Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Olen eri mieltä. Jos yhteinäisyyttä halutaan niin silloin pitäs vissiin olla avoimuuttaa eikä pantata tietoa jäsenistöltä vai kuinka?
     
  2. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Eiks siellä just ole pitkä tiedote asiasta tullut!
     
  3. pontso

    pontso Gearhead

    just sen luin ja ennen mua ei ollu ku 5 muuta ja täällä vaan itkettiin fhran tekemisistä . jotenkin tuntuu että tää porukka on niin v...un kateellista toisilleen tai yhdistykselle mihin on maksanut jäsenmaksun . jos mä esim vuokraan auton niin en mä sillon vie moottoria mukana vuokraamoon että saan vuokraamani auton liikkeelle . v...tu ryhdistäytykää tai menkää ompeluseuroihin nyplään ja juoruun se on halpaa ja loput ajamaan sit kisaa nykyisillä suorituspaikoilla ja tulevilla mestoilla .
     
  4. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ollaan jo ompeluseurassa. Oliko jotain muuta kivaa seuraa tarjota?
     
  5. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Missä. Jossain salaseurassa vai!
     
  6. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    No just siellä salaseuran palstalla, mistä jäsenet saa sen lukea.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Salaompeluseura! :rotfl:
     
  8. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Onko kisat Alastarolla nykyään tarkoitettu vain jäsenille? Sehän valkeni mulle vasta nyt. Pientä aavistelua asian tiimoilta on toki jo ollut.

    Ei ole mikään ihme kun katsojamäärät ovat romahtaneet. Salaseura mikä salaeura.
     
    jorkat tykkää tästä.
  9. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Ei kai, mutta ehkä se tiedote olikin tarkoitettu vain jäsenille.
    Tällähän oli hetki sitten paljonkin keskustelua siitä miksei fyyra tiedota jäsenilleen mitään, ja nyt kun tiedottaa niin sekin on tietysti joidenkin mielestä väärin tiedotettu
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead


    Itseasiassa tässä suhteessa on tapahtunut muutos nykyjohdon aikana. Aiemmin jsenet saivat osallistumismaksuista 50% alennuksen, joten voitiin ehkä sanoa alastaron ja muidenkin kisojen olleen vain jäsenille. Nykyään kohdellaan tasa-arvoisesti kaikkien autourheiluseurojen jäseniä, eli voit samalla osallistumismaksulla edustaa vaikka Mynämäen jokkisjengiä.

    Salaseura, mu tonneks lahjottavissa; 25 egee ni pääset jopa osallistumaan päätöksentekoon ja saamaan sisäpiirin tietoa.
     
    JuhaKuu ja MIAMIDRAGRACING tykkäävät tästä.
  11. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Mynämäkeen pitää liittyä siis.
     
    pinola tykkää tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaverillasi lienee hyvin laaja otos suomen harrastajaporukoista kun tuollasen tiesi kertoa? Kerkeekö enää muuta tekemäänkään kun juoksemaan autokerhojen jäsenkokouksissa ja tutkimaan jäsenistön välillä esiintyviä ihmissuhteita?
     
  13. salakazi

    salakazi 2nd gear

    Julkaisen Fyyran eilisen tiedotteen täälläkin jos se vaikka aktivoisi harrastajia maksamaan sen 25€ jäsenmaksun.
    Jotenkin tän viestiketjun huhujen ja valitusten "fyyra sitä fyyra tätä" lukeminen täältä pallon toiselta puolelta asettaa case Alastaron oikeisiin mittasuhteisiin..
    Täällä DR voi hyvin ja VARMASTI myös suomessa tulevaisuudessakin ajetaan sitten Alastarolla tai ei.
    Aika makeita laitteita täällä Ausseissa, myin meidän soppakamat Aussien 2 x mestarille Mark Drewille joka halus allekirjoittaneen jeesaan pariin kisaan täällä, Viime viikonloppuna oltiin Willowbanksissä testaamassa, tänään mennään Sydneyn radalle, huomenna La testipäivä sekä ens ke, to ,pe on myös testiä ens La on sitten kisat. Kisoista tulee livestreamia laitan linkin tänne OD:n puolellekin.
    Eiköhän laiteta rivit suoriks ja tehdään yhdessä DR:n eteen mitä sitten ikinä tarviikin tehdä.

