Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Ranee

    Ranee Gearhead

    Laitetaampa tähän sitten ylös historiaa tuosta

    JEE-32 -98 kaappariovellinen 24 tappinen on 53 lohkolla ja on ollut vaihteistovikaa.

    Tuo lootahan nyt ei paljon aiheuta harmaita hiuksia normaalia enempää.
    Lisään että olipahan mittarinlukema km tai miles niin sisältä ja päältä on yllättävän kulahtaneen näköinen
     
  2. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Onko sun vanha?
     
  3. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ei ole ollut eikä tähäntietoon tule olemaan minun.

    Ajattelin vaan napata tähän ketjuun rekkarilla tietoja ja mietteitä yksilöstä joita kansalle ja minulle on herännyt.

    Minähän ajan todennäköisesti tuhkaukseen asti omalla 1stgen Tassullani
    Edittinä kuva taas Tassusta
    [​IMG]
     
    Saetkae, NoSmokeNoPower, Cumminski ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    ^tollanen samanlainen härnää mua joka päivä seinäjoella. Asutaan ilmeisesti tyypin nurkilla, lähtee töihin joka aamu dötsillä ja sen kuulee :D jopa emäntä on oppinu siihen :cool:
     
    Ranee tykkää tästä.
  5. Ranee

    Ranee Gearhead

    Nyt en ymmärrä mistä puhutaan...
    Hiljainen kokoperheen auto ja rauhallinen ajotyyli
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olipa taas harvinaisen vitmainen dötsin osa. Kaverin hallilla prässättiin vaihdelootan ylivaihde kasaan. Ensin oli jotenki vinossa ja jäi poorit toisiinsa kiinni ja pam! Noh uus yritys ja meni kun isä äiteehin. Se vaan kun nenän eessä on se 400kg voimaa nii en varmaan luota tohon osaan enää koskaan on se sen verran arvelluttavaa designiä o_O

    Edit: vaihdoin juu snap ringit ym että tuskin pettää mutta sittekkin..
     
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    Varsinki ku niitä puristellaan mitä erikoisemmilla erikoistyökaluilla jotka on valmistettu siinä prässin vieressä ;)

    Tai näin ainaki mulla.. Olisko ollu kolmesta pultista tehty "hämähäkki" millä tuon kesällä painelin :)
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    do dii, johan sitä pari kuukautta tai vähän yli päästiinkin ilman isompaa remontin korjuuta....

    Isolla kirkolla käydessä ku tekköö taskuparkkeerauksia ni viidennen kerran ku poleksii jarrupedaalia paikallaan ollessa ni alkaa tehot hävitä. Joku alipainevuoto jossain vissiin kai? Jenkkijoen sivuilla sanottiin kyllä notta alipainepumppu ei pienellä tyhjäkäynnillä tee paljoa alipainetta mutta kyllä se aiemmin pysy paremmin paikallaan. Ku löysäät pedaalin ja polet uuvestaan ni pellaa taas ku junanvessa,

    Akut alkaa myös vissiin olla myös tiensä päässä. Kait kohta neljä vuotta tullee tänä vuonna täyteen, jos luin papereista oikein. Lootaremontin yhteydessä tais päästä vähä tyhjentymään ja tietäähän tämän, siitähän ne ei tykkää. Uuven ratijon laitoin ja sisävalot palo siinä ku laitoin ja pit virtoja muutenkin käytellä päällä välillä ni siinäkin tyhjeni akut sillä kertaa. Kuitenkin käyvessä tännään sen 14.26 v lattaa ja aamulla pittää vielä lepojännite mitata het vällei herätessä. Nykyäänhän nuo akut ylipäätään on minusta maksanu hävyttömän paljon, vissiin kun muutama tehas tekköö ni saavat hinnoitella kuis haluavat. Entiset oli 95 ah, energie diamond merkkiset, jotka muuten ei ihan paskat, jos tuonki on kestäny. Olisko jottain kohtuuhintaista suositella jolla pääsis mutkasta tietä näkymättömiin? Vai mistähän noita samoja sais ku ei o sattunu etteen ainakaan vielä. Enkä osta optimaa sitte. Tarvii muuten ihan naurettavan vähän pyörähtää ennenkuin on käynnissä, olis monella muulla moottorinvalmistajalla opittavaa....

    Nyt ku on tuota lunta taikka sohjoa ollu välillä jonniin verran tiellä ni on ollu kyä mielenkiintoista ajella. Nuinki painava auto nousee siihen päälle yllättävän helposti ja sivuluisu 80km/h vaatii matkaa että oikiaa.....
     
    Saetkae tykkää tästä.
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mää tein 101mm (4") putkesta painimen johon tein rälläkällä luukun ja luukun sivuille palat pystyyn hitsillä kiinni ettei nitkahda. Olis saanu olla vähän vahvempaa ainetta mutta kun hätäsesti teet niin :D hyvin se 1,5 aine silti kesti ja ompa yhtä kokemusta rikkaampi. Vielä kun käytössä oli hydrauliprässi ni sehän ei tunne mitään, se sen ongelma vähän on..
     
