street luokan auton rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja ilei, 29.10.2017.

  1. ilei

    ilei 3rd gear

    miten on street luokan auton etu palkin vaihto toisen merkkisestä onko mahdollista?en löytäny sääntökirjasta
    juttua tästä.kävis 68 falconiin e39 bemarin etupalkki jarruineen ja ohjauksineen loistavasti.jäis omat runko aisat muuten kaikki pitäis siivota pois.
     
  2. GS

    GS Gearhead

    Ei onnistu.
    Pitää olla alkuperäinen tai kyseiseen automalliin tarkoitettu aftermarket, jota BMW:n etupää -68 Falconiin ei luonnollisesti ole.
     
  3. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Eikös siellä ole sääntökirjassa että alkuperäinen etupää. Toisaalta aftermarket oli sallittu eli mun mielestä olis ok. Selvinnee ku soittaa katsureille Fhra:n
     
  4. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Siis palkinvaihto tod näk on ok kun palkit jää alkuperäiseksi.
     
  5. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Siis kelkanvaihto.
     
  6. ilei

    ilei 3rd gear

    kelkkaa ei tartte muutella käy noin.
    eli tukivarret.jarrut ja hammastanko.aisojen leveys täsmää bemarin aisoihin.raideväli levenee n.15cm
     
  7. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Tuolta osin sääntökirjaa voisi vähän selventää, nythän toi sääntö suosii niitä autoja joihin saa putki-tms etuakseleita hyllytavarana kohtuu hintaan,"ns.ameriikan bolt-on" tyyliin..... Tosin aftermarket on sillain sujuva käsite että jos Tmi-SutkiJuha tekee niitä myytiin on kyseessä k.o. automalliin tarkoitettu osa.

    Kilpipeliinkin saa vaihtaa etuakseliston, niin kai se voisi olla tuossa kirjassakin suoraan sallittu kunhan luovuttaja-auton akselimassat ovat tarpeeksi korkeat ja kiinnitystapa on hyväksytty.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Se on juuri niin että kaikki Street aihiot eivät suinkaan ole tasavertaisia aftermarket osien ja sitä kautta ”helppouden” suhteen.
    Periaatteessa etuakselin vaihto on kuitenkin sallittu vanhemmissa kuin -2002, mikäli vaihto on otteessa.
    Ripustusten modifiointi/muuttaminen kielletty ja tämä kieltää etukelkan vaihdon toisen tyyppiseen, mikäli ei aftermarket tieliikennekäyttöön tarkoitettu.
    Etukelkka lasketaan kaiken lisäksi ”kantavaksi rakenteeksi”.

    Suoraan sääntökirjasta:

    - Runko tai puolirunko oltava alkuperäinen kyseiseen autoon tarkoitettu.

    - Ohjauslaitteisto sekä etujousitus: Tehtaan alkuperäinen kyseiseen malliin toimittama järjestelmä säilytettävä tai vaihtoehtoisesti jälkituotantona valmistettu ohjausjärjestelmä sallittu.

    - Muu kantavien rakenteiden ja ripustuksien muuttaminen ehdottomasti kielletty (modifiointi, kevennys tms.).

    - Ennen vuotta 2002 tieliikenteseen hyväksytyt ohjauslaitteistomuutokset sallitaan, jos hyväksynnästä on merkintä rekisteriotteessa.
     
    Muokattu: 29.10.2017
  9. GS

    GS Gearhead

    Tieliikennekäyttöön tarkoitettu aftermarket osa taas määritellään yleisesti niin että:

    ..."Valmistajansa yleisesti saatavilla oleva, luetteloitu ja tieliikenteeseen hyväksytty vakiotuote”...
    Tähän yleensä liitetään: ”Tunnetun valmistajansa”, mutta se alkaa olemaan veteen piirretty viiva.

    Kuitenkin, periaatteessa mikä tahansa muutos mikä on hyväksytty otteeseen, on sallittu?
     