    Terveisin: Jaska Salakari

    Fyyran eilinen tiedote;

    Alastaron moottoriradan omistaja Resykli Oy on Pöyry Oy:llä teettämässä lausunnossa Korkeimmalle Hallinto-oikeudelle 31.10.2017 ilmoittanut, että kiihdytystoiminnan lakkauttamalla täytetään Korkeimman Hallinto-oikeuden vaatima hule- ja jätevesien käsittely. Selvityksessään he ilmoittavat, että kiihdytysajo voidaan lakkauttaa välittömästi ja toisaalla samassa selvityksessä tarkennetaan, että kiihdytysajo lopetetaan vuoteen 2019 mennessä. Tästä ei FHRA:lle olla ilmoitettu mitään, vaan tieto saatiin Huittisten paikallislehti Lauttakylän Sanomien nettilehtiartikkelista 15.12.2017, jossa kerrottiin aiheesta lyhyesti otsikolla ”Kiihdytyskisat loppuvat Alastarolla”.

    Toteutuessaan kiihdytystoiminnan lopettaminen Alastarolla aiheuttaa Suomen ja Euroopan mittakaavassa tulevaisuudessa suuria haasteita. Onhan Alastaron moottorirata Suomen tasokkain kiihdytysrata ja ainoa, joka on täyttänyt Euroopan Mestaruuskisojen vaatimukset. Koko Euroopassa ei kovin montaa vastaavan tasoista rataa ole ollut. Alastaron moottorirataa perustettaessa vuonna 1989, oli yhtenä osakkaana perustajayhtiössä FHRA, jonka tavoitteena oli nimenomaan varmistaa, että Suomessa voidaan ajaa huippuolosuhteissa ja järjestää EM-kisoja. Yritys ajautui pikaisesti konkurssiin, jolloin FHRA menetti miljoonan markan pääoman, jonka oli yritykseen sijoittanut. Tavoite kuitenkin oli täyttynyt ja rata oli olemassa ja siellä ajettiinkin uusien omistajien asiakkaana vuosikymmeniä kilpaa SM-, PM- ja EM-tasolla.

    Vuonna 2012 Alastaron Moottoriradalle myönnettiin ympäristölupa, jossa oli vahvasti sanktioitu Drag Racing. Kiihdytysurheilupäivien määrä rajattiin kymmeneen ja kiihdytyspäivien jälkeen tuli pitää rataa kiinni, joka sekin aiheutti radan omistajalle tulonmenetyksiä. Se aiheutti sen, että käytännössä radan ainoana asiakkaana kiihdytystapahtumien osalta oli FHRA, joka varasikin vuosittain kaikki kiihdytyspäivät, mitä Resykli Oy pystyi myymään. Hinnoittelussa oli huomioitu hiljaiset päivät ja Drag Racingin vaatimat muut ylimääräiset toimenpiteet. FHRA on maksanut Resyklin laskuttamat ratavuokrat reilusti etukäteen ja täysimääräisinä. Resykli Oy:n kanssa on yhdessä pyritty löytämään tapoja, jolla kustannuksia pystytään laskemaan tai saamaan lisää liikevaihtoa, jotta kustannukset eivät kilpailijoille kasvaisi kohtuuttoman suuriksi. Tehdyistä toimenpiteistä huolimatta on Alastaro ollut paitsi paras, niin myös kallein paikka järjestää kiihdytyskisoja. Silti Resykli Oy:n laskelmien mukaan vuonna 2017 ei kiihdytystapahtuma-viikonloppujen tuotto olisi ollut parempi, jos moottorirataa olisi vuokrattu normaalisti. Se johtuu vaadittujen tiuhaan tehtävien säännöllisten jätevesien tutkimuksien ja jätevesijärjestelmän kustannuksista, jotka pomppasivat vuoden 2017 EM-kisojen jälkeisen tutkimuksen löydöistä, jossa oli löydetty pieni määrä polttoaineiden lisäaineita.

    Ympäristöluvassa on hyvin tiukat määräykset melulle. Melun tarkkailua varten on Alastarolle ja sen ympäristöön rakennettu reaaliaikaisesti meluntarkkailua tekevä järjestelmä. Kiihdytysurheilu aiheuttaa lyhytaikaisesti kovaa ääntä, eritoten EM-sarjaa ajavat Pro-ryhmän autot. Paikalliset ympäristöaktivistit ovat seuranneet melua tiukasti ja se on aiheuttanut Resykli Oy:lle ylimääräistä painetta. Rajat kun ovat hyvin tiukat ja niiden ylittäminen saattaa johtaa ympäristöluvan menetykseen. Melurajojen ylittäminen ei muilla lajeilla ole mahdollista, mutta kiihdytysajoissa se on jatkuvasti hyvin lähellä. Tämä tosiasia on vaikuttanut myös tietysti Resyklin päätökseen kiihdytysurheilun lopettamiseksi.

