Paperit tuotaessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Mastodontti, 27.4.2004.

  1. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Moi, miten se nyt meneekään jos vaikka amerikasta olisi tuomassa a-fordia tms. projektia, niin mitä papereita pitää olla että rekisteröinti suomessa onnistuu, pitääkö aina olla title?
     
  2. B

    B Gearhead

    Aina on vaadittu.Ei ole jenkeissä ongelma hommata,maksaa jonkun taalan.
     
  3. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Ai ne saa niitä hommattua, rupesin vaan miettimään kun kattelin noita myytäviä projekteja kun osassa luki titled että mites ne joissa ei sitte oo. Mutta ei kai siinä muuta sitte tarvita
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo-o, ei näytä olevan niiin helppo juttu joka puolella sitä titleä hommata, mulle yks minnesotasta sanoi että titlen hankkiminen on siellä tosi pitkä projekti "it is a long process over here, it takes about 3 years in minnesota".
    Joten onko saletti ettei joku bill of sale riitä täällä? Tuolla äijällä ei ole läheskään kaikissa titleä että nihkeeks menee.
     
  5. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Minä yllä
     
  6. Wiikki

    Wiikki 1st gear

    Aika erikoista, että toi titlen hankkiminen vois kestää noin julmetun kauan jossain osavaltiossa. Kun DMV, jonka kautta se hankitaan on kuitenkin periaatteessa sama pulju koko maassa. Hinnat ja muut vaihtelee, mutta käytäntö on ainakin suurinpiirtein sama.

    Ite hankin titlen californiassa. Dmv:llä on kaavake jonka joku viranomainen, poliisi tai dmv virkailija täyttää. Ne kattoo auton runkonumeron ja lyö leiman. Sitten vaan konttorilta tilaamaan omalle nimelle title. Ne tarkistaa koneelta ettei auto oo varastettu tai muuta ja sitten lähettää sulle sen kotiin. Mulle tuli noin kahdessa viikossa. Ja makso muuten 104taalaa, että ei se ainakaa californiassa oo muutamaa taalaa. Toki samainen lappu arizonassa makso reilu 20 taalaa, että se oli kyllä selkeesti halvempi.

    Ja tietty jos ei ite oo paikan päällä niin myyjä voi tehdä saman jutun ja lähettää sulle sitten suomeen titlen ja bill of salen omalta osaltaan täytettynä.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kaikissa osavaltiossa ei noin vanhoilta vaadita titleä, silloin se tietysti saattaa olla hankalaa jos joku sellaisen välttämättä haluaa. Mutta pääsääntö on että kyllä se siis onnistuu jos vaan halutaan.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo ja konttorisetä rupes täällä tivaamaan titlen lisäks rekisteriotetta :eek:
    totesin sille että ei ole eikä tarvita,niin kyl se pienen nikottelun jälkeen usko.
     
  9. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    No se voi hyvin olla että tuollakin se onnistuis jos haluttais, voi vaan olla että myyjän motivatsuunit ei riitä jos minnesotassa on tosiaan jotenkin vaikee toi systeemi, ehkä se odottelee mieluummin että saa aakkoset myytyä ilman tollasta vaivaa. Pitää kysyä kuinka monessa sillä on title, yhessä ainakin.
    Muutenki olis parempi ostaa lähempää rannikkoa, mut harvemmin löytää kahta samasta paikasta ja pitäis etänä hoitaa koko homma.
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii, en tiiä millaiset kontaktit sulla on mutta MN:stä rannikolle 2 ajokelvotonta autoa kustantaa helposti $1500-2000 mun käsityksen mukaan. Eli ei tuu ihan halpoja noistakaan aakkosista kun tuohon laittaa merirahdin päälle.
     
  11. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Joo juuri tota, trans ocean auton hinnat 1000$per auto, mut lastaisivat konttiin MN ja seuraava avaus helsingissä ja merirahtihan noilla 2450 nykistä iso kontti. Myyjä pystyis diilaamaan floridaan n. 800$ per auto, mistä saatais varmaan järkättyä konttiin, mutta vähän säädöksi menee. Onneks olen kaverin kanssa ottamassa niin rahtikulut menis puoliks.

