Auton maahantuonti Espanjaan, rekisteröinti ja sellaista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pepenavares, 16.3.2012.

  1. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Kirjoitin tämän alunperin Espanjan suomalaisten foorumiin, mutta pannaan tämä nyt tännekin (copy/paste), jos joku on kiinnostunut tai voi ainakin verrata, onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolen.
    Ensinnäkin täytyy todeta, että Espanja on oman tien kulkija näissä asioissa. EU säännöt tietenkin koskevat myös Espanjaa mutta määrätyiltä osin Espanjan säännöt poikkeavat oleellisesti muusta Länsi-Euroopasta, lukuunottamatta Portugalia. Periaatteessa tuontiautolta vaaditaan CoC todistus ( Certificado de Comformidad Europeo, vaatimuksienmukaisuustodistus) ts. auto on valmistettu eurooppalaisten normien mukaan. CoC todistuksia voi saada 90 luvun loppupuolen jälkeen valmistettuihin autoihin. Sellaisen auton rekisteröiminen, jolla on CoC todistus, on jokseenkin vaivatonta. Mikäli todistusta ei ole, autolle joudutaan suorittamaan tyyppihyväksyntä (Homologación Unica) ao. espanjalaisessa laitoksessa, joita ovat INTA, INSIA ja IDIADA. Espanja ei hyväksy mitään maahantuojan tai esimerkiksi saksalaiasen TÜV antamaa vastaavuustodistusta. Tyyppihyväksyntään otetaan ainoastaan henkilöauto, joka on nuorempi kuin viisi vuotta ja se täyttää vähintään EURO IV saastenormit. Pakulle ja pick-up:lle vaatimukset ovat hieman lievemmät. Homologación Unica maksaa autosta riippuen 1200-2000 €. Mikäli auto on Amerikan tuonti, valomuutokset täytyy tehdä ennen tyyppihyväksyntää. Maksaa autosta ja tekijästä riippuen 500-2000 + €.
    Poikkeuksen tekevät muuttoautona tuodut autot. Niille ei tarvitse suorittaa tyyppihyväksyntää ja ne voidaan rekisteröidä normaaliin rekisteriin auton iästä riippumatta tulevatpa ne sitten Euroopasta tai Euroopan ulkopuolelta, kunhan ne täyttävät muuttoautolle säädetyt normit ja katsastusvaatimukset. Toisin sanoen esim. Amerikastasta tulevalle autolle joudutaan tekemään valomuutokset.
    Toinen poikkeus on Matriculación Historica, sanotaan sitä nyt vaikka museorekisteriksi. Kyseiseen rekisteriin voi saada ajoneuvon kolmella eri tavalla.
    1. Kun sen valmistuksesta on kulunut 25 v. Jos valmistuspäivämäärää ei voida todistaa, niin aika lasketaan ensirekisteröinti päivästä. Jos sitäkään ei tiedetä, niin sitten siitä, kun ko mallin tai variantin valmistus on lopetettu. Ajoneuvon tulee olla alkuperäiskuntoinen.
    2. Kun ajoneuvo on kuulunut merittävälle henkilölle tai kun se on merkitty kansallishistoriallisen omaisuuden luetteloon (Patrimonio Historico).
    3. Kun ajoneuvon ominaisuudet, ainutlaatuisuus tai muut erityiset seikat ovat erittäin merkittävät.
    Kohissa 2 ja 3 ei ole ajoneuvon ikää rajattu.
    Museorekisteröitävälle ajoneuvolle ei vaadita mitään sen ominaisuuksia muuttavia toimia. Kun auto on hyväksyttävästi museotarkastettu, sille voi suottaa rekisteröintikatsastuksen (ITV) ja sen jälkeen rekisteröidä (Jefetura Provincial de Trafico). Kun ajoneuvo on museorekisteröity, siihen ei saa tehdä muutoksia.
