Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. Hannu_L

    Hannu_L Gearhead

    Itse laitan ainakin näytöllisen ohjaimen, joka pitää paineet halutussa asetusarvossa. Tällöinhän jousituksella ei ole periaatteessa kuin yksi asento, muut korkeudet ovat sitten "huoltoa" varten.
     
  2. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Riippuu palkeesta mutta esim. rullaavilla palkeilla paine ei kovin hyvin paljon kerro korkeudesta. Makkarapalkeilla toimii selvästi paremmin.
     
  3. Hannu_L

    Hannu_L Gearhead

    Eteen tulee makkarapalkeet ja taakse sylinterit, joten sen puolesta tuo pitäisi kyllä toimia.
     
  4. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Entäs sitten kun tulee lisää kuormaa? Paine nousee ja ilmaa vähennetään ja jousitus on alempana. Tarpeeksi kun on porukkaa+ tavaraa kyydissä ollaan pohjaanlyötikumeilla että paine saadaan asetettuun vakioarvoon, ei hyvä. Viisaampi on mitata jousituksen korkeutta suhteessa koriin kuin painetta.
     
  5. Hannu_L

    Hannu_L Gearhead

    Tuossa saa säädettyä kolme eri tilaa muistiin, sekä tietysti pystyy säätämään sen paineen halutuksi.

    Tuo jousituksen korkeuden mittaus toimivasti vain tuntuu aika hankalalta. Rajakytkimillähän sen tietysti saisi tehtyä, jos ei korkeutta halua usein muutella.
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tulipahan vaan mieleen, että mitäs ilmajouset tykkää jos säilyttää autoa talven yli kylmässä tallissa? Onko ilmajousille jotain erityistoimenpiteitä, säilytetäänkö tyhjänä, täynnä vai miten? :-?
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ja suomea kiitos :eek:
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    ttt= To The Top eli nostin topikin kun joku sitä kysy.
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ja taas olen yhden asian viisaampi :)
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    taas nosto
     
  12. zilu

    zilu Gearhead

  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kandee zilu sunkin laittaa paineakku. Jostain saa varmaan esim rikkonaisen 25 litran kompressorin, siitä säiliöstä saa modattua hienosti moisen.
     
  14. zilu

    zilu Gearhead

    Siis korvaisiko tuo paineakku tuon "normisäiliön"?
    Ja mistä typpeä ja "pussi".

    kyseleepi zilu
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Eikun ihan normaalia ilmasäiliötä tarkoitin. Olet siis laittamassa semmoista? Käsitin sitten väärin.
     
  16. ElvisNYB-77

    ElvisNYB-77 1st gear

    Onko kukaan laittanut/laittamassa ilmasysteemejä 70-luvun c-bodyyn? En ainakaan surffaillessa ole törmännyt, ja homma varmaankin aika paljon monimutkaisempi verrattaessa rungolliseen.. Vääntösauvat edessä ja unibody jne.. Pomppiminen nyt ei kauheasti kiinnosta, mutta oisihan se mukavaa jos sais "stuukin" kohdalleen silloin kun vaaditaan tyyliä... :D
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mikä on "70-luvun C-body"? Mopar? Ford?


    Olisko Chrysler Cordoba 1977 semmoinen?
     
  18. ElvisNYB-77

    ElvisNYB-77 1st gear

    Juu, moparia meinasin. C-bodyt= ns. full-sizereitä. Pienemmät Cordobat ovat sitten (1975-79) b-body ja (1980-83) j-body. Noista en sitten tiedä paljoo, oma '77 jorkkeri 4dr ht ja itsekantava kori, en sitten tiedä kestääkö kokonaisuus ilmapalkeitten liikkeen aiheuttamaa rasitusta ja jos pitää jäykistää niin mistä jne.. Mopar-lowridereitä ei edes netistä löydy montaa, siks aattelin kysyy jos joku näitä koskaan ois miettiny. "Vääriä" kouluja käyneenä olen melko vihree viel.... :oops:
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ei ilmapusseilla voi autoa rikkoa, ne joustaa enemmän kun teräs.
     
  20. herrakani

    herrakani 1st gear

    Muutoskatsastuksessa tulee esittää melko varmasti ainakin seuraavat seikat:

    *Miten ilmapussit on kiinnitetty

    -onko tukivartta tai runkoa muutettu
    -millä ja miten
    -onko vahvistettu alkuperäistä

    *Ilmapussien kantokyky
    *mahdollisen iskunvaimentimen siirron takia tehdyt muutokset

    Mitä enemmän ja mitä selvemmin asiat laittaa paperille, kuvat yms, sen helpompi asia on herra insnöörille varmasti selittää. Mun tietämyksen mukaan tukivarsien tulee olla tehdastekoiset ja samanpainoiseen autoon tarkoitettu ja niitä saa esim boksata tai muuten vahvistaa. Rungon puolta taas saa muuttaa vapaammin, mutta sen rakenne ei saa heikentyä.
     

Kerro tästä muillekin!