Drag racingin esiintuonti lajina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 30.9.2017.

  1. kuus9

    kuus9 1st gear

    Ollaan me Suomalaiset kyllä hyvinkin erilaista Drag race kansaa kuin muualla Euroopassa.Santa podissa,Hockenheimissa ja Tierpissä missä muut EM-kisat ajellaan niin siellä ei Junior Dragsterit ole onnistuneet tyhjentämään katsomoita mutta suomessa se on joidenkin mielestä syy että kiihdytyskisat ei kiinnosta,Jotkut jo näköjään mieltää että nitronatikoiden tauot ja viivästykset olivat junnujen syytä vaikka eivät olleet käynyt joinain päivinä radalla ollenkaan niin kuin Tomas c5 kertoi ja jo vuosia on junnut alottaneet pudottelut joko perjantaina tai lauantaina ja torstaisin sportsman päivänä ei junnut pro kierrokselta aikaa vie kun silloin ei pro:t vielä aja.Ehkä paras vertaus junnujen oikeudesta osallistua Em-kisaan oli jääkiekko tai keihäänheitto???Kertoisiko tuon vertauksen kirjoittaja millä muulla lailla kiihdytyskisat ja keihäänheitto tapahtumat liittyvät toisiinsa?
     
    Tomas C5 tykkää tästä.
  2. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Viime Nitrokisoissa ei nyt muutkaan juurikaan ajaneet pe eikä la. Että siinä se syy miksei junnutkaan ajaneet.
    Junnut ajakoon Nitroissa koko kisansa torstaina, jos sinne on ylipäätään tultava. Muissa kisoissa se on selkeesti isoin luokka ja siellä voitte nauttia luokan hienouksista täysin rinnoin.
    Viime kauden kisoissa 60 autoa ajoi yli 4 kisaa joista 22 oli junnua. Siis 38 "oikeeta autoa". Siellä on tosiaankin tilaa junnuille.

    Montako junnulähtöistä kisakuskia on nyt "oikeissa" autoissa? Ja vielä sillain ettei ole vienyt isänsä tai äitinsä paikkaa perheen kisakuskina vaan oikeesti lisännyt ajaja määrää.

    Veikkaan ettei kovin montaakaan. Että siinä se tulevaisuus sitä kautta.
     
  3. kuus9

    kuus9 1st gear

    Sorry mä en oikein tiedä mitkä on"oikeita"autoja mutta mietitääs.S/ss onko siellä 4 tai 5,pro et 1 tai 2,Spet ainakin 1tai 2,Pro street 1,Top metanol 1 ja top fuel 1.Ensi kaudelle minun tietojen mukaan 3-4 uutta junnua nousemassa junnuista ylöspäin mutta tosiaan niin kuin aikasemmin totesin että vaikee määrittää mitkä on kenenkin mielestä "oikeita"autoja niin ehkä noi Top metanol ja Top fuel kuskit voi laskea pois "oikeista" autoista kun ei malliltaan oikeeta autoa muistuta,mut on niillä varmasti ihan kiva kilpaa ajella.(ainakin kuskien mielestä).
     
  4. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Oikeilla autoilla tarkoitan kaikkia muita kuin junnuautoja.

    Mitä muuten on aiottu tehdä Alastaron asfaltin "liian isoille" kiville?
     
  5. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Moro
    Taidat tietää junnuista yhtä paljon kun kivistä
    Kerropa nyt meille mistä h... in kivistä sun mielestä
    On kyse kun sinulle on tämä murhe minua ihan oikeesti
    kiinnostaa tämä vastaus
    Nixxon
     
  6. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Siellähän oli radassa liian isoja kiviä. Ei ollu pitoa eikä saanut öljyä pois radasta kun oli liian isoja kiviä. Näin sieltä sisäpiiristä joku ilmoitetti yhdeksi syyksi kun viime Nitrojen mahalaskua puitiin. Vittu. Liian isoja kiviä. Joko ne kivet on piennetty ettei mene kisat käteen taas liian isojen kivien takia? Ja kuule. Ei kiinnosta junnut pätkääkään. Lapslisätkin vois ottaa pois ja johtajisto vaihtoon.
     
