sitten vetää rahat liiviinsä. Varastamiseksi tai kusettamiseksi sitä taidetaan sanoa.

    Jos toimituksessa on ongelmaa ja kerrot siitä avoimesti, niin ehkä asiakkaalla voi olla ymmärrystä viivästyksen suhteen. Täysi radiohiljasuus on paskaa palvelua.

    En suosittele Poikosta /Wisconsinia, enkä tule enää koskaan tilaamaan hänen kautta yhtään mitään.
     
    Peeaa, jakulepi ja belair54 tykkäävät tästä.
  11. BBC

    BBC Guest

    Minä olen aina ostanut autoni suoraan. Jos myyjä tosiaan haluaa tehdä kauppaa, hän ottaa ne kuvat mitä pitääkin ja mitä pyydän. Tosiasia on se että minä olen kuullut ja nähnyt niin nämä "huippu välittäjien autot" on useammin negatiivisia yllätyksiä kuin suoraan ostetut.

    Nytkin yksi auto tuli Houstoniin. Ostin auton Iowasta, pidättelin sitä pari vkoa ja sitten panin Petterille viestin että hoida nouto. 700usd ja auto on Houstonissa, tittle tietenkin etukäteen kirjattuna kirjeenä samaan paikkaan. Eikä taaskaan tule olemaan mitään ylläriä eikä tarvi maksaa kenenkään yli-insinöörin palkkioita (+ tinkaavat ja ottavat enemmänkin välistä, sitä on markkinatalous).

    aulis
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Huvittaa muuten Mr. Poikosen myynti-ilmoituksissa loppukaneetti ”Asialliset yhteydenotot” :)

    Palaute puhukoon puolestaan.
     
  13. pinemankustom

    pinemankustom 3rd gear

    kimmok2014 ja jakulepi tykkäävät tästä.
  14. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Kotimaisista välittäjistä kokemusta löytyy ainoastaan Palosen Arista ja Jarmosta Los Angelseista (arskazone). Heistä pelkkää positiivistä parin auton kokemuksella.

    Itse olen ostanut myös auton suoraan amerikkalaiselta kauppiaalta kuvien ja asiallisen kommunikaation jälkeen. En kokenut tarvitsevani välittäjää kun myyjä hoiti asian erittäin fiksusti. Tämä diileri tilasi auton rahtaamisen Chicagosta Kotkaan, homma toimi kympin arvoisesti ja edullisesti. Muistaakseni rahtilasku oli n 1600 USD, aikaa kului vähän vajaa kaksi kuukautta. Käytännön logistiikan hoiti Schumacher Cargo (www.schumachercargo.com/fi/car-shipping-to-finland.html) , firman erikoisalana nimenomaan autojen maa- ja merirahti. Informaatio pelasi koko ketjun ajan heidän kanssa, dokumentit, kuvia ja tietoja sai sähköpostilla, myös nettiseuranta lähetykselle.

    Uskallan suositella tutkimaan myös tätä vaihtoehtoa, varsinkin jos myyjä on asiallinen, ettei jää epäilystä kohteen kunnosta. Schumacher hoiti koko ketjun myyjän pihasta Kotkan satamaan saakka.
     
    Muokattu: 3.11.2017
  15. PeteKoo

    PeteKoo 2nd gear

    Tähän on helppo yhtyä! Uskomattoman hyvä palvelu ja yhteydenpito. 1 stä > 10 annan 12.
     
    kimmok2014 tykkää tästä.
  16. kimmok2014

    kimmok2014 2nd gear

    Samoin ! Uskomattoman hyvää palvelua Sami Minkkisellä . Kympin arvoista toimintaa , ei katteettomia lupauksia , ei paskan jauhantaa . Suosittelen kaikille harrastajille .
    T. Kimmo K
     
  17. Se Ville

    Se Ville 1st gear

    Täysin eri mieltä!
    Täysin eri mieltä!
     
    pantera tykkää tästä.
  18. PeteKoo

    PeteKoo 2nd gear

    OK, yleensä perustellaan, mutta käy se noinkin?
     
    Pertti K ja rane58 tykkäävät tästä.
  19. tzampy

    tzampy Gearhead

    tietääkö kukaan välittäjää kanadasta? olisi yksi takalasi joka täytyisi saada suomeen
     
  20. HC-Silence

    HC-Silence 3rd gear

    Terve,

    Tarvis saada yks kojelauta losin kautta Soumeen. Vinkkejä keneen kannattais olla yhteydessä? Kojelauta Riversidessä ja myyjän kanssa saa sumplittua kuljetuksen esim. kontituspaikalle.
     

Kerro tästä muillekin!