Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    No jotain tämmöistä vissiin. Eipä tuossa liene kahta sanaa jos tuo oikaisu paikkansa pitää. Tupaloilla ei ole ilmeisesti intressejä ajattaa edes EM-kisoja jatkossa suomessa.

    Harmi. No, Tero kenties ottanee itse kantaa aiheeseen jotain kautta joskus.
     
    MadMike ja Cumminski tykkäävät tästä.
  2. kallekko

    kallekko 1st gear

    Tuskimpa EM kisat on Terolla mielessä jos antanut lausunnon jossa ehdottaa kiihdystysajojen lopettamista Alastarolla.

    Saattaa tuolla jossain muutama ukko miettiä miten jatkossa mennään. Suorituspaikat jatkossa SM-tasoisten kisojen järjestämiseen ovat aika vähissä nyt kun Kalajokikin on poistettu kalenterista. Tosin jo muutaman vuoden näyttänyt lajin käyrät menevän alaspäin, tuleeko tästä lopullinen niitti suomen kiihdytysajoihin. Toivotaan, että edes Vaasan pojat ja tytöt saisivat jostain lisävirtaa ja kisat jatkuisivat vaikka sitten west coast merkeissä.
     
  3. kapav

    kapav 3rd gear

    Jotenkin vaan tuntuu oudolta koko tää homma. Onko kukaan keskustellut asiasta suoraan Tupalan kanssa.
     
  4. kallekko

    kallekko 1st gear

    Eipä taida olla. Katselin DRF:n facesivuja ja mietin mitäköhän he tarkoittivat pari kuukautta sitten julkaisussa, jossa olivat jakaneet Alastaro Circuitin julkaisun näistä paperipinoista elykeskukselle. DRF oli jakanut julkaisun ja omana kommenttinaan: PITÄÄKÖ OLLA HUOLISSAAN...

    Mahtoikohan heillä olla jo jotain tietoa tulevasta, hiukan siltä vaikuttaa. Mutta eihän tässä mitään outoa ole, Tupalan jatkaessaan kiihdytyskisoja pitäisi kaiketi investoida jonkin verran noihin hulevesiin ym. Ei kannata muutaman tonnin takia, taitaa olla kuitenkin niin pieni osuus liikevaihdosta FHRA:lta tuleva raha.

    Mikäli nyt tehty oikaisu jutusta on paikkansa pitävä, niin epäilen että Tupala mihinkään kantaa ottaisikaan ainakaan täällä tai facessa. Ja isot pojat jo totuuden tietääkin.
     
  5. Hegemon

    Hegemon 2nd gear

    Ja oisko tässä myös osa syy siihen miksi tuolla ajettiin niin vähän kisoja tänä vuonna. Kiihdytyksiä vähentämällä tutkittu miten vaikuttaa pohjaveteen? Edelleen näkisin tuon mutka ajon ihan yhtä haitallisena.
     
  6. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Kävin kattojärjestön sivuilla ajatellen että siellä olisi jotain ilmoitettu. Ainoat ketkä olivat kommentoineet olivat kilpailioita/ jäseniä eli syvä hiljaisuus jatkuu niin kuin aina asioissa.
    Enzo vois avata sanaisen kirstunsa ja kommentoida jos tietoa on vaikka Tämähän ei virallinen sivusto ole. Silti täällä käydään asioista ne keskustelut.
     
  7. salakazi

    salakazi 2nd gear

  8. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

  9. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Siitä lukemaan mitä mieltä Tero on kiihdytys hommista, olkoon järjestävänä tahona kuka tahansa. Fyyran piikkiin tätä on kyllä turha yrittää kaataa.
     
    MadMike ja Mikkis tykkäävät tästä.
  10. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Eikös siellä ollut jossain kiihdytyskisoissa joku tuhopoltto-tapaus, voisiko se(kin) vaikuttaa siihen että k-kisat ei ole haluttua toimintaa radalle?
     
  11. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    En Fyyraa ole syyttämässäkään. Olikohan jo Teron suuntaan oltu yhteydessä ja tiedusteltu kustannuksia ko vermeitten tekoon. Ehkä koska jyrkkä asenne kuitenkin asiaan. Motoparkkiin/ kalajoelle kisat ilman Em kisaa ensivuodeksi ja satsaus Mopoparkkiin tai muualle missä tulevaisuudessa Em kisa mahdollinen.
     
  12. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Eli ei Alastarolle penniäkään enää
     
    MadMike tykkää tästä.
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Nythän kannattaisi varmaan koittaa neuvotella Tupalan kanssa että miten kiihdytystoiminta saatais jatkumaan... Eli olisko mahdollista esimerkiksi Drag Race Finlandin, joka taisi kustantaa uuden asfaltinkin, niin riittääkö heillä rahkeet osallistua kuluihin tai jotain? Jos EM-skabojen järjestysoikeus annetaan jollekin muulle maalle, niin sitä voi olla aika haastava saada takaisin vaikka joskus uusi rata rakennettaisiinkin... Motoparkki taitais vaatia liian isoja satsauksia ennenkuin siellä pystyttäisi EM-kisoja ajamaan...

