remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Volkkarin G60 ahtimilla varustetuissa moottoreissa on myös toi tuplaläppäsysteemi. Eli kun kaasua painaa niin takaisin kierrätys läppä sulkeutuu.
     
  2. T.

    T. 3rd gear

    Siis eikös tuossa nyt noin periaatteessa noita linkkejä ruuvaamalla saa säädettyä ahtomäärää suhteessa kaasun asentoon, ja käyrän muotoakin? Menee aika hifiksi, mutta mekaanisena ratkaisuna on hieno.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Saa säädettyä missä vaiheessa ahto tulee peliin. Ahdon paineisiin se ei vaikuta, siihen vaikuttaa ahdin. Tollanen mekaaninen kierrätys määrää missä asennossa kaasupoljinta se ohjaa täydet ahdot tai paljonko ahdin sillä hetkellä tuottaakaan imusarjaan.
    Esim WOT 2000rpm, niin ahdin ei välttämättä pahemmin ahda, mutta silti kaikki ilma ohjataan imusarjaan.
     
  4. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    leatherjacket, freetime-cruiser, Rattle ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Aika pitkä vieteri laturissa. :poff:
     
  6. T.

    T. 3rd gear

    Miks ihmeessä joku veisi playstationin huonekalukauppaan?

    Oliko vähän huono...
     
    skiggeboy, p0ks ja Kalu tykkäävät tästä.
  7. T.

    T. 3rd gear

    Nimenomaan käy. Ei tullut aiemmin mieleen että jos ohjaan kierrosluvun mukaan sähköllä, ei kiekkaohjattu bypass reagoi moottorijarrutukseen mitenkään, vaan ahdetaan kaasarin läppiä vasten. Pitäisi olla lisäksi vielä joku dumppi. Alipaineohjattu toimii tässä varmaankin juuri oikein, eli kun imarissa on alipaine, vetää se bypass-läpän auki. Ahtimen mankku kannattanee ohjata mekaanisella kytkimellä kaasuvivusta, eli sammuu heti tyhjäkäynnille.

    Vaijerilla toteutettu olisi varmaan toiminnaltaan jotenkin "hienovaraisempi". Alipaineen luulisin toimivan jyrkemmin siinä kohtaa kun alipaine muuttuu ylipaineeksi. Kävin penkomassa romuja ja löysin 34 millisen läppärungon, sekä siinä alkuperäisenä olleen kalvorasian, ja ajattelin kokeilla näillä ensin. Tuo on ollut alunperin 2-kurkkuisessa kaasuttimessa alipaineella avautuvana toisiokurkkuna. Jos ei pelaa oikein niin pitää kokeilla sitten vaijeria. Vaijerissa jäisi tosin suoraan pois se kalvorasia mikä kuitenkin joskus poksahtaa.
     
  8. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Tässä toinen playstation peli valmistusmassa...
    [​IMG]
     
    FuryIII '71 ja Herje tykkäävät tästä.
  9. T.

    T. 3rd gear

    Selkeesti on tuommoinen toimintapainotteinen peli tulossa... :odwink:

    Joo, kävin itsekin tänään taas osia, niin jos saisi kohta hieman ahtoakin männänpäälle.
     
  10. T.

    T. 3rd gear

    No nyt on ahtoja :odeek: .

    Näyttääkö minun mittari ihan mitä sattuu vai mikä on? Sain juuri putkihommat testikuntoon niin pitihän sitä kokeilla. Laskennallisesti pitäisi olla 0,6bar. Tyhjäkäynnillä mittari näytti 0,4bar, mikä on ihan ok. Kierroksia lisättäessä nousee paine tasaisesti ja noin 2000rpm kohdalla alkaa viisari lähestyä 1bar merkkiä, jolla paineella koko pata todennäköisesti jysähtää. Eihän siellä imusarjassa varmaan ole tuota määrää painetta, eli pitää mitata sieltäkin, mutta miten se noin paljon..? Mittasin heti ahtimen lähdöstä jossa oli sopiva putkinippa valmiina.

    e: Löytyi vuoto. Nyt se ahtaa tyhjäkäynnillä hiukan päälle 0,6, ja kierroksia ei viitsi tarjota kun nousee liikaa.
     
    Muokattu: 11.3.2017
  11. T.

    T. 3rd gear

    Millainen dumppi olisi järkevä? Ihan en ole varma tarvitsenko siinä sitä alipainekelloa, kunhan saisi säädettyä ahtopaineen maksimin jollain ruuvilla. Nyt kun pääsee ajamaan, voisin mitata paljon siellä imarissa on ahtoja läpät auki, mutta tarvitsisin jonkin paineenrajoittimen jos käy niin että on painetta arvioitua enemmän.
     
