Blower ja katsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja TuroT, 9.9.2017.

  1. TuroT

    TuroT 1st gear

    Päätin aloittaa projektin tekemällä koneen ensin.

    Laskeskelin että kun moottorin päälle nostetaan 8-92 puhallin, kaasarit ja muut asiaankuuluvat laitteet, paketista tulee aika korkea.
    Millä tavalla konttorilla on yleensä suhtauduttu noihin näköesteisiin?
    Kyllähän niitä liikenteessä välillä näkee, mutta onko niistä katsastuksen ajaksi nostettu puhallin pois?

    Miten muutoskatsastus ja tehorajat ns. jälkiasennetun ahtimen kanssa?
    Tarvitaanko muuta kun dynolappu?
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

  3. TuroT

    TuroT 1st gear

    Kiitos.
    Tuosta selvisi aika hyvin päästö- ja tehorajat.
    Long story short eli:

    Ennen -87 rekisteröity menee muutoskatsastuksella kunhan tehorajat ei ylity.
    Ennen -92 rekisteröity pitää rakentaa vähäpäästöiseksi ja edelleen pysyä tehorajojen sisällä.

    Korjatkaa jos ymmärsin väärin.

    Mistä muuten olette parhaiten saanut selvitettyä vertailumallien tehoja?

    Entä se "näköeste" ongelma?
    Näkyvyyttä tuskin saa peittää mutta miten se määritellään?
    Mikään ei saa nousta tuulilasin alareunan yläpuolelle tms.?
     
  4. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ei nyt ehkä ihan asiaan liity,mutta miten helvetissä se ahdin siinä häirittee kun sehän on sentään paikoillaan.
    enemmän ne saatanan wunderbaumit ja imukuppinavigaattorit ym.hiuslenkkikarvanoppakilluttimet siinä näkökentässä kiusaa.
    tai hanskat ja pipot kuivumassa.
    jenkkien puhaltimet on sitä kaliiberia että aina on ikkuna hiessä niin eihän näkyvyys edes riitä siihen blowerille asti.
     
    Hexodus ja valtsu67 tykkäävät tästä.
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Penkki tarpeeks korkeella ni ei häirihe pienet "näköesteet".
    Nimim. 4" scoop, varmaan löytyy korkeempiakin leimattuja häkkyröitä ihmisiltä täältä kyllä.
     
  6. BBC

    BBC Guest

    Kyllä se olikin helppoa kultaisella 80luvulla,.... Oli valtion konttorit, katsastusmiehillä siniset uniformuhaalarit, suikat päässä ja poletit oikaimilla. Minäkin kävin katukisa-autoja katsastamassa pelkillä fenderwell peltisarjoilla, hitsatulla 8 3/4 perällä ja Pro Stock scoopilla.

    Katsastuspäällikkö, vanha iso ukko, tuli kuorma-autohalliin. Huusi ovelta minulle ja katsastusmiehille että "hyi helvetti kun on ruman värinen". Änkesi x-kaarien välistä itsensä jazz´n kisapenkkiin ja totesi että "eihän täältä edes näe mitään". Lähti takaisin konttoriin ja sanoi poijille että " katsokaa siihen nähden että Aulis pääsee ajamaan kilpaa, sillä alkaa huomenna kisat motoparkissa". = näin se menee kun ymmärretään että autossa on kaikki oikein ja ei aleta jokaista pilkkua viilaamaan.

    Kaikki oli niin säänneltyä ja vaikeaa, mutta leimaaminen toimi kuin unelma........
    Tosin motoparkissa alkoi se ihmettely että ei tätä ole voitu leimata,.....

    Nyt ei tarvi enää itse tehdä mitään laskelmia. Vaikka itse rakennan ORIGINAL HENRY FORD korisia ja runkoisia hot rodeja, paskahousut (purjehduskenkämiehet, vesikampausmiehet, tietotoimistot, lievät jupit tai miksi niitä voi kutsuakaan) pitää huolen siitä että konttorilla on paljon väärää tietoa väärästä autosta, vääristä osista ja vääriä prosentteja.