    KHO:n asettamat vaatimukset hulevesien keräämisestä kiihdytysrata-alueelta edellyttäisivät mittavia uudistuksia ja käytännössä koko rata tulisi purkaa ja rakentaa uudestaan. Radan suojavallien uusiminen olisi myös ajankohtaista ja kaikkien toimenpiteiden kustannukset nousisivat reilun miljoonan euron luokkaan. Se on kustannuksena niin suuri, että kymmenellä vuosittaisella kiihdytyspäivällä sen takaisinmaksu ei onnistu Suomen kiihdytysurheilussa pyörivällä rahasummalla mitenkään ja jo ennestään kannattamattomaksi todettu toiminta muuttuisi vielä kannattamattomammaksi, eikä sekään poistaisi pelkoa siitä, että asetettujen melurajojen ylittäminen aiheuttaisi ympäristöluvan menetyksen, jolloin investointi menisi hukkaan.

    Resykli Oy:n Pöyryllä teettämä lausunto sisälsi useita selkeästi virheellisiä tietoja ja oli sävyltään sellainen, että sen luettuaan on virkamiehien helppo uskoa, että kun kiihdytysurheilu Alastarolla lopetetaan, katoaa samalla riskit ympäristön turmeltumisesta. Todennäköisesti siinä on vääristetty tietoja, ehkä nimenomaan tarkoitusperäisesti, jotta kiihdytysurheilu todellakin saadaan loppumaan Alastarolla edellä mainitun kannattamattomuuden ja melun aiheuttaman riskin välttämiseksi.

    Valitettavasti lajin mustamaalauksen vaikutukset ovat kuitenkin paljon laajemmat kuin pelkästään Alastaron rata-alue. Kiihdytyskisoja ja -tapahtumia järjestetään kesä-aikaan joka viikonloppu jossain päin Suomea moottoriradoilla ja lentokentillä. Suomessa on myös tekeillä useita kiihdytysratahankkeita. Vääristetyt tiedot aiheuttavat sen, että noiden tapahtumien ja hankkeiden järjestäminen vaikeutuu ja pahimmillaan jopa estyy. Siitä johtuen FHRA:n asiantuntijat toimittivat määräaikaan 3.1. mennessä 30-sivuisen seikkaperäisen vastineen, jossa korjataan virheelliset väittämät ja pyydetään viranomaisia pitämään huoli, että virheellinen tieto ei leviä ja aiheuta haittaa kiihdytystoiminnalle jatkossa.

    FHRA pyrkii yhteistyössä Resyklin kanssa siihen, että kiihdytystoiminta ei Alastarolla loppuisi edes 2018 lopussa. Yhteyttä on pidetty koko ajan aktiivisesti ja hyvässä hengessä. Tilanne on todella haasteellinen ja mitään pikaratkaisua ei varmasti tähän löydy, mutta teemme mitä tehtävissä on ja toivottavasti tavoite saavutetaan.

    Johtuen olemassa olevien lajimme harjoittamispaikkojen ympäristöluparajoitteista ja heikosta kunnosta, on FHRA jo vuosia pyrkinyt selvittämään ja mahdollistamaan uusien tasokkaiden kiihdytysareenoiden avaamista Suomessa. Neuvotteluja on käyty noin kymmenen eri paikan ja -toimijan kanssa ja osassa on edistytty kun taas jotkut hankkeista ovat pysähtyneet alkumetreille. Tämä uutinen Alastaron kiihdytys-stripin sulkeutumisesta on vauhdittanut käynnissä olleita hankkeita ja tällä hetkellä näyttää siltä, että ratkaisu löytyy vielä vuoden 2018 aikana.

    FHRA:n työryhmä tekee lujasti töitä, jotta voisimme jo lähikuukausina tiedottaa vuoden 2019 suorituspaikoista. Myös vuoden 2018 aikana voidaan kaikkien asioiden loksahtaessa kohdalleen ajaa uusissa, laadukkaissa paikoissa. Koska Drag Race lajina on sellainen, että se voi synnyttää vastarintaa tahoissa, jotka eivät asioista tarpeeksi tiedä, käydään neuvottelut tässä vaiheessa vielä FHRA:n ja toimijoiden välisenä ja kun asiat ovat edistyneet lupatasolla riittävän pitkälle, tulemme tiedottamaan niistä välittömästi harrastajille.
     
