Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Niin, taitaa se No Prep olla oikeasti Suomessakin tulevaisuutta streettipuolella, kävi Alastaron kanssa nyt miten tahansa. Ainakin sääntöjen harmonisoinnin osalta ja ympäristölupien tiukentuneiden liimapäästöjen rajoitusten vuoksi. Samalla porukan hajaantuminen omiksi pieniksi leireiksi on katkaistava, jotta suoritusmäärien kasvu per kisa mahdollistuisi, jotta käyttäjiä=maksajia taas saadaan myös fyyralle lisää, jotta kasvavia ratakuluja taas saadaan maksuun, haluttiin sitä tai ei.
    Suomistreetissä kokonaisuutena on se volyymi/massa jolla hommat pyörivät myös pro puolella kun ratakulujen maksajia etsitään. Siis mikäli säännöt ovat joka leirissä yhdenmukaiset.
    FHRA ei enään jatkossa voi ylenkatsoa omalla sääntökirjallaan Suomistreettiä, paitsi jos sitä rahaa on muovikasseittain jossain jemmassa ”pahan päivän varalle”?


    No, tuossa siis Tupalan/Resyklin omasta tämän päivän tiedotteesta:

    ..."Pöyry Finland Oy:n laatimassa selvityksessä esitellään maaperän ja pohjaveden pilaantumisen ehkäisemiseksi tehtävät toimenpiteet. Lisäksi todetaan, että “Resykli Oy ei ole taloudellisista syistä eikä kiihdytysajotoiminnan vähyyden takia valmis tekemään mitään edellä mainituista poikkeavia erillisiä suojaustoimenpiteitä.

    - Ympäristölupaan sisältyy 10 päivää kiihdytysajoa vuodessa. Jos Aluehallintovirasto edellyttää, että kiihdytyssuoralle tulee rakentaa huleveden keräysjärjestelmä, on kyseessä miljoonaluokan projekti, eikä se maksaisi ympäristöluvan sallimalla käyttömäärällä itseään mitenkään takaisin, Tupala toteaa.

    - Jos Aluehallintovirastossa katsotaan nykyiset ja suunnitellut maaperän ja pohjaveden suojausmenettelyt riittäviksi, voivat kiihdytyskilpailut jatkua entiseen tapaan.

    – Ei minulla ole mitään kiihdytysajoa vastaan, olen itsekin sitä harrastanut. Taloudelliset seikat on silti pidettävä aina mielessä, perustelee Tupala”....

    Eli, kyse on vain ja ainoastaan siitä, kuka kaivaa kuvetta ja kuinka paljon jotta rata kiihdytystoiminnan osalta saadaan nostettua korkeampaan suojausluokkaan.
    Käytännössä tämä tarkoittaa investointia, joka olisi joka tapauksessa tehtävä jokaiselle uudelle ratahankkeelle ja varmasti jokaiselle nykyradalle mikäli siellä järjestetään EM-tason/laajuuden kilpailuja.
    Kyllä, ikinä emme voi olla varmoja siitä minkälaisia suojaustasoja tulevaisuus tuo EU-Suomessa mukanaan, mutta se mikä on faktaa on se että näitä vaatimuksia ei päästä pakoon oltiin missä tahansa Suomessa.

    Tässä on nyt taas kerran todettava se tosiasia, että maksaa se purjehtiminenkin ja jos täällä halutaan pitää EM-kilpailut ja Pro luokat elävänä, Alastaroon on nyt lyötävä kaikki mitä löytyy.
    Tämähän on tavallaan vain sitä ”käyttövelkaa” mikä on jäänyt kilpailutoimintaa pyörittämällä Tupalalta saamatta. Eli mikäli kiihdytysradan ylläpito olisi Tupalalle älytön bisnes, hänen toki kannattaisi kaivaa omaa kuvettaan ja pistää rata vuokraajille kuntoon.
    No, sitähän se ei sattuneesta syystä ole ollut ja nyt harrastuksesta on tullut aika maksaa.
     