  7. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Eipä taida nyt olla oikeaa sisäpiiri tietoa
    Koska asfaltti on saman reseptin mukaan tehty
    kun Santa Pod, tiedot on saatu Santa Pod in ex
    Ratamestarilta Kjelle jos tiedät yhtään mitään
    ratojen teosta/preppauksista/pesemisestä niin tämä
    on tuttu nimi.Voit vaikka kysyä meidän omalta
    ratamestarina. ja mitä siihen on tehty ,niin satuin
    itse olemaan mukana kun Lemminkäisen
    kanssa sovittiin kiviaines/bitumi koostumuksen
    elikkä tämän enempää sisäpiiritietoa ei ole saatavana.
    Jos joku taho ilmoittaa jotain muuta olen ihmeissäni
    koska tämä perustuu faktoihin.Sitäpaitsi Alastaron
    rata oli pidoltaan todella hyvä. Pesuteknikka ja
    Pesumenetelmät eivät vaan ollut etukäteen sovittu
    siinä oli se ongelma!!,
    Nixxon
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No juu, junnut varmaan jopa elättää tätä lajia tällä hetkellä, kilpailijamäärissä ja verernperintönä. Toivottsvasti sen suhteeen osataan toimia viisaasti myös jatkossa. Mut muille kuin kukkahattutädeille, eli potentiaalsiille "äijäkatsojille". ne ja bräketti vaan on niille ajanhukkaa. Ei mitään pahaa niitä kohtaan mut se ei ole se mitä yleisö tulee/tulisi katsomaan. Mitä se sit on mitä ne tulis EM kisan ulkopuolella? En tiedä. Mut huomenna on halukkailla suuntaviivoihin vaikuttaa.
     
  9. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    No se on helevetin hyvä että rata on ok. Ja olihan ne pidot viime vuonnakin ennen farssia. Pari pro moditkin suoraan trailerista 6.0 ja pro stokit 6.6.

    Nyt voisi kattojärjestö antaa takuut Nitrokisan onnistumiselle kun kaikki epäkohdat on otettu huomioon. Sateelle ei tietysti voi mitään.

    Me katsojatkin voisimme osallistua talkoisiin hankkimalla lisää katsojia jos saamme takuut ettei siellä enään mokailla. Radan putsaukset normi aikaan max 1h ja silleen. Ajattaminen ripeää ja kuulutus viihdyttävää. Fyyran puolelta vielä erikoistarjous katsojille,neljä autossa kolme maksaa. Ja ettei Corvette väelle tule paha mieli, niin kaksi Corvettea peräkkäin joissa yht neljä henkeä joista kolme maksaa.
     
  10. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Otas Jykä ne Heads Up lasit jo pois silmiltä ja vai olisko niin et Bräketti pitää radan vaan lämpösenä kun Heads Up kilvanajajat pitää jäähdytystaukoa.
    Osallistumismaksuista sen verta et onko se sun mielestä linjassa jos Nitroissa SM maksaa enempi kuin EM tai EDRS(Pro)?
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei mulla ole heads up laseja, olen itsekin ajanut bräkettiä useempaan otteeseen eikä mulla ole mitään sitä vastaan. Mut ilman brakettilaseja voi ymmärtää sen että yli sen sadan katsojan mikä sm kisoissa on, ei ihmiset sitä ymmärrä kovinkaan hyvin. Viimeks eilen sain asiasta palautetta. Jos otsikko on et miten saatais drag racing kiinnostavammaks niin pitäis olla kenttä sekä tosiasioille että ajatuksille avoin, ilman et asiat koetaan pyhän uskon loukkaamiseks. Ei mul lääkettä asiaan ole, fakta on et bräketissä vähemmälläkin voi pärjätä jos se on tärkeetä, ja loppupelissähän se on 100% kuskien käsissä mitä ne radalle raahaa ja mihin ilmoittautuu.
     
