Holley säätöhässäkkää...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cnn, 16.7.2017.

  1. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Moro. Mulla ois cadillacin 472 koneen jatkeena holkeyn 750cfm kaasari. Ja probleema ois seuraavan lainen. Kaasari on perus säädössä, eli seosruuvit noin 1,5 kierrosta auki. Powervalve vaihdettu oikeankokoiseen ja kiihdytyspumppu säädetty. Auto toimii erittäinkin hyvin, miinuksena vain tehokkaasti nokeutuva pakoputki ja hyvin pöläyttää tummaa pilveä kun polkaisee kunnolla. Eli rikkaalla menmään? Oisko pääsuuttimen koko tai jokin muu pielessä vielä?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Turhan suuret pääsuuttimet tulee ekana mieleen, jos muuten on perusasiat kunnossa bensapintoja myöten.
    Tyhjäkäyntiseoksetkin kannattaa säätää mahdollisimman laihalleen siten että kierrät seosruuveja kiinnipäin niin että käynti selvästi huononee, ja tästä aukipäin vain sen verran että käy hyvin.

    Onko se mainitsemasi oikeankokoinen powervalve vakio 65:nen?
     
  3. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Bensapinnat on myös säädetty kuten kaikki muutkin perus säädöt. Tässä tapauksesa oikeankokoisella powervalvella tarkoitan kokoa 85. Suuttimiin alan itsekin kallistua koska kaiken muun pitäis olla kunnossa? Mikähän noissa 750 kaasareissa on vakio pääsuuttimen koko? Ja minkä kokoiset ois hyvät tuollaseen vakio 472 koneeseen jossa on se noin 380hp...
     
    Muokattu: 16.7.2017
  4. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Riippuu kaasarin tyypistä. Vacuumissa useimmiten 73 ja 73. Tuplapumpussa 75 ja 76.
     
  5. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Unohtu tosiaan kaasarin tyyppi tarkentaa. Eli on kyse vacuumimallista kahdella polttoaineen sisäänmenolla... Joten siis oletettavasti pitäs olla 73 suuttimet, kaasari on kulkeutunu itelle käytettynä joten ei oo tietoa tämän hetken suuttimista. Pitää alkaa tarkistaan, mutta jossain siellä se vika kai piilee kun kovasti nokeaa vaikka muut säädöt pitäs olla ok? :(
     
  6. altzu

    altzu 1st gear

  7. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Kiihdytyspumpun suutintakin kannattaa kokeilla pienentää.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Jes. Pitää alkaa purkaan ja kattoa et onko joku joskus vaihtanu isommat suuttimet. Ja samalla tosiaan hyvä tarkistaa onko tarpeen pienentää kiihdytyspumpun suutintaki. Jos siellä olis orkkis suuttimet paikoillaan niin tuntuis melko oudolta että ois liian isot 472 koneeseen. No nämä hommat on aina yhtä mielenkiintoisia... :p
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllähän 472:nen tietysti kykenee nielemään runsaasti bensaa, mutta suutinkoot ei suinkaan mene koneen koon mukaan. Siihen vaikuttaa aivan muut koneen ominaisuudet.

    Usein myös epäillään että riittääkö bensan saanti jos laittaa liian pienen kaasarin, tai saako liikaa liian isolla, mutta siitähän ei suinkaan ole kyse.


    Jos vaihdat suuttimet reilusti pienempään, niin älä tee samalla muita muutoksia.
    Kiihdytyspumpun muutoksia voit kokeilla sitten erikseen, niin pysyt paremmin kartalla mikä mihinkin vaikuttaa.
    Holleyssä se kiihdytyspumpun suuttimen vaihtaminen muuttaa lähinnä ruiskutusaikaa, eikä niinkään määrää. Pumppua käyttävällä nokalla on myös oma merkityksensä määrään ja ajoitukseen.
     
    kime2 tykkää tästä.
  10. Make.S

    Make.S Gearhead

    Eikö noi tyhjäkäynnin seosruuveille riitä kieppi auki jos on vaan kahdessa kulmassa? Jos säädöt neljässä kulmassa, sit vaan puolikieppiä.
    Näähän nyt ei tietysty polkiessa pölläyttämiseen liity mitenkään.
     
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tyhjäkäynnin seoksen voi kokeilla karkeasti alueelle seuraavalla konstilla: Koneen käydessä tyhjää, painaa kiihdytyspumpusta bensaa koneeseen koskematta varsinaiseen vivustoon. Jos kierrokset nousee, on tyhjäkäyntiseos laihalla, ja päinvastoin.
     
  12. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Nää kaasarihommat on aina vähän hepreaa vaikka kuinka monesti niiden kans värkkää :p Mutta onneks täällä on porukkaa jotka näköjään tietää paremmin, hyvä niin :) Aloitan suuttimista ja katon mihin homma etenee, koska kaiken pitäs olla ok mutta rikkaalla mennään o_O mutta eiköhän se tästä vielä iloksi muutu, ja samalla oppii näemmä kokoajan jotain uutta...
     
