Isolohkochevyn hydraulilaahurinostajista. (taisikin olla jousista)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pecu_83, 19.12.2017.

  1. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Täällä oli pari topiccia, mitkä liippasi aika läheltä, mutta ei ihan samasta aiheesta, niin uskalsin aloittaa uuden topicin.

    Ongelmana nostajat, jotka ei pysy vauhdissa mukana 5700rpm jälkeen. Tällä hetkellä koneessa on Jegsin oman merkin hydraulinokka ja sen mukana tulleet nostajat. En haluaisi laittaa kovia nostajia (enkä rullia) tuon hydraulikepin kanssa, vaikka pienillä välyksillä jotkut niillä ajavatkin. Haluaisin ensiksi koittaa parempilaatuisilla nostajilla. Aiemmin kone kyykkäsi samassa kohtaa. Luulin silloin, että sieltä happi loppuu huonosti virtaavien kansien tms. takia. Nyt kannet on siistitty, kanavat on kohdistettu, nokka on ajoitettu 4 astetta myöhäsemmälle ja venttiilijouset vaihdettu jäykempiin ettei pitäisi olla niistäkään kiinni. Kone vetääkin dynossa paremmin sinne 5700rpm saakka, jonka jälkeen se kyykkää ihan yhtä jyrkästi kuin ennenkin, vaikka näyttäisi että käyrä olisi vielä hyvässä nousussa siinä kohtaa. Olen melko varma, että kyseessä on nostajat.

    Laitoin kyselyä CompCamsin tekniseen tukeen:

    Tekninen tuki vastaa:
    Minä:
    Tekninen tuki:
    Minä:
    Ja tähän ei sitten enää vastausta saanutkaan :-\ Hän vain kertoi mitä hänellä itsellään on, ei mitään itse nostajista ja niiden eroista. Onko täällä kellään kokemusta eri nostajista tai joistain edellä mainítuista Compin nostajista? En tavoittele kuuta taivaalta, riittäisi että sinne n.6500rpm asti pääsisi, kun ei tuota kai passaisi kauheasti enempää kierrätellä.
     
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Vaikka oletkin päätynyt /päättänyt että nostajat ovat syypäänä nenälleen menoon, olisi syytä tietää siitä koneesta vähän enemmän. Imusarja, kannet, männät(puristus) jne.
    En usko, että nostajia vaihtamalla saat kierroksia enemmän . Paljonko tuo kone tuotti noilla kierroksilla?
     
  3. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Edelbrock RPM Airgap, Procomp ovalport kannet, Speed pro pattipää männät (puristussuhde 9,8:1). Kyllä se kovasti vaikuttaisi että nostajat sekoo, kovilla nostajillahan sen äkkiä testaisi, mutta en viitsisi testiä varten ostaa settiä kovia. Toki voisi lainata joltain :odconfused:
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En ole itse kokeillu tätä, mutta kokeileppa sinä:
    Säädä pre-loadit aivan pohjaan ja siitä 1/2-3/4 kierrosta takaisin. Joudut tosin painamaan nostajat tyhjiksi ja työntötankojen pituuskin saattaa jäädä lyhyeksi.

    Tällä kikallahan Engine Mastersit kiersivät hydraulinostaja sääntöä, ja pystyivät käyttämään rajuja profiileita ja kovia jousia, kun nostajat toimivat lähes mekaanisten tavoin.
     
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Eikös ns. Rhoads nostajat, eli vuotavat nostajat, toimi vähän samalla tavalla mutta automaattisesti. Käsittääkseni niissä on vuoto reiät tai urat, joiden kautta öljy vuotaa pois. Pienillä kierroksilla öljy ei ehdi vuotaa, jolloin toimivat kuten normaali hydrauliset nostajat. Kovilla kierroksilla öljy ehtii vuotaa pois jolloin ovat ikäänkuin "kovat" nostajat. Ainakin entis aikojen Pontiac guru Jim Hand, joka ajoi kilpaa jostain vuodesta 57, käytti noita street race Pontiaceissa rajujen nokkien kanssa. Tämän luin itse hänen kirjastaan.
     
  6. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Niitä on ihan erikseen myynnissä niitä "cheater" nostajia, jotka käyttäytyvät kovien tavoin kierroksilla.

    En haluaisi mennä erikseen penkkiin testaamaan purkkaviritystä säätämällä noita nykyisiä lähes koviksi, kun en kuitenkaan niin haluaisi jatkossa ajella, enkä haluaisi uusia tönäreitäkään hommata.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Juuri noin, mutta päinvastoin!
    Pienillä kierroksilla nostajat vuotivat ja lyhensivät näin venttiilien aukioloaikaa, ja kierroksilla toimivat normaalin hydraulinostajan tavoin.
     
    Jussi289, pecu_83 ja Joe Hunt tykkäävät tästä.
  8. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Artsi kerkesikin ensiksi korjaamaan, mutta juu, sekä Rhoadsilta että Compilta (ja muiltakin) löytyy tuollaista spessunostajaa, jotka on tarkoitettu lähinnä moottoreihin missä on liian tuhti nokka muuhun moottoriin nähden ja sääntöluokkiin, joissa on määrätty vacuumi tai hydraulinostajat. Itse en kuitenkaan sellaisia välttämättä haluaisi laittaa, vaan mulle riittäis todennäköisesti laadukkaat perusnostajat.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Missä Engine Mastersin jaksossa tää oli?
     
