Mikä hitto on "money order"??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 13.12.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyselin yhdeltä ameriikan jeesukselta osia ja tuumas et hyväksyy "money orderin" mutta ei lähetä "COD"(??????) jep jep,hikee pukkaa...
     
  2. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    COD = Cash On Delivery = postiennakko

    money order = maksuosoitus = maksat maksun pankkiin,pankki lähettää saajalle viestin ja saaja voi nostaa maksun lähimmästä oikean ketjun pankista.Ilmeisesti näissä kansainvälisissä jutuissa pankeilla on yhteistyötä,eli maksat maksun suomalaiseen pankkiin,joka maksaa edelleen amerikkalaispankille ja joka edelleen maksaa sen saajan tilille.
    En ole koskaan tätä maksuosoitus-juttua itse joutunut käyttämään,eli ihan varma en ole,mutta noin sen olen käsittänyt toimivan.

    Edit:Vähän käsitteet "postiosoitus" ja "maksuosoitus" tuntuu olevan mulla sekaisin.Siis olikos nyt maksuosoitus ihan yksinkertaisesti se,kun maksetaan vaan toisen tilille suoraan?
    Oon mä kanssa aika tumpelo...


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Motorhead 2002-12-13 02:54 ]</font>
     
  3. petjo

    petjo Gearhead

    jenkeissä toimii firma bidpay,jonka kautta olen lähetellyt money ordereita.
    tarvitaan joku kortti esim.visa.
    Lisäksi myyjän nimi,osoite ja e-mail osoite.
    Homma toimii.rekisteröityminen suoritetaan ensimmäisen maksun yhteydessä.
    firman osoite:www.bidpay.com
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jos et omista luottokorttia, voit tehdä esim. forexin kautta "moneygram" rahan siirron. vaivaton ja huokea.
    siirsin juuri 25$, siirto maksoi 12€.

    siinä forex siirtää haluamasi summan amerikkaan lähes joka kylästä löytyvään moneygram officeen, ja amerikan heebo voi käydä nostamassa rahat.
    muista antaa "referenssiluku" hälle tiedoksi- jonka esittämällä hän saa paalut!
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitoksia tiedoista!
     
  6. Jentzy

    Jentzy 1st gear

    Motorhead kuvaili tuossa SWIFT-shekillä maksamista. Koitin pankista hakea tavallisen shekin sujautettavaksi kirjekuoreen, ja kertoivat homman toimivan nykyisin näin. Eli Suomen pankki lähettää tiedon vastaanottajan lähimpään kirjeenvaihtajapankkiin, joka ilmoittaa vastaanottajalle rahalähetyksen saapumisesta. Ja tämähän ei sitten ole se halvin mahdollinen maksutapa, sillä pankit tietenkin rokottavat omat kulunsa siitä välistä.
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Pari vuotta sitten kyselin Osuuspankista mitä money order tulisi maksamaan ja tuolloin pankin palvelumaksu tms. taksa sellaisesta oli 150 mk.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käytin itsekin näitä maksuosoituksia ennen
    kuin hommasin luottokortin. Toimi oman pankin
    kautta ainakin silloin kivuttomasti. Yksityi-
    henkilön kanssa käytävässä kaupassa taitaa olla vieläkin toimiva tapa, jos ei uskalla
    lähettää rahaa kirjeessä. Ainakin pikkusum-
    mat kannattaa lähettää pienellä riskillä näin.
     
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    luottokortin omistaville;
    kätevin ja halvin on http://www.paypal.com
    siinä rekisteröidyttyään voi lähetellä rahaa ilman pankin vedätyksiä välistä.
    suosittelen.
    kirjautuminen on kohtuu hankala, mutta kyllä siitä selviää...
     
  10. f-85

    f-85 Gearhead

    Kuinka toi kirjautuminen tapahtuu? Ei aukee mulle ei. Jos joku vois jeesata. Kiitos!
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä olen kanssa käyttänyt PayPal:ia ja olen ollut tyytyväinen.

    Mä kirjauduin sinne lähes 2 vuotta sitten joten en ole varma miten nykyään mutta sun sähköpostiosoite on tärkeä ja saat kuittaukset ja salasanat aina sinne. En suosittele mitään web mail osoitteita (esim luukku.com jne!) kun et tiedä kuka muu niitä lukee!

    Huom! Tärkein asia PayPal:ssa on ehkä se että aina kun syötät salasanoja ja Visa-koodeja niin katso aina että sivu alkaa "https://" pelkät http-sivut on huijausta!!! (yrittävät urkkia tunnuksia!)

