Hydraulirullanostajien laatu & äänekkyys ? Kokemuksia kaivataan.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Futurage, 14.12.2017.

  1. Futurage

    Futurage Gearhead

    Mulla on pikku ongelma, en ole saanut 390 Fordin venttiilikoneistoa äänettömäksi.

    1966 Ford 390 FE. Huolella ja pieteetillä täysin rakennettu 400+ hv katumoottori. 10:0 puristukset.
    Alkuperäiset täysin kunnostetut rautakannet säädettävillä orkkistyypin ductile-keinuilla.Uudet Erson HD akselit, billet end standit.Compin beehive-jouset. Kaikki laskettu ja tehty kärsivällisyyllä ja 30+ vuoden / 30 moottorin kokemuksella.

    Työntötankojen pituus optimoitu ( tilattu customina Smith Brothersilta).Keinun säätöruuvista jää näkyviin 2-3 kierrosta kuten FE:ssä pitääkin.

    Comp Cams custom hydraulirullanokka. 269 / 282 gross asteet, 220 / 230 @0.050" Nostoa noin .550. Imuramppi Extreme, pako Extreme 4x4.
    Piti alunperin laittaa moottoriin valurautaiset 428 CJ pakosarjat ja tilasin nokan sen perusteella, siksi pakopuolella ton verran enemmän. En kuitenkaan loppujen lopuksi voinut antaa valusarjoille 30 heppaa vaan laitoin FPA:n Tri-Y peltisarjat.

    2014 kun sain auton ( -66 Fairlane GTA) liikenteeseen, moottorissa oli uudet Compin hydraulirullanostajat.
    Venttiilikoneisto piti ääntä, luonteeltaan venttiilin naputusta joka ei poistunut vaikka kuinka sääteli preloadia ja kokeili eri öljyillä. Ääni tulee "sieltä täältä", joku paikka ääntelee, joku ei.

    Kyllästyin tähän ja lueskeltuani USAn forumeilta siellä kerrottiin ja kerrotaan edelleen että Compin nostajien kanssa oli muutamia vuosia sitten ongelmia juurikin tämän asian kanssa.

    Tilasin ja asensin jenkkifoorumien suositusten mukaiset uudet MOREL-nostajat 2016 keväällä.Nämä eivät ole samat rebrändätyt Compit, ovat eri näköiset.

    Ja jumaliste ongelma on siellä edelleen :

    Kun käynnistät moottorin niin että se on seisonut pitkään,vaikka viikon tai pari, ja pumppaat kaasua ensin niin että moottoi käynnistyy välittömästi = 1-2 sekuntia helvetinmoinen venttiilinakutus muutamasta venttiilistä jonka jälkeen hiljenee lähes täysin. Noin puolen minuutin, minuutin kuluttua nakutusääntä alkaa kuulua ja 5 minuutin käytön jälkeen ilmiö on täysin voimissaan.

    Mun diagnoosi on, että nostajien valmistustoleransseissa on heittoa. Jotkut vuotavat enemmän kuin toiset.
    Kun öljy on kylmää ja viskositeetti korkea kaikki nostajat toimivat, heti kun öljy lämpenee ja öljy norjistuu ja jotkut nostajat alkavat vuotaa.

    Lunatin nostajien kriittiset mitat ovat samat kuin Compin nostajissa, ja mitat ovat kunnossa kun tarkastelee nokan perusympyrää ja öljyn tuloreikiä , nostajareiän korkeutta ym.
    Eräs teoria oli että nostaja nousee liian ylös ja öljynpaine karkaa sieltä suihkuamalla.
    Irrotin imusarjan eilen ja tein testin jossa pyöritin öljypumppua porakoneella - öljyä ei suihkua reikien yläpäistä vaikka nokka / nostaja olisi täydellä nostolla.