  10. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Tais artsiracing tarkottaa engine masters challenge "kisaa". Ei sitä youtube shöytä.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Sitä kisaa tarkoitin, niistä koneista oli paljon juttua mm. HotRodissa.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite tein kovien prikkojen kanssa hydyrullista "kovat" nostajat mekaaniselle rullakärsälle. Senverran jäi "löysää" että välys on melkein "nollassa".
    Topiikin aloittajan ongelma on omituinen kun joskus sata vuotta sitten katukilpurissa oli Compin 305° maknumi hydraulikärsä ja se jenkas yli 7donaa kärsän mukana tulleilla nostajilla ja jousilla.
     
  13. roku65

    roku65 Gearhead

    Oletko miten tiukkaan lukinnut valinnan hydraulinokan käyttämisestä hiperf BBC motissa? Melkein samalla vaivalla vaihtuu nokka kuin nostajatkin. Epäilemättä myös GM olisi käyttänyt hydraulinokkia raikkaammissa moottoriversioissaan, jos se olisi hyvä ratkaisu...Sama ongelma myös minulla BBC:n kanssa, kierrokset loppuu kuin seinään, vaikka ollaan hyvästi vetoalueella.
    Ei koskaan enää mehunostajia harrastemoottoreihin ainakaan omalla kohdalla.

    Noi Compin 924 tuplajouset on suht pienellä seetipaineella ainakin suositellulla asennusmitalla.
    Ehkäpä osasyylliset?
     
    Muokattu: 19.12.2017
    kime2 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  14. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Lähinnä nuo mitä Suomessakin näkyy olevan hyllytavarana kiinnostaisi, eli Compin Hi Energy tai Pro Magnum. Compilta löytyy myös Race, mikä kiinnostaisi, mutta sitä ei taida hyllyssä Suomessa olla kellään. Cranen Hi-Intensityä löytyy myös hyllystä täältä, mutta se on juuri tuollainen "v-tec" nostaja mitä en halua.

    Compin omat mainospuheet:

    Hi Energy:
    Pro Magnum:
    Noita saisi UsPartsilta suoraan, mutta Compilla olisi myös Race:

    Tuo Race houkuttelisi, kun siinä mainostetaan kestävyyttä, muuten tuo Pro Magnum voisi olla parempi vaihtoehto. Toisaalta Race on painavin noista mikä ei ikinä ole hyvä venttiilikoneistossa ja High Energy kevyin, mutta onko se sitten kestävä? Pro Magnum voisi olla hyvä kompromissi siinäkin suhteessa.

    Onko kellään kokemusta näistä? Tai sitten jos nämä on ihan huonoja vaihtoehtoja, niin eipä tuo Ameriikasta tilaaminenkaan mikään ongelma ole.
     
  15. roku65

    roku65 Gearhead

    Jos haet kulutuskestävyyttä on GM:n omissa AC Delco nostajissa kovametallinen erillinen vastinpinta. Sauma näkyy selvästi nostajassa. Kierroskestävyys ei sitten ole välttämättä noiden "melkein kuin mekaaninen nostaja, mutta ei kuitenkaan"
    nostajien tasolla.
     
  16. roku65

    roku65 Gearhead

  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Pikkulohkossa on ollut nuo compin pro magnumit ja kyllä niiden puolesta kiersi ja samassa koneessa eri nokalla oli cranen vuotavat ja oli loistavat nostajat,toki nokkakin oli liian lievä muuhun koneeseen mutta veti kyllä loistavasti alhaalta!
     
  18. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Tässä kävi yks kokeneempi koneenrakentaja mittailemassa seetipaineet semmosella pika-kammella, niin ainakin sen mukaan noi ei ollu ihan sitä 112, mitä luvattu vaan lähempänä 100 ja hän oli myös sitä mieltä, että saisi olla siellä 120-130 välissä ainakin. Sinänsä harmittaa kun tosiaan päivitin venttiilijouset ja luulin että ne olis nyt riittävät jopa tuhdimmalle nokalle tarvittaessa (comp suosittelee noita jousia tosiaan vielä rajummillekin laahurinokille). Täytyy varmaan joko päivittää jouset tai vetää vaan rajotin siihen 5600rpm ja opetella ajaan väännöllä.

    Mites nuo pro magnumit, kun niihin vedetään todella vähän preloadia (0,002"-0,004" tai 0-1/8 kierrosta), niin pysyikö hyvin säädöissään vai joutuuko niitä tarkisteleen useammin? Tässä nyt mietin, että jos se nostajapäivityskin tulee ajankohtaiseksi.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä sä noilla jousilla pärjäät kun shimmaat vaan paineet kohdalleen.
    Tuolla nokalla sulla on varaa pudottaa asennuskorkeutta jopa 1.8" asti, ja jo .050" - .060" shimmaus nostaa seetipainetta n. 17-21 lbs.

    Minkälaiset sytkävehkeet sulla muuten on?
     
  20. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Täytyy funtsailla. Tuossa saattais olla tarjolla yhdet suoraan paremmin sopivat jouset ja täytyy vielä tarkistaa noiden ulompien jousien jäykkyys ja verrata niitä kansien mukana tulleisiin, jos vaikka ne edelliset yhdistettynä noiden Comppien sisäjousiin oliskin parempi yhdistelmä.

    Sytkää mulla hoitaa kiinteä HEI jakaja, jossa Accelin tehopuola ja sytytys-yksikkö.
     

Kerro tästä muillekin!