Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Optimismi on aina plussaa :)

    Mutta tässä tapauksessa tilanne lienee se, ettei kyseessä ole pelkkä neuvottelukysymys FHRA:n ja ratayhtiön välillä.

    Nuo asiakirjat piirtää aikalailla selkeästi sen kuvan, että ratayhtiön ei ole kannattavaa lähteä investoimaan nyt edellytettyihin toimenpiteisiin, joita erityisesti drag racingin vuoksi vaaditaan, mutta muun toiminnan turvaavat toimenpiteet tehdään. Moottoriradan pyörittäminen ei ole verovaroin tuettua toimintaa vaan bisnestä ja yrittäjää ei voi edellyttää pyörittämään kannattamatonta toimintaa tai tekemään kannattamattomia investointeja, vaikka ne kuinka tarpeellisia kokonaisen moottoriurheilulajin kannalta olisivatkin.

    Uskon, että päätös ei ole ollut helppo ratayhtiöllekään, mutta jos se auttaa turvaamaan kaiken muun jäljellä olevan toiminnan tai antamaan sille lisäaikaa niin ihan varmasti yrittäjällä ei ole muuta mahdollisuutta reagoida tällaiseen tilanteeseen kuin uhrata yksi osa toiminnasta.

    Kyseessä ei ole pelkkä neuvottelujen vauhdittamiseksi laadittu ukaasi vaan lausunto Etelä-Suomen Aluehallintovirastolle ja lisäksi alueen ympäristöviranomainen, Huittisten ympäristö- ja rakennuslautakunta on antanut samanlaisen lausunnon kiihdytyskilpailujen lopettamisesta kauden 2018 jälkeen. Jos sekä ratayhiö että ympäristöviranomainen ovat asiassa samaa mieltä niin tuskin AVI tekee asiassa poikkeavaa ratkaisua.

    Mutta se mihin FHRA:n ja drag race -väen tulee hanakasti nyt puuttua ovat nuo lausunnossa esitetyt näkemykset lajin vaarallisuudesta ympäristölle. Väitteet tulisi oikaista ja maalata kuva vastuullisesta lajista, jossa ympäristöturvallisuus on otettu huomioon. Kuten aiemmin sanottu: Muussa tapauksessa tuosta lausunnosta voi syntyä lumipalloefekti, joka tekee lajille isompaa hallaa kuin pelkkä yhden radan lakkauttaminen.

    Ja jos vaihdetaan optimismiin niin varmasti tilanne saattaa vielä muuttua jatkossa Alastaronkin osalta, mutta ainakin näillä näkymin näiden dokumenttien valossa se ei vaikuta helpolta eikä todennäköiseltä.
     
    Source, kojootti, cutlass cruiser ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eikä pelkästään tälle lajille vaan myös muulle moottoriurheilulle pitkässä juoksussa
     
  3. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Voihan se vielä kosahtaa Terolla omaankin nilkkaan selvityksessä mainittu sähkö ja hybridi vaihtoehdon väläytys... KHO päättää että muilla laitteilla ei sitten pohjavesi alueilla sijaitsevilla moottoriradoilla ajeta.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Kiihdytyskisojen lopettaminen harmittaa niidenkin puolesta, jotka ovat radan läheisyydessä investoineet majoituspalveluihin.

    Äkkilähtö kisojen aikaan siellä kuitenkin on ihmisiä toisin, kun esimerkiksi rata sm:n yhteydessä, kun ne kaikki kolme katsojaa ei hirveesti näitä majoitus palveluita tarjoavia elätä.
     
  5. kapav

    kapav 3rd gear


    Lähinnä tarkoitin sitä, että FHRA:n johto selvittää vaadittavat toimenpiteet Tupalalta ja sen jälkeen selvittää kustannukset. Kuljettajat ovat rahoittaneet radan pinnoituksen nyt olisi Fyyran aika tehdä jotain (juu tiedän = jäsenet = kilpailijat).
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    On aika törkeä toi pöyryn laskelma , se pitäisi joka tapauksessa oikaista.
    Ihan kuin Heikki jo sanoikin.
     
