Muutos katastus koneelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jsp, 9.8.2017.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Taitaa kyllä olla täysin katsastuskonttorista kiinni miten noi helpommat motin muutoskatsastukset menee... 90-luvun lopulla kun laitoin opel calibraan väkevämpää tekniikkaa niin katsuri ei antanu muita vaihtoehtoja ku maahantuojan todistus piti saada siitä miten auto eroaa eri tekniikoilla.
     
  2. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Vähä päöstösissä enempi ongelmia saada uutta tekniikkaa. Vanhemmissa vehkeissä ollu ongelmia jos tehty semmosella koneella.
     
  3. Jsp

    Jsp Gearhead

    Mikä ihme on maahantuojan todistus ja mistä sellaisia saa?

    Auto on 67 vuoden foordi joka on saksassa valmistettu.
     
  4. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Helpoimmalla pääset ku käyt konttorilta kysäsee. Tai sit viet vaan pokkana etkä puhu mitään. Jos setä kysyy ni sanot et tuo siinä ollu ostaessa ;)
     
    rane58 tykkää tästä.
  5. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Aikoinaan Eskon moottorin muutoksessa sain paprut paikalliselta Ford myyjältä, toki riippuu myyjästä. Ainakin ennemmin maahantuoja on ollut melko motorsport myönteinen.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Kun sulla on siisti ja toimiva kokonaisuus jokapaikasta,niin ne ei ole nykypäivänä vittuakaan kiinnostuneita mikä siellä konehuoneessa luuraa.Korkeintaan saattaa inssi ihastella kuinka hienoa jälkeä olet saanut aikaan.Anteeksi V-sanan käyttö.

    Edit.Jos olisit tyrkännyt sinne Ford 302 V8 motin,niin saattas sit kyllä inssi raapia päätään ja aprikoida onko nyt ihan sopivan kokonen motti kyseessä.
     
    Muokattu: 10.8.2017
    palontie, xarper ja rane58 tykkäävät tästä.
  7. Achti

    Achti Gearhead

    Entäs siinä tapauksessa, jos valmistaja on jo lopettanut k.o. merkin tuotannon? Kuullostaa taas todella viisaalta, mikäli on asemien yleinen kanta. Ei oikein jaksaisi moiseen uskoa, niinkun on todettu, eroja asemien välillä on todella paljon.

    Viimemmäks oli kysymyksessä vm, 1968 rekisteröintinatsastus suomeen. Siinä oli kädenvääntöä rattilukosta, pitäisi suomen pykälien mukaan olla, mutta eipä ole tehtaanjäljiltä. Jotkut asemat vaativat jopa jotain elektronista käynnistyksen esto järjestelmää tai sitten vaihtamaan rattiputkea jossa on lukko. Osa taas ajattelee asiaa maalaisjärjellä ja hyväksyivät sen sellaisenaan jonkun liite 8 perusteella...
     
    Herje tykkää tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Juuri näin. Jos auto on toimiva muuten ja et oo jonku rivinelosen tilalle vaihtanu kasia ni ei sillä ole mitään väliä mikä siellä keulilla on.

    Jooh joitain konttoreita vaan kannattaa välttää harrasteajoneuvoilla.. Täällä nyt ei onneks ole kun yksi kolmesta sellanen :poff:
     
  9. Jsp

    Jsp Gearhead

    Tietääkö kukaan joensuun seudulla tai joensuun lähellä olevien kaupunkien seuduilla sellaista katastusasemaa joka on vähän harrastehenkinen? Vituttaa pilkunviilaajat jotka tekee sitä kateuden takia kiusaksi.
     
    rane58 tykkää tästä.
  10. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Omakohtainen muisto 35v takaa: Täsmälleen sama koneenvaihto samanlaiseen 17M Taunukseen (kaverin auto ja homma tosin). Auto ajokieltoon kun katsuri huomasi V6 vaihdetun autoon. Sai kilvet takaisin laitettuaan 17M:ään 20M:n jarrut. Muistelen tosin, että vaihtoi etuakselinkin jarrut. Samoin 20M etujouset piti laittaa. Näin Kokkolassa vuonna 1981.
     