    Tuotaessa auto EU:n ulkopuolelta, tullia maksetaan EU:n sääntöjen mukaan 10 % auton CIF hinnasta sekä kansallinen IVA 18% (ALV). Mikäli yli 30 v auto saadaan rekisteröityä museorekisteriin, maksuihin voi hakea muutosta, siten että tullimaksuksi jää 0 % ja IVA 8 %. Palautusta on haettava viimeistään kolmen vuoden kuluttua auton maahantuonnista ja tullille on luovutettava kaikki auton alkuperäiset asiakirjat. Käsittely kestää helposti 2-3 kk. Espanjan tulli on ottanut sen tulkinnan, että auton alkuperäiskunnon arviointi kuuluu museotarkastajalle eikä tullille. Auton tuontitullaus ja myöskin tullimaksun ja IVA:n palautus kannattaa antaa tulliagentin hoidettavaksi. Tulliagenttien palkkiot ovat noin 150-300 €.
    Espanjassa ei tunneta mitään siirtolupia. 60 vrk:n väliaikaiset rekisterikilvet (Placas Verdes) saa anomuksesta oman provinssin Jefetura Provincial de Trafico:sta rekisteröntiprosessin ajaksi. Kilville ei saa jatkoaikaa, mutta jos aika ei riitä, niin anomalla toiset kilvet saa taas 60 vrk lisää. Lunastus maksaa 39 € ja kilpien teettäminen n 20 €. Permissión de circulación, ajolupa, maksaa 89 € ja lopullisten kilpien teettäminen n 20 €.
    Lakisääteisesti kaupunki perii ajoneuvoveroa, Impuesto Vehiculos Tracción Macanica eli IVTM. Maksu määräytyy eri ajoneuvoluokissa eri tavalla. Henkilöautoissa maksu perustuu Potencia Fiscal eli verotushevosvoimiin. Moottoripyörillä maksu perustuu moottorin kuutiotilavuuteen, busseilla istumapaikkoihin, pakettiautoilla nettokuljetuskapasiteettiin. Museorekisteröitävä ajoneuvo saa anomuksesta veron anteeksi (Exención del Impuesto de Circulación del Ayuntamiento). Anomus tehdään auton omistajan kotikaupungin Ayuntamiento:lle. Vapautus on kaupungin harkinnassa mutta yleinen käytäntö on vapautus. Lupa täytyy saada jo ennen kuin voi hakea väliaikaisia kilpiä. Vapautuksen voi saada anomuksesta myös suuren invalideetti prosentin omaava, suurperheinen tai vaikka vähätuloinen.
    Rekisteröintivero Espanjassa perustuu Co2 päästöihin, siten että alle 120 g/km saastuttava pääsee verotta, 120-160 g/km luokassa vero on 4,75 %, 160-200 g/km vero 9,75 % ja yli 200 g/km 14,75 %. Ajoneuvo, joka rekisteröidään ensimmäistä kertaa Espanjaan ja suoraan museorekisteriin, vero on tasaprosentti 12 % siitä hinnasta, josta tulli on maahantuontiselvitykseesä perinyt IVA:n. Huomautettakoon, että ko hinta on suurempi kuin auton ostohinta ja suurempi myös kuin CIF hinta. Rekisteröintivero kuuluu nykyään maksaa Internetin välityksellä AEAT:n (verotoimiston) omilla sivuilla. Sinne pääseminen taas vaatii sähköistä tunnistusta (firma electronica). Hyvällä tuurilla verotoimistosta voi saada apua veron maksamiseen tai sitten ei. Ongelman tietenkin voi ratkaista käyttämällä Gestorian apua. Lainsäädäntö museorekisteristä ( Real Directo 1247/1995 ) on kansallinen mutta toteutus on autonomiakohtainen. Museoajoneuvon tarkastajat ovat jokaisessa autonomiassa paikallishallinnon hyväksymiä virallisen laboratorion virkailijoita. Joissakin provinsseissa myös Club de Vehiculos Historicos on saanut oikeuden suorittaa tarkastuksia. TÜV Rheinland on saanut oikeuden ainakin, Baleaareilla, Cataluniassa, Kanarialla, Navarrassa, Baskimaalla ja Valenciassa. Espanja ei ole kovin yhtenäinen maa ja siitä syystä käytäntö ja hinnatkin vaihtelevat suuresti. Esimerkiksi pienessä Murcian autonomiassa (1,5 milj. asukasta) tarkastajia on kaksi, oman työnsä ohella toimivia IDIADA:n insinöörejä ja samalla edustavat Club del Motor