street luokan auton rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja ilei, 29.10.2017.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näinhän se olisi selvintä mutta tiedäthän sinäkin ettei se niin ole ;)

    Kyllä noista säännöistä pitäisi poistaa monta asiaa turhana koska niitä ei käytännössä noudateta eikä monesti ole edes perustetta miksi koko sääntöä tarvitsisi olla.

    Tuon etutuentojen lisäksi vaikka äänenvaimentimet. Kun nämä street autot ei kuitenkaan pääosin ole mitään katuautoja niin miksi säännöissä edes roikotetaan niitä? Toissakesänä kun ajoin taisi minun auto olla ainoa jossa ne oli. Ja minullakin vain siksi etten viitsinyt niitä irrottaa...
     
  2. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Etsikää nyt ryhmällenne /ryhmästänne se ryhmävastaava ja laittakaa se 2.12.2017 Malmille. Siellä on sääntövaliokunnan kokous, jossa näihin asioihin voi vaikuttaa. Täällä ei voi.
    Täällä voi ainoastaan keskustella ja koota "listaa" asioista joita viedään valiokunnan kuultaviksi.
    Olkaa aktiivisia jotta saataisiin edellistä parempi sääntökirja!
     
    uni tykkää tästä.
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei mielestäni saisi olla, eikä pidä poistaa. Muuten meil on uudet pro mod säännöt, jo nyt mun mielestä on liikaa päällekkäisiä ryhmiä. Ryhmissä pitää olla diversiteettiä sekä näössä että kulussa, muuten kaikki voi sit huoletta laittaa samaan ryhmään. Äänenvaimennus on yks tällanen asia, sillä kaiketi on merkitystä ihan järjestäjä kannalta melumäräysten suhteen ja niillä autoilla kait on joku desibelirajakin. Äänenvaimentimia on erilaisia, toisissa se voi olla pelkkä putki jonka sisäpinta on vaikka karhennettu, toisissa jotain muuta. Oleellisinta on se ettei sääntöjen 110db ylity, se millaisella äänenvaimentimella siihen päästään on ihan rakentajan käsissä.
     
    uni tykkää tästä.
  4. GS

    GS Gearhead

    ”Äänenvaimenyimilla” varustetut fyyran Streettiautot ajaa muiden luokkien kanssa samoissa kisoissa, siis niiden joissa ei ole äänenvaimentimia?
    Eli mikä pointti ja mitä lisäarvoa laji saa vaimenninvaatimuksella fyyran streetissä?
    ”Nauttiiko” yleisö kisasta enemmän vai onko ne nyt vain ihan siksi että ne on sääntökirjassa?
     
  5. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Myös muissakin luokissa kuin Street:issa on äänenvaimennin pakollinen ja raja on 120db sekä on sellasia luokkia jossa äänenvaimennus vaaditaan ja raja 95db.
    Streettihän jää tohon väliin 110db:n kanssa,ihan ei aukee miks ei vois ajaa muiden luokkien kanssa samoissa kisoissa näillä säännöillä?
     
  6. GS

    GS Gearhead

    Ymmärrän toki db rajat mitä sääntökirjassa on, mutta edelleen pysyn vastakysymyksessäni, miksi näissä pitäisi olla äänenvaimennin? Eli mikä on se niistä saatu hyöty ja kenelle, kun samoissa skaboissa remmiahdettu TD ajaa ilman vaimennusta kuitenkin?
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Niissä voi olla rajattu luvissa et kuinka monta tuntia esimerkiks saa millasta melua kuulua. Tää pelkkä luulo.
     
  8. SG 448

    SG 448 Gearhead

    No se johtuu varmaan siitä yksinkertaisesta syystä et eri luokissa on säännöt ja autot erilaisia.Streetissä on sit varmaan haluttu säilyttää edes tuo "vanhoista"Katuautosäännöistä.
    Olisko TD kuitenkin lähinnä sun autoosi?
     
  9. josu

    josu Gearhead

    Ja monessako autossa on äänenvaimennin ollut.ihan turha pykälä jota kukaan ei ole noudattanut
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Itse tarkoitin juuri tuota. Miksi roikottaa säännöissä joitakin pykäliä mitä ei noudateta eikä valvota. Uusille tulokkaille aiheuttaa vain turhaa päänvaivaa yrittää pakertaa auto sääntöjen mukaiseksi vain huomatakseen etteihän joitakin sääntökohtia kukaan valvo/noudata...
     
    bandit_1 tykkää tästä.
  11. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Täältä löytyy yks tyhmä mikä on aina ajanut äänenvaimentimien kanssa,C,SST,SG,SC,Spet.
    Mut jokainen tekee tyylillään ja jos katsastus ei puutu asiaan olkoon puuttumatta.
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Streettiin me ollaan kuitenkin autoa rakentamassa ja jos säännöt ei sitä ennen muutu...järkeisty kunnes ollaan radalla, niin siinä tapauksessa meillä on kollektorien sisäpuolella ”hieno” vaimennin....jolla saadaan ”silmänpalvonta” kohdilleen.
    TD:tä ajetaan samalla autolla sitten joka tapauksessa ilman vaimentimia.
    Tiedä sitten kumman yleisö ottaisi jos saisi valita, esim.tuon meidän auton vaimentimilla vai ilman, oli ne nykysäännöt kuinka ”perinteisiä” tahansa?
     
