Harrasteauton reaaliarvo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 24.6.2017.

  1. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Tuota jotain muistelin. Mut siitä ni kauan aikaa ku lueskelin. Ni ollu enää iha varma asiasta. Pitäs taas kerrata asioita ku päässä enää pysy.
     
  2. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Sillä hippuiluttas välillä kokeilla
     
  3. juk1

    juk1 3rd gear

    "USA toimitti 1930-luvulla Neuvostoliittoon lähes kaiken sen autoteollisuuden kehittämiseen tarvittavan tiedon, taidon ja laitteet. Merkittävin oli Gorkin autotehdas (GAZ), jotka koskeva 13 milj. USD:n sopimus tehtiin Fordin kanssa toukokuussa 1929. 1930-luvun lopulla tuotettiin henkilö- ja kevyitä kuorma-autoja 80 – 90 000 kappaletta vuodessa."
     
    kaarne tykkää tästä.
  4. kaarne

    kaarne Gearhead


    Vastaus:

    käy tilaisuuden tullen koeajolla niin tiedät
     
  5. kaarne

    kaarne Gearhead


    Satun tietämään että Mosse on hyvä auto.

    Käynnistyy talvella varmasti, on henkilöautoversionakin maastokelpoinen, helppo huoltaa omatoimisesti, kiihtyy tarvittaessa rivakasti ja komea ulkonäkö ei ole miinusta.

    Mossella voi myös ylittää syvät joet ja siihen ei moni auto pysty.


     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Eli et itse ole käynyt ajamassa mossea kun et osaa tuon taivaallista kertoa käytännönkokemuksia :poff:
     
  7. kaarne

    kaarne Gearhead


    Olen ajanut Mossella useasti takavuosina.
     
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Vastaus:

    Olen ajanut ja mikään muu ikäisensä auto ei ole ollut noin huono.
    Trabant voisi olla, mutta sellaisella en ole ajanut.

    Tehoton, jarruton, ei suuntavakavuutta, kori kallistelee mutkissa todella paljon, mutkaisella tiellä on, kuin auto olisi humalassa. Ehkä tuo on suunniteltu ja tehty vodkapäissään ja sillä pitäisikin ajaa vain kännissä ? Mene ja tiedä. Mosse tuntuu ajossa lyijyarkulta kun ei kiihdy eikä pysähdy. Jarrua saa painaa tosissaan varsinkin alamäissä, pysähtyisi varmaan paremmin jos laittaisi jalan ulos puukenkä jalassa.

    Rivakkaa kiihtyvyyttä en osaa yhdistää vakiokuntoiseen mosseen, poislukien pudotus helikopterista. Taitaa olla lähempänä puolta minuuttia kun se riuhtaisee itsensä sataseen joka onkin rakenteellinen huippunopeus.

    Myös keskustelu on melun vuoksi mahdotonta yli satasen vauhdissa, mikä onkin selviö, sillä kuskin ei kannata paljoa jutella vaan keskittyä täysillä ajamiseen.

    Kysymys: Oletko koskaan ajanut millään muulla kuin mossella ?

    Vastaus: Et ole !

    Onhan sosialistinen järjestelmäkin loistava, jos ei muusta tiedä tai muuten elät 60-luvulla.

    Kokeile vertailun vuoksi ajaa vaikka 70-luvun alun -02 sarjan bemarilla, on kuin vertaisi autoa hevoskärryihin (mosse).

    IS
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Minä en oikein ymmärrä tuota eri automallien dissaamista.

    Tai ymmärrän, kun kaarne tökkii muurahaispesää, mutta te muut?

    Kaikki koneet on harrastamisen arvoisia, vaikka ne olis kuinka huonoja. Tai huonossa on oikeastaan enemmän harrastettavaa. Jokainen sitten harrastaa oman kukkaron ja mielen mukaan niitä ominaisuuksia mitä arvostaa.
     
    minski, rauarp ja kaarne tykkäävät tästä.
  10. kaarne

    kaarne Gearhead


    Olet ajanut epäkuntoisella Mossella.

    Eihän mikään auto anna itsestään hyvää kuvaa jos se ei ole ehjä.
     
  11. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tuo video kuvaa mossea melko hyvin. Pomppii, loikkii ja vaeltaa eikä pysy omalla kaistallaan yli 80km/h vauhdissa. Vertaappa mossen menoa vs. ladan meno. Lada menee ihan johdonmukaisesti, mutta mosse poukkoilee sinne tänne kuin kaikki juttusi tällä foorumilla, asiantuntija :poff:

    Mosse tuntuu myös todella raskaalta jolloin sille pienikin lentomatka on mahdoton.
    Vasta pellolla ajettaessa mosse on "parhaimmillaan" jossa suuntavakavuude puute ei haittaa pellon leveyden vuoksi. Ja ah, miten realistista, lopuksi työnnetään :D

    Kaarne, en tiedä miten tämän esittäisin, mutta onko kukaan koskaan pitänyt sinua "hiukan" yksinkertaisena ?