    Jos kiihdyttely loppuu Alastarolla, niin se on tosi harmi juttu... Eipähän tarvii ikinä ajella enää sinne jos näin käy. Paitsi ehkä ruuvata katuvessasta putket irti ja käydä vähän piirtämässä lakuraitaa sinne porteille...
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tuossa jaetussa ( ja puoliammattilaisen silmään hyvin tehdyssä ja kattavassa) Pöyryn raportissahan asia sanotaan hyvin yksiselitteisesti sivulla 17 alalaidassa. Paha se on keltään yrittäjältä edellyttää kannattamatonta liiketoimintaa.

    Eli ei ollukkaan konsulttien tai naapurin golffareiden salaliitto. Ullatus.
     
    MadMike tykkää tästä.
  15. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Ei Tupala ja Fyyran johto ilmeisesti paljoa puheissa ole, tai ainakaan ei voi syyttää pitkäjännitteisesti yhteistyöstä.
    Vasta syyskokouksessa suunta oli että pikkukisoihin ei panosteta, panostetaan Alataron EM kilpailuihin.
    Sillä saadaan laji nousuun.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ne nyt suurimpia kusettajia on aina, puhuvat vaan muunneltua totuutta jonka kaikki uskoo, sitten kun ne ongelmat alkaa nii syy on saatana muualla. Eikä edes yritetä olla yhteistyökykyisiä, Pöyry tekee vedenpitävät paperit vaikka olisi numeroja viilattu (Tavasen tapauksessa se nähdään)

    Mutta että kisajärjestäjä haluaa lopettaa.. onko sitten kyse omasta halusta vaiko lupabyrokratian hankaluudesta ja hinnasta.

    Täällä pohojammaalla vetävät "maatalous"raktoreillaan suoraan soran päällä, tuskin on öljynerotussysteemejä ollenkaan. Ja musta savu putkista joka siirtyy vähitellen lähialueen talojen ympärille hengitettäväksi (mahtaa olla pyykkikin pikimustaa :D) Ja se meteli.. :confused: Sekin toiminta on pienen piirin harrastusta, muutamia kovia nimiä löytyy. Mutta ehkä kyse on yleishyödystä kun kyse "maatalous"koneista joita tuetaan verovaroin ;) sponsorit ja muut

    Minkälaista kalustoa on muutenkin Alastaron kiihdytyskaistalla? Usa-tyyliin vaiko vaan jotain opel kadetteja ja ford escort coshwortteja?
     
  17. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tuon salakazin linkittämän raportin kun lukoo, niin kyllä tämä taisi olla tässä
     
    MadMike tykkää tästä.
  18. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    ”Näin ollen Resykli Oy on tarvittaessa valmis luopumaan kiihdytysajotoiminnasta välittömästi.
    Kiihdytysajotoiminnan loppuessa, muutetaan osa kiihdytyssuorasta kilpailuvarikoksi ja puolet ala- ja kilpailuvariko sta muutetaan asvaltoiduksi pysäköintialueeksi viimeistään vuoden 2019 kauden alusta alkaen”

    Sääli, sijainti oli aika passeli. Voi olla ettei kovin paljon tule jatkossa tuolla suunnalla käytyä vaikka siellä ajettaisiinkin sähköautoilla ympäriympärikisaa
     
    Cumminski tykkää tästä.
  19. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Poimintoja Pöyryn raportista:

    7.5 Kiihdytyskilpailut


    Kiihdytyskilpailuja järjestettiin vuonna 2017 kaksi kertaa. Kilpailijoita on EMosakilpailuissa
    noin 300 ja SM-osakilpailuissa noin 100…150.

    Polttoaineet ovat erikoisaineita, mm. metanolia ja nitrometanolia, ja niiden määrät ovat suuria. Kiihdytysautoissa käytetään polttoainetta noin 200…400 litraa kilpailijaa kohti,
    kiihdytysmoottoripyörissä hieman vähemmän.

    EM-kilpailuissa on EM-luokissa noin 100…150 kilpailijaa. Näistä kiihdytysautoja on noin 100 ja kiihdytysmoottoripyöriä on noin 50 kpl. Nämä käyttävät pääasiassa erikoispolttoaineita. Arviolta noin 10 kiihdytysautoa ja 10 kiihdytysmoottoripyörää käyttää nitrometanolia eli kun auto käyttää polttoainetta noin 300 litraa ja moottoripyörä noin 150 litraa, on tämän luokan nitrometanolin määrä noin 4 500 litraa. Metanolia käyttävät loput EM-luokan ajoneuvoista eli noin 100 kiihdytysautoa ja 30 kiihdytysmoottoripyörää, jolloin metanolin määräksi tässä luokassa saadaan noin 13 000 litraa.

    EM-kilpailujen SM-luokissa on noin 150 kilpailijaa, joiden polttoaineita on yhteensä noin 5 000 litraa metanolia ja 5 000 litraa erilaisia bensiinejä. Yhteensä EM-osakilpailuissa on siis polttoaineina noin 4 500 litraa nitrometanolia, 18 000 litraa metanolia ja 10 000 litraa erilaisia bensiinejä. SM-kilpailuissa kokonaisarvio on noin 7 000 litraa metanolia ja noin 10 000 litraa erilaisia bensiinejä.