  12. SG 448

    SG 448 Gearhead

    En tiedä kans mitä laseja alkas käyttää,muutama Johtokunnasta käyttää Keltasia mitähän niillä näkee?
    En usko muutamaa poikkeusta lukuunottamatta et yleisökato johtuu Bracketista,väittäsin jos 100 ihmiseltä vaikka Torilla kysyttäs mielipidettä niin kukaan ei tiedä mitä Heads Up,Bracket ja Drag Racing edes tarkottaa,Kiihdytysajon saattaa jotkut tietää ja et siinä ajetaan vaan Suoraan.
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En tie, mut fakta on et ilman lasei ei enää nää mitään.
     
  14. VSPfinland

    VSPfinland 2nd gear

    Miltä meille niin rakas, maailman nopein moottoriurheilulaji näyttää "light-userin" silmin? Ehkä hieman tältä - HUOM! Ironia varoitus. Nimimerkin takana piilee kaveri, jonka sydän sykkii tällekin moottoriurheilulajille ehdottomasti, nyt ja aina.

    Nuoret on sitten kummallisia. Kauan sitten olin itsekin, molempia, myös nuori. Silloin kiinnostivat omituiset asiat, niin kuin nyt kiihdytyskisat. Uppo outoa.

    Lukuisina viikonloppuina raahauduimme kaveriporukalla telttoinemme ja makuupusseinemme jonkun piikkisuoran asfalttipätkän läheisyyteen, useimmiten Räyskälän alueelle. Vaikka ei liity mitenkään tähän, totean, että telttailin usein samalla alueella myös varusmiespalveluksen aikana.

    Kiihdytysautoilussa oli kyllä useita asioita, jotka eivät minulle koskaan avautuneet, esimerkiksi säännöt. Kyllä useimmissa lajeissa lähdetään liikkeelle samaan aikaan ja ensiksi maaliviivan ylittänyt voittaa. Mutta ei. Kiihdyttäjät ovat kehittäneet ihan oman systeeminsä.

    Kiihdytyskisoissa ajetaan monenlaisilla härveleillä. Osa muistuttaa autoa ja osa moottoripyörää. Myös moottorikelkanomaisilla laitteilla kisataan. Eri luokkia on varmaan sata ja niillä kaikilla joku hieno englanninkielinen nimi, joten niitä ei opi koskaan. On tietysti kiva kun on paljon luokkia, niin melkein kaikki saa palkinnon.

    Sitten itse kilpailusuoritus. Kaksi laitetta hinataan tai työnnetään lähtöalueelle. Ovat varmaan rikki kun ei niitä ajeta sinne. Sitten tiimin mekaanikot saavat ne kuitenkin käyntiin. Aivan kauheasti kaasutellaan ja suditellaan. Yritetään vissiin pelotella vastustajaa. Sitten rauhoitutaan ja asetutaan lähtöviivalle. Jännitys tiivistyy. Hullunkurisen joulukuusen valot vaihtuvat ja auto, juuri niin, siis vain yksi auto, lähtee liikkeelle. Kun jonkun tasoitussysteemin mukainen aika on kulunut, vaihtuvat lähtövalot toisellekin kilpailijalle ja alkaa kauhea takaa-ajo. Noin neljänsadan metrin päässä olevan maaliviivan ensin ylittänyt saattaa voittaa, tai sitten se toiseksi tullut. Jos se kilpailija joka tulee ensin maaliin, tulee sinne liian nopeasti, voittaa se kilpailija joka tulee sinne toisena jos ei ole tullut myös liian äkkiä. Aivan selkeää.