    Vastaus: Et ymmärtänyt kysymystä :rotfl:

    IS
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Silloisen omistajan mukaan kuukausi sitten katsastettu. Kysyin omistajalta, onko tässä iskunvaimentimia ollenkaan ja kertoi silloin että kuukausi sitten oli leimattu.
    Voihan olla, että katsastusmies oli tasoisesi asiantuntija ja noin pääsi käymään.

    Olet sä kyllä oikeasti yksinkertainen, jos mossen ajokäytöstä ylistät :wc:

    Kyllä se näkyy hyvin tuossa postaamassasi videossakin ja ladalla et sitten ole ilmeisesti ajanut koskaan.

    IS
     
  13. kaarne

    kaarne Gearhead


    Ellet osaa ajaa autolla siirry polkuautoon.

    Kunnossa olevan Mossen ohjaus on erittäin tunnokas ja tarkka.
     
  14. kaarne

    kaarne Gearhead

  15. fordius

    fordius Gearhead

    Mosse oli huonolaatuinen auto, jossa oli kehnot ajo-ominaisuudet. Tuohan on totuus, silloiset autolehdetkin olivat samaa mieltä.

    Kuitenkaan mossen kelvottomat ajo-ominaisuudet ja yleinen huonous eivät tee autoa huonoksi harrastuskohteeksi. Mielenkiintoa ne vain lisäävät. Mosse ei jätä ketään kylmäksi, joten jos ei kesällä ajele harrasteautolla muutenkaan paljoa eikä pelkää vikoja, niin mosse voi olla jollekin se juttu.

    Sille on syynsä, ettei mosseja näy enää juuri lainkaan liikenteessä.
     
    leivonharri ja Imusihti tykkäävät tästä.
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Diplomatian aika alkaa olla ohi. Kaarne itse kyseenalaistaa ja provosoi toistuvasti automerkistä riippumatta dissaten mersut, bemarit, toyotat ja tarvittessa kaikki muutkin merkit. Asiallinen keskustelu autoista on aina paikallaan merkistä ja mallista riippumatta.

    En voi kuitenkaan rehellisesti sanoa, että edes ilmaiseksi huolisin omalle pihalleni mitä tahansa vanhaa hylkyä. Myös ajoneuvon koko voi olla rasite (limot, bussit ja kuorma-autot).

    On myös olemassa ihmisiä, joilla on pihoillaan useita, joskus kymmeniä vanhoja autoja.
    He eivät kuitenkaan tee valtaosalle autoistaan yhtään mitään ja siinä ne sitten happanevat ja homehtuvat pikkuhiljaa korjauskelvottomiksi. Halvalla pikkuvikaisena ostettu peli on kohta korjauskelvoton hylky.

    Tunnen myös euro- ja japsiharrastajia ja ymmärrystä löytyy paljon puolin ja toisin.
    Kaarnelta tämä ymmärrys puuttuu kokonaan.
    Ainoa oikea tapa harrastaa on nyrkki ja k*yrpä, muita välineitä saippuan lisäksi ei tarvita.

    Jokainen autojen kanssa yhtään puuhannut tietää, että laittoa on joskus paljon ja pullakahvien hinnalla ei tehdä paljon mitään autolle, jonka osista lähes kaikki on kulunutta ja alkuperäistä.

    Kyllä kai tuota urpoa voi ilokseen roustata, taitaa sitäpaitsi tykätä siitä :poff:

    Foorumin ylläpito laittanee viestiä tulemaan, kun aletaan mennä rajan yli :webmaster:, jos koko kaarne ei ole ylläpidon kestokepponen ?

    IS
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

  18. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Jotain semmosta muistelin. Ja siitä auto teollisuus lähti pyörimään. Tosin halvemmalla kehittivät ja vähä omaa tekoa :)
     
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    No sano sinä asiantuntija sitten auto, jossa on huonommat ajo-ominaisuudet kuin mossessa kun kaikesta kaiken tiedät ! Menen keittämään puuroa odottaessani asiantuntijan vastausta...

    IS
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Itteäni kyllä kiinostas kokeilla vähä kaikkea. Tosi en iha mitää raatoja halua. Mut rajottaa tuo budjetti. Ni pysty kaikkea kokeilla. Ja vähä ku saa rahaa kasaan ni pitää ostaa jotai parempaa.
     

Kerro tästä muillekin!