    Muokattu: 18.12.2017
    Pannu H-D ja pile tykkäävät tästä.
  2. GS

    GS Gearhead

    Tässä on kuitenkin pieni valonpilkahduskin.
    Eli jos nykyinen suojaustaso ei ympäristöluvan myötä anna kuin 10:nen kiihdytyspäivää, saadaanko niitä lisää jos suojaustaso nousee?
    Toisaalta, aluehallintovirastohan ei vielä ole antanut asiassa päätöstä, joten esim.pidempi siirtymäaika on hyvinkin mahdollista.
    Tarkoittaa taas sitä että kassaan ehditään oikein hommia pyörittäen kartuttaa pääomaa jolla suojaustasoa nostavat toimenpiteet saadaan tehtyä.

    Edelleen, se mikä on fakta, on se että nykyisen Alastaron suojaustason nosto on ainoa keino...ja oikeasti AINOA keino millä Suomessa mm.EM-kilpailut edelleen jatkaa ja Pro-luokat elää. Muussa tapauksessa 1/8 mailin No Prep kisat ovat Suomen kunkkkukisoja.
     
    pile tykkää tästä.
  3. Hate

    Hate 3rd gear


    Tervehdys GS
    Jos kirjoittaa että tässä on ainoat keinot,niin kannattaa oikeesti olla perillä
    asioista,niistäkin mistä netissä ei kirjotella.
    Muutenkin olis ehkä viisaampaa ensin miettiä mitä mielipiteitä aukoo faktoina ettei
    kuse oman harrastuksen nilkoille.Tämä noin yleisesti.
     
    Duster440 ja Pate-68 tykkäävät tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    ENNEN Alastaro pois listalta kuin muut kisat!
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

  6. homer

    homer Double Gearhead

    Siinähän oli jo jotain konkreettista rahasummista. Mutta miten lienee jos nuo parannukset joku maksaisi (toivotaan että maksaja kaikesta huolimatta löytyy) niin kuinka monta vuotta niillä pääsisi taas eteenpäin ennenkuin joku keksii kiristää lupaehtoja?
     
    Mikkis tykkää tästä.
  7. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Kuten rovaniemeläinen lapsitähti sanoi, elämä on iso valintatalo ja kaikessa on hintalappunen kii. Jos kyse on vain ja ainoastaan parannustyön kustannuksista niin ei kai nuo edes Pöyryn kautta tilattuna ihan miljooniin mene? Niinä vuosina mitä on tullut tuolla vierailtua ( = alusta asti), se ainoa tapahtuma jolloin on ns lehterit täynnä on Pro-kisat, tuntuu kyllä ihmeelliseltä jos edes tuolla täyttöasteella kellekkään jää mitään näppeihin.
    Toinen asia mikä vieläkin ihmetyttää on miksi Trackbite on nostettu näin esille...kuivana biohajoava tuote jota ei sateella laiteta pintaan. Liuottimet haihtuu heti eikä radalle jäävä ainesosa ole vesiliukoinen ( myös VTT päätyi tähän, silti tästä on väännetty helvetillinen riskitekijä). Onko vain siksi että tätä ei muussa kilvanajossa käytetä?Aika ennakkoasenteiselta vaikutti muutenkin Pöyryn riskianalyysi, kun kisayleisö saapuu paikalle omilla autoillaan on parkkipaikoilla helvetisti enemmän bensaa, öljyä ja glykolia kuin kisaradalla eikä niiden perään kukaan kysele...ei varmaan löydy Suomesta mitään muuta paikkaa jossa noin tarkasti seurataan (mitättömiä) päästöjä pohjavesiin.
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Aika hurjalta kuullostaa että joku ry alkais keräysvaroin rahoittamaan sadoillatuhansilla euroilla yrittäjän perusinfraa vastikkeetta. Varsinkin kun asfaltti jo tehtiin
    Yrittäjän antamista lausunnoista asiasta ei jää mikään epäselväks.
    DR saa mennä jos muu toiminta saa jatkua vanhaan malliin.
    Katse eteenpäin ja muita vaihtoehtoja etsimään
     
    MadMike ja kojootti tykkäävät tästä.
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  10. GS

    GS Gearhead

    Niin, tässähän pitää tehdä yksinkertainen valinta, eli pitää EM-kisat ja Pro kalusto Suomessa, tai siirtyä lentokenttäratojen mahdollistamaan toimintaan?
    Drag Racing ei Suomesta lopu, vaikka Alastaro loppuisi, mutta sen jälkeen mm.lajin yhteistyökumppaneille on tämän maan sisältä aika paljon vähemmän konkreettista tarjottavaa jos natikat poistuu.
    Samalla voidaan kysyä, missä Suomessa Pro Mod tasoiset/tehoiset voi vetää 1/4-mile?
    Eli jos nyt samalla hävitetään kokonaan ne luokat mitä suuri yleisö vielä viitsii pelipaikalle lähteä katsomaan, taantuu laji siltä osin johonkin....aikaan ennen -78 Räyskälää?

