Drag racingin esiintuonti lajina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 30.9.2017.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Moni on valittanut, että ei noista indeksiryhmistä tajua mitään. Ihmettelen vaan, että mikä siinä on vaikeaa? Kyllä mäkin tajusin jo pikkupoikana kun faijan kanssa käytiin kisoja katsomassa, että miten noi indeksiryhmät toimii. Ja samoin kun olen monesti kavereille joutunut selittämään miten indeksiryhmässä kisataan, niin aina on kaverit ainakin sanoneet ymmärtävänsä miten se homma toimii ekan selityksen jälkeen.

    Enkä kyllä ymmärrä miten se indeksiryhmän seuraaminen on niin tylsää, ei sitä katsomosta välttämättä edes huomaa jos hieman pumppaa jarrua ennen maalia. Sen ymmärrän, että jotkut Brackettikilpurit ei ole niin mielekkäitä seurata, jos pellin alla on joku matalaviritteinen isolohko joka ei kuullosta niin rajulta ja vielä jos autokin kulkee todella eleettömästi... Mutta eihän kaikki Brackettiautotkaan ole tuollaisia.

    Pitää vielä sanoa, että kyllä itsekin tykkään eniten Heads Up kisaamisesta, mutta tykkään seurata Brackettiakin. Harmi ettei meillä Stockissa ole muita J/SA autoja, niin mun pudotuslähdöt on väkisinkin aina Brackettia. Onneksi lajittelussa ajetaan kuitenkin täysiä, kun pitäähän ne auton ennätyksetkin saada jossain kisan vaiheessa ajettua.

    ...Ja tuohon että kun PS & SPS ryhmissäkin joudutaan jarruttelemaan, niin siihenhän on yksi ratkaisu. Erittäin näyttävä ryhmä missä voi ajaa melkein millä vaan, ja ajetaan nimenomaan täysiä. Competition Eliminator. Ihmettelen, ettei tohon ryhmään ole enempää osallistujia, potentiaalisia Comppiautoja Suomessa kuitenkin on...
     
  2. GS

    GS Gearhead

    Eihän se niin voi olla että Drag Racing Suomessa on olemassa sen vuoksi, koska sitä voi harrastaa ihan kuka tahansa, vain sen vuoksi että se on niin halpaa?
    Drag Racing ei ole koskaan ollut ”halpaa”, eikä siitä koskaan tule halpaa mikäli suurelle maksavalle yleisölle ja sitä kautta samaan veneeseen hyppääville yhteistyökumppaneille halutaan tarjota sitä oikeaa nykypäivän mahdollistamaa ”Drag Race pauketta”.
    Se mikä oli nopeaa 70-80-luvuilla, ei ole sitä enään -2017 ja tämä jos mikä pitäisi ymmärtää lajin sisällä.
    Tuote itsessään pitäisi siis vihdoin tuoda 2000-luvulle, vaikka varmasti se ihan kaikille se ei sovikkaan, eikä se missään tapauksessa ole kaikkien omissa intresseissä, koska se oma henkilökohtainen olo on nyt riittävän mukava.
    Itse uskon ja luotan siihen että muutos ja päivitys tähän päivään on itse asiassa pakko tapahtua, vaikka synnytyskipuilua/”polttoa” voi hieman tullakkin....nimittäin mm.mekin kiivaasti rakennetaan Pro Mod hintaista ja tehoista autoa luokkaan jota oikeastaan ei vielä ole olemassakaan?
     
    Muokattu: 15.10.2017
  3. GS

    GS Gearhead

    Seuraavaan natikkaan yleisöäänestys palkintoporkkanalla mm.siitä ymmärtääkö hän katsojana näiden indeksiryhmien systeemit ja että haluaako hän katsojana tämän tyyppistä ajamista? Veikkaan että ehkä 80-90% ei kuitenkaan ymmärrä, eikä halua?
    Tämä ei tarkoita sitä ettekö näitä tarvittaisi ja/tai että niiden olemassaololle olisi lajin sisällä jokin ”negaatio”, mutta jotakin rajaa lajin kehittymisessä pelkäksi ”indeksiajamiseksi” pitäisi keksiä.
    Eli jos kilpailulähdöistä 80% on rajattu jonkinlaisin indeksirakennelmin, ollaan kyllä korruptoiduttu aika kauaksi lajin perusideasta.
    Samalla lajia on viety vain kilpailijoiden kesken ”kaverilta kaverille” tarjouksin ja samalla niin katsojat kuin yhteistyökumppanit on unohdettu tyystin.
    Kyse toki on valinnoista, mutta väitän että indeksiajamisen lisääminen entisestään ei tule tätä lajia nostamaan suuren yleisön eikä yhteistyökumppaneiden suhteen ainakaan ylöspäin.
     
