Drag racingin esiintuonti lajina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 30.9.2017.

  1. supo

    supo Double Gearhead

    Onhan siellä muutakin höpö höpö juttuja eli Spet aikaikkuna jne.Ennen oli kumminkin luokasta edes yksi kuva ja TD puuttuu kokonaan eli tästä näkee miten kisaajia/kiinnostuneita arvostetaan/kiinnostaa nykyistä johtoa homma!Eli ei saa kilpailuista tuloksia,ei mainontaa,pelkkää Malmi höpötystä sen puolesta,kun kysyy kaikki hyvin ja ei kuulu mulle eli ikinä vika on muualla kuin järjestelmässä.Nyt olisi aika tehdä jotain lajin/harrastuksen eteen ettei tämä kuihdu pois kokonaan sillä kentällä käy juuri nyt kova kuhina(kalustoa vaihtanut omistajaa ja vermeitä on ruvettu tosissaan tekemään että ne radalle tulevat!Ps.Samanlaisia peliliikkeitä kuin oli Pinolan Anssin saaminen ratahommiin sillä ensi kesänä ei jää uudet ennätysajat radoista kiinni!
     
    Muokattu: 17.10.2017
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mä edelleen ihmettelen et miksei nää vihset nuoret miehet joiden mielestä kutakuinki kaikki muu on paskaa paitsi kusi, ei aseta omia kykyjään yhdistyksen käyttöön kun asiat kuitenkin heille ovat ilmeisen tärkeitä? Näyttäis et miten tehdään asiat oikein?
     
    stana tykkää tästä.
  3. Näin satunnaisena katsojana kisoissa olisi todella kiva nähdä näitä nostalgia kilpureita. Itteä ei kyllä tosiaankaan kiinnostaa mikään indeksien metsästys , se ei oo miusta mitään kilvan ajoa . (eikä ainakaan mielekästä katottavaa )


    Jos kalustoa ei ole sääntöihin sopivana olemassa, oiskohan sitten tehtävä semmoiset säännöt että niilla autoilla pääsee ajamaan?

    Esim DD :n nostalgia dragsit on just sitä mitä monet kaipaa ,ja onneksi ovat järjestelyporukat saaneet sen aikaiseksi.

    Vain oma mielipiteeni mutta kuullut samansuuntaisia muiltakin.

    AVG
     
    jaketin ja Catiska tykkäävät tästä.
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    DD Nostalgiadragsit maksaa jonkun kympin. FHRA:n kisat maksaa vähintään 2-300 majoittuukin täytyis jne. En usko et kukaan tulee noil nostalgiavehkeillä otsa rypyssä vetämään ja sellanen 500 kustannusta siitä et pääsee näyttäytyy on kyl liikaa. Ihan ninku se on liikaa monelle muullekin. EM osakisan osallistumismaksun ymmärrän, muita en.
     
  5. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Supo! 21.10.2017 klo 12.00 messukeskukseen kokoustila 208 fhra,n syyskokous!terve tuloa!
     
  6. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Jos saat ravintolassa huonoa ruokaa, änkeetkö välittömästi sinne kokiksi?
     
  7. supo

    supo Double Gearhead

    Joo ei voi pitkä matka ja en ole enää jäsenkään.
     
  8. supo

    supo Double Gearhead

    Miksi asioita ei voi tehdä kunnolla kerralla kunnolla eikä kuhan nyt jotenkin!Tuosta jos vielä jollekkin maksettu niin ...
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Toistan kysymyksen; jos on kokemusta ja näkemystä niin ikö olisi oikein itse mennä tekemään niitä kunnolla kun muut eivät mitä ilmeisimmin osaa tai pysty? Mä voin supo vaik maksaa sun jäsenmaksun, ja kokouksissa voinee olla etänäkin jos et siirrä byroota Kuopioon.
     
  10. supo

    supo Double Gearhead

    Tuossa voi olla sellainen homma että vakuutushommat vaatii ns.turvavermeet olevan kunnossa virallisessa kisassa eli harjoitusajot/testi ei tarvitse vakuutuksia,näin olen itselle antaa ymmärtää.
     
    LordMrFord tykkää tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En, mä vaihdan ravintolaa jos löydän paremman. Jos kaikissa on paskat safkat ni sit mä joko syön sitä, teen ite himassa tai kuolen nälkään. Mut en mä muita mun ongelmasta syyllistä tai velvoita et muut sen kuntoon hoitaa. Etenkään jos en ite sitä safkaa edes maksa, vaan kaveri.
     
