AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Vermilion, 27.1.2016.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Niin sanokaapas AN- ja ORB- osaajat onko jossain noille kiristymomentti taulukkoa mulla on aika hyvä momenttiavain... laittais mieluusti momentilla niin ei mee liian tiukkaan eikä jää löysälle.

    Erityisesti ORB-8 ja AN-6 kokojen momentin kiinnostaa...
     
  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Anteeksi nyt,en halua viisastella,nää ei niin tarkkoja oo,laitat silleen sopivasti!Moottorinrakennuksen kriittiset tai tärkeät momentit lienee kiertokangenpultit,runkolaakeripukit,kannenpultit ja värinänvaimennin jos semmonen on.Juu,ja vauhtipyörä tietysti!
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kuulin vaan Motoparkin varikolla kahdeltakin hemmolta kitinää, että jos on liian löysällä niin vuotaa ja, jos on liian tiukalla menee liittimet rikki.

    Ja olet oikeassa "viisastelussa" ei ole moottori momentteja, mutta konehuoneessa menevästä polttoainelinjan pätkästä kyse niin vuodon sattuessa saattaa aiheuttaa tulipalon... ja omaan makuun nää liittimet on kalliita niin ei tulis kiristettyä liikaa ja rikottua. Hinkkaamalla yleensä kaikki juuri oikeaan asentoon, kulmaan ja momenttiin saa paljon paremman lopputuloksen kuin huitaisemalla sinne päin ja ehkä kestääkin pidempään.

    Yleensä kaikelle on momenttinsa olen kasannut nyt tota moottoria niin etupäänkopan pultit, venttiilikopan pultit, öljypohjan pultit yms. kaikki vähän vähemmän tärkeätkin on kirjattu tuohon huoltokirjassa olevaan momenttilistaan. Sitten ne mitkä olen vaihtanut 12.9 pulteiksi, niin kierrettä, kokoa ja kovuutta voi verrata suoraan seinälle tulostettuun kiristymomenttitaulukkoon..... jännä juttu, että näille liittimille ei ole sellaista taulukkoa.
     
  4. MaxDura

    MaxDura Gearhead

  5. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Tämä ihan jees!Mää vaan semmonen vanha äijä olen,perstuntumalta oon vedellyt "se on siin paikkeil"tuollaiset moottorin kestävyyteen välttämättä ei vaikuttavat ruuvit,pultit mutterit perstuntumalta!Mutta mää oonkin niin vanha jo,jonkinlainen"tuntuma"on myös tullut kun ikäni noita hommia tehnyt.Edit:Max Dura ehtikin momentteja laittaa !
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Hmmm laskeeko ORB tuota kiritystä? (O-rengas voi hajota)?
    Mulla on vähän semmonen kutina, että oon kiristynny kaikki liian tiukalle aikaisemmin... jos tuota taulukkoa kattoo...

    AN-6:senkin momentti luokkaa 18nm.... varmaan tullu vedettyä noin 30nm minimissään.
     
  7. username

    username Gearhead

    Tuohon o-renkaaseen liittyen, jos liitos on järkevästi suunniteltu niin o-rengas ei jää
    niin ahtaalle että aiheuttas merkittävän momentin, liittimen rungossa on yleensä
    ura/viiste/tilaa minne se o-rengas mahtuu muotoutumaan.
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Soitin ja kysyin ei ole...
     
  9. pontso

    pontso Gearhead

    monikaan hydraalialan myyjä ei ymmärrä an liittimiä mutta kun puhut sille jig liittimestä niin se tajuu heti mistä puhutaan ja tää on faktaa , sit tietysti on heppuja miksei tyttöjäkin jotka osaa noi jutut ihan kuin vettä vaan ja osaa auttaa . an on alumiinia ja jig on rautaa ja sit on kaikenlaisia väliosia ja niitä oikein yhdistämällä saa osat toisiinsa
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Asiaa jo hieman sivuten, mites nuo polttoainelinjojen suunnittelut, onko kenelläkään käytössä tuota linjamallia jossa ei ole ollenkaan polttoaineenpaluuta? Kuumeneekohan polttoaine liikaa? Kokemuksia?

    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVzD5pODiisa2X0P51
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Hydyliitin on JIC. Se on kierteiltään ja kartioltaan sama kuin AN, kierteen toleransseilal on eroa, materiaalilla ei ole väliä, AN:nää on niin rautasena kuin alumiinisenakin. Ja yks oleellinen ero on liittimen sisäreikä joka vastaavankokoisessa JIC liittimessä voi olla rajusti pienempi.
     
  12. pontso

    pontso Gearhead

    laitas mulle osoittees niin lähetän sulle sen alipaine jutun , numero sulla on mulle
     
  13. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ainakin suoria JIC liittimiä voi budjettivirityksenä porata sisäreiältään isommaks. Ne hydrauliliittimet on suunniteltu niin koville paineille, että niistä on autokäytössä varaa vähän ohentaa. Kiinalaisista NPT-AN adaptereistakin on välillä saanut ottaa useamman millin sisältä pois. Jos päättää pärjäävänsä vaikka AN8 bensalinjalla, niin JIC10 virtaa ihan varmasti yhtä hyvin, kunhan ei sorru niihin poraamalla tehtyihin jyrkkiin kulmaliittimiin.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, pystyy suoria, mutkis tarvii hakee terät biltemasta.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    AN8? Eiks se oo helkkarin iso.... minulla on ainakin AN-6 polttoainelinjana... käsittääkseni AN-6 riittää ~ 1000 heppaan asti.
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVzDk-IJojMx-I1RUb

    Ai niin tuossa se tuote mistä pitäis rakennella!
    Varmaan viikonloppuna laitan Torque-UK:lta tilauksen vetämään. Näillä näkymin tarvin

    1x ORB8 to AN6 Suora
    1x ORB8 Plug
    1x M14x1,5 to AN6
    1m AN6 hose
    2x AN-6 ULTRAFLOW 90 degree
    1x AN6 To AN6 Gauge adapter (1/4" NPT)
    3x AN6 To AN6 suora
    1x An6 end cap
    1x An4 end cap
    1x 1/8"NPT plug
    1x 1/4" NPT plug
     
  17. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    An8:lle toi on suunniteltu, ja sillä laittaisin itse ainakin jos tarkoitus on jotain voimamoottoria ruokkia.
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ei se AN6 ihan heti kesken lopu. Eikä varsinkaan ruiskukoneessa, kun paineet on eri luokkaa. Yleensä samalla vaivalla tekee pykälää isomman linjan, eikä siitä ainakaan haittaa ole.
    Sieltä Torquesilta tilasin kans muutamia erikoisempia liittimiä mitä ei kiinalaisilta ebay kauppiailta tuntunut löytyvän.
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mistän nesteytteisiin mittareihin saa ostettua tuota gylceriiniä? Tietoa? Apteekista vai?
     
  20. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ainakin jotkut teollisuuskäyttöön tarkoitetut nestevaimenteiset painemittarit jäätyi jumiin pakkasessa. Jos en ihan väärin muista, niin oli WIKAn mittareita. Bilteman prässin painemittarin nesteet ainakin jäätyi klimppiin talvella eikä palautunut edes kesähelteissä entiselleen. Piti rikkoa lasi että sai viisarin taas liikkeelle. Kannattaa siis varmistua laadusta ennen kuin kaataa litkut sisään.
     

Kerro tästä muillekin!