Clásico:a. Museorekisteröinti prosessi kestää reilun kuukauden parhaimmillaankin, mutta voi kestää puoli vuottakin riippuen siitä miten kiireinen herra museotarkastaja, Sr. Semanaqueviene, sattuu olemaan. Museorekisteritarkastus maksaa Murciassa 700 €, jossakin muualla taas voi maksaa jotakin muuta. Mikäli auto on ollut jo Espanjan rekisterissä niin museorekisteriin siirtyminen on hieman helpompaa, koska autolla on jo tekniset tiedot rekisteriotteessa (Ficha Technica). Samalla säästyy 160 €. Alkuperäiset rekisterikilvet voidaan säilyttää omistajan niin halutessa muutoin museorekisterikilvet alkavat numerosta H0001BBB. Nyt on menossa jo kilpiä H9500BBC, joka tarkoittaisi järjestysnumeroa 19500, jos kaikki numerot ovat käytössä. Murcian provinssissa on noin 600 autoa museorekisterissä, joten koko Espanjaa ajatellen luku voisi olla oikea... muutamamia tuhansia voisi olla alkuperäiskilvillä myös. Suhteellisen vähän vaikka Suomeen verrattuna. Potentiaalisia harresteautoja on paljon normaalissa rekisterissä mutta siirtyminen H- rekisteriin ei monia houkuta kalliin prosessin vuoksi ja siksikin, että jo 20 vuotiaalle harrasteautolle saa museoajoneuvovakuutuksen. Museoajoneuvo saa olla liikenteessä 365 pv vuodessa ja kilvet ovat voimassa vain Espanjassa. Museorekisteritodistus erittelee käyttörajoitukset, niin että voiko ajaa myös pimeällä, moottoritiellä, taajamassa sekä ne tekniset yksityiskohdat, jotka saavat poiketa nykyisestä lainsäädännöstä ja sallitun maksimi nopeuden sekä missä sijaitsee alkuperäinen auton tunnistusnumero. Numeroa ei tarvitse merkitä uudelleen muuhun paikkaan. Museoajoneuvovakuutus rajoittaa käytön 5000 km/v. Vakuutusmaksut ovat yhtiöstä riippuen n. 70 € yli 45 v autolle, n. 100 € 31-45 vuotiaale ja n. 120 € nuoremmille. Useamman auton vakuuttaja saa seuraavista autoista huomattavan alennuksen.
    Museoajoneuvojen vuosikatsastukset ovat porrastettu iän mukaan kahden, neljän tai viiden vuoden välein. Katsastusmaksut vaihtelevat Espanjassa huomattavasti alueittain. Halvimmillaan pensa-auton vuosikatsastus maksaa 25 € Exremadurassa ja 65 € kalleimmillaan Alicantessa. Rekisteröintikatsastus maksaa n kolme kertaa enempi kuin vuosikatsastus.
    Espanja on autojen valmistusmaa ja ehkä siitä syystä ollut aina hyvin nihkeä tuontiautojen suhteen. Pienenä kuriositeettinä mainittakoon vaikka tuontiauton vuosikatsastus 6 kk:n välein. Se ei ole kovin yleinen juttu, mutta saattaa tulla vastaan. Minäkin tulin asian kanssa tutuksi vasta kun sattui sellainen kohdalle. Auto on kokoonpantu Helleenien Tasavallassa ja tuotu uutena Espanjaan vuonna 1991 ja rekisteröity normaaliin tapaan. Maahantuoja ei kuitenkaan saanut tehtaalta Espanjan viranomaisia tyydyttäviä papereita. Autolle on määrätty sitten ikään kuin rangaistuksena lyhyempi katsastusväli. Tehdas on lopetettu jo vuonna 1992, joten ei sitä paperia nytkään voi saada. Mainittakoon, että sama auto ei ole ollut ongelma Saksassa eikä muissakaan Euroopan maissa, mihin niitä on tuotu.
    Lopuksi varoitus: Säännöt, tulkinnat ja maksut muuttuvat koko ajan. Se mikä on voimassa tänään, ei ole välttämättä voimassa huomenna. Foorumeissa puhutaan jo jokseenkin varmana yhtenäisistä EU katsastus-ja tyyppihyväkymismääräyksistä aivan lähiaikoina. Saa sitten nähdä toteutuuko...
     