    - Jani -
     
  12. bird72

    bird72 1st gear

    Hyvin workki pay-pal vaikka välillä ei pääse lokkautumaankaan sisään pariin päivään.
     
  13. TTShark

    TTShark 1st gear

    Jos on luottokortti niin PayPal on paras. Sillä voi maksaa muutakin kuin "auction" maksuja ja maksajalle ei juuri kuluja tule.
    BidPay käy myös, siinä kaikki kulut tulee maksajalle, vaatii luottokortin ja sillä voi maksaa vain "auction" maksuja.
    Jollei ole luottokorttia ja ostaa suoraan jostain romikselta eikä mistään eBay:stä niin ihan toimiva systeemi on marssia omaan pankkiin ja lähettää IMO (international money order). Toimii siten että oma pankki veloittaa rahat heti tililtä ja siirtää toimeksiannon USA:n yhteistyö kumppanille joka postittaa money orderin saajalle. Ja maksu on vastaanottajalla noin 3-4 pankkipäivässä. Ihan äsken maksoin jenkkiromikselle IMO:lla osuuspankin kautta. Kuluja tuli jotain 10 ekun paikkeille.
     
  14. platuart

    platuart Gearhead

    Niin ja ainakin viime viikolla sanoivat Nordeasta, ettei money order kuulu edes enää heidän repertuaariin.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii, nordeassa. Onhan kai noita palveleviakin pankkeja.....
    "Itsekin nordean asiakas"
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    on syytä painottaa tässä maailmanympäri rahojen levittelyssä että TARKISTA AINA SIVU JOSSA ILMOITTELET LUOTTOTIETOJASI.

    eli paypalin, bidpayn jne. sivut alkavat https. eikä heiltä tule meiliisi pyyntöjä "päivittää tietojasi". mulle on tullut pari todella hämäävää meiliä joissa pyydetiin päivittää ebayn tai paypal luottonumerot jostain syystä, mutta pari pikku mogaa paljasti homman hämäykseksi, meili paypalin webmasterille vahvisti asian, kyseessä oli huijausyritys.

    en ymmärrä miksi noita jotkut vastustaa henkeen ja vereen, koska mun mielestä systeemi on aivan loistava. ilmeisesti moneyorder on myyjälle halvin tapa vastaanottaa rahaa amerikoissa.
     
  17. sillu

    sillu Gearhead

    Paljon viestejä, joissa osittain väärääkin tietoa. Tuo nimimerkin TTShark viesti on lähimpänä totuutta.

    Eli,
    Paypallilla ei sinänsä ole mitään tekemistä Internation Money Orderin kanssa. Paypal toimii nätisti luottokortilla suomestakin, jos vastaanottajallakin on Paypallissa tunnus.

    Internation Money Orderin "nettiversio" on E-Check, mutta sitä ei voi Paypallissa käyttää, jos tilinumerona on suomalainen tilinumero.

    International Money Orderin saa siis ihan pankista. Vielä muutama vuosi sitten mentiin tiskille ja sanottiin että haluaa sellaisen. Enäähän se ei onnistu (Ainakaan Nordeasssa eikä Sampossa jotka olen kokeillut), mutta esim. Sammon Verkkopankissa onnistuu kätevästi. Verkopankista löytyy kohta "Maksu ulkomaille", sieltä onnistuu. On tosin aika kallista.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Netissä on palvelu, josta voi ostaa luottokortilla Money Orderin (by Traveler Express) ja voi maksaa mitä tahansa, ei tarvitse olla auktioni. Pienet kulut. Yläraja "pay for anything" on $75: http://www.payingfast.com
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin Osuuspankin verkkopalvelussa voi tehdä ulkomaille maksumääräyksen, mikä on käsittääkseni "money order". "Order":han tarkoittaa (myös) määräystä. Sivulla kerrotaan että maksumääräys vastaa meille tutumpaa tilisiirtoa. On perillä 3-4 päivässä, sitten on erikseen "pikamääräys", joka on perillä aikaisintaan 2 päivässä.
    Hommaan tarvitaan saajan tilinumero, nimi, osoite ym. tiedot.
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Vaan yritähän saada amerikkalainen antamaan tilinumeronsa... Varjelevat niitä kuin kalleimpia aarteitaan. Jokainen kertoo, kuinka siltä-ja-siltä on tili viety tyhjäksi, kun on antanut tilinumeronsa jollekin. Voikohan siellä tosiaan tyhjentää jonkun tilin antamalla pankin tiskillä pelkän tilinumeron todistamatta mitenkään henkilöllisyyttään?
     

Kerro tästä muillekin!