Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei nekään voi opiskella koulussa ketä kiinnostaisi, mut se on ehkä ihan perusteltua ettei resursseja tuhlata suhteettomasti jonkun kaasarin opetteluun (päivää enempää..) mut esim. hitsaus, sorvaus yms. mekaanisen alan perustaidot on nounou koska ei kuulu opsiin. "Vapaa valintaiset" kurssitkin taitaa nykyään olla työssäoppimisella pitkälti koska köyhä maa eikä varaa opetukseen. Perustietoja saadakseen olis pitäny mennä autopeltiseppäkouluun, mut sitte todennäkösesti olis jääny jotain muita perustaitoja oppimatta.....
     
    Muokattu: 20.11.2017
    KajS tykkää tästä.
  2. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Asenteesta se on kiinni,tietoa löytyy kun kehtaa etsiä.. Myös nuoremmille.
     
    12345678910, Nikuzai, cdv70 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    totta tuokin
     
    Muokattu: 20.11.2017
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    No kerro nyt mikä auto tuli tilattua?
     
  5. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Ihan tavallinen hinnat alkaen tusinatuote, missä moottorin tilavuuskin on sama kuin harrasteautossa yhden sylinterin tilavuus.
     
    fordgranada tykkää tästä.
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Kerro joskus Lowry, miten paljon järkiostoksesta on tykätty. Meillä FordFocus 2016 Ecoboost automaatista ei emäntä tykkää, kun ei ole automaatti-ilmastointia niinkuin parissa edellisessä Focuksessa.

    Kuka keksi automaatti-ilmastoinnin? Voisin antaa palautetta...

    Syö motivaatiota hakea uusia päästökorrrekteja autoja kaupasta. Siksi itse tykkään raadoista, ne on niin palkitsevia.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Harvassa se kyllä mukavasti toimii, varsinkin talvella.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Niinpä, eihän se ilmastointi lähde käyntiin jotain 5-7 C alemmissa lämmöissä. Mutta tuo focus on ihme huurukaappi, niinkuin C-Kadetit 1970-luvulla. Autot muuttuu ooppeleiksi vanhemmiten, mutta tuo aloitti jo uutena...
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    80-lukuisen Electra farmarin automaatti-ilmastointi väkisin Kaliforniasta Suomen talveen siirrettynä toimi jokseenkin mukavasti. Lumesta kuorittu farmi suoritti jättipuhalluksella huurut ikkunasta vekes jo ihan kylmänä. Sitten pienelle puhallukselle ja vajaan kilsan ajon jälkeen kun 307:ssa oli jo jotakin lämmintä antaa, rupesi ajelemaan lämmintä sisätiloihin ihan tolkun meiningillä. Jossakin nykyropposessa ei vaan ole pätkä/kyläajossa taajamassa mitään mistä lämmintä ammentaisi.

    Siinä Buickin puhaltimessa oli poweria. Joskus piti semmoseen elvyttää elektroniikka. Puhaltimen moottorin ohjaimen outo transistori oli 50A virralle riittävä.
     
    12345678910, Jussi289 ja KajS tykkäävät tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllähän se huurteenpoistossa nykyään toimii kovillakin keleillä kompura.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mullakin oli moinen paneeli omassa Electrassa vaan oli puhallin vedetty erikseen.



    Lähinnä tuo automaatti-ilmastointi mitä soimasin, on nää nykyaikaset mitkä päättää puhallusuunnat ja kaikki. Kyllähän ne mitkä vaan lämmön säätää on ihan ok, mutta nuo mitkä päättää suunnatkin on varsinkin talvella kaukana siitä mitä täällä pitäis. Paitsi saabissa oli aina automatiikka huurteenpoistossa kun starttas automaatilla.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyl aika monessa uudessa autossa saa napista päättää mihin ilma menee vaikka olis automaatti. Mun mielestä talvella toimii hyvin, kesällä monessa autossa vetää automaatilla.
     
