Harrasteauton reaaliarvo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 24.6.2017.

  1. kaarne

    kaarne Gearhead


    Eli jos tehtaalla asennettu lokasuoja joka on kulunut vaihdetaan uuteen on auto alkuperäisempi kuin ennen remonttia...


    [​IMG]
     
  2. BBC

    BBC Guest

    Eläpä ny sekota asioita. Sinä puhut aina vain pinnasta ja pintakiillosta, minä puhun auton kunnostamisesta ja entisöinnistä. Pinta on vain yksi pieni osa sitä. Kun puhutaan entisöinnistä auton kunnostamisesta alkuperäiseen kuntoon, se sisältää alustan, sisustan, lasit, sähköt, kromit, ...... Ei nyt prosenttuaalisesti ole kovin iso virhe, jos on esim. metalliväri maalattu kakskerrosmaalina (lakka) vaikka alkuperäinen on 1K maali. Toki itse en tykkää orkkis autoista, jotka ovat selvästikin yli kiiltäviä, mutta parempi sekin kuin näiden "eläköityneiden" ns. mobilistien paska työn jälki. Laiskoja, minäitse miehiä suurin osa. Työn jälki aika ryssää, ehkä juontaa juurensa heidän lapsuudestaan, nuoruudestaan joka oli elämää kehitysmaassa (suomi oli kehitysmaa vielä 50luvulla).

    tämä tästä, ei ole muuta väiteltävää.
     
  3. Jsp

    Jsp Gearhead

    Jos auto on alkuperäisenä säilynyt ja siitä hajoaa tyyliin vesipumppu tai termari, niiden vaihto ei muuta auton alkuperäisyyttä. Mutta jos auton maalaa eri maalilla kun tehtaan kilven värikoodissa niin auto ei ole alkuperäinen.

    Ja nämä on museoautokatsastuksen kriteereitä. Ainakin kuulopuheiden mukaan.
     
  4. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Kyllä niitä tullu korjattua vuosien varrella. Ja omistanutkin useampi. Ja näkee hinurin lavalla liikkuen.
     
  5. juhadot

    juhadot 1st gear

    Offtoppikkia.
    Luettuani tämän rupesin miettimään tätä ajatusta "paska työn jälki". Kuka sen päättää mitä se on. Voi ajatella, ettei ensimmäistä maalausta tehdessään pääse lähelle ammattilaista, saati peltihommissa tai verhoiluissa, mutta haluaa tehdä itse. Mobilistin työnjäljen haukkuminen on, mielestäni, hieman riskaabelia, mutta eikös tuo itse tehden ole se arvostetuin alan harrastuksen muoto? Itselle ainakin ja näin aloittelijana (ikuisena sellaisena) arvostan kyllä itse tehtyä enenmän kuin ammattilaisen ostopalvelua. Nämä teetätin peltihommat, maalauksen ja verhoilun sekä kasaamisen muilla-harrastajat harrastavat lompakollaan, jota en itse kauheasti arvosta. Varsinkin kun juttelevat vielä "itse tein". Toki TSI-tekijän pitää pyrkiä tekemään laatua, mutta sinun laatu taitaa olla hyvin eri kuin minun, lienee yleisimmistä ongelmista, varsinkin auton myyntitilanteessa. Tiiätte varmaan.
    Oftopic päättyy.

    Ja aiheeseen; vaikka kirjoitin tähän keskusteluun, ei mielestäni kannata tuota Kaarnea ruokkia kuin mielialalääkkeillä.
     
    Powerstroke ja peto tykkäävät tästä.
  6. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Sekin on vähän mihin tarkoitukseen rakennat auton. Jos teet vaan semmosen "käyttiksen" Millä ajelet ehkä laulelee ynm. Tartteeko se olla viimesen päälle hierottu? Tulee niitä jälkiä kuitenkin
    Näyttely peli saa kyllä olla. Ja museo peli saa kans kyllä olla virheetön.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mun mielestä vaan tympeetä arvostella toisten tekemiä. Kaikki ei kuitenkaan ole yhtä hyviä kaikessa. Eikö kaikilla ole rahaa tehdä. Hienoa et yrittävät kuitenki. Tosi. Ne paska viritykset sais jättää pois. Ja sanoa reilusti myydessään et on joku tehty huonosti.

    Toki löytyy niitä jotka ei oikeesti osaa tehdä joilta pitäs kieltää rakentaminen :D
     
  8. BBC

    BBC Guest

    Elä ny ala sekottelemaan normi korjauksia. Luepa vielä nyt uusiksi mitä kirjoitin ja tee vaikka muistiinpanoja luetun ymmärtämisen tueksi.