  4. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Mitähän tuo tarkoittaa?
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Nii joo, kenen keksintö on nää nykyiset kaaviot?
    Ajetaan pudotuskisassa puolet lähdöistä soolona....semifinaalia myöden....
    Siitähän yleisö tykkää...
    Kaaviot pitää olla 4.....8.....16....32
    Ja jos ei kaavioon mahdu, niin voi voi....aiheuttaa vähän enemmän yritystä lajitteluun jos on vaara jäädä kaaviosta ulos.... ja toisaalta jos ei haluta pudottaa kaaviosta montaa kilpailijaa....ajetaan sitten isolla kaaviolla vajaamäräsena....etuna on se, että kaikki soolot on ekalla kierroksella.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  6. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Täysin samaa mieltä,kuin cutlass cruiser.Aivan liian paljon lähtöjä,jotka ajellaan soolona,kuuluttaja kertoo innolla,että teami voi ottaa tässä testiä jne.
    Jos ei mahdu kaavioon,niin so what,se on oikeaa kilvanajoa.
    Usein vaikuttaa,ettei ajoilla niin merkitystä lajittelussa,pääasia,että pääsee mukaan pudotuskisaan...ajetaan siellä sitten kilpaa.
    Ei ole tuolla Pro ryhmissä alkuunkaan helppoa päästä sinne sunnuntain kaavioon,joten alemmissa ryhmissä sama juttu,pitää ajaa kilpaa eka lähdöstä alkaen.
    Suuri yleisö ei tosiaan ymmärrä,vaikka kuinka kerrotaan,että kyseessä on kaavion mukainen soolo...mitä varten?
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Se mikä tuotteesta oikeasti puuttuu, on Nostalgia/”Historic"-ryhmä.
    Eli ne rajusti keulivat etukenoiset koppiautot ja etumoottoridragsterit, eli kaapeista kaivetut vanhat kilpurit, joille ainakin meidän kuuleman/kokemusten mukaan syttyisi niin katsojat kuin yhteistyökumppanitkin.
    En tiedä miksi tällainen ”Nostalgia Drag Racing” ryhmä Suomesta puuttuu, eli onko kyse siitä että fyyra ei näe tässä potentiaalia vähän joka suuntaan, vai eikö vain olisi kilpailijoita?
    Sehän ongelma toki näissä taas on se että sitä ei kannattaisi korruptoida näillä indekseillä, vaan menopuoli+kulkupuoli pitäisi olla hanskassa teknisen puolen säännöin...orggis rautakansi ja lohkoin ja vaikka jokin painotasoitus, jne. Jos sekään ei onnistu niin tehtäisiin siitä vaikka yleisön puhelinpisteytyksen ”interaktiivinen tuomarointilaji”...”tyyli, wheelie, rengassavu,aika”...tyyliin jossa puhelinäänestyksen rahat jaetaan kolmelle parhaalle....näin niinkuin äärimmilleen vietynä ajatuksena?
    Pääasia että tällaisen mahdollisuutta ainakin funtsittaisiin, koska tuntuu että monelle ainakin katsomon puolella tämä olisi yksi oikeasti potentiaalinen vetovoimatekijä lajiin?:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.10.2017
    Akseli von Gardan ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  8. Masa71

    Masa71 Gearhead

    No eihän se käy kun Compissa on pitkä kuusi ja nää proot ajaa vaan hedsuppia lyhkäsellä kuusella kun kaikki muu on paskaa ja mukakisausta.
    Ja luokkia pitää löytyä puolenkymmentä outlawsta sps:n ja Td:n kautta pro modiin jotta voi valkata itelleen parhaan luokan.