  12. peet70

    peet70 3rd gear

    Omaan corvetteen laitoin säädettävän dumpin ja säädöt sen verran löysälle että osakaasulla puhisee suoraan pihalle.Ahdoilla tuntus pysyvän kiinni,ainakin lokin mukaan.Dumppi taitaa olla mallia biltema...
     
  13. T.

    T. 3rd gear

    Moi. Biltsussa ei enää dumppeja ollut joten laitoin motonetista mitä löytyi hyllystä. Kyllä tuokin tuntuisi toimivan, paitsi sen venttiilissä on o-rengas mikä ei halunnut pysyä urassaan ja jäi väliin toisinaan. Liimasin sen o-renkaan kiinni niin on toiminut ihan ok. Välillä oli ilmankin. On se alipainekellokin käytössä, tässä kun rakentaessa on ollut vähän kaikenlaista ajatusta miten pitäisi asioiden toimia, mut lopulta hommat kyllä selvisi. Nyt on vaan jo ihan muut ongelmat kun yhtäkkiä tehot hävisi ja käy paksulla yläpäästä eikä reagoi edes suuttimien vaihtoon 2-kurkulla. Jotain vanhaa lönää varmaan irronnut ja tukkinut ilmakanavia tms. 400km ajettu nyt niin voisi olla ihan mahdollista.
     
  14. peet70

    peet70 3rd gear

    No tällä hetkellä ajetaan vaparilla kun ahdin on pöydällä.Onnistuin sen sitten jotenkin hajottamaa,ylikierrokset/liian pitkällä öljyn vaihto välillä.Autossa mega ruutta niin suht helppo toi vapariks muutto,ajettiin kadulla uudet kartat.Ahdin paxtonin sn93...
     
  15. T.

    T. 3rd gear

    Hyvä tuolleen jos onnistuu ajaminen vaparinakin. Tässä kun on ollut jo ihan hyviä ajokelejäkin.
     
  16. peet70

    peet70 3rd gear

    Olisko joku rempannut tommosen paxtonin ahtimen kun meinaa keinot/taidot loppua tuon kanssa.Olen kokeillut shimmailla kuulia ja en vaan saa paineita nousemaan kuin 0,15 bar ja nekin tipahtaa melkein saman tien.Kokeiltu eri pyörillä/remmeillä.Ahdin kasattu uusilla osilla.
     
  17. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Mistähän noita dieseleistä purettuja (=halpoja) 6V71 ja/tai 6-71 projektiaihioita pitäs ettiä? Ei löydy kyllä muualta kuin ebaysta muutamat hassut, kai niitä luulis Suomessakin jollaki pyörivän nurkissa.
     
  18. BBC

    BBC Guest

    Miten shimmataan kuulia?
    Jos se sun paxton on kulunut vanha ja hylätty tapaus?

    Itse olen tehnyt kaverille paxtoniin rempan. Keraamiset kuulalaakerit, pesävälykset kohdalleen ja kyllä työntää painetta niin perkeleesti...
     
  19. BBC

    BBC Guest

    kannattaako tehdä ahdinta jostain vanhasta 6v-71 tai 6-71? vanha huuhtelupumppu, paska, väljä, kulkenut läpi kaikki paskat ja vaikka pesät ja roottorit näyttää siisteiltä, niin pöly ja muut epäpuhtaudet syöneet välyksen kauttaaltaan tasaisesti. Eivät tuota mitään ja sitten kun siihen ostaa vetopään, pyörät, laakeroi, shimmaa, koneistaa pesän ja roottorin mittoihinsa että saa päätyvälykset asialliksi , huomaa että on mennyt rahaa ja aikaa aivan turhaan.

    Ebayssa on koko paketteja sopivasti ei tarvi ihmetellä ja jos akka antaa luvan, tilaa BDS:ltä tai TBS:ltä uuden niin toimii eikä tarvi taaskaan ihmetellä.
     
  20. suurhattula

    suurhattula Gearhead

    tervehdys.
    edellinen vastaus on täyttä asiaa.MUTTA jos haluat puuhastella/hitsailla/koneistella,niin mulla lojuu hyllyssä kaks pumppua tyhjänpanttina.taitaa olla mallia 6v-71=vaikee saada valmiita moottoriin sovitepalikoita(tai oli ainakin 10v sitten).soittele jos kiinnostaa.0500-574666 janne hml
     

Kerro tästä muillekin!