    Se mikä tässä uusimmassa Resyklin/Tupalan ”tiedotteessa” antaa taas hieman lisää valoa, oli tuo suojaustason noston hintalapun puolittuminen miljoonaluokasta puoleen, jo tässä vaiheessa.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Noin 10 kuskin tarpeita palvevan radan takia siis kaikki muut jätettäisiin oman onnensa varaan? Noh siirrän sitten tuon 60€ lipputuloja yms rahan käyttöpaikalla/vuosi, johonkin muuhun, kuin että tulisin vain Alastarolle katsomaan kisoja. Vaikka hieman kiinnostaisikin niin boikottina saa jäädä kattomatta. Vähän sama kuin sanoittaisiin, että kaikkien muutettava Helsinkiin, muualla voi asua mutta mitään palveluita ei saa(paitsi Helsingissä). Parempi palata sitten ruohonjuuri tasolle noihin, kadumiehen tapahtumiin ja pitää ne kunnollisena kuin kuopata muut ja panostaa vain yhteen. Alastaro on saanut nyt jo todella ison panostuksen, uusi asfaltti videointi yms.

    Tai siirrytään sitten kisaamaan ihan johonkin liikennevaloihin keskustaan muutema hemmo kattomaan että virkavaltaa ei ole lähistöllä... tätähän näillä ratojen alas ajolla vissiin halutaankin?
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Toistan itseäni, mutta muistutan vielä kerran siitä perustavan laatuisesta tosiasiasta, että Suomalaisella Drag Racingilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta pitää Pro:t ja EM-kisat Suomessa, kuin saada Alastaro säilytettyä.
    Siinä suhteessa ei ole olemassakaan mitään...”katse eteenpäin”...vaihtoehtoa, eikä varsinkaan mitään halvempaa ja helpompaa vaihtoehtoa kuin säilyttää Alastaro.
    Vaikka Suomessa mentäisiin ”kivennavalle”, me emme välty aivan samalta ympäristöluvalta ja ympäristövaatimuksilta kuin mitä nyt vaaditaan Alastaroon, mikäli siellä ajettaisiin EM-kilpailuja.
    Ainoa ero olisi siinä että nyt koko jo olemassa oleva infra pitäisi rakentaa alusta asti uudelleen ja tämä nyt Alastarolta vaadittu suojaustaso päälle (ehkä vaadittu).
    Lisäksi, uuden radan teko vaatii käytännössä yli kymmenen vuoden valituskierteen läpikäymisen ja miljoonan/parin investoinnin ennen kuin rataa on tehty metriäkään.
    Tätä taustaa vasten Tupalan nyt heittämä puolen miljoonan hintalappu on todella halpa(varsinkin jos kyse ei kuitenkaan ole kertainvestoinnista, vaan se jakaantuu monelle vuodelle).
    Sitähän ei kukaan tiedä mitä taas 10-vuoden kuluttua radalta vaaditaan lisää, mutta mikäli laji halutaan pitää hengissä, niin se vain on otettava mitä annetaan, tai sitten pistetään pillit kokonaan pussiin.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Ei, Alastaro ei palvele vain kymmentä kuskia, vaan aivan koko lajia alhaalta ylös asti.
    Alastaron säilyttäminen ei myöskään tarkoita sitä että kaikki muut jätettäisiin ”oman onnensa nojaan”, vaan päinvastoin.
    Alastaro on koko lajille se mikä näkyy ulospäin ja mikä luo mielikuvat lajista suurelle yleisölle ja ennen kaikkea lajin yhteistyökumppaneille.
    Ok, tätä ”kruunun jalokiveä” on viime vuosina hoidettu huonosti, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että Alastaro EM-kilpailuineen on se ikkuna jonka läpi suuri yleisö lajia näkee ja kokee.
    Lajin siirtyessä pääosin metsälentokentille No Prep tyyliseen kisaamiseen kilpiautoilla, palataan toki romanttisesti menneeseen aikaan...50-luvulle, ilman liimaa, mutta halutaanko sitä? Ihan oikeasti? Kuka tästä hyötyisi?
     
