V6 Fleetsiden käyntihäiriö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 0132, 4.1.2018.

  1. 0132

    0132 Gearhead

    Lähdetäänpäs hakemaan täältä apua ja ideoita. Potilaana 1990 4.3 kutosella oleva vajaa 400 000 ajettu Fleetside, jollei tapahtui eilen seuraavaa: Motarilla kiihdyttäessä about 90 vauhdissa tuntui selvä nykäisy. Ensiks tuli mieleen että lootako sekoili kun veto ja vauhti jatkui heti normaalisti. Sitten hetkeä myöhemmin 60 km/h vauhdista lähdin kiihyttämään ja taas sama nykäisy. Silloin säikähin jo että kohta laukeaa kone ja koukkasin pois isolta väylältä pienemmälle. Hetken päästä alkoi öljynpainemittari nykimään niin että paineet putos aina alas johonkin 100 kPa:n alle ja heti samalla sekunnilla syttyi check gauges -valo ja sitten pomppas paineet takaisin 200 kPa:n kohdille missä on tähän asti aina pysynytkin lämpösellä koneella.

    Sitten tein pienen pysähdyksen Prisman pihaan. Kotiin keskustan läpi ajaessa (kun en motarille moottoririkkoa peläten uskaltanut) pitkähkössä ylämäessä vedättäessä sama nykiminen alkoi taas mutta nyt toisti sitä monta kertaa peräkkäin kovilla paukahduksilla säestettynä. Kun sain pomputettua lotjan mäen päälle ja koukkasin jalkakäytävälle, jonka kautta parkkipaikalle, kävi kone ihan nätisti eikä kulkupuolessa havainnut vikaa. Siinä sitten vahva pelon ja vitutuksen tunne perseessä sammutin auton ja aloin tutkimaan asiaa.

    Öljyä koneessa oli ihan normaalisti, lähti ihan hienosti käyntiin ja tyhjäkäyntiä ja pienillä kierroksilla kävi ihan normaalisti. Kierrosten noustessa käyntiääni alkoi muuttua rääkymiseksi ja samaa tahtia nousi ö-paineet mittarissa aina 400 kPa asti. Pätkimään kone ei kuitenkaan alkanut. Puhelinneuvonnassa sain vinkin tsekata virranjakaja, joka ei ollut heilunut mihinkään suuntaan, eikä kannen alta löytynyt mitään epäilyttävää. Kotiin nilkutin pintakaasulla jolloin ei taas oirelluit millään tavalla.

    Tänään otin vikakoodit ulos. Antoi koodit 13 ja 24. Tuo Jack Bauer olikin tiedossa kun nopeusanturi ei käytössä ole tuossa vissiin lootan vaihdon jälkeen ollutkaan toiminnassa. Mutta tuo lambda/happianturi vikakoodi tuli yllätyksenä. Vioiks on tähän mennessä ehdotettu viallista puolaa ja päiviänsä päättämään alkannutta bensapumppua. Raadilla mielipiteitä asiaan? Ite en ymmärrä paljoa mitään, varsinkaan näistä boksi- ja anturiohjatuista koneista. Onko tuo öljynpainemittari ihan oma lukunsa (ilmeisesti aika vikaherkkiä nää parkkikiekkomittaristot?) vai voiko liittyä jotenkin asiaan? Kiitoksia ja anteeks etukäteen jos pitää rautakangesta vääntää.
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nyt mennään aivan limitillä arvailujen suhteen, sillä yleisin käyntihärön aihe tosiaankin on sytkäpuoli, jakaja, johdot ja tulpat, mutta nyt oireet saattaisivat viitata huonoon maadoitukseen, esim. tietokoneboxin johdotus, jos nyt jostain pitäisi liikkeelle lähteä. Myös moottorin maadoitukset kannattaa tsiikata ;)
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja toinen, joka tupsahti mieleen, voisko viallinen öp anturi tehdä tuon? Viisaammat kertonevat.
     
  4. 0132

    0132 Gearhead

    Tuo öp-anturi tuli itellekkin mieleen kun jostain luin että sen tietoja käytetään tuossa laitoksessa muuhunkin kuin öp-mittariin. Onkos se boksin maadotus jossain siinä koneen päällä vai onko aivan väärä mielikuva?
     
  5. wilburi

    wilburi Gearhead

    Mulla alko vähän samalla tavalla nyppimään ja se vika löyty lambdasta
    Kokeile ottaa irti ja sit ajella
     
  6. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Omaa kokemusta kyseisestä autosta ja koneesta reilut 25 vuotta,ei kannata turhaan hermostua.
    Tuota öljynpaineen vaihtelua ihmettelen,mutta omassa 1 kerran koko aikana koko virranjakaja oikeastaan sökö ja sen vaihdolla mentiin taas vuosia.bensapumppu on ihme jos kestää yli 300000 km,vaihto ei kaikista mukavin,mutta taas mennään.Viimeksi oli sinällään samankaltaista vikaa,että kävi hyvinkin nätisti tyhjäkäyntiä,sekä tuntui ottavan hyvin kierroksia paikallaan,mutta kun lähti ajamaan ja alkoi vedättää,kone ns.puutui...ei oikein vetänyt,kunnes painoi kaasua reilusti.Silloin mentiin normimalliin.
    Kuitenkin tutkittaessa, 1 tulpanjohto oli osittain poikki ja se aiheutti koko homman.
    Tutki jakaja ja ne johdot,saattaa näyttää hyvälle,mutta eivät silti ole.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Vkloppuna jos tarjoat kyydin ni voidaan kummastella porukalla ;)
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joo, toi sama sai aikaan tunteen, että Pontiacin 3.1 tulee ulos konehuoneesta. Vittu sitä hyppimistä. Se hieno säätö sekoaa, kun yks pytty päästää välillä palamatonta läpi vissiin.
     