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Näyttää olevan erittäin monenlaisia toteutuksia nykyautoissa. Edellisessä E Mersussa veti aina tuulilasin kuskin puolen ylänurkan huuruun talvella, Audissa pelaa varsin hyvin. Lincolnissa on sellainen suunnilleen sinne päin automaatti-ilmastointi, niin kuin vanhassa autossa saa ollakin :):)
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kaveri osti uuden Ooppelin ja siihen kiinteän vetokoukun. Sanoin sille että kaikki autot muuttuu ooppeleiksi ja irrotettavat vetokokukut kiinteiksi, mutta miksi odottaa.
     
    12345678910, Sounderi, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. KajS

    KajS Gearhead

    No joo, huomattiin Porvoon reissulla, että vaikka manuaali-ilmastointi, niin heti käynnistyksen jälkeen sisäilman puhallin pyörii hetken lujempaa ja yrittää poistaa huurteen...
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo niin saa. Vähän huonosti puin sanani. Meinasin just jos heittää täysautomaatille niin että kone päättää muut paitsi lämmön.
     
  17. raggar

    raggar Gearhead

    Kävin amiksen 1998-2001. Ensimmäisellä luokalla käytiin kokolailla hyvin perusteita läpi. Kaasarit, virranjakajat, laturit ( myös tasavirta-), jarrut(myös rummut, jopa mekaaniset), hitsaus(puikkohitsausta en kerenny opettelemaan, oli jotain muita hommia siinä. Enkä oo kyllä vieläkään sitä opetellu...), sorvaus, poraus, jopa viilaus ja sahaus.

    Erikoistun sitte raskaan kaluston asentajaksi, siinä ei juuri oppinu niistä hommista. 16 vuotta alan töitä tehneenä oon ehkä jotain oppinu, mutta silti jokainen päivä on koulupäivä.
    Tämän päivän koulutuksen taso on ihan hanurista, autopuolen käyneet ovat ihan kuutamolla, ei edes alustan rasvauksesta puhuta mitään koulussa. Opettajat työntää oppilaat työpaikoille, työssäoppimiseen. Mutta jos kaverilla ei oo minkäänlaista perustietoa, niin hankala sellasta on oman työn ohessa opettaa.

    Mutta alkuperäseen aiheeseen. Meillä on V70, mun mielestä se on melko uusi, näyttääkin sellaselta. Mutta onhan se 15 vuotta vanha, ajettu tosin vasta 530000 kilometriä. Ajolleen hyvä, lämmin, huuru pysyy ikkunoista pois myös ilman ilmastointia. Oon ajanu uudemmilla ja vähemmän ajetuilla autoilla, en näe yhtään syytä miksi pitäs uudempaan vaihtaa.
     
    12345678910, Sounderi, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Mun poika on autoinsinöörikoulussa. Kertoi samansuuntaista. Matematiikassa on pääpaino, alustanrasvaus on pitänyt opetella omien vehkeiden kanssa. Jarrut siellä kyllä käytiin perusteellisesti läpi. Piti osata kaikki eri rumpujarrutyypit.

    Ja pidä se Volvo, tuollainen tuttu auto on kiva. Vaihtamalla ei parane.
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Joo.........

    Työssä oppiminen on ihan jees, mutta kun tänä päivänä tuntuu, että koko amis on ulkoistettu ja oppilaat ovat valtaosan ajasta työharjoittelussa.

    Joskus sitten osa halukkaistakin oppilaista on jossain merkkikorjaamossa nojaamassa seinään, kun kenelläkään ei ole aikaa alkaa opettamaan saati uskaltaa antaa sen tehdä jotain peläten, että se siinä sivussa tekee kolmen tonnin vahingon.

    Et ei oo helppoo miltään kantilta.

    Me on otettu tänne pienkoneita opettelemaan aina kun on voitu. Nytkin tossa on yksi, tosin vasta ysiluokkalanen, mutta innokas ja oppiva, joten toivoa on vielä nuorisossa....
     
    12345678910, Sounderi, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. raggar

    raggar Gearhead

    Se nainen, joka meillä asuu, haluaisi XC90:sen. Tai jonkun muun, uudemman nelivetosen Volvon. Ite en oo oikein ajatukselle lämmenny, pitäs olla vähän paksumpi lompakko että vois semmosen ostaa, sitten vielä nelivetosen kalliimmat remontit...
     

Kerro tästä muillekin!