    Ja hymiö keventämään ettei joltain napsahda verisuoni päästä ;)
     
  9. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Terve taas
    Tässä kun on miettinyt näitä asioita niin yksi
    asia mikä on yhteinen tekijä näihin" indeksi luokkiin"
    on varmaan se että kun esim.Super-Gas luokka tuli
    Niin autot eivät kulkeneet 9.9 vaan kaikki polki
    täysillä pakarat hehkuen. Yleensä voitettiin 10 sek
    ajalla.Jos sattui alitus niin oltiin melkein onnesta
    sekaisin Tämä oli silloiselle kalustolla hyvä luokka!!!
    Sitten kävi samoin Super comp ryhmälle.
    Ne oli joskus isoja ryhmiä mutta väitän että iso osa
    Oli sitä että sai polkea täysillä!!!!☺
    Sitten tuli nämä tarkkusajajat auto prötää radan puoleenväliin ja sitten ajetaan kaveri kiinni ja pienta
    jarrua maalipäässä ja 8.9000000001 ja voitto.
    Mutta nämäkin ääripäät poikkeavat paljon toisistaan
    ja väitän että sama juttu nyt on Pro Street. sopii juuri nyt
    ja on sopiva tämän hetken kalustolle. SPS saa jo polkea
    niin paljon että ei todellakaan tule montaa alitusta.
    Toivottavasti EI IKINÄ nähdä PRO MOD ajamassa
    SPS trottlestopilla, aikansa kutakin, mutta väitän
    PS on tavallaan nyt siinä missä Super Gas oli
    90 luvun alussa.
    Terv
    Nixxon
     
  10. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Ei ne indeksiajelijat muutu heads-up ajelijoiksi vaikka indeksiryhmät poistaisi.
    Jos kerran kisajärjestäjä on sitä mieltä että autoja pitäisi saada radalle lisää eikä vähemmän niin tuskinpa kannattaa lähteä poistamaan niitä ryhmiä.

    Indeksiajelu nyt sattuu olemaan halvempaa vaikka siellä suurin osa jarruttelematta ajaakin.

    Indeksiajelussa on enemmän ulottuvuutta mikä valitettavasti ei oikein aukea kuin vihkiytyneille katsojille. Olisi mielekkäämpi veikkauspelinä kun muuttujia olisi enemmän kuin autoon käytetty rahasumma.
     
    supo tykkää tästä.
  11. BBC

    BBC Guest

    Missäs näitä nostalgia kilpureita on? Semmoisia jotka täyttää sääntökirjan vaatimukset jne.
    Sanoisin että suomessa 4-5kpl? Sitten on hupimielessä tehtyjä nostalgia kilpureita, mutta ei ne ole sääntöjen mukaisia. Minä olen myynyt 4 nostalgiakilpuria ruotsiin. Viimeisimmän viimevuonna, siellä niitä on todella paljon, eikä ne tahdo sielläkään liikkua....

    Täällä toimii tuommoinen hupi rälläily, kuten Do-Dads Räyskälä race.

    ah



     
  12. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Terve
    Nyt Ei todellakaan ole kysymys indeksi ryhmien poistamisesta!!!Mun vilpitön idea oli tehdä pieni
    Analyysi mikä on muuttunut 30 vuoden aikana.
    Emmemekään enää ajeta datsun 100 A työmatkat.
    En ainakaan minä.ja muistaakseni itse tavoitat maailmaennätystä Y-lohko Fordin kaa.
    Vaan haluat lujempaa ja saavuttaa ennätyksiä.
    Tarkoitan että esim Super-gas yrität ajaa 9.900000aika
    30 vuoden ajan niin o.oooooo reaktioilla niin siinä
    puhutaan jo motivaation ylläpitämisestä. Kiinteät
    indeksit tarkoitin.Koska jos indeksi ryhmät poistetaan
    Niin mikä jää jäljelle sm kilpailuihin ? ???? Street.
    Nixxon
     
  13. GS

    GS Gearhead

    En tiedä, sitähän tuossa edellisessä kysyinkin?
    Onko fyyra tai joku muu oikeasti kartoittanut löytyisikö tällaiseen luokkaan autoja ja kilpailijoita? Eli jos ei niin ei, mutta väitän että tällaiselle lajille olisi tilausta ainakin katsomosta huudellen ja varmasti myös ”Sponssi” näkökulmasta?
    Jenkeissä kuitenkin ihan NHRA:n tämän hetken kasvavista luokista ja yleisö on siellä näistä tykännyt:

    www.nhrahotrodheritage.com
    [​IMG]
     
  14. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Huomaan kyllä ettei Nixxoni oo ikinä ajanut throttle stopilla ei se mitään prötää.
    SG on paras oviautoluokka(tarkotan ei oo Dragstereita) missä oon ikinä ajanut,Siinä on se jokin ne tietää ketkä on luokassa ajaneet.Esim Halmhatt on Ruottista varmaan sen vajaa 30 vuotta ajanut paitsi välissä taisi olla pari Comppi vuotta kerätäkseen ehkä lisää motivaatiota.
     
