Lyijytön ja vanhat Jenkkikasit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 20.7.2017.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tästä varmaan ollut aiemminkin puhetta.
    Eli pitäisikö vm -67 FE 390 moottorissa käyttää lyijyn korviketta/venttiilin suojaainetta, onko nämä yleensäkin samaa kamaa?
    Kuinka moni yleensäkin käyttää noissa alle -72 vm Jenkkeissä lyijynkorvikkeita?
    Onko joku ajanut vaikka 50 000 Suomen 98 lla ilman korviketta ja tehnyt havaintoa että istukat ja venttiilit menneet paskaksi sen vuoksi.
     
    Muokattu: 23.7.2017
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Käytä lisä-ainetta
     
  3. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kannattaa käyttää näissä vanhoissa koneissa, nykybensiini ei enää suojaa/voitele venttiilinseetejä.
    Toinen asia on , jos kansiremontin yhteydessä on vaihdettu karkaistut seetit, niin silloin ei tarvi käyttää.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  4. starcraft

    starcraft Gearhead

    Kuuleman mukaan voi melko nopeastikin syödä seetit, jos ajelee ilman lyijynkorviketta 60-luvun tai vanhemmalla autolla. Siitä syystä oonkin omassa käyttänyt aina korviketta.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Lisäaine on halpaa vrt. kansihommat. Toisissa se venttiili lähtee uppoomaan, toisissa ei.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Lisäaine on kyllä halpaa, pitää käyttää sitä jatkossa. Kiitos ohjeista. Oli tuollainen säästömoottori kasi viimeksi jossa ei tarvinnut käyttää niin koko asia jäi muiden remppojen jalkoihin. Ja edellisen vanhan kasin aikaan oli vielä lyijyä.

    Puolitoista tuhatta kilsaa ajoin kyllä ilman lyijyn korviketta, josta puolet suht nättiä matka ajoa ja toinen puoli kaupunki ajoa.Lieneekö jo noilla ajoilla seetit kuluneet? Vai ovatko niin herkkää kamaa oikeasti tolle viinabensalle että tulis vahinkoa noillakin ajoilla? Kone käy ja pelaa ainakin moitteetta?
     
  7. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Olen käyttänyt Oldsissa konerempan (vähän viriviri) jälkeen Shellin nitrobensaa, olisikohan pitänyt laittaa lyijyn korviketta lisäksi...? o_O
     
  8. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Onkos sullakin valurautakannet ilman erillisiä kovametalli seetejä?
    Minkä ikäinen moottori?
    Paljonko sulle on tullut kilometrejä ja millaista ajoa?
    V Powerilla mäkin oon ajanut, onko tuo Nitro bensiini sitten suoraan sopivaa
    noihin vanhan liiton koneisiin ilman lisäaineistusta?
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tuskin se siittä vielä nokkiinsa otti.

    Yleisin mitä oon nähnyt on se että pakoventtiili alkaa uppoomaan, eli alkaa välykset kattomaan. Sitten jollei niitä voi/ole kokoaikaa säätämässä, venttiili alkaa kantamaan ja lopulta palaa.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  10. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Joo uskotaan näin niin saa unta yöllä.
    Ymmärtääkseni tossa on jo hydrauliset nostajat? Hiljainen ainakin on.
     
  11. rane58

    rane58 Double Gearhead

    V Power nitro+ olen itsekin tankannut, ajelut rauhallista kruisailua ilman revittelyjä... :cool:
    Kone 425cid vuodelta 1966.
    Kone purettu/rakennettu ammattimiesten toimesta vimpan päälle.
    Alkuperäinen kone porattu seuraavaan ylikokoon, kannet yms. hiottu ammattilaisten koneistamolla, kiertokanki tasapainotettu.
    Alkuperäisiä perusosia ei meinannut löytää mutta viriosia oli heti myytävänä, niitä sitten...
    Nokka-akseli on nyt kruisinkiin sopivampi...
    Alkuperäinen rochester kaasutin oli rempan jälkeen ongelmallinen joten vaihtui 750-Holley tuplapumppuun.
    -Virittäjävelhot käskivät käyttää Shellin V Power nitro pensaa....:cool:
    Ps. En tiedä onko seetejä en muista mainitsivatko koko asiasta.... :oops:
    Pss. Yhden talven se remontti kesti ja maksoi maltaita... :p
     
    KajS ja SauliK tykkäävät tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jossain kohtaa niissäkin loppuu vara kesken ja alkaa vena kantamaan jos alkaa kairaan itteensä kanteen.


    Mutta ihan hyvillä mielin voit olla, jos tulee ongelmia, ne korjataan ja jos ei tule niin sitten ei korjata.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  13. HerkkuJerkku

    HerkkuJerkku Gearhead

    Varmaan on puristukset kasvaneet ja käskivät käyttää tuota ettei moottori nakuttaisi.

    Tossa nitrossa tai muissakaan Suomessa myytävissä pumppubensoissa ei ole lyijyä/lyijynkorviketta.
     
    KajS ja rane58 tykkäävät tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Shell V Power on nykyään ihan samaa kuraa kuin muutkin 98 litkut.
     
    Ana67, KajS ja twincam6 tykkäävät tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Paitti 15 senttiä kalliimpaa.....
     
    Ana67, rane58 ja henri901 tykkäävät tästä.
  16. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Korkeammat puristukset olivat syyt, kuulemma... :cool:
     
  17. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Kumma jos eivät ole maininneet seeteistä, luulisi sen ainakin näkyvän laskussa
    jos seetit asennettu sen sijaan että vain koneistettu vanhaan rautaan?

    Ja hyvähän tuo olisi varmaan tietää muutenkin jos et käytä korviketta, ja noin tyyris
    pata vielä ettei mee paskaksi.
     
  18. höyrymakkara

    höyrymakkara 1st gear

    Ja tuo korvike on niin halpaa, että kannattaa käyttää jos on vähänkin epävarmaa tarvitaanko.
    Turha käyttö ei riko mitään.
     
  19. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Oon mä ainaki sitä motoxin lisäainetta käyttäny omissa. Se ei tosiaan paljoa maksa. Tosin, en myöskään menetä yöuniani jos sattuu tankillinen välissä menee ilmanki sitä lisäainetta. Joskus nääs ei jostain satunnaisista syistä muista laittaa sitä tankkiin.. :D
     
  20. bogge

    bogge 3rd gear

    Varmuuden vuoksi ei kannattane lisätä. Amerikan foorumeilta (lyijytyn bensa jo 70-luvulta)
    saanut käsityksen että joka 2. tai 3. tankkaus lisäaineen kera olisi hyvä rytmi.
    Aikanaan oli teboililla terra nimistä bensaa jossa lyijynkorviketta. Sai pian lempinimen "tarra" kun venttiilit alkoi jumittaa...Mitä lie se nykyinen korvike, tarraa vai ei(?).

    Menee stressin puolelle koko harrastus kun pitää miettiä onko öljyissä sinkkiä, bensassa lyijyä, tukassa suavea, jne. ;)
     
    Rotten ja rane58 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!