Drag racingin esiintuonti lajina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 30.9.2017.

  1. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ja Tomas vielä, jos ajatellaan että asun siis Kouvolassa ja mietin lauantai aamuna vaimon kanssa että lähdetäänkö lasten kanssa Motoparkkiin katsomaan Drag kisoja. Hmm luvattu ehkä sadetta ja Ajomatka 200km.
    Vai mentäiskö tohon tykkimäkeen katsomaan em/sm Rallicrossia, voidaan mennä polkupyörillä ja ei haittaa vaikka sataisi, otetaan sateenvarjot mukaan kun siellä kuitenkin ajetaan. Eli onhan se ongelma, toki 80 90 luvuilla lähdettiin ja tultiin, nykyään niin paljon muitakin mahdollisuuksia ja aktiiviteettejä niin hopella ollaan ja vielä jos osallistujia on 4-6 per luokka niin ollaan kyllä vahvasti se viimeinen vaihtoehto ikävä kyllä.
     
    Tomas C5 tykkää tästä.
  2. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Tuohan varmaan kaikkia kiinnostaa tuo kysymys..:))
     
    Tomas C5 tykkää tästä.
  3. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Näin se vaan valitettavasti on, maailma muuttuu.
     
  4. josu

    josu Gearhead

    Yksi 100% varma tapa saada innokkaita kisaajia viivalle ja rahaa kassaan on, testipäivän maksu keväällä esim 40€. Tätä voi verrata vaikka v8/gti päivän ajoihin autoja on pilvin pimein ajamassa 20~40€ summalla.toki joku voi ottaa herneet nenään kun itte on maksanut monta sataa ja kaveri ajelee samat vedot parilla kympillä.no mitä sitten ne jotka ajaa kalliimmalla niin varmasti ajavat koko sarjan tai sm pisteistä.nää 40€ kuskit on niitä potenttiaalisia kuskeja joista osalle syttyy varmasti kipinä lajiin ihan sillä kun liimalla pääsi "sekunnin" paremmin kun lentokentällä.tälläinen juttu pienentää kynnystä tulla ajamaan fhran kisoihin.
    Voisin karkeasti veikata noita 40€ kuskeja olevan keväällä viivalla 5 kertaa enemmän kuin 100€ testipäivän kuskeja.
    Pistäkää ko asia harkintaan.
    Ihan helppo juttu tienata rahaa fhraalle.
    Tästä testipäivästä pitää ilmoitella hyvissä ajoin esim täällä oodeella samoin mitä se maksaa vuonna 2018. Nuo testikuskit mahtuu heittämällä ajaman kevään eka skaboissa.kun ei ole liiemmin tunkua ole ollut
     
    Muokattu: 11.10.2017
  5. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Noissa 40e kuskeissa vaan saattaa olla kynnys kun kisat 2-3 päiväsiä. Tulee majoitus ym kuluja, saattaa rajata porukka mutta varmasti täytyy kaikki kivet kääntää että saadaan lisää osallistuja ja sitä kautta katsojia ym .
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Testipäivä ollut yleensä perjantai ennen kauden alkua. Moniko sitte valmis sitä varten vapaapäivän ottamaan vaikak hinta ois jonkun kympin halvempi kuin normaalisti, vähän epäilen. Yks asia mitä kannattais taas harkita olis et kun ajat lisenssin ni saat ko kisan ilmaiseksi. Lisenssin puute on yks tekijä joka monilla estää ajamisen, kynnys on turhan korkee. Mitä enempi on kuskeja jotka voivat hypätä puikkoihin, sitä suurempi on todennäköisyys että niitä myös kisaan lähtee.
     
    kari6767 tykkää tästä.
  7. supo

    supo Double Gearhead

    Tein tuossa laskelmia EDRS suhteen ja EM-kisassa oli EDRS/EDRS Pro luokissa 99 osallistujaa eli pitäisi löytää 2450e lasku ja siitä kuitti,löytyykö?Sitten mitä tämä EDRS homma kokonaisuudessaan maksaa FHRA:lle vuosittain eli tuleeko paljon lisämaksuja vuosittain paljonkin muualta?Mietin myös oikeasti että miksi ei muut luokat saa ajaa Alastaron EM-kisassa EDRS:n palkintorahoista esim.Junnut,Pro ET,Super Pro ET sillä se ei nosta enää kustannuksia kuin noin 2000e ja se raha helposti hankittu sponssihommilla jos asian eteen tekee ammattilainen töitä eli TJ myy mainosta/yhteistyötä em.kisaan!Tästä syystä voisi tulla vielä lisää kuskeja ajamaan eli voisi olla että se summa tulisikin pelkästään lisäkuskien osallistumismaksuista!
     