  2. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Näin käy kun tarpeeksi monta AKEn ukkoa/akkaa menee eläkkeelle Espanjaan...
     
  3. nixon

    nixon 3rd gear

    Jotenkin vois olettaa, että tarpeeksi isolla setelinipulla pystyy ohittamaan byrokratiat Espanjassa silleen kätevästi.
    Hyvä topik kuitenkin.
     
  4. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Pieni korruptio tietenkin kuuluu

    Välimerelliseen ilmastoon. Varmaan näissä rekisteröintikatsastuksissa on juuri näin tapahtunut ainakin jossakin määrin. Helpoksi en kuitenkaan menisi asiaa ilmaisemaan ainakaan yksityisen henkilön ollessa kysymyksessä. Parhaillaan on menossa tutkinta tapaus HD, joka on ollut aika mittavaa. Panen tähän linkin jutusta. Jos ei kieli käänny, niin Google kääntää.

    http://motor.excite.es/una-itv-sospecho ... 27721.html
     
  5. nixon

    nixon 3rd gear

    Näkyykö muuten siellä päin ollenkaan noita Espanjan Dartteja katukuvassa tai myyntipalstoilla?
     
  6. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Liikenteessä en ole koskaan nähnyt mutta kyllä niitä jonkin verran on myynnissä.
    Netistäkin voi jonkun ilmoituksen löytää (esim. autoscout24.es), vaikka espanjalaiset suosivat enempi edelleen alan lehtiä. Jos parista aika tuoreesta Auto Foto:sta vilkaisee ,niin löytyy ainakin:
    1. Dodge 3700 GT linea 69, pun., erittäin hyväkuntoinen, paperit kunnossa, ei katsastettu, 5500 €
    2. Dodge 3700 GT 1976, pun., toimii ja on paperit, tarvitsee maalauksen ja uuden vinyylin hp. 4200 €
    3. Dodge Dart 1967, sin, paperit kunnossa, hyvin säilytetty, hp 3500 €
    4. Dodge Dart 1966, valk., katsastettu, levyjarrut, hyvä kunto, hp. 5800 €
    5. Dodge 3700 GT 1977, valk/musta vinyyli, kats. 12/11, hp 2500 €
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Maassa taitaa olla poikkeuksellisen runsaasti Elviksen vanhoja Cadillaceja?
     
  8. TomiT

    TomiT Gearhead

    Tuota kun tuota tekstiä on noin sairaasti niin voisiko joku "asiantietävää" pistää esimerkkitapauksen museoauton tuonnista EU:n ulkopuolelta Espanjaan. A-Ö rautalanka vastauksella, eli mikä on marssijärjestys kontista kilpiin.
     
  9. TomiT

    TomiT Gearhead

    "Periaatteessa tuontiautolta vaaditaan CoC todistus ( Certificado de Comformidad Europeo, vaatimuksienmukaisuustodistus) ts. auto on valmistettu eurooppalaisten normien mukaan. CoC todistuksia voi saada 90 luvun loppupuolen jälkeen valmistettuihin autoihin. Sellaisen auton rekisteröiminen, jolla on CoC todistus, on jokseenkin vaivatonta."

    No mistäs tuollaisen CoC todistuksen saa mikä kelpaa jos ei Sakemannin TUV todistus käy, tai mikään muukaan "todistus" kelpaa???
     

Kerro tästä muillekin!