Quadrajetin ryyppy sähköiseksi vai ei?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hifilux, 29.12.2017.

  1. hifilux

    hifilux 1st gear

    Potilaana -68 Deville, jossa vakio 472 moottori ja Rochester Quadrajet kaasutin. Tässä on alkujaan bi-metalli spiraalijousi käyttämässä ryyppyä mekaanisesti. Imusarjassa nähtävästi on U-kirjaimen muotoinen kanava kaasuttimen alla, johon ohjataan pakokaasuja ja kaasut lämmittävät tuota spiraalia, mikäli olen tämän toiminnan oikein ymmärtänyt. Tuon kanavan ja kaasuttimen välissä on alkuperäinen metallinen spaceri, jossa ei ole reikää kanavan kohdalla, eli se pitää kaasut spacerin alapuolella eristyksissä, mutta johtanee lämpöä varsin tehokkaasti.

    Tässä kuva vastaavasta kanavasta
    http://i6.photobucket.com/albums/y225/southfork76/Photo_111707_003.jpg

    Edellisellä omistajalla oli ollut ongelmia ryypyn toiminnan kanssa ja nyt otin tämän selvitettäväksi. Ensimmäinen havainto oli, että tuo kaasuttimen alla oleva U-kanava oli täysin tukossa. Jotain möhnää ihan 100% täynnä, eikä sen läpi voinut virrata mitään. Putsailin kanavan nyt samalla kun putsailin imusarjan muutenkin. Seuraava havainto oli, että itse kaasutin tulvii aivan hitokseen ja siinä on klappia vähän joka puolella, joten laitoin Ebaysta tulemaan tehdaskunnostetun samanlaisen Quadrajetin. Saahan noihin korjaussarjoja, mutta niissä ei vissiin tule akselien holkkeja, kohoja sun muita ja ajattelin, että en ala leikkimään korjaussarjojen kanssa, kun kerran saan valmiin uudistetun kaasuttimen reiluun 300€ kaikkine kuluineen. Lupaavat vielä, että se on koeajettu ja esisäädetty niin, että senkun viskaa paikoilleen ja nauttii kesästä...

    Tutkiskelin tätä aihetta vielä lisää ja nähtävästi myöhemmissä vuosimalleissa tuo imusarjan U-kanava poistuu kokonaan, koska sen on huomattu aiheuttavan kaasuttimen kuumenemista ja sen seurauksena bensa alkaa höyrystyä jne. Lisäksi ryyppy muuttuu jossain vaiheessa sähkötoimiseksi niin, että kaasuttimen kylkeen tulee 12v jännitteellä lämpeävä spiraalijousi. Ebaysta näyttäisi saavan tuota pelkkää ryyppyä reilulla 50€ + muut kulut ja sen kytkeminen sähköihin olisi hyvin yksinkertaista.

    Kysymys kuuluukin, että kannattaisiko tuo ryyppy nyt muuttaa sähköiseksi? Minkälaisia kokemuksia sen toiminnasta on verrattuna mekaaniseen? Kai tuossa joku idea on, että siihen on siirrytty 70-luvulla. Ja sitten jos sellaisen laittaa, niin pitääköhän tuo imusarjan U-kanava taas tukkia, ettei kaasari suotta ota lämpöjä?
     
  2. palotila

    palotila Gearhead

    Vähän asian sivusta mutta hankin 86 Camaroon samanlaisen "peruskorjatun" Quadrajetin. Myyjä taisi olla I-5 Instruments tjsp.. Kaasari paikalle ja yrittämään autoa käyntiin. Lopulta startti ei enää jaksanut pyörittää ja satuin katsomaan öljytikkuun niin bensaa oli jostakin valunut läpi, öljyt pihalle ja sieltä tuli melkein 10 litraa öljyn ja bensan sekoitusta astiaan. Vein auton ja kaasarin yhdelle tunnetulle jenkkikorjaajalle, hän kulutti päivän asiaa tutkien ja totesi että ei hän saa sitä toimimaan. Vein pelkän kaasarin toiselle asiantuntijalle ja purettiin kaasari mutta ei hänkään siitä mitään ilmeistä vikaa löytänyt. Siitä asti kaasari on ollut pahvilaatikossa hyllyllä odottamassa parempaa päivää. Camarossa on tuo sähköryyppy, se on sinänsä toiminut hyvin.
     
