Muutos katastus koneelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jsp, 9.8.2017.

  1. Jsp

    Jsp Gearhead

    Mitä kaikkea pitää konttorille tietää etukäteen kun lähet autoa käyttämään leimalla?


    Voorttiin on laitettu isompi rauta keulille ja taka-akseli vaihettu 10 tuumasien jarrujen kanssa.
    Pitääkö jotain moottorin numeroa tms tietää etukäteen vai mitenkä se koko paska menee?
    Onko kalliskin leima? Lakipykälien mukaan on menty juurikin niin että nipinnapin ei tehorajaa ylitetä.
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

    190 kertaa luettu ja kukaan ei osaa sanoa?
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Taitaa ne kysellä mistä vehkeestä motti?

    Mallin tehokkain/isoin kone saa kaiketi heittää suoraan ilman mitään onkelmia. Kunha jarrut ynm vastaa sitä.

    Nyt en muista onko minkä hintasta. Oisko ollu jotain 60-100 kieppeillä?
     
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

  5. nova 76

    nova 76 2nd gear

    Onko erityinen syy muutoskatsastaa? Jos tehty nykyisellä koneella niin ei pitäs olla vaikeaa.
     
  6. spede

    spede Gearhead

    Itse jouduin toimittamaan teholapun ja siihen listattu kannet yms osat. Ja vanhoille hevosille tehtiin muutoskertoin että vastaa tämän päivän tehoja. Tuskin tarvii jos moottori päälisin puolin vakio.
     
  7. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Jos uusi kone on yhtä tehokas tai tehokkaampi kuin tehokkain alkuperäisenä saatavilla ollut, tarvitsee A) selvittää että auto on vastaava jarrujen, jousituksen sekä akselistojen puolesta kuin tehokkaimmalla alkuperäismoottorilla varustettu malli, ja B) todistaa että uusi moottori on teholtaan ja iskutilavuudeltaan muutosprosenttien rajoissa(max 20% lisää tehoa ja max 25% lisää tilavuutta kuin suurin ja/tai tehokkain alkuperäismoottori). Todisteiksi käy vaikkapa maahantuojan laatima eroavaisuustodistus, varaosaluettelo, korjauskäsikirja ja automallin tai moottorin luovuttaja-auton myyntiesite. Sitten vain lyö todisteet pöytään konttorilla ja täyttää moottorinvaihtolomakkeen. Muutoskatsastuksien hinta luultavasti vaihtelee paikan mukaan, joten kysy konttorilta.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Mä en tapauksessasi kyselisi konttorilla yhtään mitään,vaan olisin vaan entiseen malliin kuin mitään ei olisi tapahtunut.
     
    palontie ja rane58 tykkäävät tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tästä todistelusta oli pari viikkoa sitten puhetta katsastusmiehen kanssa ja hän kertoi että nyt ei enää riitä korjaamokirjoista tai vastaavista otetut tiedot, vaan todistus pitää olla valmistajalta.
    No varmaan se maahantuoja kelpaa edustamaan valmistajaa..
     
  10. Jsp

    Jsp Gearhead

    Elikkä kone mikä on ollut, on 17M taunuksen oma V4 kone.
    Samaan P5 koppaan on myös valmistettu 20M, V6 konetta. Tämä V6 koneella varustettu 20M on eronnut 17M mallista vaan koneen ja takajarrujen kohdalla, muuten identtinen auto.

    Kone on sama 20M v6nen joka on ollut edeltävissä malleissa.. Tämä kyseinen motti on 70 luvun P7 mallista joka on eri korimallia mutta sama kone kuitenkin kun 20M mallissa.

    Eli vähä niinkuin vaihtaisi släntti aspeniin 318 koneen ja kasivartin farkusta.


    Kun ostin motin, ei sen mukana ollut mitään papereita. Ainut tieto mitä koneesta sai on että se on 20M v6nen ja siinä lohkossa on numerot. Mitään muuta tietoa tai paperia ei ole.

    Myyjä veikkasi koneen iäksi "70 luvun P7 mallista"..


    Auto on siis 1967 luvulla tehty vortti jos se auton ikä vaikuttaa mihinkään.
    Vortti on myös ihan bolt on vaihettavissa takasin alkuperäiseen mottiin ja akseliin.


    Menetelläänkö hys hys politiikalla ja toivotaan ettei jää kiinni? Mitä tapahtuu jos katastaja huomaa että tulpanjohtoja on 2 liikaa? Eikö siinä ole muuta ongelmaa kun että tulee hylsy katastuksesta ja joutuu muutoskatastaa?
     
  11. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Mistä lähtien ? Itse kun viime vuoden Kesäkuussa rekisteröinti- ja muutoskatsastaessa omaa
    autoani kaikki dokumentit kelpasi ilman ongelmia.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Enpä tiedä mistä lähtien näin on alettu vaatia, yllätyin vähän itsekin.
    Oliskohan tässä vielä erilaisia käytäntöjä paikasta riippuen.
     
  13. T.

    T. 3rd gear

    Minulla tänävuonna oli mukana valmistajalta tilattu paperi runkonumerolla, leimalla, ja allekirjoituksella. Tuntuivat tykkäävän paperista.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Täällä tuntuu kyllä Riku ainaskin Tähti Katsastuksella olevan ajantasalla kaikesta ja perillä vähän kummallisemmistakin koukeroista mitä ei varmaan moni edes tiedä kun oli joskus puhetta kaikenlaisista kummallisista asetuksia ja säännöistä, en sinällään edes ihmettelis jos muualla ei ole tiedossa/käytössä koko asetus/sääntö/mikälie vielä.
     
  15. rane58

    rane58 Double Gearhead

    "Tuo mottihan siinä on ollut vuosikausia, jo silloin kun ostin sen.... " :cool:
     
  16. nova 76

    nova 76 2nd gear

    Eihän siinä otteessa ole niiden tulpanjohtojen määräå mainittu.
     
  17. Jsp

    Jsp Gearhead

    "Olen vaan pessyt sitä ahkerasti"
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vakuutusyhtiöllä saattaa olla halu tarkastaa liikennevakuutuksen luokkaa moottorin kasvaessa.
     
  19. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ei se taida vaikuttaa tuossa. Ku on valmistettu sillä moottorilla.
     
  20. Camembert

    Camembert 1st gear

    Minulla oli aikanaan Chiltonin korjaamokäsikirja mukana katsastuksessa ja siitä näkyi eri moottori- ja jarruversiot ja niiden yhdistelmät millä auto aikoinaan varustettu. Hyvin kelpasi katsastajalle.
     

Kerro tästä muillekin!