  11. Achti

    Achti Gearhead

    Jep, soittorinkiä harrastelin sinne sun tänne lähiseudulle. K1 katsastus ymmärsi asian maalaisjärjellä, muuallakin kuin hämeenlinnassa...

    En todellakaan aio johonkin 1968 valmistettuun autoon lisäillä mitään vitun sähkösiä käynnistyksen esto järjestelmiä... ..|.. :poff:
     
  12. menu*

    menu* Gearhead

    Kyllähän tuo kannattaa otteeseen laittaa, jos oot homman jo tehnyt jarrujen ym puolesta oikein ja autoa on tarkoitus pitää tai rakentaa.
    Täyttelet tuon aikaisemmissa viesteissä olleen lomakkeen, uudelle koneelle etsit sopivat tiedot valmiiksi, siinä kohti ei kannata olla että en tiedä minkätehoinen ja mistä, vaan se on mallisarjaan kuuluva isompi moottori ja sulla on siihen kuuluvat alustaosat ym vaihdettu. Tueksi on ainakin tähän käynyt netistä tulostetut osaluettelot, myyntiesitteet ym.
     
    Muokattu: 11.8.2017
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Seuraavassa korimallissahan oli 17 m kutosella, tosin mallimerkintä 17 m 2000 s ;)
     
  14. Jsp

    Jsp Gearhead

    Noh itellä on tuo moottorinvaihtoliite täytettynä ja sain napattua kaikki tarvittavat tiedot.
    Ainut mitä siihen pitää tehdä niin kirjoittaa siihen lisätietoja kohtaan että kone on 20M ja siihen kuuluvat jarrut vaihettu. Myös syyläri on vaihdettu mercedes w123 tarvike jäähyyn.

    Tuskin siihen muuta tarvitsee. Moni on sanonut ettei oo mitään etujousia vaihelleet. Eiköhän se ole siitä kiinni että kunhan ei jouset edessä pohjaa. Kone on ehkä jotain 50 kiloa painavempi vaan. Kone tökättiin V4sen lootaan kiinni kun se v6sen lootassa oli kytkin paskana.



    Auttaisikohan tämä siinä muutoskatastuksessa?
    http://www.fordopedia.org/parts-catalog/taunus-17m-20m-p5-p7
    http://www.fordopedia.org/parts-catalog/early-v4-v6
     
  15. menu*

    menu* Gearhead

    Mä ottaisin noista mukaan lappuja ohjaus ja jousitus/jarruosissa missä lukee tuo Taunus 17m/20m P5/P7 ja esittäisin niillä että osat ovat samoja.
    Helpompi se on katsurinkin hyväksyä tuotos kun sulla on jotain dokumenttia ja huomaa että oot perehtynyt asiaan.
    Etujouset kannattaa tietty ajamisenkin takia kattoa että ovat sopivat, periaate on että sun auton pitää alustaosilta nyt vastata v6-mallia, joten muuta ei kannata ainakaan ite nostaa esille.

    Jos kylän konttorit ei o tuttuja nin on kyllä ihan fiksua käydä juttelemassa ennakkoonkin, huomaat heti onko niillä haluja hoitaa sun asia maaliin vai ei.
     
    Muokattu: 11.8.2017
    rane58 tykkää tästä.
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Millähän jarruilla 96: set on katsastettu veekutoseen?
     
  17. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Tämän mukaan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_96 ysikutosen moottorivaihtoehdoista suurin on 1698cm³ V4 teholtaan 90hv, eli noiden puolesta voi vaihtaa tilalle 1,8 - 2,o litran V6 moottorin joissa oli tehoa 80hv(1,8) ja 90hv(2,0). Edellytyksenä ettei sallitut akselipainot ylity. Jopa 2,3 litran V6(108hv) menisi tehojen puolesta läpi mutta tilavuutta on liikaa. Eli vakiot 90hv:n 1,7 litraisen S:n jarrut riittää.
     
    hantta tykkää tästä.
  18. xp

    xp Gearhead

    V4 mallissa ei kai jarrutehostinta ja v6 on? Ainakin 20M TS:ssä on.
     

Kerro tästä muillekin!