    Edelläoleva koskee siis Ford FE:tä. MUTTA : tallikaverin tuoreessa -55 Letukan 383 letukan pikkulohkossa oli ihan sama ilmiö Compin hydraulirullanostajilla: venttiilikoneiston äänekkyyttä ei saanut pois vaikka kuinka sääteli ja kokeili eri öljyjä.
    Viime keväänä Matti sitten osti letukkaan Crowerin " sikakalliit" hydraulirullanostajat ja on siitä lähtien ajellut autolla naama loistaen ja posket punaisena - kaikki äänekkyys hävisi samantien - nyt letukan moottori kiertää "äänettömästi kuin suihkuturbiini".

    Millä nostajilla itse ajat ja mitkä ovat kokemukset ?
     
    Muokattu: 15.12.2017
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mikäs nokkaproffili on kyseessä? Mulla XE(ihan mummonenä Pontiacin 400:ssa)flat tappet versio jossa vastaavat ominaisuudet, siis äänet. Kuumana venakoneisto on äänekäs, käytössä Johnson HyLift nostimet. En mä siitä jaksa oikein stressailla, rapisee kuumana mutta kylmänä hiljainen.
    Nyky nopearamppiset nokat saattavat olla äänekkäitä, XE:n sukulaisprofiili löytyy VooDoo-sarjan nokista Lunatilta joissa käytännön kokemuspohjalta ei metelöintiä ole.
    Fordit tuntuvat(tai sit omistajat on vaan tarkempia) olevan kranttuja noille XE - nopearamppisille.
     
  3. Futurage

    Futurage Gearhead

    Tää ei ole tyypillistä heinäsirkka/ompelukoneääntä joka on tyypillistä nopearamppisille nokille.

    Tää on tuleva ja menevä nakutus joka liittynee nostajiin ja öljyn lämpötilaan.
    Tuoreilla / uusilla öljyillä on muuten vähän/ jonkin aikaa lähes hiljainen.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Muokattu: 14.12.2017
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ok.Voiskohan vaatia erilaisen öljynpaineen tai jopa hivol- pumpun noita nostimia käytettäessä?
    Venttiilijousipaineet?
    Kyllä raporttia on aika paljon Compin äänekkyydestä maailmalla.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos vika on hydrauliikassa, siihen löytyy helppo ratkaisu:
    Mekaaniset rullanostimet, ja laittaa ne pienellä .006" - .008" välyksellä.
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Seuraako tuo rapina millään lailla öljynpainetta ?
    Miten öljypaine käyttäytyy tyhjäkäynnillä kun moottori alkaa lämpenemään ?

    Nouseeko moottorin öljynpaine normaalisti kierrosten mukaan ?
    Rapiseeko vain tyhjäkäynnillä vai myös korkeammilla kierroksilla ?

    IS
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mul on ollut noita compin retroasioit useampia jotka on lakanneet toimimasta. Onks se sit rapinaa vai kolinaa, suhteellinen käsitys kuurolle. Mut niit nostajia on hajonnut, siel nostajaplungerin , eli oisko se sit työntötankokuppi, alla on sellanen pikkulevy ja ne on olleet halki kun on purkanut. Enenää ite käytä lainkaan noita retrohydynostajia, paan mekaanista.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se tila, jossa nostajan painumattomana pitävä öljy on, ei ole mitenkään suoraan öljynpaineeseen liittyvä. Sille riittää, että nostajassa on edes öljyä, se puristustila "ladataan" nostajan pohjalta aina venan laskun aikana.
    Tossa ite paininu saman ongelman kanssa yhden nostajan osalta, ja huomannu, ettei kaikille koneentekijöille ole näköjään selvää, kuinka nosto ja venttiilijousi esim. liittyy toisiinsa. Nostajat räplää varmaan, jos jousta yritetään puristaa ihan kiinni.
     
  10. Futurage

    Futurage Gearhead

    Joo oon miettinyt tätä vaihtoehtoa. Fairlane kun on museorekisterissä niin haluaisin että ylimääräisiä mekaanisia ääniä ei olis.

