Oskilloskooppi moottorin vianetsinnässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusssi, 3.1.2018.

  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Ikuisuuspainajaisesta eli GMC Typhoonista taas koittanut keksiä vikaa, jotta saisi edes jotenkin käymään. No nyt aloin leikkimään oskilloskoopilla ja kytkin sen molempiin suuttimien piireihin. Siis eculta tulee kaksi johdinta oikealle ja vasemmalle puolelle, jotka aukoo suuttimia. Oskilloskoopin käyrien perusteella noissa on jopa sekunnin mittaisia taukoja, ettei suuttimet aukea.? :confused: Ja sitä paskempi on käyntikin, mitä enemmän tyhjiä tuo näyttää. Käyrät on tuossa siis ylösalaisin, eli jännitenousee käyrän tehdessä piikin alaspäin. Ja käynti on tuhat kertaa huonompi, ku mitä tuossa videossa kuullostaa... ;)
    Eikö tuon suuttimien ohjauksen pitäisi olla tasainen ja aukioloaikaa pidentäen ja lyhentäen muuttaa polttoaineen määrää?
     
    -rs- tykkää tästä.
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    joo, live data näyttää,vaikka tyhmäkäynnillä 1,3 ms eli se on aika jolloin ecm maadoittaa ja suutin on auki injektorissa,vai onko sinulla tbi,tarkista myös polttoaineen paine,tarkista että maadoitukset kunnossa ,ruiskun luona yleensä yksi maa johto imarin pultissa,nyky vehkeille ei välttämättä riitä koneen nurkkaan yksi.jos joku rempannut jättää yleensä ne turhana pois.
     
  3. username

    username Gearhead

    Mittaa yleismittarilla kumpaan karvaan tulee +12V, mittaa siitä sitten skoopilla
    maita vasten notkuuko jännite käynnissä ollessa, jos notkuu on vikaa syöttöpuolella.
    Jos pysyy suht tasasena, vikaa on maadoituspuolella eli suuttimet/johtosarja/ecu/boksin
    maadoitus.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ettei vaan tuo sun digitaalinen PC-skooppi tuota ihan itsekseen noita näkymäharhoja? Kokeiles katsella näkymää sillä viisiin, että aukeamispulssille näkyy ihan oikesti pituutta. Jos siellä on pitkiä taukoja, niin kyllä ne jossakin vaiheessa osuvat ruutuun.
     
    Muokattu: 3.1.2018
  5. -rs-

    -rs- 3rd gear


    Morjesta, ja heti ensimmäiseksi peukku pystyyn että olet napannut skoopin käteen .

    Ensiksi vähän karkeaa teoriaa pohjalle, koska tuossa sun mittauksessa on vähän "käyttäjän virhettä".
    Oskilloskoopeissa ilmoitetaan näytteenottotaajuus mikä ilmaisee sen miten nopeisiin mittauksiin ko skooppi kykenee, lisäksi merkittävä mutta harvoin ilmoitettu ominaisuus on mittauspisteiden maksimimäärä ruudulle.

    Ja sitten esimerkki miten nämä yhdessä vaikuttavat ruutunäkymään. Leikitään että skooppi kykenee tallentamaan sata mittauspistettä ruudulle. Käyttäjä valitsee aikanäytöksi 100 sekuntia per pc-ruutu (ennenkuin ruutu tyhjenee ja alkaa piirtää alusta uudelleen). Tässä tapauksessa skooppi tallentaa "täplän" ruudulle sekunnin välein, siis sata kertaa sadan sekunnin aikana, ja piirtää näitten täplien väliin viivan täytteeksi. Ihan kuin pikkulasten piirustustehtävät "yhdistä numerot". Nyt voisi käydä siten, että vaikka mittauspisteessä tapahtuisi jotain jännitteen pomppuja vaikka +12V jatkuvasti, yksikään tasasekuntiin osuva mittaushetki ei osu niihin. Silloin skooppi olisi piirtänyt 1 sek kohdalle aikajanalle täplän 0V korkeuteen, 2 sek kohdalle 0V korkeuteen jne. Eli mittaustulos olisi rivi täpliä 0V linjalla, ja nämä sitten yhdistetty toisiinsa, eli 0V korkeudella näytön levyinen suora viiva.

    Uusi yritys. Muutetaan aikanäkymää siten, että yhdelle ruudulle mahtuukin vain sekunti. Kun tämä sekunti jaetaan sataan mittauskertaan, on näytteenottoväli 1/100 (sadasosa) sekunti. Nyt on jo parempi sauma että näkee todellisemman kuvan siitä mitä mittauspisteessä tapahtuu. Edelleen, skooppi piirtää täplien välin "täyteen" suoralla viivalla täplästä täplään.