    Muokattu: 17.10.2017
    kari6767 tykkää tästä.
  12. supo

    supo Double Gearhead

    Kiitos Jykä tarjouksesta mutta kyllä kokouksissa ollaan naamakkain niin asiat tulee oikeen ymmärretyksi eli ei mennä etähommiin.Grönman oli yhteyksissä asiasta ja oli hyvä puhesessio asioista ja siinä samalla sain sanottua että hieman terveysongelmia tällä hetkellä sekä liian pitkä välimatka kokouksiin eläkeläiselle.Sen tiedän että hyvää settiä tulossa tulevaisuudessa kun asiat osuvat kohdalleen ajallaan.Ps.On hommaa tarpeeksi että saadaan uusi pirssi radalle kilpailuihin siinä vireessä että voi kamppailla hyvistä sijoista jatkossakin sekä että yhteistyökumppanien avulla hommaa vietyä eteenpäin jatkossa.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kait minä sitten voisin ajaa ilmaiseksi ainakin lisenssin puolesta? Sain firman kautta kummallisilla ehdoilla olevan sairaskulu/tapaturma/kuolemanvaravakuutuksen jossa EI OLE lajirajoituksia!! Ikinä ennen en ole saanut moista vakuutusta jossa ei olisi moottoriurheilua rajattu pois.

    Mutta se lisenssi maksaa satasen eikä se ole ongelma. Se ja sen vakuutusturva on voimassa vuoden. Ei kait kilpailumaksu sisällä toista vakuutusta, eihän siinä olisi oikein järkeä, vai onko autoille kasko kilpailumaksun puitteissa ;)
     
  14. supo

    supo Double Gearhead

    Tarkoitin kilpailun järjestäjää!
     
  15. GS

    GS Gearhead

    Eikö tällä perusteella 80% koko Drag Racing kentästä ole ole ”turhaa”?
    Tässä olikin pointtina se, että jos tosiaan tämä Nostalgia luokka kiinnostaisi niin katsoja kuin yhteistyökumppaneita, silloin niitä olisi myös saatavissa lajiin sisään kohtuullisen ponnistuksin.
    Eli tätä kulupuolta ei voi ajatella vain nollasummapelinä, koska kunkin lajin kalleus punnitaan vasta kun kulupuoli on vähennetty tulopuolesta.
    Ok, jos itsellä ei ole kykyä ja/tai halua hyödyntää ko.”uuden lajin” näkyvyyspotentiaalia yhteistyökumppaneiden rahalla, niin ehkä se Setti tms.on siinä tapauksessa oikea vaihtoehto hänelle.
    Kyllä, me kyllä löydämme jokaiseen kehitysehdotukseen loputtomasti syitä miksi niiden potentiaalia ei kannata edes harkita, vaan pysytään vanhassa, tutussa ja ”turvallisessa”, = kuolevassa turvallisessa.
    Tämän topikin aihe kuitenkin oli ”Drag Racin esiintuonti lajia” ja jos lähes yhdestä suusta kenttä on sitä mieltä että lajin pitäisi myös uudistua sisältäpäin jotta tuotteeseen saataisiin enemmän imua niin katsomon kuin tukijoidenkin suuntaan, niin hyvähän tätä debattia on käydä, kuin olla käymättä.
    Ei ole oikein hedelmällistä myöskään sekään, että ennen kuin oikeasti ollaan selvitetty jonkin uuden idean toteutusmahdollisuuksia, ne ammutaan alas siksi että sitä yritetään sovittaa tähän vanhaan kuvioon/kaavaan....vaikka kyseessä olisi kuitenkin ihan uusi juttu, uusin lainalaisuuksineen?
    Eli jos nyt ajatellaan tätä Nostalgia Racing ajatusta, ei se tietenkään ole järkevä pointti jos sitä verrataan nyt tällä hetkellä olemassa olevaan tilanteeseen.
    Kuitenkin, riittävän vetovoimainen laji katsojien ja yhteistyökumppaneiden näkökulmasta poikii kyllä niin uusia Nostalgia kilpureita kuin uusia kilpailijoitakin, mikäli sen säännöistä saadaan samalla järkevät (vauhtirajat teknisellä puolella, ei indeksein).
    Sille varmaan on myös syynsä miksi Suomen vanhat ”Nostalgiakilpurit” menee Ruotsiin...eli ovatko Ruotsalaiset tajunneet lajin potentiaalin ja ostavat Suomesta ”herkut pois”?
    Pitää myös muistaa että moottoriurheilulajissa kuin lajissa on niissäkin erilaiset ”Historic” luokkansa jossa ”ei pitäisi ajaa otsa rypyssä”, mutta kyllä se vain on niin että kun kypärä solahtaa päähän, jokainen moottoriurheilulaji muuttuu kilpailuksi.
    Tosin, en ymmärrä sitäkään miksei ”Nostalgia luokka” voisi Suomessa olla SM-luokka, kun se kuitenkin monessa muussa maassa jenkkilät mukaan lukien, on kansallinen arvoluokka?