    Muokattu: 19.12.2017
  14. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Moro
    Jos tämä vaatimus menee läpi, niin kuinka kauan luulette että saa ajaa
    lentokentillä??kyllä eko piiperöt kohta on sielläkin nyt kun on esitelty
    miten riskialtis sudittelu on.
    Nixxon
     
    MadMike, cutlass cruiser ja Yarza tykkäävät tästä.
  15. GS

    GS Gearhead

    Nimenomaan juuri näin.
    Tämä koko riskien vähentämiskeissihän on lähtenyt korkeimmasta hallinto-oikeudesta, vaikka Alastaroon on juuri jokin aika sitten jo myönnetty lainvoimainen ympäristölupa ja sen kaikki vaatimukset on täytetty ja kunnossa (minkäänlaista maaperän saastumista ei seurannassa ole havaittu).
    Nyt on siis melkoisen korkealla tasolla haluttu yht`äkkiä entisestään kiristää maaperien suojelutasoja(ehkä lähtöisin EU-tasolta) ja tämä paska varmasti tulee valumaan pikku hiljaa alaspäin.
    Eli sieltähän näissä aina lähdetään, missä riskit ovat suurimmat ja tässä tapauksessa Alastaro nyt vain on tulilinjalla ensimmäisenä.
    Jos Alastaro heittää pyyhkeen kehään, kuka oikeasti kuvittelee että kaikki muut Suomen radat saa siitä eteenpäin olla kuin ”ellun kanat” (varsinkaan mikäli toimintaa/ajopäiviä halutaan yhtään lisätä Alastaron poistumisen vuoksi)?

    Ihan oma veikkaukseni on että ainakin kaikki liimaaminen tullaan kieltämään jo metsälentokentiltä ensimmäisenä, mikäli rataa ei skabojen jälkeen pestä tai/ja sadevesiä ei saada ohjattua hallitusti kokoomasäiliöihin.
    Pienikin tiukennus melumääräyksiin entisestään, alkaa rajaamaan oikeasti ratoja kokonaan ulos moottoriurheilukäytöstä ja mm.Motopark on taas tällä tulilinjalla aika ikävästi(nykytason löysentyminen ei ole vaihtoehto, vaan päinvastoin, eikä näin ollen paikkaisi Alastaron poistumista).
    Lisäksi on niin että kokonaan uuden radan rakentamisessa sovelletaan sitä kaikista tiukinta tulkintaa maaperän suojauksessa ja melusuojauksessa, jolloin tänä päivänä pelkän Drag Race radan uudisrakentaminen on lähes mahdotonta, vaikka rahaa olisi lähes rajattomasti.
    Pelkän valitusrumban oikeasti loppuun vieminen on ihan loputon projekti, tänä päivänä.

    Eli, Alastaro nyt vain isoimpana sattuu olemaan se mikä ottaa ensimmäiset ja isoimmat iskut vastaan, eikä se todellakaan tarkoita sitä että pienemmät tältä myöhemmin säästyisi.
    Tätä vain ei päästä pakoon laittamalla päätä pensaaseen ja kuvittelemalla että meillä on jotakin uutta johon ”katseen voi Alastaron jälkeen kohdistaa".
    Tupala ei ole tämän tarinan ”pahis”, vaan se on kyllä ihan muualla.

    Tosin on se niinkin, että mikäli Alastarolla nyt oikeasti sattuisi jokin vähän isompi vahinko ja jotakin alkaisi mittauskaivoista löytymään, niin pelithän loppuisi kokonaan ja todennäköisesti lopullisesti sillä samalla sekunnilla.
    Eli ei tämä sijoitus korkeampaan suojaustasoon nyt pelkästää ole negatiivinenkaan asia, koska sitä vahinkoa vartenhan näitä suojauksia rakennetaan ja nimenomaan sen vuoksi että toiminta alueella voisi jatkua vaikka jotakin joskus sitten lopulta sattuisikin?