    Ja sitten tuohon sun mittaukseen: Ensinnä, kannattaa käyttää tuollaiseen mittaukseen vain yhtä mittakanavaa kerrallaan, koska (varsinkin halvemmissa) skoopeissa fyysiset resurssit jakautuvat mittakanavien kesken. Edellinen esimerkki huomioiden, voisi olla niin että jos mittaat vain yhdellä kanavalla, sulla on se 100 täplää per ruutu, mutta jos mittaat kahta kanavaa samaan aikaan, sulla on vain 50 täplää per ruutu per kanava, eli mittaustarkkuus puolittuu.

    Toiseksi, tuossa on juurikin se että ruutuaika on aivan liian pitkä tuollaiselle mittaukselle. Iso osa suutinaukaisuista kerkiää tapahtumaan mittatäplien väleissä, jolloin niitä ei näy ollenkaan.

    Tyypilliselle suuttimelle tulee 2 johtoa. Toiseen johtoon tulee jatkuva +12V vsytytysvirran ollessa kytkettynä. Toinen johto menee suuttimelta moottorin ohjainlaitteelle, ja ohjainlaite "nypyttää" suuttimelle maata makunsa mukaan. Helpoin tunnistaa kumpi on kumpi on irrottaa pistoke, virta päälle, ja mitata kummassa pinnissä on 12V. Suuttimen ohjausta mitataan siitä toisesta, eli jännitteettömästä.

    Pistoke kiinni suuttimeen, skoopista vain yksi mittakanava käyttöön, skoopin maajohto akkumiinukseen, mittajohto suuttimen pistokkeeseen vaikka nuppineulan avulla, auto käyntiin. Laita skoopin asetukset sillai että ruutunäkymä on esimerkiksi 20 tai 50 millisekuntia. Jänniteskaalaksi vaikka 100V jos Hantek venyy siihen. Sitten etsit vielä Trigger toiminnon RISING tms (kokeile erilaisia) ja laitat triggerin eli liipaisun vaikka 50V korkeuteen keskelle ruutua sivusuunnassa. Tämä rauhoittaa "pomppivaa kuvaa", eli kuva asettuu ruudulle siten että kun jännite ylittää 50V, se kohta mittauksesta lukitaan triggerin kohdalle. Tällaisella asetuksella alkaa olemaan mahdollista mittailla aukioloaikaa.

    Nopeat signaalit (pulssit, data, yms) lyhyt mittausaika.
    Hitaat signaalit (latausjännite, solenoiditoiminnot, jänniteohjaukset) pitkä mittausaika.

    Ei muuta kuin kokeilemaan!
     
    pepez, T&S ja Masa71 tykkäävät tästä.
  6. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Lisäys:

    Jos mittaa väärästä johdosta suuttimella, skooppi näyttää likimain tasaista akkujännitettä jossa on pieni notko alaspäin aina kun joku suutin aukeaa (jännitehäviö).

    Kun mittaa oikeasta johdosta, ensin on suora viiva +12V (jännite tulee suuttimen käämin läpi maadoituspuolelle koska maadoitus puuttuu), sitten kun ohjainlaite yhdistää maan putoaa jännite nollaan aukaisuajaksi, sitten kun maa katkaistaan tulee korkea jännitepiikki, voi olla yli 100 volttia (koska käämiin indusoitu energia purkautuu aivan kuten sytytyspuolassa) ja palataan takaisin alkuun eli +12V tasoon.

    [​IMG]
     
    pepez, T&S ja peltsi tykkäävät tästä.
  7. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Ja ruutuaikaa pelaamalla voit saada selkeän jonon näkyviin jäättääkö suihkutuksia välistä pois, tuo videossa näkyvä on kuitenkin aivan liian pitkä ruutuaika.

    Ylläolevassa kuvassa signaali on oikeinpäin. Jos on rutosti piikkejä alaspäin sulla, voi olla että mittajohdon maadoitus on huono, tai skooppi nappaa itselleen häiriöitä sytkästä (vie mittajohdot kauemmas tulpanjohdoista). Tai sitten sulla on loisteputkityövalo konehuoneessa antamassa mittaukseen 50Hz värinää?
     
    jusssi tykkää tästä.
  8. jusssi

    jusssi Gearhead

    Kiitoksia -rs- loistavasta tietopaketista aiheesta!
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Lienee jeesuksen vanhat suuttimet.

    Ehkä kannattaisi viedä ne testattavaksi, vai olikos näin jo tehty? Eli kapasiteetti ja epälineaarisuustestit nyt ainakin.
     
  10. jusssi

    jusssi Gearhead

    Ihan on melkein uudet 60# Siemensit. Yhtä paskasti tämä on kyl käynyt joutokäyntiä sekä vakiona että noilla isoilla+ohjelmalla.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Ei se suuttimia vaihtelemalla parane jos ECU kusee ohjauksen. Mutta kuten tuolla ylhäällä mainittiin, niin koeta mitata silleen ja jos saisit paremman kuvan aikaseksi signaalista.
     
  12. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Olen joskus koittanut seurata aukioloaikoja siinä mielessä että onko siitä realistisesti mahdollista päätellä yrittääkö ohjainlaite käyttää moottoria hieman rikkaalla tai laihalla, ja tullut siihen lopputulokseen ettei se ihan helppoa ole. Nyt puhun siis käyntilämpimän moottorin seossäädöstä joka perustuu moottorinohjauksen anturidataan.

