Ford f 250 -86 perässä väljää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jp71, 17.9.2017.

  1. jp71

    jp71 1st gear

    Tommonen takavetoinen f 250 vm 1986, jossa on rengas 8 pultilla kiinni ja todella pitkät pultit, varmaankin saa paripyörät tarvittaessa?
    Huomasin tuossa kun ottaa napamötikästä kiinni, niin on päittäisvälystä, sekä lonksuu myös melkoisesti ylös alas suunnassa. Ei varmaan ihan normaalia?
    Perä ei kyllä ääntele mitenkään.
    Mitäköhän tolle pitäis tehdä?

    Ja sit vielä miten perään vaihdetaan öljyt, kun ei ole peräkopassa täyttö eikä tyhjennysreikiä?
    Perä taitaa olla Ford ja 12 pultilla koppa kiinni perässä.
     
  2. Mercury

    Mercury Gearhead

    Sulla on siellä täyskevennetty sterling 10.25"perä,vetoakselin laakeri/laakerit paskana?
    Pitää siellä tarkistusroppu olla,siitä uudet öljyt,vanhat ulos koppa irrottamalla.
     
    jp71 tykkää tästä.
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Siis pyöränlaakerit. Tuossa kun voi ottaa koko vetarin pois ja edelleen pyörännapa on laakeroituna akselin kuoreen.
     
    jp71 tykkää tästä.
  4. Mercury

    Mercury Gearhead

    Kiitos Rockmaple tarkennuksesta!
    Pyöränlaakereita tarkoitin kun ei perä kerta äännä..
    Sitten jos on vaikka esim.normi semi floating perä c klipsi kiinnikkeillä niin
    siinä akselit lonkkaa hieman pitkittäissuunnassa.
    Muutenhan ei laakerit saa lonkata..
    Ei taida olla 10.25" tarkistusroppua?
    Huohotin perän päällä?
     
    Muokattu: 17.9.2017
    jp71 tykkää tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    On muttei kopassa vaan valussa akselin etupuolella.
     
    jp71 tykkää tästä.
  6. jp71

    jp71 1st gear

    Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Pitää alkaa tutkimaan lähipäivinä.

    Ei tuossa tarkistusproppua ole ja pitkittäisvälyskin on melkoinen.
     
  7. jp71

    jp71 1st gear

    On näköjään proppu etuosan valussa ylhäällä. Siinä propun vieressä menee sähköjohtoja perään, mikähän tarkoitus niillä on?

    Minkälainenhan hommavaihtaa nuo laakerit ?
     
  8. jp71

    jp71 1st gear

    Löytyi. ☺
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nopeusanturin piuhat. Mittari on vaijerilla mutta tolla on tekemistä jarrujen kanssa.
     
  10. Mercury

    Mercury Gearhead

    Oliskohan siellä navassa sisempi ja ulompi kartiolaakeri ja ne tiukotaan sellaisella naksuvalla mutterilla ja siinä mutterissa toisella puolen muistaakseni vääränkätinen kierre..
    Laakerithan periaatteessa tippuu sieltä kun purat sitä,sit jos ois kevyempi perä niin tarvis ulosvetäjää..
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niin tosiaan nyt kun pää jo hieman selvinnyt niin sitä pakettiahan voi enstealkuun kiristää tolla nimim mercuryn mainitsemalla räikkämutterilla. Purku / pesu / tutkiminen / uusi rasva / kasaus olis tietysti oikein menettelytapa.... mutta jos se ei rahista tai ronklota niin ihan kiristyskin on parempi kuin vaan ajaa. Voitelukin tulee perästä joten purkamisella sinänsä ei saavuta oikein mitään.
     
    Muokattu: 17.9.2017
  12. jp71

    jp71 1st gear

    No niin, nyt tutkailin tuota perää ja otin navasta 8 pulttia irti ja nykäisin vetoakselin irti rengas paikallaan ja tunkkaamatta. Laakeri on putkessa kiinni siten, että on putken alaosassa enemmän eli ei keskitetysti. Johtuukohan siita, kun ei ole tunkattu ja auton paino päällä vai kuuluisko olla keskitetysti putken keskellä?

    Vetoakseli siis lähti helposti irti, mutta.. Kuuluuko ollaa öljyt putkessa. Ei ainakaan tullut öljyä ulos, hiukan oli vetoakseli öljyinen.. Onkohan niin, että tuossa perässä ei ole tarpeeksi öljyä?

    Sitten yksi tyhmä kysymys lisää, pitääkö tuohon laakerin kiristykseen olla erikoisavain vai kun ei tuossa ainakaan ole mitään mutteria. ?
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kyllä kaiken kuuluu olla ihan keskitetysti siellä navassa. Liekö sit ihan helevetin löysällä vaan. Tunkata se pitää joka tapauksessa jos meinaa säätää laakeria.

    Akseliputki ei ole öljyä täys eikä sieltä välttämättä tule juuri mitään.. Tarkista öljyt täyttöaukosta. Jos pikkusormella löytää öljyä niin tulppa takas.

    Kiristys "mutteri" eli rengas vaatii oman työkalunsa, joko kaupasta tai teet itse. On iso hylsy missä 4 sakaraa.
     
  14. jp71

    jp71 1st gear

    Päädyin tilaamaan sakarahylsyn ja kirrasin laakerit sillä. Oli todella löysällä molemmin puolin.

    Kiitokset hyvistä vinkeistä kaikille tasapuolisesti.
     
    Powerstroke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!