Vielä kysymys ilmajousista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 24.11.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Soveltuuko ns. rullapalje myös etupäähän vai pitääkö laittaa "makkarapalje". Ajattelin vain kun etupäässä ilmajousei joutuu rasitukselle myös sivusuunnassa.
     
  2. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Nyt en kyllä ihan äkkiä osaa hahmottaa miten se etupäässä rasittuisi sivusuunnassa yhtään enempää kuin takanakaan...?
     
  3. KÄD-1

    KÄD-1 Gearhead

    Mä laittaisin rullapalkeet joka nurkkaan! Omassa on makkarapalkeet(6x3) takana ja ne on todella huonot. Rulla kestää enemmän juuri tuota kallistusta mitä etupäässä tulee kun ajetaan yläasennossa...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos autossa on normaali A-tukivarsin tai muuten vastaavasti tuettu erillisjousitettu kärsä, niin eihän ne jouset sen paremmin kuin iskaritkaan tosiaankaan joudu ihmeemmille sivuttaisvoimille alttiiksi, tukivarrethan ne voimat nielee ja jouset vaan kannattelee. Eihän siellä muuten kierrejoustakaan voisi käyttää? Vai mistäköhän tässä oikein on kyse?
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Muistanko oikein, että noiden jousien kantavuudessa on sen verran eroja, ettei se taida olla suositeltavaa?
     
  6. KÄD-1

    KÄD-1 Gearhead

    ehkä on väärin puhua sivusuuntaisista voimista.... Jousen yläpää on rungossa ja alapää siinä tukivarressa joka ei ainakaan minun autossa liiku kohtisuoraa yläpään kuppiin nähden niin eihän se pussi ole siellä kokoajan suorassa tätä on vaikea selittää mutta siis se palje pullistuu/vääntyy siellä ihan banaanin muotoiseksi kun se on ylä asennossa.
     
  7. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Näinhän siinä todellakin tapahtuu,mulla oli caddyssä samallalailla banaanina 6*3 makkarapussit mutta mitä haittaa siitä on, jos luette esitteitä ne kestävät sivuttaispainoa jonkin verran en muista kuinka paljon.Buickissa taas oli edessä 6*2 jotka eivät taivu kun ovat matalammat,mutta ovat kovemmat jousitukseltaan eli 6*3 oli paljon pehmeämpi ajaa.Rullapalkeilla taas ei riitä kantavuus etupäässä,eivät jaksa nostaa edes autoa ylös.
     
  8. koni

    koni 1st gear

    Kyllä mulla jaksoi rullapalkeet nostaa '57 Lincolnin keulan ylös. Tosin painetta piti olla likemmäs 9 kiloa. Eikä ole ihan kevyimmästä päästä sekään pirssi.
    Ei sillä ole mitään merkitystä jos se palje taipuu hiukan banaanille. Vilkuilkaahan joskus rekan kärryn palkeita, ne on ihan sairaalla mutkalla välillä..
     
  9. Arska tehtaalta

    Arska tehtaalta 1st gear

    Moni tuumaset siulla on / oli edessä ja paljonko on akseli paino ?
    Ittellä on etuakselilla lähemmäs 1300kg ja keula pitäs saada iiiihan ylös asti nousemaan.
     
  10. B 49

    B 49 Gearhead

    Mutta kun se ei ole kiinni pelkästä auton painosta.Riippuu myös siitä missä kohtaa tukivartta on jousen paikka.-63 Buickia ei 6" rullapalje jaksanut nostaa ylös.Muistaakseni 8 baria oli maksimi niillä jousilla.
     
  11. Arska tehtaalta

    Arska tehtaalta 1st gear

    Jaahas eikö siihen mahtunut 7" palje, tiedä vaikka puhuttaisiin samasta buikista :wink:
     
  12. koni

    koni 1st gear

    En muista akselipainoja ulkoa, mutta palje oli tosiaan 7"
     
  13. Arska tehtaalta

    Arska tehtaalta 1st gear

    Seittämän tuumasta ne suositteli tuolla toisella foorumilla, jouduitko leikkaamaan etupalkkia?
     
  14. koni

    koni 1st gear

    En joutunut leikkelemään runkoa, muttei se silti sitä takaa, että muihin autoihin tuo 7" mahtuisi..
     

Kerro tästä muillekin!