  13. pile

    pile Gearhead

    Streein säännot ovat olleet jo pitkää kuin veteen piirretty viiva . Jokainen tulkitsee sääntöjä omalla tavallaan. Mielestäni Streettiläisten pitäis pitää jonkin sortin kokous jossa auki kirjottettaisiin säännot . Säännöt ei voi eikä saa olla sellaiset että niitä voi tulkita toinen toisin kuin toinen.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Se on aika vaikeaa kun tilanne on karannut käsistä jo aikaa sitten. Jos sääntöjä noudatetaan pilkulleen niin aika moni auto muuttuu sääntöjen vastaiseksi.
    Ja se vähentää kisaajien määrää edelleen koska osa muuttaisi ehkä autonsa sääntöjen mukaiseksi, osa ei.
    Riippuu tietenkin kuinka pienistä asioista on kyse.

    Nyt ei oikein auttaisi kuin rukata säännöt sen mukaiseksi mihin autot on päästetty ja sitten jatkossa pitää niistä säännöistä kiinni. Tai sitten mennään kuten tähänkin asti, onhan sekin jotenkin toiminut kun kisaa on joka vuosi saatu ajettua ja nopein on saatu selville.
     
  15. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Yleisön mielipide tuskin ketään kiinnostaa,mutta samaa mieltä vaikka Catiskan kanssa,aivan turhia sääntöpykäliä,joita monet eivät noudata...ovat niin tulkinnan varaisia.
    Eihän nää Street autot muutenkaan ole kovin katukelpoisia,tieliikennekatsastusta ei vaadita..miksi pitää rakentaa ison työn teettävät äänenvaimentimet?
    Täyttä paskaa,siellä missä on ääntä on myös voimaa!
    Jos ne on oltava,niin sitten ne on oltava kaikilla!

    Ei mitään vaimennuksia,antaa tehon kuulua.
     
  16. pile

    pile Gearhead

    Niin kysehän ei ollutkaan siitä että sääntöjä pitäis nyt lähteä tiukentamaan vaan nimen omaan siitä että ne säännöt mitkä nyt ovat voimassa kirjoitetaan auki niin että niistä jää se tulkinnan vara pois. Kaikki tietää että street autot ei ole rehellisiä katuvessoja. Mutta mitä sitten. Siltikään ei mielestäni tarvita enää lisää vapautuksia streetteihin. Jos pitää väkisin saada vaihtaa esim etupää jostain toisesta auyosta tai jotain muuta mitkä jo nyky tulkinnan mukaan on kiellettyjä. Olisiko silloin aika vaihtaa luokkaa.
     
  17. superbird

    superbird Gearhead

    Onko se keneltäkään pois jos etupään vaihtaa, ei se siitä paljon nopeammaksi muutu.
    Saattaa tietysti ajo-ominaisuudet/turvallisuus parantua.
     
  18. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Mie lähinnä tarkoitin tällä sitä että kun niitä jälkimarkkina osia ei ole niin paljoa tarjolla euroautoihin, Novaan saa kyllä semmosen akselin ja ohjauksen kun mieli tekee. Mutta entäs jos sattuu ajamaan Taunuksella? Tai 142 volvolla? Olis halvempi vaihtaa koko akseli toisesta autosta. Ei se nopeammaksi tehe, vois olla vaan parempi ajaa. Sun tulkinnalla on ameriikan aftermarket aksilat myös pannaan laitettava.

    Akselinvaihtoautoja on ihan leimattuna tieliikeenteessä.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ne ominaisuudet voi parantua, mut voivat ihan yhtälailla säilyä samalla tasolla, tai jopa huonontua. On sit kyse jostain valmiista paketista joka on sovitettu, tai aftermarket vehkeistä. Jälkimmäisistä on kyllä mittaustuloksia, ettei niiden ohajus ja jousitusgeometriat ole likimainkaan sellasia kun pitäis, vaikka fyysisesti sopisivatkin.
     
  20. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Niin voihan siinä käydä kumminvain, vaikka ei pitäisi. Yllättävää että ameriikan "bolt-on...." osat eivät vastaa tarvetta.
     

Kerro tästä muillekin!