    Muokattu: 29.10.2017
  10. ilei

    ilei 3rd gear

    pitää soitella jollekin katsastajalle.josko tuo selviäis
     
  11. ilei

    ilei 3rd gear

    ei viitsis ostaa sitä 5000e after market mustang 2 etukelkkaa
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Siis, street laillinen artermarket putkikelkka esim.68-mustangiin maksaa muutaman satasen?

    Tuossa esim.laadukas AJE:n kelkka ja näihin saa kiinni II-mussen hammastangot ym?:

    https://www.cjponyparts.com/aje-suspension-tubular-k-member-1965-1970/p/KM20/

    Tosin jos aletaan halkomaan hiuksia, niin valmistajan luettelosta pitäisi löytyä sopivuus myös Falcon.
     
  13. ilei

    ilei 3rd gear

    täydellinen etukelkka n.4500e.sis.hammastanko,jarrut ja coil overit.hitsataan aisoihin kiinni
     
  14. ilei

    ilei 3rd gear

    rälläkkä heilumaan sanovat fyyralla eli saa vaihtaa etukelkan kokonaisuudessaan.on vaihdettu kuulemma volvosta valianttiin jne..
     
  15. ilei

    ilei 3rd gear

    sais olla tuo sääntökirja vähä selvempi
     
  16. GS

    GS Gearhead

    Okei.
    Eli sääntökirjalla saa tässäkin kohtaa "pyyhkäistä”.....meille kun pari vuotta sitten samasta asiasta todettiin että pitää olla joko orggis, muutos otteessa tai ko.automalliin tarkoitetu aftermarket?

    - ....."Runko tai puolirunko oltava alkuperäinen kyseiseen autoon tarkoitettu.

    - Ohjauslaitteisto sekä etujousitus: Tehtaan alkuperäinen kyseiseen malliin toimittama järjestelmä säilytettävä tai vaihtoehtoisesti jälkituotantona valmistettu ohjausjärjestelmä sallittu.

    - Muu kantavien rakenteiden ja ripustuksien muuttaminen ehdottomasti kielletty (modifiointi, kevennys tms.).

    - Ennen vuotta 2002 tieliikenteseen hyväksytyt ohjauslaitteistomuutokset sallitaan, jos hyväksynnästä on merkintä rekisteriotteessa”.......
     
    Muokattu: 30.10.2017
  17. ilei

    ilei 3rd gear

    kysyin pitääkö otteessa lukea tuosta muutoksesta niin ei tartte.josko tuo ei sitten aikanaan hovissa muutu ku yrittää katsastaa auton ralli hommiin
     
  18. OL 533

    OL 533 1st gear

    Tästäkään asiasta en mitään tiedä, mutta JOS sääntökirja kieltää ja katsastushenkilö salliin, niin itse miettisin vielä hetken ennen auton rälläköintiä... mutta voimia rakenteluun ihan kaikille!
     
  19. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Kannattaako täällä huudella mitä kukakin on kuullu ja mitä joku sanonu ja luvannu,kohta sinne työnnetään kaikki vessat leimaukkojen eteen ja sä lupasit sitä ja sä tätä,rakennetaan ne autot sääntöjen mukaan ja täts it
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mikä tää fyyra on joka noin sanoi? Aikoinaan ainakin vaihdettu cossusierrasta valianttiin, eikä kelvannut vaikka oli otteessa (Isokivijärvi). Omasta mielestä sääntökirjan pitää olla se auktoriteetti jonka mukaan mennään, muuten hommassa ei ole mitään älyä. Katsastusmiehet sen enempää kuin fyyran toimistokaan ei tee sääntöjä, vaan ne tekee sääntövaliokunta. Jos tulee muutoksia, ne kirjataan sääntökirjaan ja vasta sen jälkeen ne on hyväksyttävissä. Katsastusmiehen tehtävä on tarkistaa että auto on sääntökirjan mukainen, ei tehdä tulkinotja oman mielensä mukaan. Tulkinnanvaraiset asiat ovat eri juttu, mut tossakaan ei sääntökirjan tekstissä juuri tulkinnanvaraa ole.
     
    Muokattu: 30.10.2017
    GS, Catiska ja OL 533 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!