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Trivial: asia joka on askarruttanut jo vuosia (nolona..). Kummin päin rälläkän laikan kuuluu olla, metallirengas sisäpuolella vai ulkopuolella? Huomasin tänään että eri valmistajilla painatus on samalla tai vastakkaisella puolella kuin se rengas.. oon kattonu aina sen renkaan mukaan ja laittanu ulkopuolelle, yleensä painatus on ollut myös samalla puolella.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Moon sitä miältä että rengas ulkopualella. Perusteluni ovat seuraavat: minusta niissä on olake mikä menee sinne reiän sisälle. Olen kerran laittanut toisteperin ja se olake on littaantunut mutteria kiristäessä. Se kun mutterin pää ja olakkeen pää kohtasivat eikä menny lomittain.
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    En osaa hahmottaa kumpi puoli on rälläkässä ulkopuoli.;) Olen tavannut laittaa laikan niin päin, että metallirengas on mutterin puolella. Kuvittelen, että mutteri luistaa eli kiristyy ja aukeaa paremmin metallia kuin karkeaa laikkaa vasten.

    Edit: Aloin miettiä asiaa ja kävin tallissa kattomassa laikkoja. Kuppimaisella navalla varustetuissa hiomalaikoissa metallirengas näkyy olevan kaikissa mutterin puolella, lamellilaikoissa osassa on metallirengas molemmilla puolilla, ja niissä missä se on vaan toisella puolella, niin se on siellä rälläkän kulmavaihteen puolella.
     
    Muokattu: 6.1.2018
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se just olikin yllätys kun tuli vastaan laikka missä värit olikin toisella puolella kuin se rengas. Tais olla peräti wurthin laikkoja joita ei töissä ihan hirveesti kehuttu muutenkaan, muistaisin.. siksi mietinkin että onko sillä teknistä merkitystä laikan rakenteen suhteen miten kestää. Joskus on käyny niinkin että mutteria ei saanut auki kun halkomalla se, kun eräät painelee väkisin konetta nii jumiinhan se jäi metallirengasta vasten..
     
  14. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Oon aina miettiny samaa. Mä laitan laikan metallirenkaan kohti rälläkkää. Eli eri puolelle mutterin kanssa.

    Onpas vaikee selittää.
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Aikoinaan koulussa käänneltiin laikkoja kun opettajat salaa oli eri mieltä, onks tää ny sitte sarjassamme ufo-juttuja :D:D voe helevata.. sieltä varmaan juontaa tuo oma juttu että rengas on mutterin puolella (ulkopuolella)
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ei oo Simu_l vissiin huomannut yksityisviestejään?
     
  17. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Nyt kun runko on hitsattu tankin takaa niin ajattelin mädät orkkis pa-linjat vaihtaa letkuihin.

    Juurihan tässä oli juttua ko hommasta, mutten löytänyt niitä sivuja.

    Minkä kokoinen ja tyyppinen kierre on esisuodattimen/Pa lämmittimen tulopuolella ?

    Entäs siirtopumpun tulopuolen kierre ja koko ?

    Onko täällä porukka ohittanut koko esisuodattimen ja pistänyt tankin ja siirtopumpun väliin, yleistyyppisen diesel suodattimen ?
     
  18. Vemani

    Vemani 1st gear

    ois tarkoitus viikonloppuna tehdä öljynvaihto moottoriin,laatikkoon,periin ja jakikseen. tuntikausia olen tässä koittanut selvitellä mitä mihinkin laittaisi mutta toiset sanoo toista ja toiset toista.

    moottoriin ajattelin teboil super hpd 5w-40
    laatikkoon ja jakikseen teboil fluid s
    periin teboil hypoid 75w-90(pitikö takaperään olla ls lisäaineella vai ei?? miksi sinne pitäisi normaali öljyä laittaa ja lisäaine erikseen? minkä tyyppinen tuo lukko 2004 vuotisessa on? viskositeetista löysin myös jotain taulukoita jotta menisi perän koon mukaan,liekkö silläkään loppujen lopuksi mitään väliä.)

    niin ja vielä siitä laatikko öljyn vaihdosta. onko turbiinissa omaa roppua josta tyhjentää vai täytyykö tyytyä 60 prosenttiseen öljynvaihtoon:(

    edit. perien öljytilavuudet?
     
    Muokattu: 11.1.2018
  19. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Hyvät on öljyt! Samoja käytän itsekin, paitsi tuota tomaattiöljyä. Minulla on vielä pariin vaihtoon MAG:in +4. Kun se loppuu siirryn Tebolin kamaan. Muistaakseni vajaa 4 litraa kunpaankin akseliin. Etuakseliin menee hieman enemmän.

    Edit. Ei ole tyhjennysproppua turbiinissa, mutta jos ottaa öljyjäähdyttäjän letkut irti ja pikkasen paineilmalla kevyesti puhaltaa, saa kaiken paitsi turbiinissa olevan öljyn vaihdettu.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”miksi sinne pitäisi normaali öljyä laittaa ja lisäaine erikseen?”

    Kun niin se ohjeiden mukaan tehdään. Lisäaineet kitkaa varten tulee siinä pikkupurnukassa.

    Lubegardilla on (joku lisäaine minkä unohdin) tai sitte moparin oma perään. Lootaan löytyy lubegardin musta pullo jos laittaa fluid e eli dexron III tyypin halvempaa ölppää. Jenkkijoet lootapajoilla laittaa niin. Eikä se jakolootakaan kaipaa ku 3 tyypin kamaa.
     
    Muokattu: 12.1.2018

Kerro tästä muillekin!