  9. 0132

    0132 Gearhead

    Jos sopiva aikaikkuna löytyy niin tottahan toki! Sunnuntaina voi olla vetelä olo kun lauantaina on Güntin keikka:confused:

    Lambdassa vissiin ainakin jotain häikkää on kun tuon 13 koodin antoi. Pitänee varmaan lainata Buickin lähes uusia tulpan johtoja ja kokeilla niillä.
     
  10. hapi

    hapi Gearhead

    Mulla vastaava laite pätki motari nopeuksissa ja saattoi sammuakin välillä. Lähti kuitenkin heti käyntiin pysähdyksen jälkeen. Vikana oli löysä liitin (sytkän johtoja) oikealla imusarjan takaosassa. Päällepäin näytti ihan kunnossa olevalta. Puhdistus, rost offia ja kiinni pohjaan asti, niin ei sen jälkeen mitään ongelmia.
     
  11. fenix

    fenix 3rd gear

    Nykiminen ja putkessa paukuttelu on sytyspuolan lopun ennemerkkejä.
     
  12. mörkö

    mörkö Gearhead

    On samanlaisessa autossa (Vm. 90/ 4.3L) 302 000 km. ajetussa ollut ongelmana viime kesästä saakka huono käyntiin lähtö. Saa startata noin viisi kertaa ja sitten lähtee. Kun ajaa niin ei mitään ongelmia. Öljynpaine mittari näyttää täysiä melkein koko ajan. Tosin mittari ollut tuommoinen jo noin 15 vuotta. Aikanaan hyytyi pikuppi Ruotsiin kun virranjakajan käyttöakseli katkesi. Samalla hajosi bensapumppu. Niitä mennyt muistaakseni toinenkin vuosien mittaan.
    Virranjakajasta minäkin ensiksi alkaisin vikaa ettimään tuohon sinun propleemaasi.
     
  13. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Mulla teki 4,3 ihan samaa. Yleensä joskus, vähän jähtyneenä alkoi nykiminen ja ilmanputsarissa aivastelu, kun painoi kaasua syvemmälle. Pintakaasulla toimi ihan normaalisti. Välillä oli puolikin vuotta oireetonta aikaa ja sitten kun joskus oli ittellä aikaa etsiä vikaa, ei juuri silloin vika ollut päällä.:mad::) Vika jäi selvittämättä, joten tämä juttu on ihan turha. (lämpimikseen kirjoittelua):)
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen tästä aiemminkin kirjoittanut, mutta vinkki sinällään ei ole vanhentunut, eli aktiiviaikoihin, kun nämä autot olivat uusia, olin huoltomiehenä korjaamossa, jossa näitä oli päivittäin. Huomattiin siinä aikojen kuluessa, että jos isommassa huollossa jättää vaihtamatta sytkäpaletista jotain jakajan kansi/ pyörijä/ johdot/ tulpat, niin kohta ollaan taas käyntihäiriössä. Johtuu siitä, että jos tulpat on huonot, aiheuttaa rasitusta johtoihin, jotka falskatessaan pommittavat pyörijän ja kannen paskaksi, vaikkei sitä silmällä näe. Jos taas vaihdetaan tulpat, ovat ne kohta huonona, johtuen huonosta kannesta tai johdoista. Seurasin näitä aika läheltä 15 vuotta, joten jotain kai opin siitäkin.
     
    viikinki75 ja KajS tykkäävät tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu ja omassa buikissa ja kaverin capricessa lambda teki kans niin että välillä nytkäs ja sytytti vikavalon samalla.


    Ö paineen tippuminen johtunut siitä että kone kävi hetken sammumispisteessä tai muuten vaan tosi alhaalla?
     
  16. 0132

    0132 Gearhead

    Ei puonnut ö-paine koneen nykästessä vaan ihan tasaseti käydessä.

    Nyt haen ainakin uuden puolan tuohon ja kokeilen sillä ja uusilla johdoilla ensiks.
     
  17. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Jos se lambdaa herjas ni vaihda nyt se lambda ekaks.
     
  18. 0132

    0132 Gearhead

    Puolassahan se vika oli. Öljynpainehäröily taitaa olla mittaristossa kun veti nyt kosteella kelillä pari kertaa kiekon jumiin. Pitää seuraavaks vaihtaa loputkin sytkäpuolen kulutusosat kun tuli kaikki ostettua kerralla. Ja laittaa se nopeusanturi lootasta kuntoon.

    Kiitoksia näkökulmista kaikille ja camino79:lle roplausavusta:cool:
     
    fenix, Camino'79, hantta ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joo, noi mittarihäröilyt on aika yleisiä, varsin just kosteilla. Ne näyttämävirheet tulee niin pikkuhäikästä. Samaten noi varotusvalot saattaa pelleillä, kun nekin tekastaan "elektronisesti" anturiarvoista, eikä niillä oo enää omia kytkimiä.
     
  20. 0132

    0132 Gearhead

    Allright pitääpä tsekata nyt ainakin maadotukset tuosta mittaristosta heti kun saa aikaseks!
     

Kerro tästä muillekin!