    Ake:

    "Ajoneuvon viimeisen ulkomaisen omistajan ja maahantuojan väliltä hyväksytään omistusoikeusselvitykseksi joko luovutustodistus tai yksilöity kauppalasku tai -kirja. Kauppalaskusta tai -kirjasta on käytävä ilmi seuraavat tiedot: myyjän nimi ja osoite, ajoneuvon yksilöintitiedot (valmistusnumero) sekä ostajan nimi ja osoite.
    ??????
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja yks kynnys noiden paperijuttujen kanssa on jenkkilän tulli, mönkkäreiden kanssa on sama juttu, paperittomia on tarjolla joka paikassa mutta niitä ei saa maasta ulos kun tulli vaatii tilten tai MCO:n. No nyt on siihen kyllä vähän valoa tullut.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja onko vielä niin että on "tittle states" ja "no tittle states"?
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    On se niin.
     
  15. olli l

    olli l 1st gear

    DMV ei tosiaan koko maassa ole sama vaan joka valtiolla on omansa.

    Titlen hommaaminen jossakin osavaltioissa ei vaadi edes auton nayttamista, jossain taas se on viitta vaille mahdotonta ja voi kestaa vuosia.

    Jos titlen hoitaa laillisesti itarannikolla se tulee maksamaan halvimmillaan pelkkina virallisina maksuina noin 200 dollaria, asian hoitajakin vaatii oman palkkionsa jonka veikkaisin olevan 200-300 haarukassa. Californian kuluista saatiin jo aikaisemmin kasitys, mutta siella taytyy auto kayttaa nayttamassa mika lisaa ainakin teetettyna kuluja.

    USA:n tulli vaatii dokumentoinniksi alkuperaisen titlen, joten maasta ei lahde mitaan ilman sita.

    Kaytanto on osoittanut etta myyjan into hankkia title on useimmiten lahes olematon, eli kannattaa etsia autoja jossa on title. Jos paperitomassa saastaakin jonkun dollarin voi niiden hommaaminen tulla loppupelissa paljonkin kalliimmaksi, ja siina maassa on kylla tarjontaa varsinkin A-malleista papereilla ja ilman.

    Vanha amerikkalainen sananlaskukin sanoo ¨spending a dollar to save a penny¨ eli kannattaa laskea tarkkaan mika on kokonaisedullisinta.

    Minnesotasta rahdattuun paperittomaan A malliin palaa akkia lahemmas kolme tonnia ennen kuin se on suomessa. Jos auton ostohinta on samaa luokkaa niin eiko kannata jo tuoda kalliimpi(lue parempi) paperillinen auto jommalta kummalta rannikolta
     
  16. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Totta puhut, ongelmana on vain se että pitäis löytää kaks a-mallia samaan konttiin, näitä autonhakukoneita selanneena ei ole osunut sellasta "a-ford taivasta" rannikoilta silmiin. Toinen on siis kaverille tulossa ja ison ja pienen kontin hinta-ero on melko vähän niin muutenkin siitä laitettais kulut puoliks.
    Floridan lähistö oliskin paras kuljetuksien kannalta, mutta eiköhän toiseltakin rannalta onnistuis. Voitko suositella jotain kanavia löytää rannikon läheisyydestä pari aakkosta, jotain sivustoja tai henkilöitä?
     
  17. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Laitoin eilen meiliä tolle :D

    Tosin ei oo vielä vastannut, vaikka laitoin andra inhemskalla ja englanniks, onkohan mun swedu vähän huonoa...
     
  18. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    TOA:n helen väitti että kyseessä ollessa todella vanha vehje jossa ei ole alunperin ollut titleä niin bill of sale riittäisi maasta ulostamiseen, tiedä sitten.
     
  19. impala1968

    impala1968 Gearhead

    TOA:n porukan kyllä luulis tietävän mutta mulla on ollin kanssa sama käsitys asiasta. Jos et haluu repiä hiuksias tuon konttihomman kanssa niin itärannikolta tulee satunnaisesti kontteja joissa yleensä 3 autoa ja muuta tavaraa. Saattais tulla kimpassa edukkaammaksi kuin pelkät 2 A-mallia yhdessä kontissa?
     

Kerro tästä muillekin!