Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet 20.5.2018 alkaen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja XJR, 29.10.2017.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    En mä nyt saatana ilkii ilmaiseksi toisten aikaa varastaa meni se auto läpi päästöistä tai ei. Ei se autokorjaamon aika ole sen halvempaa oli se asiakkaan auto paska tai ei. Et miettikää nyt ennenkuin niitä ilmaisia päästömittauksia kyttäätte.
     
    Karpov tykkää tästä.
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    J
    Ja sen verran vielä että jos joku tuntuu ylihintaiselta niin käy koulutus osta oma laite käytä kalibroinissa. Ja ilmoitat ittesi trafille ja mitä muuta siihen liittyy niin pääset säästämään kalliista päästölapuista.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mut toihan on hauska kohta ettei alle 10v autoista enään katota päästöjä pakoputkesta vaan pelkästään obd töpseli kiinni jos oikein ymmärsin, tossahan olis kätevä huijauksen mahdollisuus kun näppärä hakkeri muokkais vähän auton omaa tietokonetta...
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Sehän siinä on hauskaa ollutkin et turhaan on multakin monet päästöt mitattu kun ei obdssa näy mitään vikaa päästöistä.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei se ilmoita jos vika on pakoputkessa, joka vuotaa sen verran että lambda-arvo nousee yli 1.03:n...
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No tää on ihan tän köyhän yrittäjän palvelus köyhille autoilijoille, jos ei mene läpi mittauksesta, ei maksa mitään, eli poka maksaa vain hyväksytystä lapusta. Voin tietysti muuttaa veloitusperustetta sun kohdalla, tuu käymään vaikka joka päivä, mitataan ja rahat tiskiin... :rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:
     
    rane58 ja xarper tykkäävät tästä.
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, Trafille menee joka vuosi 100 euroa pelkästään etä meidän laput kelpaa katsastuksessa, eli nimi pitää olla luettelossa ja testerien kalibrointi, niin ei taida satnen per laite riittää, ihan en nyt muista, mutta ens viikolla tiedän, kun savumittari on just kalibroitavana ja kai siitä se 150:n lasku vähintään tulee ja ei ne mittalaittee ihan ilmaisia olleet...

    Mikä koulutus?? Itse oon saanu kaiken oppia, ei tohon mitään koulutusta ole ollut tarjolla, hyvä että ohjearvot edes sain jostain pummattua aikoinaan, kun ei ollut vielä nettiä...
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Eikö tule ilmoitus et lambda ei pysy rajoissa. Luulisin kyllä.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    No kyllä se nyt vähintä mitä voi tehdä antaa sen kympin tai kaksi. Tai hyvästä neuvosta vaikka kahvipaketti viedä mutta ei ku vittuilut vielä :D
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    No joo jos katin jälkeisen lambdan jälkeen on vuoto.
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Kai tuohonkin testeriin kohta pitää muovikortti hankkia.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  12. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Menkää nyt ihmeessä joku mittauttamaan päästöjänne, ettei jamantin tarvitse täällä notkua koko päivää ja testerien jyskyttää toimettomina. :argue:
     
    rane58 tykkää tästä.
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei se itsediagnostiikka tiedä, että putkessa on reikä taka-lambdan ja putken takapään välissä (siis vaimentajan kylki auki saumasta, ruostunut puhki), ja päästömittaus tehdään pakoputken takapäästä, vuoto vaikuttaa, eikä se päästömittari sen auton lambdaa mittaa, vaan se mittaa ulostulevaa kaasua ja lambda on laskennallinen arvo noista muista ja jäännöshappi (siis se siään imeytyvä happi siitä sauman vuodosta) nostaa laskennallista lambda-arvoa. Ei se pakokaasumittari osaa mitata edes hiilidioksidia, se on laskennallinen arvo muista arvoista (kuten kirjoitin, ei ole koulutusta, nää asiat on selvinny mulle pikkuhiljaa)!!
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, olis mulla tuolla sellaista kahvia, jota en suostu juomaan, saat sen ja vittuilut päälle :rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:
     
    rane58 tykkää tästä.
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ole hiljaa, joku voi kuulla...
     
    Nikuzai ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Toinen (savutus, eli dieseli) on kalibroitavana, ei muutenkaan pysty kaikkia nyt mittamaan, johan mun vuodatuksen jälkeen tuolla on jonoa pihalla ja kauhee käry...
     
    rane58 tykkää tästä.
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei ku toisinpäin et asiakkaat vielä sulle vittuilee ilmaisesta työstä ja neuvosta. Sitä en sulata.
     
    rane58 tykkää tästä.
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on noihin 3 käyttikseen uudet putkistot hyllyssä ja tulee vaihdettua ennenkuin ne ruostuu puhki. Nopea vaihtaa kerralla koko paska.
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä kävin muuten eilen paikallisella korjaamolla mittaas päästöt ja seuraaks pitäs katsastusaika varata oli rpm 830, lambda 0.971, CO 1.71, CO2 13.85, HC 262 ja O2 0,74 onks hyvä :)
    Toi rupes kiinnostaan eli lambda ja CO2 on siis laskennallisia arvoja, siis mittaako se laite vain CO ja HC ? eli siis jäännöshappikin on laskennallinen ? auton oma lambdahan mittaa hapen suhdetta ulkoilman happeen näin olen ymmärtänyt, onko pakokaasumittarissa sit samaa anturia ?
     
  20. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Noinkin kallis, itse kun viimeksi kävin nii 39€ veloittivat koko hoidosta, kakku kahvit vain puuttu ja se jäi vähän kaivelee.
     

Kerro tästä muillekin!