Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Noita löytyy pariki kappaletta, mutta tolla ku laittaa niin ohj. Pumpun pyörä ja laturin pyörä tulee samoihin kohtiin kampi-akselin hihnapyörän uran kohtaa kun eiks hihnan pidä pyöriä suoraan eikä hieman vinoon?
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jeesaisko jos vaihtais tehostajaan kaks urasen pyörän?
     
    palontie tykkää tästä.
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    Nuorissa on tulevaisuus!
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onks kellään oldsmobiilin kampuran pyörää mallia pienempi kuin 19cm?
     
  5. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Kuuluukos öljytikun juuressa tai lohkon reiässä olla jonkinlainen o-rengas tai tiiviste?
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    käsittääkseni ei, ite olen laittanut pikkasen jotain tiivistemassaa suojaputken varteen, varsinkin jos putki tuntuu löysältä ja puristanut sen aavistuksen ovaaliksi krympin aikaansaamiseksi.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Vahvistan DX näkemyksen.

    Moottorisilikoonilla varmistelin itsekin.
     
  8. Achti

    Achti Gearhead

    Just näin
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tuli tossa mieleen (ei pölynimuriin) josko vihdoinkin leimais ton mun G-30 vanin liikenteeseen. Auto on tietenkin otettu käyttöön 1978 :( eli pakokaasupäästöt pitää olla rajoissa.
    Eli kone 403 johon ostin aikoinaan liian tiukan nokan tais olla jotain 29? kiitos suosituksesta...... (ei pysy käynnissä alle 800r/min) lamdat näyttää laihaa ja palamaton bensa haisee auton perässä) ja nyt tarttias saada vanha nokka takaisin koneeseen MUTTA kun on yks 350 ja 403 nokka tallissa irrallaan enkä tiedä kumpi on kummankin koneen nokkaakseli ja 442.com sivuilta en löydä oikeita nokkien koodeja. Toisessa nokasta löytyy numerosarja 401348 ja toisen nokan päässä on 8-66 niin kumpikahan on 403 nokkaakseli.
    Kolmen viikon päästä olis Merenkurkun miitti ja olis upeeta ajaa auto sinne. Pitäis saada auto katsastettua omiin nimiin pikkuhiljaa :cool: . Projekti seissyt nyt pari kolme vuotta päästöjen vuoksi. Vanin 4.11 perävälitys antaa toki tehoa kummallakin nokalla mutta alkuperäinen nenu olis hyvä olla tai sitten ei...............
     
  10. SauliK

    SauliK Gearhead

    veikkaan että et huomaa eroa ajossa, laitoit sitten kumman vaan. jos mittailis ja käyttäis vähemmän kulunutta?
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Paulin kans tos soittelin ja se lupas huomenna lähettää kuvat siitä rattaan pään "lovesta" mikä on kuinkakin (toisessa nokassa ei ole lovea ja toisessa on). Oon selannu nettiä ja noi ison veden takaiset foorumit on antanut jotain tietoa.
    Väännöllä ei hevosvoimilla :cool: ajetaan. Toi perävälitys on vaan järkyttävän tiheä........ Tolla autolla on ihan sama viekö 20l/100km vai 50l/100km.
    Pääasia että on VOIMAA...... Toi AUTO ei tule jokapäiväiseen ajoon. Kunhan saan jonkun bemarikuskin kiroamaan autonsa (moponsa) ;) .
     
    Muokattu: 28.7.2017
  12. DX

    DX Double Gearhead

    29x, ilmeisesti kyse on ns. mainosasteista ja vanhanliiton profiileilla, tai sitten nenusi on joku järjettömän race, onko sulla mitään mahista konetta purkamatta enää selvittää mikä se on?

    mullakin on hyllyssä vanhanliiton loivaramppinen edelin perfomer joka 290 ja 0,05 nostolla enää 204 astetta, eli käytännössä tollanen nenu on vain pikkasen vakiota stydympi eikä päästöjen suhteen pitäisi tulla mitään ongelmia vakiokoneessakaan.

    mutta 403 oma nokka on niin saakelin smoggi, että toi löysä perfomerkin tuo merkittävän suorituskykylisän ja ihan koko vääntöalueelle ja tolla sun perälläs menis luultavasti pienemmällä kulutuksella kun vakionenulla mosan hengitys alkaa viimeistään jossain 2500rpm jo ahdistaa
     
    Muokattu: 29.7.2017
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    On se hyvä kun säästää kaiken "tarpeellisen" ja vieläpä löytää sen. Siivoilin tallia ja tuli nokan lasku vastaan....... Tommonen se on http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/7112/10002/-1
    Kyllä toi aika rientää.... Laskun päiväys oli 11.09-2012 :eek::eek: .Pitääs varmaan tehdä pikkuhiljaa jotain auton katsastusta varten :confused:
     
  14. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Mitä öljyä suositte juuri rakennettuun koneeseen?
    Ehdotettiin gulfin superfleet supreme 15w40. Varmaanki on sopiva kun auto tulee vaan kesäkäyttöön.
     
  15. saresks

    saresks Gearhead

    No ei ainakaan Motul Racing 300V:tä, ex 403 räjähti kun sillä luukutti

    Jos olisi vakio kone, laittaisin Mobil 2000 sisäänajoon ja myös jatkoon tai teboilin semisyntistä.

    Racevälyksillä Redline 5w40, kuumapää vastaa ainakin tavisöljyn 50:stä.
     
  16. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Millasii öljy paine anturi ratkaisuja ootte tehny? Onko hyvä olla alkup. Putken osa siinä välissä vai voisko jostain putkesta vääntää vastaavanlaisen?
     
  17. Achti

    Achti Gearhead

    Itellä on semmonen t-haara, missä on painemittarin anturi ja painevalon anturi. Hydy liikkeesstä saa kaikennäkösiä, kun tietää sen jengan. Malli vähintään mukaan.
     
  18. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Itellä tulee vain anturi ja suomesta oon löytäny jo 1 1/2” 1/8 npt jatkon, mut naaras päiset 1/8npt 45 asteen kulma liitintä on vähän vaikeempi löytää
     
  19. Achti

    Achti Gearhead

    Soita hydri osa, tyrwää. Josko viel ois
     
  20. kepuri

    kepuri Gearhead

    olikos jollain niitä alakerran vahvike rautoja kaupan?
     

Kerro tästä muillekin!