  7. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Huomenta kaikki
    Katastrof on tapahtunut
    -Onko tämä lopullinen vai onko sillä hintalappu
    -Egot nurkkaan ja lippis käteen
    -Tupala onko hän tehnyt lopullisen päätöksen? Vai onko mahiksia saada neuvottelu/suunittelu aikaseksi?
    Jos lähdetään kehittämään uutta rataa se kestää 2-3 konkurssia ja monta vuotta sori mutta katsokaa ympärillenne miten on muille radoille käynyt.
    MITEN FHRA lla nyt olisi rahaa ja ruutia panostaa siihen uuteen kun ei ole saanut nytkään hommat toimimaan vaikka kuskit ovat maksaneet alastaron asfaltoinnin.
    Mainitsin jossainvaiheessa että dragrace alasajo /kisojen vieminen taaksepäin oli havaittavissa.NO.......
    Entinen Fhra jäsen nr 475
    Nixxon
    P.S
    Jos mahdollista niin Alastaron hintalappu on AIVAN varmasti halvin ja paras ratkaisu
     
    qwerty123, rb, kapav ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. GS

    GS Gearhead

    Niin, näyttää siltä että ihan koko kuvaa tapahtuneesta ei ole nähty, nähty ”metsää puilta”.
    Eli, Drag Racingia ei olla kieltämässä vain kieltämisen vuoksi Alastarossa, Piste.
    Kyse ei ole ”kaupankäynnistä” Alastaron Drag Racingin ja mutka-ajon välillä niin, että ”kunhan luovutte kiihdytystoiminnasta, saatte pitää kaiken muun”?
    Ei, kyse ei ole tästä, vaan siitä että nykyinen kiihdytysatotoiminta sen luomine riskeineen halutaan päivittää sellaiselle tasolle, että mahdollisen vahingon sattuessa ei tarvitse jälkikäteen kysellä sitä onko tehty tarpeeksi jotta kyseinen katasrofi olisi ollut vältettävissä.
    Kyse on siis suojaustason nostosta, päivityksestä vuoden -2019 vaatimuksiin.

    Ok, tämä suojaustason nosto vaatii ensisijaisesti rahaa ja nyt kaiketi kyse on vain maksumiehestä.
    Tupala ja hänen yhtiönsä tekevät radallaan bisnestä ja he ovat laskeneet että tähän uuteen ja korkeampaan suojaustasoon sijoittaminen ei ole kannattavaa, eli se ei ole bisnestä vaan harrastustoimintaa.
    Harrastamisesta taas pitää nimenomaan harrastajien maksaa ja tässä kohtaa ollaan ilmeisesti tultu siihen lopputulemaan että harrastajilta ei sitä rahaa löydy.
    Tupala toki lyö jo heti tässä kohtaa oman ässäparinsa pöytään, jotta asiassa harrastajien näkökulmasta ei ole mitään epäselvää.
    Eli joko rahoitus radan suojaustason nostoon löytyy harrastajapuolelta, tai muutoin kiihdytysrata....kuten papereissa lukee: ”välittömästi suljetaan”.

    Joo, nyt harrastajapuolella nousee kiukku ja uhma siitä että ”pitäkää tunkkinne” ja me menemme johonkin muualle.
    No, pitää kuitenkin ymmärtää se faktaseikka että uutta rakentaessa pitää ihan ensiksi rakentaa jo nyt Alastaron olemassa oleva ja kertaalleen maksettu suojaustaso ja sen jälkeen maksaa joka tapauksessa se uusikin suojaustaso. Siis sen kaiken muun rata ja infrarakentamisen lisäksi.
    Lisäksi uuden radan pelkkä valituskierre kestää +10-vuotta ja kaikkien etukäteisselvitysten, mittausten ja suunnitelmien teko muutaman millin ennen kuin rataa on tehty metriäkään.

    Ihan oikeasti se ainoa ja halvin vaihtoehto on nyt istua kaikkien Suomesta löytyvien eturyhmien Tupalan kanssa samaan pöytään ja yrittää nyt ihan ensiksi löytää se hintalappu millä tarvittava suojaustason nosto olisi rahoitettavissa.
    Kun hintalappu tiedetään, voidaan vasta sen jälkeen lähteä funtsimaan pitääkö meillä olla EM-tason kiihdytystoimintaa vai ei.
    Tämä on kuitenkin ainoa ja realistinen vaihtoehto mikäli tässä maassa halutaan jatkossakin pitää EM-kilpailut ja laji oikeasti hengissä.
    Ne perusteet kiukuttelulle, että ...”ei lanttiakaan enään”...”mitä seuraavaksi”....eivät vie tätä ainoaa realistista vaihtoehtoa eteenpäin.

