Duster sähköt hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Catiska, 31.7.2017.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Avaanpa tänne keskustelun aiheesta kun naamakirjan puolella kaikki katoaa niin nopeasti... Luulen kuitenkin että apuja tässä ehkä tullaan kaipaamaan ellen laita autoa jo tässä vaiheessa kautta seisomaan ja tee koko sähköjärjestelmää uusiksi.

    Kyseessä siis -70 duster. Viikonloppuja kun lähdin autolla naapurikylän synttärikinkereihin alkoi auton sähköt rappeutua ajon aikana. Melko pian lähdön jälkeen hävisi virrat parkeilta (edestä ja takaa) sekä poppikoneilta.
    Matkalla tankkasin ja silloin totesin tilanteen, ajovalot sentäs toimi joten ajattelin selviäväni autolla yöllä kotiin ilman otsavaloa.

    Perille päästyäni ajattelin jossain välissä kokeilla josko saisin ne parkit kuitenkin toimimaan. Kävin auton sulakkeita läpi ja sieltä löytyikin palanut sulake. Sulake oli 25A ja sellaista ei ollut mukana joten tilalle oli laitettava 30A sulake.
    Autoon virrat päälle ja kun nykäisin parkit päälle hävisi autosta likimain kaikki sähköt, ei tosin aivan kaikki. Öljynpaineen merkkivalo toimii (ilmeisesti mittaristoon tulee sähkö) ja startti pyörittää...

    Mitkään valot ei toimi, mittarit ei toimi. Bensa-ja alipainepumpulle on oma sulaketaulu takakontissa releineen mutta nekin saa ohjauksen kabiinista ja eivät siten nekään käynnisty.
    Auton sulaketaulu on virrattomana.

    Minulla oli tarkoituksena uusia tulevana talvena kojelaudan sisäpuolen sähköt samalla kun rakennan mittariston uusiksi, sähköiseksi. Muuten keulan ja perän sähköt olen tehnyt itse nykyaiksemmalla tyylillä, eli releitä apuna käyttäen suuremmilla kuormilla ja sulakkeita käyttäen niin että niitä on enemmän, melkein joka laitteelle oma. Mutta kabiinin sähköt on osin alkuperäiset, osin jonkun minua aiemman tekijän rakentamat.

    Kojelaudan alla ei ole alkuperäistä sulakerasiaa vaan se on korvattu 8 sulakkeen sulakerasialla. Lisäksi sieltä löytyi yksi rele, mahdollisesti vilkkurele.

    Ohitin paikanpäällä rintapellin liittimen ja Fuse Linkin johtosarjalla sekä kahdella maxi-sulakkeella. Ei vaikutusta, sähköt puuttuu. Samalla tuli todettua että jossain korisähköissä on oikosulku koska yksi sulake palaa aina.

    Mistä tuota lähtisi perkaamaan?? Minulla on -72 sähkökaavio, mahtaako se olla sama kuin -70 sähkökaavio?
     
    Muokattu: 31.7.2017
  2. Jampe_

    Jampe_ Gearhead

  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Onko alkuperäinen ampeerimittari vielä käytössä?
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Entäs virtalukon pohja?
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Alkuperäinen amppeerimittari ei ole käytössä.
    Virtalukon pohjan tarkastan kun pääsen kotia. Vika lienee virtalukokssa tai virtalukon liittimessä siinä johtimessa mistä sähkö menee sulakerasialle. Se selittäisi miksi öljynpaineen merkkivalo toimii koska viereinen nasta hoitaa mittariston syötön.

    Ja Jampelle iso käsi kytkentäkaavioista! Ei näkynyt mitään eroja -72 kaavioihin, mutta hyvä oli saada vahvistus asialle.

    Sain juuri haettua auton kotiin. Se kun ei hyytynyt naapurikylään eikä vielä seuraavaankaan. Onni on oma traileri....
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Valot tulee alunperin ohi virtalukon. Sitä kabiinin isoa moninapaliitintä epäilisin ensimmäisenä mutta jos ohitettu jo... Seuraavana fusiblelinkkejä mutta neki ohitettu jo... Mystistä.

    Virtalukonpohja, onko auto seissyt pitkään? Itellä se kiukutteli aina talven jälkeen ja heräsi toimimaan ainetta suihkimalla ja avainta vääntelemällä ynnä liittimen putsauksella.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ainahan tällainen harrasteauto tuppaa seisomaan pitkään, etenkin kun minulla on useita harrasteautoja. Osalla ajetaan ehkä vain muutama ajo vuodessa, tälläkin tämä oli vasta toinen ajo.
    Sinänsä tuosta ongelmasta pääsen ohi jos se on virtalukossa. Auto on muutenkin rakennettu sen verta "kisahenkisekse" että voin hyvin muuttaa virtojen kytkennän erilliselle katkaisijalle. Minulla on jo valmiina pari 80A tehorelettä valmiina odottamassa.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oisko valokytkin oikosessa?
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Korin maapiuha?
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Valokytkin ei mielestäni voi selittää asiaa. Se on "erillään" muista. Maapiuhan ongelma taas näkyisi kaikissa sähkölaitteissa.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei välttämättä jos maassa on ongelma. Joskus saattaa maadotukset yms tapahtua mittariston yms kautta, jolloin tapahtuu just kaikkea mystistä kivaa.
    Tosin, se kyllä harvemmin polttaa sulakkeita.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sähköt on takaisin autossa.

    Kun pääsin seuraamaan kojelaudan johtoja löysin ensin 40A releen jonka huomasin toimivan virtalukon ohjaamana. Sen piuhoja seuratessani löysin uuden sulakerasian mistä en aikaisemmin tiennyt. Siellä oli ns pääsulakkeena 30A sulake joka oli palanut.

    Nämä uusin talvella vähän järeämmiksi, 80A rele ja 60A pääsulake.

    Eli nyt on sähköä elämässä.

    Mutya seuraava ongelma on parkkivalot. Parkkivalot polttaa omaa sulakettaan, eli jostain on oikosessa.
    Kuskin jalkatilassa on liitin takaosan sähköille. Onko keulalle omaa liitintään jossain?

    Takapään liittimen irrotus ei auttanut.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Vika oli kojelaudan alla. Siellä joku irtoliitin otti runkoon. Ilmeisesti piuha liittyi alkuperäiseen radioon tms.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Fusible link on hyvä, sulakkeet kärähtää kerrasta kun tulee tarpeeksi kuormaa. Mutta fusible link antaa hetkellisen kuorman anteeksi.
    Parashan olisi releyttää kaikki, sisäpuhallin, ajovalot, yms.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä sulakekin voi olla ns hidas tai nopea. Mutta ei sen väliä kun syöttöpiuhat on nyt riittävät kooltaan joten niitä suojaavat sulakkeetkin voi olla suuret. Minun tapauksessa siis 2x60A (kaksi rinnakkaista syöttöjohdinta).

    Sisäpuhallinta ei ala ohjaamaan releellä. Melko pieni kuorma ja sitä en käytä usein. Toissa vuonna muistaakseni viimeiksi...

    Ajovalot tuplareleellä. Polttoainepumppu ja alipainepumppu oli jo entuudestaan releillä takakontissa. Ja siinäpä ne sähköt sitten alkaa ollakin. Loput on jotain pientä kuten poppikone, tiedonkeruu ja mittaristo.
     

Kerro tästä muillekin!