    Overille voisi avata vaikka topikin missä kartoitettaisiin kaikki Suomessa tällä hetkellä olevat Nostalgia aihiot, jonka jälkeen meillä olisi jokin kuva mitä täältä löytyy?
    Muualta maailmasta niitä löytyy sen jälkeen loputtomasti, eli jo Ebay:sta saadaan kyllä halvalla niin isot kaaviot että muille ei jää ajoaikaa ollenkaan?
     
    Muokattu: 17.10.2017
  16. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Minä kun en syö paskaa. Se vaan on paha vaihtaa kiihdytyskisoja. Kun on vain yksi järjestäjä jolla on oikeudet pitää EM osakisa. Ja lähellä oli ettei enään ole. Minä syytän muita minun ongelmastani joka on käteen menneet Nitrokisat jonka lipusta olen maksanut. Tai ainakin katsomolipusta. Jo monta vuotta. Olen joskus nähnyt suomessakin järjestetyt kunnon EM kisat, mutta en nyt aivan viime vuosina. Tunarit vaihtoon. Ja on se kumma kun kaiken maailman räppäilykisat onnistuu, järjestää ne kuka tahansa mutta Nitrot ei.
     
  17. 383

    383 Gearhead

    No ei se auta lisätä kilpailijoita kun nytkään ei ehditä ajattaa kun muutama kierros :mad::mad::mad::mad::mad:
     
  18. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua. Minä aloitin Wannabee harrastajana 70/80 luvan taitteessa ja opin silloiset yksinkertaiset luokat S, MS, SA, CA jne. Palasin harrastuksen pariin muutama vuosi sitten. En kyllä ole saanut oikein selvää näistä nykyisistä luokista tai säännöistä. On siis kaksi ongelmaa: en ymmärrä minkälaiset autot saa ajaa kussakin luokassa ja toisaalta ilmeisesti aina ekana maalissa ollut ei voitakaan.

    Mutta, onko kenelläkään vaikka linkata keskusteluihin/tietoon mistä tuo FHRA:n suuri velka oikein syntyi? Siihen viitattu aika moneen kertaan. Mennyt on mennyttä mutta olisi kiva vähän vilkaista mistä mahtoi oikein olla kysymys. Yksi sateinen Natikka vai mikä?
     
  19. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Ekana tullut häviää jos punainen syttyy tai kylkeen merkattu tai ryhmäraja-aika alittuu.



    "Nostalgiakilpurit" eivät vissiin täytä turvavarusteiltaan kovinkaan usein määräyksiä joten on vissiin aika mahdotonta saada niitä viivalle varsinkaan jos niitä kukaan ei sinne tuo.
    Ne jotka täyttävät niin ne taitaa jo siellä kilpaillakin.
    Silmät auki! Siellä varikolla on paljon muutakin kalustoa kuin pelkkää uutta pulkkamuotoiltua.

    Itsekin haluaisin nähdä jonkinlaisen ryhmä- ja kilpailijaesittelyn vaikka jonkun pikkulehdykän muodossa mitä selata paikan päällä. Sen lisäksi vielä haluaisin kävellä prisman kassalle veikkaamaan kahdella eurolla Spetin voittajaa enkä mitään jääkendojoukkuetta.

    BTW. Onko Race radiolle striimiä intternetissä muuta kuin videona?
     
    Muokattu: 17.10.2017
  20. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Näistä kommenteista saa varmaan jo aika hyvän yhteenvedon siihen teidän kokoukseen.
    Aika moni asia esiintyy useasti.

    Näin turistina jälleen, mielestäni on hyvä että on eri luokkia mutta luokan sisällä pitäisi kyllä saada ajaa niin kovaa kuin laite liikkuu. Mun mielestä on kyllä aika loogista jos ajetaan kilpaa niin nopein voittaa. Kysymys: " miksi tuo toinen hävisi vaikka oli nopeampi " on aika piinallinen"... no kun se ajoi liian kovaa"...., täh! Olisi myös vähemmän lajiin vihkiytyneelle katsojalle selkeämpää.
    Olisi hiukan hämmentävää jos nyrkkeilyottelussa tyrmätty voittaisi kun toinen kaveri löi liian kovaa :D


    Kilpailumaksuista ja tiimien ongelmista en itse tiedä juuri mitään ja näihin en ota kantaa, mutta aika lailla täällä mielestäni muuten kaivataan selkeyttä koko palettiin ja kävijöille selkeämpää laji/tiimiesittelyä elikkäs infoa kaikille tunnutaan kaipaavan.
     

Kerro tästä muillekin!