  8. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Täältä näkee aika havainnollisesti mikä on ollut tilanne ennen, ja nykyisen hallituksen aikana.
    Palkkeja katsoessa on aika helppo nähdä mihin toiminnassa on keskitytty parin viimeisen vuoden ajan.
    Parantaa aina voi, ja pitääkin, mutta noiden tietojen perusteella on kyllä toiminta tällä hetkellä paljon terveemmällä pohjalla kuin aikaisemmin, vaikka silloin niitä tv-lähetyksiä olikin.
    https://www.finder.fi/Urheilutoimintaa/FHRA+Marketing+Oy/Helsinki/yhteystiedot/2130557
     
    pötkö ja JuhaKuu tykkäävät tästä.
  9. supo

    supo Double Gearhead

    Ei oteta entiselta johdolta kunniaa pois eli osa säästöhommista aloitettu ennen nykyistä!20000 plusmerkki ei paljon auta kun .....ja oikeastaan aivan turhaan kun ratkaisut tehty ja onkin tullut miinushommaa joista suurinosa tullut mönkään menneistä näyttely/EM-kisa.Pysytään nykyajassa eli emme voi tehdä vuosia sitten tehdyille ratkaisuille enää mitään!
     
  10. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Tulosta on tehty hieman, suunta on oikea, hyvä näin.
    Mutta samaan aikaan yksi yrityksen taloudellista tilannetta kuvaava tunnusluku, omavaraisuusaste, on painunut huonommaksi.
    2013 oltiin -312 % pakkasella.
    2016 oltiin -421 % pakkasella.
    Eli vieras pääoma, suhteessa omaan pääomaan on kasvanut, velkaa on tullut lisää, aika erikoista, sanon yli 30 vuoden kokemuksella.
    Toki tämän saattaa selittää se että kun uusi johto tuli kuvioihin mukaan, "pompsahti" yllättäviä laskuja ja soppareita pöytälaatikosta, toivottavasti on näin..

    Keskimääräinen omavaraisuusaste tällä toimialalla on +25 %, plussalla.
     
  11. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Kannatan EDRS pohjan laajentamista, pikkusumma osaavalle markkinamiehelle muutama tonni saada lisää.
     
    enzo tykkää tästä.
  12. pinola

    pinola Gearhead

    Kyllä se näin on. Eniten velkaa on Ry:lle, silloin tehtiin päätös että velat ulkopuolisille maksetaan ensin pois.
     
    JuhaKuu ja Tomas C5 tykkäävät tästä.
  13. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Hyvä näin, näin arvelinkin, sittenhän suunta on oikea.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Voi niit ainakin yrittää välttää jatkossa. Eli välttää "harmaita alueita" ja pitää toiminnan niin avoimena ja läpinäkyvänä jäsenistölle kuin on mahdollista.
     
    JuhaKuu tykkää tästä.
  15. josu

    josu Gearhead

    Eikös kaikkein helpoin oliso tehdä konkurssi ja aloittaa puhtaalta pöydältä.Tuskin mitään estettä konkalle olisi vai onko.ainoastaan henkinen puoli ottaa siipeen.kunnon pj tekisi näin
     
  16. pinola

    pinola Gearhead

    Kuten tästäkin topicista on tullut ilmi niin asiat on paljon paremmalla mallilla kuin silloin oli. Tuskin mikään PJ niin tekisi, varsinkaan kun Oy:n on tarkoitus maksaa velkansa yhdistykselle takaisin.
     
  17. uni

    uni Gearhead

    Alastaron katsastuspaikka ja vaaka asiaan voin kertoa että toiveet on esitetty kuvin ja sanoin eteenpäin TJ:n ja omasta toimesta.