    Ne uuden EM-tasoisen radan haikailut ovat vailla realismia, koska EU:ssa=Suomessa v.-2019 riittävän maapohjan suojaustason, melumääräysten, vuosikymmenten valituskierteiden voittaminen alusta asti rakentaen on niin ”isojen poikien juttuja”, että ne eivät ole realismia.
    Eli heti kun isoin järkytys tästä on laantunut, lakki kouraan ja Tupalan kanssa samaan neuvottelupöytään. Aikaa ratkaisun löytymiselle vielä on, kunhan realiteetit tunnustetaan myös tällä puolella.
     
    Muokattu: 18.12.2017
    qwerty123, Kurko, tukkijulli ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Heikki sanoi ylempänä melkein kaiken tarpeellisen. Itseäni vain ihmetyttää miksi Tupala on pitänyt asian pimennossa FHRA:lta, niinkuin Jaska täällä kommentoi ettei johtoryhmä ole ollut tietoinen mistään tällaisesta. Pöyry OY ei varmasti FHRA:lta ole konsultoinut lukuja selvitykseensä, onko nekin siis tulleet Tupalalta?
    Yleensäkkin ihmetyttää, jos Tupala ei nousseiden kustannusten vuoksi halua kiihdytysajoja radalleen, eikö voisi vain suoraselkäisesti ilmoittaa hintalapun tai ilmoittaa homman loppuvan. Nyt jää kummallinen kusetuksen maku ja tuo "selvitys" voi osoittautua tulevaisuudessa tuhoisaksi, jos jää väärät luulot elämään. Tähän täytyy johtokunnan herätä, Jaska siitä ainakin facebookissa puhui. Pidäthän sanasi ja hoidat asian johtokunnassa kuntoon?
     
    Mikkis tykkää tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tähän on helppo ratkaisu, siirretään kiihdytys kisat no-prep tyylisesti Vesivehmaalle, Lappeenrannan lentokentälle, Kalajoelle ja Motoparkkiin yms. muille radoille. Mitäs sitä Alastarossa ajamaan jos se edellyttää että ajaminen on entistä kallimpaa ja pitää nostaa osallistuja maksuja ja karsia muut kisat pois kalenterista.

    (Jättäkäämme siis Alastaro uppoamaan, pohjavestialueella tulee ongelmia vaikka nyt rata päivitettäisiin niin 5 vuoden päästä se on taas "pohjaveden takia" uhka listalla, jotta kannattaa päivittää radan suojausta niin silloin kannattaa vaatia 30 vuoden kisalupa alueelle eikä mitään 2-3 vuoden lupia). Jos lupaa ei saa siirtykäämme muualle, kiihdytyskisat sinne mistä ne lähtivätkin eli kadulle.
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Nii, kaiken maailman opel kadetit ja audi a6:set räjähtää mutkaradan varsille nii taas ollaan vaatimassa Pöyröön kautta lisäsuojauksia. Eikö olis helpompi ku tehdään kymmenen hehtaarin kokoinen kaukalo maan alle ja 6 metrin korkeat betonimuurit, pysyy öölit ja melut sisällä eikä ketään haittaa :p joo noniin..
     
    Vermilion tykkää tästä.
  12. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Saattaa joitakin maksavia katselijoita kiinnostaa PRO-luokat..
     
    JuhaKuu, Mikkis, cutlass cruiser ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Ei se ratkaisu niin helppoa ole
    Ei mihinkään saa mennä saastuttamaan maata!!!!
    Kyllä sulla kohta on eko-piiperöita ja muita liituoravan-paskan keräjliöitä sielläkin.
    mitään 30v sopimuksia on mahdoton saada koska lainsäädäntö muutu koko ajan
    ja omasta puolesta Ei kiinosta nykyisellä autolla mitään maa-rata kisoja harrastaa
    Nixxon
     
    tukkijulli tykkää tästä.
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No hei, mut nythän saadaan sit niit no prep kisoja!
     
    kari6767, JuhaKuu, pinola ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Sellanen knoppi kyssäri tähän väliin..
    Kun DRF maksoi osaltaan / kokonaan keräys ja sponssivaroin radan päällystämisen, tehtiinkö tuolloin minkäänlaista sopimusta rataoperaattorin kanssa käyttöoikeudesta rataan ja investoinnin hyödyntämiseen?
    Varmaan joku tietää..?
     
    valtope tykkää tästä.
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    "Promod + no prep! Mahtavaa katsottavaa!
     
    tukkijulli tykkää tästä.
  17. rb

    rb Double Gearhead

  18. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Tähän varmaan voisi joku DRF:än edustaja antaa vastauksen?
     
  19. VSPfinland

    VSPfinland 2nd gear

    Ei sopimuksia.

    Jorma Honka
    puheenjohtaja DRF
     
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

Kerro tästä muillekin!