  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Kandeisko laittaa kaasariksi vaikka Holley....? o_O
     
  4. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Joku aika sitten vaihdoin uuden sähköryypyn Dodgeen ja hyvin pelaa.Oli alkujaankin sähkötoiminen, mutta jousi oli kuoleentunut eikä saanut säädettyä siten että ryyppy olisi kylmänä täysillä ja lämmettyään menisi kokonaan pois päältä..
    Kannattaa varmaan tukkia se kanava, suottahan se kaasaria lämmittää.
    Mulla ainakin quadrajetti pelannut hyvin, päästöt kat-autojen tasolla ja bensaakin menee vähähkönlaisesti :)
    Multa löytyy hyllystä ylimääräisenä noita pakokaasutoimisen ryypyn uusia jousia, yv:llä voi kysellä jos semmoisille tarvetta.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Miksi Holley olisi parempi?
    Mulla on ollut useita molempia pikku ja isolohkossa.
    Kunnossa oleva quadrajet toimi mun mielestä paremmin kaikissa.
     
    saresks ja cdv70 tykkäävät tästä.
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kumpikin ryyppy systeemi toimii ihan hyvin, kun on kunnossa ja säädöissä. Sähköryypyn ominaisuutena olen huomannut sen , että kun virrat on ollu kytkettynä virtalukossa jonkun aikaa ennen käynnistystä, niin sähköryyppy on menny jo osittain pois päältä. Samoin kun auto on ollut parkissa sopivan vähän aikaa, niin sähköryyppy tarjoaa päälle, vaikka ryyppyä ei tilanteessa tarvittaisi. Pienellä yskimisellä noista tilanteista on selvitty.
    Jos vaihtaa sähköryypyn, kannattaa se pakokaasutoimisen ryypyn kanava tukkia, turhaa se ilma kuumentaa paikkoja ja sotkee käyntiä.
    Us partsilla on ryyppyhässäköitä hyllyssä.
     
    Muokattu: 29.12.2017
    twincam6 tykkää tästä.
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Toi sähköryypyn poismeno jos virrat on kytketty eikä kone käy on jo tehtaalla estetty öljykellolla jonka kautta sähkö menee ryypylle, eli ryyppy saa sähköä vasta kun kone käy, tai releellä voi saman tehdä vaikka laturin herätteestä.
    Mulla oli kans quatrajetin aikana sama ongelma kun ajoi 2km päähän kauppaan ja kaupasta kun lähti niin ryyppy antoikin liikaa ja pienet köhimiset, jos olis kelloa säätäny löysemmälle niin sit ei olis taas tarpeeks ryypyttäny kun kone täysin kylmä.
    Ratkaisin ongelman pienellä kikalla ettei läppä mennyt täysin kiinni vaan jäi pieni rako niin sit toimi joka tilanteessa hienosti.
    Tämä edeli joka nyt talvikäytössä niin ryyppy toimii hienosti joka tilanteessa.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  8. Jsp

    Jsp Gearhead

    Kyl se rokkiorkesteri on hyvä kaasari kun on säädöt kohillaan.

    Samaa mieltä.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  9. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kaikissa tilanteissa toimiva sähköryyppy tarvii kytkennän siten että ryyppy saa virtaa vasta kun kone käy. Itte ratkaisin kytkennän esim. siten,että otin virrat sähköiseltä bensapumpulta. Se oli kytketty öljynpaineanturin ohjaamana.
     
  10. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    eikös se ois hyvä jos se ryyppy menisi päälle ennen kuin kone käy?
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei saa koskea kaasuun. Sillon ei ryyppy mee päälle.
     
  13. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    On se ihme että sitä holleytä ei kannata laittaa? Varmasti saa toimimaan kaasarin ku kaasarin ei se moottori tiiä mikä siinä lukee. Itellä toiminu holleyt hyvin koko alueella ja niitä saa monen mallisia. Väittäisin että holley tai quick fuel on paras jos osaa vaan oikean valita
     
  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ryyppy menee jousen vetämänä päälle mekaanisesti, kun hieman painaa kaasupoljinta. Kun moottori käy ja sähköryyppy saa virtaa, hiljalleen alkaa ryyppy poistua ja nopea tyhjäkäynti muuttuu normi tyhjäkäynnille.
    Moottorin lämpötila ei vaikuta tuohon ryypyn pois lähtemiseen juurikaan, vaan tuo sähköryyppy toimii omana yksikkönä ja tietyn ajan.
     
  15. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Tuon kun vaan muistaisi.:cool:
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!