    On toinenkin asia joka kiihdyttelyssä suuresti on ihmetyttänyt minua aina. Miksiköhän se kilpailukalusto tuodaan aina kisapaikalle osina? Eikö se laite mahdu kokonaisena rekkaan tai kotona talliin? Kauhealla kiireellä kasataan vehkeitä teltassa ja toivotaan että saadaan valmista ennen ensimmäistä starttia. Ja sitten kun on puolisen kilometriä ajettu, onkin jo määräaikaishuollon aika. Kansi auki ja uusia osia sisään. Eivät ne kauheita kestä.

    Ja sitten sää. Kauhea määrä ihmisiä ja kalustoa raahautuu kisapaikkakunnalle tuijottamaan taivaalle. Ja jos sattuu satamaan, muuta ei sitten tehdäkään. Kuunnellaan ropinaan pari päivää, pakataan kamat ja mennään kotiin. Formuloissakin on sadekelille omat renkaat. Voisiko ajatella jos kiihdyttämislaitteessakin olisi?

    Näistä kummallisuuksista huolimatta kävimme kisoissa usein. Niin on outo ihminen nuorena. Kun nyt yritän muistella syitä mitkä saivat minut aina lähtemään, nousevat päällimmäisenä mieleeni varikolla pyörivät neidot, hyvä musiikki, grillaus nuotiolla, edullinen saksalainen valkoviini ja nuo mainiot ystäväni.

    Outo laji on kiihdyttely minusta, mutta pahalla en muistele.

    Näin AKKn jäsenlehdessä...totuuden siemen?
     
    Herje ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  15. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Moro
    Kuten Herra Travolta äsken totesi.
    Eikö Nyt kun kuskien toimesta rata on aikoinaan saatu kuntoon voisi
    myös vaatia kattojärj.että arvostaa ja kohtelemaan kuskien uhrausta sillä
    kunnioituksella mitä se ansaitsee.Turhat selitykset pois ja keskittyä tosiasioihin.
    Nämä "Legot " meillä on näillä leikitään ja tehdään parasta mitä sillä pystyy.
    Oikeaan suuntaan on menty kun Pinola pistetty vetämään ratahommat.
    Keskittykön nyt loput Oikeasti kisan järjestämiseen.Tärkein ei ole täydellisyys
    vaan pyrkiminen siihen.
    Nixxon
     
  16. enzo

    enzo Gearhead

    -Nyt osui naulan kantaan. Se on ihmisen tekemisien syvin toteamus. Milloin missäkin asiassa aina kukkien kasvatuksesta kotosalla raskaaseen teollisuuteen saakka.

    Junnuissa on sellainen hauska juttu, että kun tietoisuus pikkuväestä kisaamassa leviää ja perheessä on auto/prätkäsuuntautuneisuutta, niin ei ole vaikeata laskea 1+1 että mikä on monelle perheelle se pointti raahautua kisoihin.
    -Pikkutyypeillä on taipumus haluta actionia ja junnukilpurit auttavat samaistumaan unelmien hommiin hieman realistisemmin mitä itsellä kävi pentuna, kun visioin ääneen ja suuresti ajavani isona nitrokilpurilla. Varsinkin äiti saattaa lasten pakottamana joutua puoliväkisin lähtemään tärkeämpien askareiden parista viikonlopun viettoon kisoihin. Aina joillekuille käy vanhanaikaiset ja menee kilpuri hankintaan.