    Nurminen
     
    supo tykkää tästä.
  18. supo

    supo Double Gearhead

    Katsokaapas ajatuksen kanssa osallistumista EDRS Sportman luokkiin Speedgroupin sivulta eli kyllä näyttää hyvin vahva Tierp painotus eli kyllä kisapaikkoja tippunut pois hommasta noin äkki katselmuksella ja vain 3-4 kisaajaa ajanut kaikki kisat/per luokka eli onko kumminkin pikkasen käymässä että vain ei vedä homma kisajärjestäjien keskuudessa.En ota kantaa EDRS Pro puolelle.Jotenkin tuntuu ettei ihan ole kisajärjestäjien keskuudessakin ihan ykkösjuttu tuolla Ruotsissakaan,voin olla kyllä väärässäkin.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Maailmalla F1 radat ovat yleensä hevon kuusessa, mutta kun lajissa riittää lajina imua, ei radan sijainnilla ole mitään merkitystä. Tai sanotaan niin että esim.F1:ssä radan sijainti ei mitenkään korreloi kunkin maan katsojamääriin, oli rata miljoonakaupungin keskustassa tai kaukana maaseudulla.
    Ok, jenkkilässä tällä hetkellä huikein kasvu "Drag Racing genressä” tapahtuu nimenomaan ”No Prep Street" puolella ja kilpaa ajetaan esikaupunkien kaduilla tai vaikkapa kaupunkialueiden aidatuilla parkkipaikoilla. Suurin kisakohtainen katsojamäärä istuu kuitenkin syömisten ja juomisten kanssa NHRA:n katsomoissa ”hevon kuusessa”.
    Pointti on kuitenkin se että vaikka jenkkien "Street Outlaw" ja NHRA ovat täysin kaksi eri asiaa, ne kuitenkin ruokkivat toisiaan monella tasolla.
    Eli tämä ”vapaan” Streetin räjähdysmäinen kasvu niin kilpailijamäärissä kuin julkisuusnäkökulmasta ruokkii myös kiinnostusta perinteiseen äärimmilleen kontrolloituun NHRA:n toimintaan.
    "No Prep Street" lähti jenkkilässä kasvuun jo kauan aikaa sitten ja syynä nimenomaan oli NHRA:n kangistuminen pelkän Pro-luokkien esilletuojaksi.
    Nimenomaan TV huomasi sitten tämän sitä ennen pelkän somen varassa eläneen ”vapaan” Street kasvun mahdollisuudet ja hyppäsi mukaan ja tällä hetkellä jo pelkästään Street Outlaw+New Orleans reality TV sarjoilla on käsittämättömät mittasuhteet tunnettavuudessa ja katsojissa ympäri maailman.
    Tämä taas on ruokkinut tolkuttoman määrän ympäri jenkkejä uusia kilpailijoita ja kilpailuja ko.genressä.
    Se ydin tässä on se että Drag Racing on edelleen huippukiinnostava moottoriurheilulaji jolla on potentiaalia olla kiinnostava myös varsinaisen "moottoriurheilun” ulkopuolella.
    Drag Racing pitäisi vain tuoda Suomessakin vuoteen-2017 ja oikeastaan unohtaa kokonaan ne 80-luvulla toimineet metodit saada suuri yleisö kiinnostumaan ko.lajista.
    Tämä vain ei toimi enään tuomalla jotakin lisää, päälle liimattua keinotekoista "tingeltangelia” josta normikatsoja ei ymmärrä enään mitään, vaan nyt pitäisi lähteä nimenomaan pelkistämään.
    Tämä mies miestä vastaan, ilman kelloa ja ensin maalissa ollut voittaa ilman treenejä, lisättynä pieneen vedonlyöntiin toimii varmasti myös täällä, kaiken sen ”kontrolloidun indeksiajamisen” rinnalla.
    Eli pyörää ei varmasti tarvitse keksiä kokonaan uudestaan, eikä ottaa muualta pois mitään, mutta se pelkkä pärinä hiekkaa persvaossa ei vain enään ihmisiä kiinnosta, joten silloin pitäisi tarjota kokonaan myös jotakin muuta....joka saa sitten sen maksetun hiekan persvaossakin tuntumaan kiinnostavalta.

    Tämä ei olisi myöskään pois vaikkapa West Coastin ja Black Listin puolelta, koska erilaiset mm.haastematsit rahapanoksella fyyran streettiä vastaan, jne,jne vaikka kerhojen väliset voisi täälläkin toimia. Nopein natikkaprepatulla radalla tai tehokkain penkissä harvoin kuitenkaan voittaa näitä kisoja, koska yksi missi tai isompi missi kuin viereisellä kaistalla ja olet laulukuorossa ja potti ja/tai vetorahat menee jollekkin muulle.
     
    Muokattu: 12.10.2017
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  20. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

     

Kerro tästä muillekin!