Vinkkejä pohjatöihin (syvät naarmut)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja mustang66, 4.10.2017.

  1. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Autosta on joskus poistettu konepellistä ja peräluukusta maalit lamellilaikalla hiomalla, siellä täällä laikka on kuitenkin nähtävästi haukannut ja jättänyt syvempiä naarmuja/jälkiä. Onko ylikittaus ainut vaihtoehto saada hyvä lopputulos vai onko tänäpäivänä asiallista ruiskutettavaa kittiä markkinoilla. Vai mitä ammattilaiset suosittelisitte?
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

    Jos pelti ei ole jo paperin ohutta niin voisi kokeilla hiomista.
    Laitat jotain kittiä vaan ja alat hiomaan niin pitkään että metalli tulee esiin.
    Jos urat on ihan vitun syvät niin ei tartte rueta hiomaan uria kokonaan.
    Hiot vaan sen verran että pelti ympärillä on metallilla ja urat on kitillä.

    Paras maalipinta saadaan kun kittiä käytetään mahdollisimman vähän. Ja kittikerrokset on yleensä melko ohuita. Jos joku laittaa paksun mällin kittiä ja hioo vaan pellin muotoon niin kierrä kaukaa sellanen värkki.



    [​IMG]

    Paras lopputulos saadaan aina sillä että kittiä on mahdollisimman vähän.
    Jos pelti on kuprulla tai naarmuilla niin tottakai hiot niin tasaseks kun saat. Mutta pidä aina kuitenkin mielessä se että yrität hioa mahdollisimman paljon sitä kittiä pois.

    Jos niin hyvän lopputuloksen saat kun tuossa kuvassa niin olet robotin tasolla.
     
    Muokattu: 4.10.2017
  3. DX

    DX Double Gearhead

    jos kyse on lähinnä vaan skraiduista, että ite pelti on linjassa ja aika ei ole rajoite,

    niin ite olen tollasissa tapaukssa eka suihkassut peltiin 2-komponenttipohjavärin, esmes sinkkifosfaattipitosen epoksin mihin voi kitata päälle,
    sen alle mahdollisesti eka happovärin.
    sitten pyyhkäsen kapulalla, saadakseni esiin loimut, tossa vaiheessa voi tulla ylläreitä joita peltikirkkaasta hiotusta pinnasta ei olisi voinut silmin nähdä, melko usein pattejakin,

    siihen se kittaus, hionta ja lopuksi hiontaväri koko koreuden päälle, sen vielä hioo kapulalla niin pitäs olla aika siloset pohjat pintaväriä varten ja ruosteenestopigmentti kauttaaltaan peltiä vasten.

    tolleen ei myöskään tartte koko alalle tehdä reilua täyttöä.

    mutta ei sekään virhe ole, että keskelle peltiä alottaa suoraan kitillä, reunojen suhteen olisi varovaisempi
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    mutta juu, ei se mikään virhe ole jos karhennetun ehjän pellin päälle suoraan levittää pakkelia, tarttuvuus on ainakin paras mahdollinen,
    sillä ehjän, ettei kosteus pääse takakautta, skarppina sitten vaan maalatessa ettei kappaleen reunoissa kittiin jää kapillaarisiltoja kosteudelle.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lamellilaikalla ei taida saada peltiin mitään, mikä ei häviäis yhdellä tiukalla kitinvedolla ja fillerillä. Suurempi pelko ko. välineen käytöstä tulee siitä, että isoilla kierroksilla vedetään tukkosella laikalla pelti kuumaksi. Sen jälkeen tollanen iso pinta onkin sitten aika veikee oikastava.
     
  6. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Oikeassa olette, kyllä ne kitillä häviää kyllä. Ajattelin onko ylikittaus vältettävissä ruiskukitillä? Ison konepellin kauttaaltaan ylikittaaminen on iso työnäkin, eikä ole koskaan tullut ylikittauksia tehtyä. Voisin toki liittää kuvia jäljistä tänne niin selventäisi paremmin. Kuitenkin niitä on siellä täällä niin kittiä ei voi levittää oikein järkevästi pelkästään niihin kohtiin.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Täyskokoisen jenkin pohjatyöt juuri tehneenä sanoisin, että pelkän konepellin kittaus on kuitenkin pikkuhomma.
    Laadukas notkea kitti, joka ei tuki hiontapaperia tekee työstä helpon.
    Jos ei ole aikaisemmin tehnyt, niin vilkaise Youtubesta videoita.
     
    Camino'79 ja Lowry tykkäävät tästä.
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Hyvä pehmonen kitti (esim. Upolin pro- versiot) ja 320 abranetti, eli nykynen autonet johon ympät imurin ni on simppeli ja siisti homma tehdä. Koska et sä ruiskukitillä siitä OIKEASTI hyvää saa.... mutta vielä kertauksena että panosta siihen hyvään pakkeliin... ei nimittäis harmita hioessa yhtään niin paljoa laittaa se parikymppiä kunnon kittiin versus kokkareinen pakla tmvs. Paskakitti :D
     
    4d sedan tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!