    Mites muuten noi mekaanisen nostajan välykset- esim. Compin Extreme sarjan nokille valmistaja ilmottaa 0.016 ja 0.018". Olen näitä nokkia käyttänyt useammassa moottorissa, kulku on kohdallaan mutta kyllä venttiilikoneisto pitää aikamoisen rallatuksen kun noita valmistajan välyksiä käyttää. Toi 0.006 / 0.008 on reilusti alle puolet tästä.

    On selvä että mitä pienemmällä välyksellä mennään sen parempi - kulku paranee, meteli pienenee ja venttiiikoneistokin kuluu vähemmän, mutta missäs menee raja kuinka alas voi mennä ennen kuin tulee ongelmia. Tästä vois avata muuten ihan oman topikin.
     
  11. Futurage

    Futurage Gearhead

    Öljynpaine on heti kylmänä käynnistettäessä kova, noin 6 bar@1200, laskee siitä nopeesti. Tuntuu joo että naputus seuraa öljynpainetta.Kovemmilla kierroksilla on sitä meteliä niin paljon muutenkin että naputus häviää sinne muuhun äänimaailmaan, mutta joo, kovemmilla paineilla ilmiö on paljon pienempi, lähes olematonkin. Samaa tukee että tuoreilla laatuöljyillä oli vähän aikaa melko hiljainen, luulinkin että nyt tais ilmiö kadota kun vaihdoin Lunatin nostajat ja uudet laatuöljyt.Mutta sitten ilmiö tuli taas takaisin kun öljyillä oli vähän aikaa ajanut.

    Mutta kyllä se ilmiö siellä itse asiassa kierroksillakin on, moottori kuullostaa melkein kuin kovilla nostajilla ajais kun kierrättää tonne 5-6000 rpm.

    Näyttäisi siltä että sekä Compin että Lunatin nostajissa on heittoa valmistustoleransseissa ja/tai suoranaista muuta vikaa, luiru öljy ei pumppaa kaikkia nostajia " täyteen". Nostajan valmistustoleranssit taitaa muuten olla aika pienet, öljynpaineenhan tarvitsee pumpata nostaja "täyteen" muttei kokonaan niin ettei venttiili ala kantamaan. Eikös tämä ole kompromissi, mitä jäykemmät venttiilijouset sitä enemmän hydrauliikan tarvii tätä vastavoimaa vastustaa - taiteilua siis kahden voiman välillä.
     
    Muokattu: 15.12.2017
  12. Futurage

    Futurage Gearhead

    Joo oon seurannu tota sun taistelua...prkl..

    Mulla on (beehive)-jousissa runsaasti varaa puristua täydellä nostolla, ja seetit on uusittu laatukoneistamossa niin että ainakin 13 000 km sitten 2014 kaikki venttiili olivat samassa tasossa.

    Ford FE-moottoreihin saa hydraulinostajia ainakin seuraavilta valmistajilta:

    Comp Cams, Lunati, Morel hinta luokkaa 400 usd sarja.
    Edelbrock luokkaa 600 usd sarja.
    Crane ja Crower 800 usd sarja.

    Jossainhan se hinta näkyy, eiköhän se sisuskaluissa pääasiassa ole.Paremmat materiaalit ja tarkemmat toleranssit.
     
  13. puna niska

    puna niska Gearhead

    Eikös noi äänttelyt fe:ssä liity yleensä liian agressiiviseen nokka profiiliin tai compin hyd rulla nostajiin.
    Ei tuo nokka vaikuta liian agressiiviselta mutta mä en kyllä näistä mitään tiedäkkään kuhan toisten höpinöitä toistan.

    Taisit kysellä ton tiimoilta tuolla network 54 fe foorumilla ja eikös se lykinssi ainakin kyselly nokan speksejä mutta tais jiähä juttu kesken.