    Pitää nyt ymmärtää se että mikäli näitä samoja vaatimuksia kuin mitä nyt vaaditaan Alastarolta, aletaan vaatimaan kaikkialla muuallakin, meillä on käytännössä sen jälkeen vain VAIN Alastaro.
     
    Muokattu: 19.12.2017
    Cumminski ja Yarza tykkäävät tästä.
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tavalla tai toisella tämä on kuolema, jos panostetaan Alastaroon se on kuolema lajille, mutta samalla on kuolema isommille luokille jos ei panosteta. Joka tapauksessa osallistuja määrät tulevat molemmissa tapauksissa tippumaan ja katsojat samalla. Jos vaikka sitä alkais seuraamaan tota, driftingiä sitä on jokaisella radalla missä vaan on asfalttia... Jatkossa siirrän paukut vesivehmaalle, jos Motoparkissa ei ole enään toimintaa. Pitää siirtää kiihdytyskisojen seuraaminen vaan suoraan amerikan mantereelle ja yrittää peukutella Erhiksien ajamiselle Ruotsissa.

    Niissä ei ole liimaa radalla, eikä nitrometanoli vehkeitä...
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eiks tossa aika selkeesti ole viitattu nimenomaan pohjavesialueen herkkyyteen? Ei kai noi kaikki paikat pohavesialueilla ole? Ympäristölupahan on kai jonkun tietyn aikaa voimassa, jos se hyväksytään ja ehtoja noudatetaan.
     
    Ade62, kojootti ja pinola tykkäävät tästä.
  18. pinola

    pinola Gearhead

    Nyt kannattaa ihan oikeesti lukea radan ympäristölupa ja sen jälkeen Pöyryn raportti ajatuksella ja kommentoida vasta sitten, sen verran korkealla nyt lennetään jutuissa. Kaikki radat tai kentät ei sijaitse pohjavesialueella.
     
    Catiska, Pate-68, kojootti ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Aivan
    Niissä on varmaan puukaasu ja puupyörät
    Bensa/öljy/Metanoli (Pimpjuice)
    miksi luulet että bensa asemilla on tehty helv.valumaaltaat
    en edes kirjoita tähän mitä kaikki tulee vastaan
     
    MadMike tykkää tästä.
  20. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Nyt on jollain jäänyt pieni Alastaro-bottaus päälle. Minä en ainakaan ole pennilläkään enää osallistumassa Tupalan omistuksien parantamiseen ilman vakuuksia. DRF:än olisi jo asvaltin teossa kannattanut tehdä paperi, millä siellä oltaisiin ajettu hinnalla x vuosia y, ja mikäli tällaiseen tilanteeseen päädytään niin Tupala olisi tilittänyt asvaltin rahan takaisin. Jälkiviisaus osaltani on toki helppoa, muttei mitään auta.

    Puoli miljoonaa on yhtä huono summa kuin miljoonakin, sitä ei kellään ole. Ei edes mystisellä FHRA:lla. Jos se on hintalappu niin ajot loppuvat Alastarolla aika varmasti, sille ei vaan mitään voi.
    Motoparkkiin kylläkin saa uutta asvalttia ja pidempää rataa, paskahuussia ja sähköä puolella miljoonalla, siellä voi EM-kisaa järjestää sen jälkeen. Kannattaako se, vai onko järkevämpi odottaa esimerkiksi Iitin rataa, en tiedä.

    Mutta niin kauan kuin Tupala on aivan valmis henkilökohtaisesti urhaamaan kiihdytysajot (mihin hänellä yrittäjänä on täysi oikeus!) en näe järkeväksi harrastajien sijoittaa rataan. Ja nuo pohjavesirajoitukset ovat vain tiukentumassa Suomessa, niin sitä ei kukaan tiedä kuinka pitkään koko Alastaron moottorirata saa edes toimia. Se on valitettavaa, mutta kuitenkin ymmärrettävää kun pohjavesistä kyse. Niitä ei pilata kuin kerran.

    Edit: Ja edelleen, jos ne "selvityksen" luvut ovat Tupalalta lähtöisin, niin ei hänen arvonsa meikäläisen silmissä hirveästi kohoa. Mutta onko tähän jollain selvyyttä, että mistä ne ovat kotoisin?
     
    Muokattu: 19.12.2017

Kerro tästä muillekin!