    Muokattu: 12.1.2018
    Pannu H-D, jknR, FuryIII '71 ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. pile

    pile Gearhead

    Salakazin tierote on hyvä uutinen kaikille. Toki tästäki varmaan moni vääntää ,mitä täs ny sitte kerrottiin. No siinä kerrottiin että asian eteen pusketaan töitä koko ajan ja tierotetaan kun on aika. Hyvä pojat.
     
  15. pile

    pile Gearhead

    En tierä ihan varmuudella ketä osoitat tuolla kommentilla. Itse en esitä mitään. Tunnen porukkaa ja tierän että asian eteen tehdään hartia voin töitä. Sen takia olen hyvin optimistinen että meillä kiihdytystoiminta jatkuu edelleen.
     
  16. MK1

    MK1 Gearhead

    Siis fyyran tiedote...
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mudraceria joka heitti epäilyksen varjon kaiken liikkuvan päälle mut ei tarkenna. Se on kuin suoraan ryssän trollitehtaasta ja epäreilua niitä kohtaan jotka voisivat asiaan vastata.

    Itse en tapauksesta tiedä sen enempää kun mitä FHRA on ilmoittanut, etteivät tienneet asian saamasta käänteestä (resykli OY:n vastineen sisällöstä, aikomuksesta tehdä dragracingista syöpä joka poistamalla tauti paranee), ja kun on "viran puolesta" ollut hieman aikaisemmin tekemisissäFHRA:n johdon ja toimitsijoiden kanssa, niin pidän asiaa tältä osin vilpittömänä ja totena. Vastaavasti esimerkiks DRF on ilmaissut tienneensä asiasta, ja tämä tekee jutusta kummallista.

    Sitä en tiedä ovatko kaikki toimineet asiallisesti ja parhaalla mahdollisella tavalla ja jälkikäteen tarkasteltuna viisaasti tässä asiassa, tarkoitan lähinnä käyttäytymistä ja ylipäätään "pelisilmää". Mut ihmiset näitä asioita hoitaa, FHRA:n tapauksessa lähinnä jäsenistön valitsemat luottamushenkilöt, ja valitettavasti aika moni meistä omaa jossain määrin rajalliset kyvyt ja resurssit. Sen takia olis vähintäänkin kohtuullista tarkentaa jos heittää ilmaan epäilyjä toiminnasta.

    Mä en oikeen ymmärrä tota käänteistä "talvisodan henkeä" mikä joillakin vallitsee, et tää taistelu on hävitty. Ei se ole, Dragracing jatkuu tavalla tai toisella, muodossa tai toisessa, paikassa tai toisessa 100% varmasti. Se voi olla et tapahtuu pientä notkahdusta ennenkuin uus ura aukeaa, mut sellaista se tuppaa välillä elämässä olemaan. Ainakin yks asia tosta on hyvä ottaa opiksi niin tässä kuin muissakin asioissa; yhden kortin varaan ei kannata liikaa laskea.
     
    Muokattu: 12.1.2018
    kojootti, jknR, joteam1 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Kiitos tiedoteesta.

    Sitä ihmettelen että miten Resykli on voinut toimittaa tilaamansa selvityksensä Aville ilman fhra:n näkemystä jos asioita hoidetaan kuitenkin aktiivisesti ja”hyvässä” hengessä. Joku ei täsmää.
     
  19. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Minä taas ihmettelen sitä, että DRF on useasti tässäkin ketjussa ilmoittanut hyvästä ja jatkuvasta yhteistyöstä Resyklin kanssa. Eikö DRF:lläkään ollut tietoa aiheesta, tai jos oli, niin miksei siitä tiedotettu?
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ilmeisesti asiat FHRA:n ja resyklin välillä liittyvät lähinnä radan vuokraukseen, kilpailun käytännön järjestelyihin ja rahan vaihtoon liittyviin asioihin. Ilmeisesti resyklikään ei ole ollut kovin aktiivisesti vastineestaan briiffaamassa eikä FHRA ole osannut siitä kysyä tai sitten ei ole vastattu.
     
    Mikkis tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!