  13. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Voihan viddu, suuttimiakin on nyt sitte kokeiltu pienentää siihen saakka että alkaa kiihdyttäessä tukehtuun ja siitä palattu taas pari pykälää isompaan kokoon jolloin kone toimii taas oikein. Mutta sama vanha ongelma pysyy. Kone käy koko ajan rikkaalla ja tulpat on ihan mustat, ja kaasutellessa pöläyttää ko pahempiki diisseli. Alkaa jo perkele usko loppuun ko oikeastaan kaikki on kohta kokeiltu mutta mikään ei vaan tunnu muuttuvan :(
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nyt kun yllä on hyviä ohjeita seosten pähkäilyyn niin mitäpä jos laajennat tutkintaa ennakoihin?
    Mitä siellä on tyhjäkäynnillä, ja mitä maksimissaan? Vastaako ne sitä mitä tehdas on aikoinaan kyseiseen koneeseen aatellut, sillä oletuksella että koneesi on vakio kaasaria lukuunottamatta?

    Meinaan vaan että liian pieni ennakko voi myös ilmetä mustana savuna, jos keskipakosäädin jumissa tai jousten kuoltua antaa jo tyhjäkäynnille sen täyden ennakon, jonka olet sitten säätänyt vaikka 4-asteeseen. Just hiljan tuli tälläinen tapaus vastaan...

    Noin tyypillisesti Holley on niin lähellä oikeaa säätöä list# suuttimilla ettei nissä ole tarvetta montaa numeroa muuttaa, tai sit sillä kompensoidaan jotain muuta vikaa.
     
  15. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Tämä oli itelläkin ajatuksena seuraavana tarkistaa, kone on minun tietääkseni kaasaria lukuun ottamatta vakio. Ja kun kaasarista on katottu ja säädetty kaikki mitä pystyy, myös korjaussarja laitettu. Suuttimet on nyt 68 kun vakiot on 72. Cadillacin 472 koneen ennakot oli muistaakseni 5 astetta, ja siitähän se on alettava seuraavaksi katsomaan... ei oo vastaavaa osunu itellä ennen kohille, ja tän kans on kyllä ollu aika kujalla. Mutta jos esimerkkejä löytyy et ongelma on ollu sutkäpuolella niin se helpottaa vian paikannusta :)
     
  16. Cnn

    Cnn 3rd gear

    No niin, aloin sitte tänään tutustumaan tuohon sytytyksen ennakkoon, ja pari astetta pielessä tuo näyttikin olevan. Mutta ongelmat senkun jatkuu. Jakaja kun ei suostunut hievahtamaankaan, melko hyvin on jämähtäny lohkoon kiinni :( No jollain konstilla tuo pitäs tuosta irti saada, ja ajattelin että josko samalla päivittäis sytyksen kärjettömäksi ja asentas uudemman mallisen HEI jakajan samaan vaivaan...
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ilmastointikompura ei kai mahdu hei kanssa.

    Mulla sama ongelma oli oman kanssa joskus, hirveellä väkivallalla ite hakkasin sinne pienen raon johon sitten sertsua, pari päivää sitä sertsutin ja sitten putkitonkeilla vääntämää.

    Kannattaa tietty eka koittaa myös putkitonkeilla jos lähtis ja pyöritellä jakaja irti. Älä katkase sitä.

    Nyt tuskailen saman ogelman kanssa 460 fordissa.
     
  18. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Ilmastoinnin kompuran olen poistanu jo viime kesänä, joten se ei tulis oleen enää edessä. Mutta tosiaan tuohon ongelmaan palatakseni, luin ameriikan foorumeita ja siellä oli usesmpi esimerkki juuri tästä kun oli onnistuttu koko jakaja katkaisemaan. Ja sepä kummasti sai aikaan itellekki lievää varovaisuutta vanhan jakajan pois repimiseen :) sais nyt edes alkuun sen verran pyöriin että sais sytkän säädettyä kohilleen o_O
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ota se irti kokonaan jos saat sen liikkeelle ja putsaa ja rasvaa.

    muutoin huomaat muutaman vuoden päästä että kärjet on vähän kuluneet tai olet vaihtanut kärjet ja pitäs säätä vähän ja taas koko häkkyrä jumissa ja sama homma.

    Tein sellasen haarukan millä sain hakattua sieltä virranjakajan alta.


    Mut jos se katkee niin ei sekään mikään mailmanloppu ole, ihan turhaa hommaa mutta nostaa koneen veks ja hakkaa sitten sieltä alakautta koneen sisältä sen jakajan irti. Uus kärjellinen jakaja oli joku 70 euroa, hei kai kalliimpi. Itellä ei jakaja katkennut mutta pistin silti samalla uuden kärjellisen kun tossa kärkien säätö on niin helppo etten nähny mitään hyötyä pistää heitä.
     
    Muokattu: 4.9.2017
  20. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Juu kyllä se irti pitää käyttää vaikka ei uutta jakajaa vaihtaiskaan. Jos se tosiaan noin nätisti sen paikalleen jumittaa, niin on varmaan parempi putsata paikat kunnolla jotta voi minimoida riskin uudelleen jumimiseen. Mutta pitänee toisaalta hommata kuiten uus jakaja valmiiksi jos sattuu vanhan vääntään paskaksi :D
     

Kerro tästä muillekin!