    Tämän kyseisen mittauksen tarkoituksena voisi olla saada skoopin näytölle jono, joka kertoo onko suutinohjaus säännöllinen vai ei. Pidän hyvin epätodennäköisenä että vika olisi ECUssakaan, väittäisin että suutinohjaus joko toimii tai ei toimi lainkaan, tai toimii hetken ja loppuu kun ohjainlaite vähän lämpiää.

    Nyt kun skoopin kanssa on päästy alkuun, voisi vaikka katsoa vähän ilmamassaa/imusarjan painetta, sekä lambdajännitteitä?
     
  13. jusssi

    jusssi Gearhead

    Muokkasin otsikkoa sopimaan paremmin ketjun sisältöön. Nyt opettelin hiukan lisää tuon laitteen käyttöä ja seurailin suutinpulssia lyhyellä välillä ja ei siinä kyl mitään ihmeellistä näkynyt ja käyrä pysyi kohdillaan ilman katkoksia. Moottorinohjauksen käyttämää kapeakaistalambdaa kun seurasin, ni aika tarkalleen se seurasi laajkaistan näyttöä ja auton käyntiä. Kun ohjaus meni lambdalle alkoi laajakaista hivuttautua 0,97--1,03 alueelle ja seilasi siinä samalla kapekaistan piirtäessä aaltoa vajaan sekunnin sykleillä. Sitten kun alkoi pätkiä ja röpeltämään, ni laajakaista alkoi käydä kaukana 1,12 tasoilla saakka ja kuopat kapean käyrällä pidentyä. Ihmetyttää vaan, että miksi se ei käy kunnolla tuolla alueella. Laajakaistan näyttäessä jotain 0,85 käynti on vielä tasaista.
     
  14. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Kun seos menee riittävän laihalle, se ei enää välttämättä syty ollenkaan, varsinkaan osakuormalla / tyhjäkäynnillä. Toiseen suuntaan seos saa olla huomattavan paljon enemmän pielessä ja silti kone käy suht hyvin, tosin pahimmillaan silmiä alkaa kirvellä kaikki se palamaton mitä tulee putkesta.

    Lambda 1,1 alkaa olla jo rajalla mikä toimii kivasti tyhjäkäynnillä. Toki on koneita jotka ei toimi tuollakaan (lähinnä ison overlapin takia).

    Osaatko sanoa, kumpi tulee ensin, käyntihäiriö vai lambdan seilaus? Onko se moottorinohjauksen käyttämä kapeakaista lämmittävä?
     
  15. jusssi

    jusssi Gearhead

    Joo ei tietenkään kuulukaan toimia, jos seos olisi noin laihalla, mutta miksi se ei toimi siinä 1 tasossa vaan aina kun alkaa lähestyä ykköstä, niin alkaa pätkiä ja siitä se korkea lukukin kai johtuu, kun ei pala. Anturi on lämmitettävä ja toimii, on melko uusikin. Ecm menee nätisti closed loopiin ja pysyy siellä.
     
  16. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Vähän vaikea ihan näillä pohjatiedoilla arvella lisää, on tietysti mahdollista ettei kyseinen kone toimi halutulla kierrosluvulla ollenkaan lambda 1 arvolla. Riippu paljon overlapistä, puristussuhteesta, jne, jne, jne.
     
  17. jusssi

    jusssi Gearhead

    Moottori on nokan ym osalta vakio ja tehty toimimaan vähäpäästöisenä, joten jotain vikaa siinä on kun ei toimi, mutta kun ei keksi että mitä. :(
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Onko moottori varmasti mekaanisesti kunnossa? lambda mittaa vain keskimääräistä seosta, eli osa pytyistä voi olla hyvin laihalla ja osa rikkaalla. Esim kulunut nokka tai viallinen venttiilin nostin voi vähentää jonkin pytyn saamaa ilmaa ja ruisku kuitenkin jokaiselle antaa saman bensamäärän. Sytytyksen toisiojännitteitä skooppaamalla voisi ehkä jotain päätellä. On vaan hankala toimenpide ilman tarkoitukseen tehtyä mittapäätä. Periaatteessa onnistuu ihan pistämällänormi mittapää tulpan jhtoa vasten josta kapasittiivisesti siirtyy mitattavasti jännitettä, mutta jos sattuukin läpi lyönti tulpanjohdossa niin sitten ei enää ole skooppia millä mitata.
     
  19. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Millaiset ko auton polttoaine ja sytkäjärjestelmät ovat?

    Monipisteruisku, ilmamassamittaus? Vai ilmamäärä? Vai MAP+kaasuläppä?

    3-parinen hukkakipinäsytkä tulpanjohdoilla?
     
  20. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Löytyykö jusssilta skooppiin virtapihtiä? Jos, niin mille mitta-alueelle?
     

Kerro tästä muillekin!