    Nykyään: väärätietoyhteiskunta, toisten asiain hoitajat ja kädettömät paskahousut = huono yhdistelmä.

    Ennen muinoin; veivattavat pöytäpuhelimet ja suorat keskustelut katsastusmiesten ja päälikön kanssa = hyvä yhdistelmä
     
    three hundred, Hoovee, Rod Blacksmith ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei tartte ennen 92 rekisteröityä rakentaa vähäpäästöiseksi jos ei sitä alunperin ole. Mutta jos ei kallista päästömittausta halua, niin halvin tapa päästöje todistamiseen on asentaa katalysaattori, auto ei siitä silti vähäpäästöiseksi muutu.
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Itse kun tuon entisen -89 vuotisen ahdoin 6v sitten piti pakoputkeen asentaa katalysaattori, ja tähän riitti katalysaattorinkuoret jossa oli 3"suoraputki sisällä.
    Rekisteriotteeseen tuli merkintä: katalysaattorilla varustettu ei vähäpäästöinen.
    Eli pelkkää aken/trafin vittuilua jotta menee mahdollisimman vaikeaksi harrastajalla.
    Päästöjen kannalta sama asia jos sen katin olis nippareilla asentanu takapenkille.
     
    Muokattu: 10.9.2017
    Rotten tykkää tästä.
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Joku oli käyny remmiahdetun kanssa konrtorilla, ilman remmiä.
    Oli vaan katsastaja tuumannut, et katsastuksen jälkeen sit varmaan laitat remmin? Ja leima paperiin!
     
  10. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla oli papereissa että ahtimen ylin kohta 23cm. En tiedä mistä mitattu mutta oli ainakin 30cm romut pellin päällä ja kyllä haittaa näkyvyyttä sinne etuoikealle...
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yksi blower-auto katsastettiin aikoinaan pelkät verkot kaasareitten päällä, ja rekisteriotteeseen tuli merkintä: "Hyväksytty ilman erillisiä ilmansuodattimia".
     
    studio57 tykkää tästä.
  12. TuroT

    TuroT 1st gear

    Kävin eilen ihan konttorilta asiaa kysymässä. Palvelu oli hyvää ja inssi tosissaan yritti auttaa mutta ei siihen oikein tolkkua silti tullut.

    Ahdin ei saa tulla näkökenttään yhtään ja pellin läpikin vain 10cm. Suositteli hankkimaan auton jossa on jyrkästi laskeva konepelti.
    Ahtimen kyllä saa leimattua kunhan on tehopaperit tarpeeksi korkeilla paineilla mitattuna. Tehoa ei myöskään saa olla vähempää kun vakiomallissa.
    Vuosimalli rajoittaa ahtamista uudemmissa autoissa melko paljon. Esim. -03 bensa Silveradooni en saa ahdinta laittaa ilman sitä miljoonan päästölappua
     
  13. jknR

    jknR Gearhead

    Euro 2 päästönormin autot nykyjään ahtaa ilman sitä kallista päästömittausta, riittää kun menee normaalista päästötestistä läpi.
     
  14. Rod Blacksmith

    Rod Blacksmith 1st gear

    (BBC kirjoitti.

    Nyt ei tarvi enää itse tehdä mitään laskelmia. Vaikka itse rakennan ORIGINAL HENRY FORD korisia ja runkoisia hot rodeja, paskahousut (purjehduskenkämiehet, vesikampausmiehet, tietotoimistot, lievät jupit tai miksi niitä voi kutsuakaan) pitää huolen siitä että konttorilla on paljon väärää tietoa väärästä autosta, vääristä osista ja vääriä prosentteja.

    Nykyään: väärätietoyhteiskunta, toisten asiain hoitajat ja kädettömät paskahousut = huono yhdistelmä.)




    Niin ja olen kuullut että eräät ovat jopa ilmoittautuneet trafin vasikoiksi tai sitten ovat ns. kärkkymässä tai jos pahemmin sanotaan käräyttämässä laitonta viritystä oli se rodin prosentit tai blower asennus ylisuurine tehoineen tai väärä motti mitä on ilmoitettu. En tiedä mitä tämmöisten tyyppien päänupissa liikkuu,onko kateutta vai muuten vaan ei oo" kaikki inkkarit kanootissa".Kertokoot joka sen paremmin tietää.!
     