    Kiihdytysajoneuvoissa polttoainetta syötetään moottoriin suuria määriä jäähdyttämään moottoria. Tällä estetään kuumenemisesta johtuvan moottorin laajenemisen aikaansaama kitka. Esimerkiksi topfuel/nitrometanoliajoneuvo kuluttaa noin 60 litraa polttoainetta kiihdytyksen aikana neljässä sekunnissa Ja metanoliajoneuvot noin 30…40 litraa neljässä sekunnissa. Polttoaineesta menee suurin osa palamattomana öljyn joukkoon ja pakoputkesta ulos. Osassa ajoneuvoista voiteluaine vaihdetaan jo lämmityskäytön jälkeen, kun polttoainetta menee voiteluaineen sekaan niin paljon. Sama toiminto on niin kiihdytysautoissa kuin –moottoripyörissäkin.

    Kiihdytyskilpailujen kilpailukalusto on suhteellisen vanhaa. Kilpa-ajoneuvot tuodaan paikalle suurilla kuljetuskalustoilla. Myös hinauskalustoissa, joilla hinataan kiihdytysajoneuvot pois maalialueelta, on bensiiniä. Jokaisella kilpailijalla on oma hinauskalustonsa. Lisäksi kilpailijat ja heidän tiiminsä majoittuvat matkailuautoissa, jotka ovat busseja, kuorma-autoja ja rekkoja. Lähes kaikilla kuljettajilla on omat kuljetuskalustot sekä majoituskalustot. Jos kuljetuskalustossa on keskimäärin 100 litraa polttoainetta, on esim. EM-osakilpailussa pelkkä kuljetuskaluston polttoainemäärä 30 000 litraa. Määriä on vaikea arvioida tarkasti, koska kiihdytyskilpailuiden aikana varikolla on paljon monenlaisia ajoneuvoja.

    Kiihdytyskilpailut ovat ainoa laji, jossa tehdään ajoneuvojen korjausta koko ajan. Ajoneuvoja hajoaa radalle usein. Lisäksi kilpa-ajoneuvoihin vaihdetaan voiteluaineita ja tankataan paljon. EM-osakilpailuissa on kilpailijoita ympäri Eurooppaa, eikä ole tarkasti tiedossa, minkälaisia polttoaineita kukin käyttää.

    Polttoaineista ei ole mitään yleisiä määräyksiä. Voiteluaineita on keskimäärin 50…70 litraa/kilpailija. Moottori- ja tekniikkavaurioiden riski on huomattava muihin moottoriradan käyttäjäryhmiin
    verrattuna.


    Kiihdytyskilpailut on ainoa toiminto, jossa suoritetaan kitkansäätöaineen sumutus paremman kitkan aikaansaamiseksi. Kiihdytysrataa kuivataan tarvittaessa suihkuturbiinilla, jossa käytetään polttoaineena polttoöljyä. Tätä varten säiliöautossa on polttoöljyä noin 10 000 litraa.

    * * *
    Kiihdytyskilpailut ovat yksistään suurempi riski pohjavedelle kuin kaikki muut kilpailukauden tapahtumat yhteensä. Kiihdytyskilpailujen aikana ala- ja kilpailuvarikolla puretaan autojen tekniikkaa ja tehdään huoltoja. Kilpailujen aikana alueella on tuhansia litroja poltto- ja voiteluaineita ja aineet ovat suuremmissa yksiköissä, joten jos vuoto sattuu, niin vuotomäärät ovat suuria. Kilpailuissa on osallistujia ympäri Eurooppaa eivätkä toimintatavat ole vakiintuneita ja ympäristötietoisuus niin hyvällä tasolla kuin Pohjoismaissa yleisesti.

    * * *

    Kiihdytyskilpailuiden osalta Resykli Oy ei ole taloudellisista syistä eikä kiihdytysajotoiminnan vähyyden takia valmis tekemään mitään edellä mainituista poikkeavia erillisiä suojaustoimenpiteitä. Näin ollen Resykli Oy on tarvittaessa valmis luopumaan kiihdytysajotoiminnasta välittömästi.

    Kiihdytysajotoiminnan loppuessa, muutetaan osa kiihdytyssuorasta kilpailuvarikoksi ja puolet ala- ja kilpailuvarikosta muutetaan asvaltoiduksi pysäköintialueeksi viimeistään vuoden 2019 kauden alusta alkaen.
     
  20. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Aika kovaa tykitystä Kiihdytysajoista.
    7 päivää Kiihdytysajoa on riskialttiimpaa Pohjavedelle kuin kaikki muut tapahtumat(158päivää)yhteensä.
    Sit on tota sähkö ja hybridi selittelyä,varmaan menee jokunen vuosi ennenkuin niillä ajetaan Suomessa kilpaa.
     

Kerro tästä muillekin!