    Normaalioloissa junnut ja nämä ns. pikkuautot ajavat nitrokisoissa kaaviot alas 8-16 tasolle jo lauantaina, ettei niitä tarvitse Pro-vehkeitä pääosin katsomaan tulleiden kärsiä liikaa.
    -Onnettomuuksien, öljyvahinkojen ja sateen takia joskus tulee tilanteita joissa ne ajavat sitten koko kaavion sunnuntaina. Näin kävi 2017 ja hyvä sunnuntai olikin. Mikäli sunnuntaille pukkaa noiden harmien takia venymiä, niin silloin jää pikkuryhmiä ajamatta ja keskitytään vetämään Pro-Show läpi. Tätä on nähty aina toisinaan. Pro-kierroksille on myös määritelty alkamisen kellonajat joista pidetään kiinni, mikäli ei ole isoja harmeja. Silloin "pikkuryhmät" siirtyvät ajettavaksi toiseen aikaan. Pakottavien olosuhteiden vallitessa siis laitetaan syrjään kokonaan. Pro-rundit hyvin usein ajetaan ensin loppuun ja ajan salliessa sportsmanit sitten jatkavat vimmalla siitä eteenpäin.
    -Nitrokisoissa päähuomio on isoilla päälliköillä. Se on homman koko juoni. Pikkuryhmien kuskeille kuitenkin yöskabojen ohella toistaiseksi ainoa viikonloppu milloin saa extrafiilistä kun pääsee ajamaan ison yleisön eteen. Kunnioitetaan tätä kuitenkin mielessämme.

    2017 radantekoon panostettiin rahalla ja raivolla Pro-ryhmien painostuksesta. Alastarolla on perinteisesti ollut EM /EDRS-Pro sarjojen huonoin pito. Nyt oli paras luultavasti ikinä Alastarolla (ja raporttien mukaan paljon parempi, kun Santa Podissa kuluneella kaudella), vaikka alla ei ollut shakedown kisaa missä olisi saanut pohjat tehtyä.
    -Aikatauluvenymiä tuli monienkin sattumusten summana (liian paljon kaikkea hassua, jota ei tähän jaksa kirjoitella), mutta koko kuvio on ainakin itselle kirkkaana avautunut niin toisten ei sama saa tapahtua). Mutta rata oli tikissä, myös fiksausten jälkeen, se näkyi tulostasossa ja Pro-kierrokset ajettiin kaikki. Muut saivat siipeensä kyllä to-la, mutta kuten jo sanottua, se on pelin henki.
    -Nitrokisan pohjatyö näkyi myös yökisoissa joihin Anssi Pinola toi omat lisämausteensa, omia enkkoja ajettiin kautta linjan, paria maailmanennätystäkin pukkasi. Jatkamme samaa rataa. Anssilla on tieto kaikkien ratojemme ominaisuuksista, eri kemikaalien ja pulvereiden salaisuuksista ja koko orkesteri osaa kyllä pelata FHRA:n käytössäolevalla kalustolla. Kalusto on hyvää ja yleispätevää, suht mobiiliakin ja jolla voidaan toimia kaikkialla.

    Haasteita meillä riittää (muistetaan taas joka iikka se ydinkysymys, että "Kuka on FHRA ?").
    -Mahdollisuuksiakin meillä on haasteisiin vastaamiseen. Asioiden prioriteettijärjestys pitää joka asiassa, aina ja kaikkialla muistaa listata. Niihin sitten tartutaan sitä mukaa ja koitetaan eliminoida huonoja juttuja ja korostaa hyviä. Tämä pätee joka ihmiselle ohjeeksi kaikilla elämän osa-alueilla.

    Monasti täällä näkee kaikenlaista kaunaa, -jopa henkilökohtaisia solvauksia. Monasti ihmiseltä toiselle, jotka eivät toisiaan tunne, eivät ehkä koskaan ole tavanneetkaan naamasta naamaan. Henkilökohtaisuuksien laukominen saattaa aiheuttaa niin pahaa mieltä, että voi tapahtua hirveitä. Suora julkinen vittuilu toisille harvemmin auttaa omaa asiaa, pikemminkin johtaa eskaloituneena tilanteeseen, että valitaan välineet. Sellaisesta touhusta siis tarttisi päästä eroon ja keksiä tilalle jotain muuta ajankulua. Aikuisilla olisi sellainen tarve, että viisastenkerhoissa kehitellään, visioidaan, esitetään ajatuksia, puntaroidaan ja sitten esitellään toisille mietittäväksi ja sovellettavaksi josko moinen osa palapeliä sopii muihin palapelin paloihin. Pala kerrallaan.