    Puhutaan museoautosta, entisöidystä autosta. Eikö sen pidä kuitenkin olla +- suunnilleen samanlainen kuin tullessa tehtaalta, tuotannosta.

    Käy ny ite kattomassa näiden pussihousujen ns. "entisöimiä" tai "entistettyjä" autoja, traktoreita, kuoma-autoja. Puolet aivan ala-arvoisia, kun eivät voi millään maksaa euroakaan ulkopuolelle henkilölle joka tekisi jonkun asian oikein. Pierevätkin sisäänpäin, ylinuukia ja kaikkia sieltä väliltä.

    Asiallisesti tehty korjaus, rakentaminen, entisöinti tms. on semmoinen asia minkä näkee jokainen juntti ja juppikin heti. Taas nämä ns. "museoautot" on aivan liian suurelta osalta luokattomia kyhäelmiä. Näkee jo kauas "mää itte jo vuodesta...." -miehet.

    En minäkään itseäni pidä normaalia parempana, mutta jonkinmoinen itsekritiikki pitää olla hommassa kuin hommassa. Toki ymmärrän jos ei vain tajua eroja, siihen ei voi auttaa, se on syntymävika.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  9. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Tuohon museoautojen laatuun kiinnittänyt myöskin huomiota joskus pienemmissä automuseoissa/keräilytiloissa vieraillessa. Osa on asiallisesti patinoituneita alkuperäisiä autoja joille tietysti mr status kuuluukiin. Sitten on näitä rakennettuja joissa maalauskin oli osassa pensselitasoa ja pohjatyöt oli enempi perunan istutukseen tehty. Kyllä näitä jenkkirekkoja mitä näyttelyissä näkee on ilo katsoa, kun kaikki on viimesen päälle, monet museo entisöidyt on vain pensselillä maalattu vanhan maalin päälle.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Ymmärsinkö oikein, että myös vanhat harrasteautot ja barn löytösi olet hommannut lähes uusina?
     
  11. peto

    peto Gearhead

    Melko uusia autoja Kaarne sitten harrastelee. Tältä vuosituhannelta?
     
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

     
  13. peto

    peto Gearhead

    Eikös noissa vanhemmissa itä-autoissa ollut vähän kaikennäköisiä pikkujekkula jo uutena? Suuri maa, suuret toleranssit.
     
  14. Kustomi

    Kustomi 2nd gear

    Ovet ja muut luukut soviteltu puukapuloilla ja puunuijalla.
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Lisää off-topicia, mutta tässä tapauksessa ei lienee mitään merkitystä... Näistä tuli mieleen että se on metkaa miten jotkut harrastelijat tuntuu ihan tietoisesti tekevän asioita huonosti ja nopeasti ja mennään siitä missä aita on matalin, sitten toistellaan samaa mantraa "ei tästä tarvi tulla museoautoa/näyttelyautoa", ikäänkuin vakuutellakseen edes itsensä että se turakorjaus on ihan ok. Eikö periaatteessa käyttöauton tai ylipäätään auton jolla ajetaan koko kesä, pitäis olla ainakin käyttövarmuudeltaan parempi kuin pelkän näyttelyauton? Kuka siellä näyttelyssä huomaa vaikka kiiltävässä konehuoneessa olis ihan läpiväljä kone :rotfl:
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No jaa... Kattelee koriprikkojen määrää omassaki jenkissä, niin kyllä sielläkii suunnilla näyttäs aika suuret toleranssit olleen.. :odbiggrin:
     
  17. 0rs0n

    0rs0n Gearhead



    Meinasin ylipäätään. Orkkis miehet valittaa rakentaja miehille. Rakentajat. Lintta miehille. Linttamiehet pussihousuille. Sitä lähinnä meinasin. Jotkut yrittää tehdä siistiä budjetilla eikä oo varaa vaihtaa kaikkia osia. Ni saattaa kilistä ja kolista. Seuraavan on hyvä jatkaa siitä jos haluaa. Toki kuten sanoin et paskoja virityksiä ei tartte tehä.
     
  18. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kuitenkin auto mukavempi jos pystyy ajamaan vaikka hiukka savuttaakin....... tai joku valo pimee. Jossai ruostetta/lommo.

    Kun se että levität auton siihen ja 10 vuotta korjaat.

    Sit jos kaikilla priimatavaraa ni ei ne liikkuis tiellä?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  19. kaarne

    kaarne Gearhead


    Olen ostanut autoni 1960 - 1989 joten uusinkin on kohta museoiässä ja ne ovat alkuperäisinä säilyneet. Vanhin ajoneuvoista on 20-luvulta.
     
  20. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    kannattaa perikunta ohjeistaa joo nyt laittamaan ne myyntiin sitten tänne ODlle :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!