    Niin ja senverran asiaan liittyen että että eikös noi morellit oo parasta mitä saa noin niinkuin järki rahalla.

    Nokka????
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^^^ Asiasta mitään tietämättä kysyn että voiko tosiaan moottorissa olla öljynpainetta niin paljon että se pistäisi hydraulit kantaan venttiileitä?

    Tai siis voiko ehjä hydrauli "kantaa".
     
  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Se että öljynpaineesta kantaisi on aika epätodennäköistä, mutta voi kantaa.
    Esim mersun om604-606 koneet ja osa cdi versioistakin tuntuu olevan että jos käyttää nokkapukit löyhällä esim nokkien vaihto) jolloin nostimet imaiseen itsensä täyteen öljyä niin ennen puolen tunnin odottelua ei ole puristuksia missään pytyssä. Sen jälkeenkin saa vain vaivoin käyntiin kun vielä osa on ilman ruttuja. Ja ainakin vag 1.8 2ov tuntuisi tekevän samaa hieman lievempänä.
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo, mielestäni vähän eri asia jos hydraulit on täynnä ennen kun pyöräyttää. Harleyssa kun säätää "märkiä" hydrauleja niin konetta ei saa pyöräyttää seuraavaan vaiheeseen ennenkuin säädetty tönäri pyörii sormin, eli ylimääräiset öljyt on ulostautuneet.

    Toisin sanoen mainitsemissasi tapauksissa hydraulit ei kanna siitä syystä että ne täyttyisi "yli" öljynpaineella. :)
     
    Muokattu: 15.12.2017
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nyt puhutaankin HR-nokasta jolle vaihdetaan mekaaniset nostajat.
    Hydraulinostajien kanssahan mennään periaatteessa ilman välystä, joten ei niitten kovien nostajien kanssakaan voi alkaa käyttämään isoja välyksiä.

    Kun sulla on vielä rautakannet, niin välykset ei juuri muutu kylmästä kuumaan.
    Alukansien kanssa välys kasvaa kuumana, jolloin kylmällä koneella ollaan jo lähellä kantamista, jos yrittää liian pientä välystä käyttää.
     
  18. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Ittellä 454 motti ja cranen 800€ hydynostajat ja ongelmia sälkätyksen kanssa..

    Omia huomioita, preloadia kokeiltu 1\4 - 1 1\4 mitä enenpi niin vähä paranee. Säädössä saa olla tarkkana, että patruuna on kerinnyt nouseen seekeriä päin, kesti palautuminen aluksi n.8h. Tuhannen kilsan päästä kesti vielä palautumin 4h ja nyt kolmen tuhannen jälkeen jotku pari min jotku kauemman.

    Eri öljyt vaikuttaa ääneen paljonkin, karmein sälkätys delvac sae 40 paras magnatec 5w40. Motista tulee noilla öljyillä äänetön, jos pääse lähes heti ajamaan isolle tielle ja kun öljynpaineet vähän laskevat ja lämmöt nousee 180, ääni loppuu.
    Mutta kaupunki ajolla, jos alottaa ääni ei lopu koskaan.

    Pumppuna on melling hv77 ja nokka ollut comp 270,jouset comp 924
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mul on ollu neljä tapausta mis tosiaan nostajat on hajonneet, kuten yllä kuvasin. Lisäks oon muille alhjoittanut "varaosia" kun on ollut hajalla myös. Siin ei paljo öjyt auta jos osat on murtuneet. Niihin neljään on kaikkiin vaihdettu mekaaniset justkin tyylillä mitä Artsi kuvas, ihan nimellinen välys. Luonnollisesti yleensä vaatii myös uudet tikut ku eri nostajis usein kupit eri korkeuksilla.
     
  20. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Näis bbc cranen ja taitaa olla lähes kaikissa muissakin hydynostajissa se huonopuoli, ettei pääse tutkiin onko sisältä rikki kunnei saa oikeen ehjänä purettuun.
     

Kerro tästä muillekin!