    Että jospa me täällä roddauskuvioissa keskitymme ensisijaisesti oman yhteisöllisyytemme ja yhteishengen parantamiseen listaamalla niitä hyviä ja huonoja asioita ja esittämällä yhdessä niihin jatkuvasti ratkaisumalleja. Selkeitä ratkaisumalleja voi sitten tuumata kaikessa rauhassa. Tämä on minun näkemys organisaation rakentamisesta ja kehittämisestä.
    -Yhteisöllisyys ja pyrkimys hyvään tulee näkymään kaikessa julkikuvassa ja myös tätä foorumia lukevien katsojiemme silmissä. Ja jos tämä asia alkaa aidosti vaikuttamaan hyvältä, niin katsoja pohtiessaan arvojansa ja kukkaroon katsoessaan saattaakin päättää törsätä rahansa meidän viikonloppuun tullakseen katselemaan kisaamista ja näyttelyitä. Lähtee siis tukemaan yhteistä hyvää. Ja se on se perimmäinen ratkaisu millä katsomoon alkaa kamusia tulla.
     
    Muokattu: 20.10.2017
  17. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin.
    Pitää kuitenkin ymmärtää se että kaikessa ”politiikassa” kun välttämätöntä debattia käydään sillä motivaatiolla, että tulevaisuus olisi parempi kuin nykyhetki, jokaisella on enemmän tai vähemmän erilainen visio kuin kaverilla.
    Konsensuksen vallitessa, ei voi tapahtua myöskään muutosta.
    Henkilökohtaisuuksiin ja henkilöön käyvällä keskustelulla on se valuvika, että se ei vie asioita eteenpäin, vaan silloin asioilla on tapana taantua.
    Eli vaikka keskustelussa jokin mielipide/pointti olisi erilainen kuin oma, pitää ymmärtää että vain mahdollisimman paljon erilaisia mielipiteitä tuottaa muutosmahdollisuuksia, hyviä sellaisia.

    Peräänkuulutan siis edelleen ko.topikin aihetta: Drag Racingin esiintuonti lajina?
    Tämä aihe minun mielestäni sisältää viittauksen/olettaman siitä että tällä hetkellä laji ei yleisellä tasolla näy tarpeeksi? Vai ymmärsinkö jotakin väärin?
    Mikäli näin, niin heti toki nousee pintaan kysymys, onko meillä sellainen tuote, jolla lisää uutta näkyvyyttä voi ja on järkevä tavoitella?
    Jos on, niin paluu itse kysymykseen: Drag Racing esiintuonti lajina?
    Eli mitä me kerromme omille yhteistyökumppaneille, missä ja kuinka paljon laji tulevaisuudessa näkyy ja miten, siis rata-alueen ulkopuolella?
     
  18. VSPfinland

    VSPfinland 2nd gear

    Miksi pitäisi tuoda esille, jos FHRAta kilpailun järjestäjänä, osia tiimeistä, ei kiinnosta paskan vertaa? Osa tiimeistä on kieltänyt kuvaamisen.
     
    Muokattu: 20.10.2017
  19. GS

    GS Gearhead

    Muokattu: 21.10.2017
    Volvo_5.7, rane58 ja AnCapLibitardi tykkäävät tästä.
  20. 1/4mile

    1/4mile 1st gear

    Kannattais varmaan käydä katsomassa niitä kiviä,niissä todellakin on liian iso raekoko ,jolloin jää syviä isoja koloja joihin öljy jää.
    Varmaan se ensimmäinen asfaltti olikin speksien mukainen mutta toinen satsi ei. Ei lähellekkään yhtä sileä kuin esim. Podissa.
    Ja emmeissä tilanne vielä paheni, koska kumia oli radassa paksumpi kerros ja kolot eivät täyttyneet kumista,niin kuilut olivat vielä syvempiä.
     

Kerro tästä muillekin!