  15. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Juu, kyllä kiihdytysurheilun pitää mennä eteenpäin vaikka nostalgiankaipuu onkin monilla se juttu. Nykyäänhän voi jo kaupasta ostetulla vakiolla autolla hätyytellä tuota super gassin indeksirajaa.

    Spet ja Pet lienevät ainoat luokat tällä hetkellä johon ns. vintagevehkeet voivat osallistua.
    Eli sinne vaan jos kalustoa löytyy. Runkoleimaamattomat sitten vaikka sinne Räyskälään.
     
  16. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Terve
    Osuitte juuri molemmat asian ytimeen.
    Meillä on kaikilla omat periaattemme ja
    MINÄ EN AJAA TROTTLESTOPILLA mutta
    Joku muu ajaa ja hyvä niin!
    Mutta nyt pitää katsoa miten me kaikki yhdessä
    saadaan tuotetta houkuttelevaksi ja saadaan myytyä
    tätä paremmin!! Olisiko luokkaesittelyt ja kuskiesittelyt
    kerhon sivuilla silloin kaikki voivat updateata kuulumisia
    sponsoreita,teknikkapäivityksia,ajatuksia. ja tulevat katsojat
    tietävät vähän taustoja ja mitä odottaa.
    Nixxon
     
    Muokattu: 16.10.2017
  17. supo

    supo Double Gearhead

    Kyllä jos halutaan ajaa/järjestää niin SM-sarja 6 kisaa ja kaikista pisteet
    On sinne Ruotsin sivuille laitettu kaikki tiedot kun ilmoittauduin sarjaan/SM-kisoihin sekä EDRS Pro luokkaan PS mutta ei ne sieltä siirry minnekkään!Kerhon sivuilla puhutaan vieläkin esim. Outlaw luokasta jota ei ole ajettu 2 vuoteen ja muuttuneet säännöt ei näy sielläkään eikä myös esim.kisojen tulokset,on vain 2016!!Tehtiin muka uudet ja maailman parhaat mutta tuli taas innostus ja sitten uuvahdus!Ps.katsoin juuri ja oli hävinnyt Outlaw ja Pro Street tullut tilalle.
     
    Muokattu: 16.10.2017
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Nostalgiavehkeiden yks ongelma on se, et aktiivikäytössä en tahtoo kehittyä vuosien varella eikä siit nostalgiasta välttämättä oo enää kauheesti jäljellä. Niit tukin on kauheesti tässä maassa säilynyt koska mikään ei oo yhtä hyödytön laite kuin kilpa-auto josta aika on ajanut ohitse. Vähintäänkin ne on laiminlyöty, niist on lainattu ja myyty rahanarvosia osia jne. Sit jos sellanen löytyy ja sellasta alkaa päivittää kisakuntoon, joutuu väkisinkin tehdä muutoksia mikäli niillä meinaa ajaa. Siin ne kiusaukset helposti sitte kasvaa vähän enemmillekin päivityksille..., mitä sit loppupelissä siit nostalgiasta onkaan jäljellä? Mut onhan noita jokunen vehe, enempi ja vähempi kuuluisia alkuaikojen kilpureita. Jos ne joskus valmistuis niin ehkä niit viidestä kymmeneen vois viivalle saada.
     
  19. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Super Pro Street on uusin ryhmä. Ryhmän autot ovat samanlaisia kuin Outlawissa, mutta tehokkaampia. Ryhmän ajat on rajattu 6,80 sekuntiin ja se on periaatteessa Competitionin rinnalla viimeinen Sportsman-ryhmä ennen proryhmiä.
    Höpö höpö...
     
    supo tykkää tästä.
  20. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Näiden luokka esittelyiden lomaan voisi ympätä kuvia ja videoita eri luokkien menopeleistä


    Esim;
    Häätyy olla asiaan vihkiytynyt että tietää tekstin perusteella missä mennään :D:p
     

Kerro tästä muillekin!