  15. budweiser

    budweiser Gearhead

    Meillä idässä ei katsastuksen suhteen ollut lainkaan kultaista '80 lukua...blowerin korkeutta konepellin päältä mitattiin hyvinkin tarkasti ja oltiin sitä mieltä "ettei täältä mitään näe prkele... ".. Hylkäyksiä ja niiden seurauksena kummallisia matalia ilmanputsari virityksiä piti kyhätä...ja ei ne ilman jonkinlaista "putsaria" kelvanneet..
    -pelkkä normaalista poikkeava kovempi ääni sai ajattamaan desibeli mittaukseen ja hylkäykseen...ei edes ollut suorat putket vaan ne sen ajan efektorit...
    -choppaus ja 2 -oviseksi muutos kirvoitti konttorin päälliköltä kommentin: "Ei stna, eihän tässä oo mitään järkeä".. Ja asenne jatkui samanlaisena hamaan loppuun saakka.
    Ei oo ikävä.
     
  16. streetnova77

    streetnova77 1st gear

    Mitenkähän nuo "blacklist" katuautot ja muut vastaavat on katsastettu? Ei kai tuommoisia +1000 hp tuplaturbo jne. koneita voi edes säätää uskottavasti niin perseelleen ettei tehorajat ylity? Enkä oiken jaksa uskoa että kukaan katsuri on niin tyhmä ettei tajua missä mennään... Tai jos jostain sellainen löytyy niin mulle voi laittaa yhteystiedot privana, lupaan jatkossa käyttää aina hänen palvelujaan:)
     
    Rotten tykkää tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Helppohan se joku vakio pikkulohko sinne laittaa keväällä ja leimata ja vauhtaa takas, ei varmaan oo yhtään "laillista" katuautoo siellä.
    Ja suhteillahan saa leimattua mitä vaan. Eihän nuo oo suurinosa katuautoja nähnykkään, ihan naurettavaa pelleilyä vaan vrt vaikka ruotsiin tai jenkkeihin.
     
  18. micco

    micco 3rd gear

    Onneksi se ei ole katsastusmiehen uskomusten varassa mitä voi leimata ja mitä ei. Ainakin useimmat katsastusmiehet katsovat kirjasta miten säännökset menevät ja toimivat sen mukaan. Eiköhän se nyt kuitenkin ole kaikille osapuolille ihan päivänselvä asia että ahdetusta isolohkosta irtoaa yli 200 heppaa muualla kuin tehopenkissä ennen muutoskatsastusta.
     
  19. BBC

    BBC Guest

    Niin ja olen kuullut että eräät ovat jopa ilmoittautuneet trafin vasikoiksi tai sitten ovat ns. kärkkymässä tai jos pahemmin sanotaan käräyttämässä laitonta viritystä oli se rodin prosentit tai blower asennus ylisuurine tehoineen tai väärä motti mitä on ilmoitettu. En tiedä mitä tämmöisten tyyppien päänupissa liikkuu,onko kateutta vai muuten vaan ei oo" kaikki inkkarit kanootissa".Kertokoot joka sen paremmin tietää.!

    En tiedä mihin viittaat, mutta voin sanoa että minä olen joutunut tekemään rikosilmoituksen siitä että paskaa on käyty jauhamassa konttoreilla ja jopa lähetetty sähköposteja eri konttoreille autojen prosenteista, ahtimesta,.... Säälittävää hommaa, vaikka minulla kyllä on prosentit kunnossa.

    Jokainen hoitakoot omat asiansa ja jos jossain joku blower tms. menee läpi niin onko se joltain toiselta pois? ei tosiaankaan. Ja onhan se vaan perkeleen hienoa kun on ahtimia autoissa, niitä on ollut jo 100vuotta ja aina ahdettu on vaan kova sana.
     

Kerro tästä muillekin!