Ford 2,3 V6 kansihömppää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mokaman, 16.1.2018.

  1. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Juuh, 1970 metrisen orkkismylly ja ny jo tarvii kansia käyttää irti...

    Tarvis tietää kannen pulttien kiristysmomentit + venttiilien säätö, onko kellään hajua?

    Koitin googletella, mut ei tuottanu toivottuu tulosta.

    Voi kyllä olla vika googlettajassa... :poff:
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Haynesissa on kaikki kiristys momentit + säätöohjeet venttiileille.

    Oiskohan kirjastossa sellaista lainattavana?


    esim. tossa on sama moottori
    https://www.ebay.co.uk/itm/FORD-COR...366830?hash=item41d8742dee:g:ZssAAOSwldRaLpNm


    Noissa on useammanlaisia kannenpultteja vielä venymallisia, jotka on kertakäyttösiä ja sitten on sellasia jotka voi käyttää uudestaan... ja herää aina kysymys onko varmasti ees 2.3 V6 kun on pariin kertaa menny sekaisin noi.... 2.6 V6 myyty mutta lopulta selvinny että onkin 2.0 V6...
     
    Muokattu: 16.1.2018
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vm. 1975 2.3 V6 arvot olis tällaset:

    Venttiilivälykset kylmänä: imu 0,35 pako 0,40 mm.

    Kansien kiristys:
    1. 40 - 55
    2. 55 - 70
    3. 90 - 115 nm.
     
    Mokaman ja hantta tykkäävät tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Niin kun on kerran kiristetty käytetään autoa 20min ja sitten kiristettään kaikki pultit uudelleen...
     
  5. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    Suoraan Haynes (Granada) oppaasta:

    Cylinder head bolts (Hexagon head bolts only):

    First stage: 39-54 nm
    Second stage: 54-69nm
    Third stage (after 10 to 20 minutes wait) 95-115nm
    After 15 minutes running at 1000rpm: 95-115nm
     
    Mokaman tykkää tästä.
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vanhassa Autodata-säätöarvokirjassa annetaan vanhemmille simpeli kolmessa vaiheessa kiristely, ja -77 eteenpäin sitten nuo odotteluajat ja lämpimänä jälkikiristys.

    Lieneekö noissa eri ikäisissä kuitenkaan mitään eroja, uudemman ohjeet varmaan kelpaa vanhemmallekin.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ainakin vanhemmissa V4 koneissa käsketään jälkikiristää 1000km ajon jälkeen et se varmaan kannattaa ainakin tehä.
     
    Mokaman tykkää tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kyllä!

    Itsellä on 2.8 V6 ja siinä kiristän 120nm momenttiin arp pultit ja sitten käytän lämpöiseksi tyhjäkäynnillä => kiristä uudelleen ja sitten ajan 500km ja sitten kiristän uudelleen.

    Tiedä sitten onko hyvä, mutta ainakin vakiopulteilla oli hyvä yhdistelmä tuo. ARP-liekö vaikuttaa miten?
     
    Mokaman tykkää tästä.
  9. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Kiitoksia ukoille vastauksista, eiköhän noilla uudempien kutosten ohjeilla uskalla tämmöstä vaan hiukkasen vanhempaakin säätää.

    Kannenpultit kannattanee vaihtaa ku ei tiiä mitä ne oikeen on sain auton eka (!!!!) omistajalta kuulla, notta yks pakoventtiili on joskus vaihdettu eli ainaki kerran on ollu auki... Kysely menny Miva-Carille, mut onks muita lähteitä mistä noi pultit vois löytää?

    Sytkäennakkoo kans etin, tuli vähä vaihtelevia googlearvauksia.. Joku sano notta pitää olla 9 astetta, toinen veikkasi 14 astetta, joku notta korvakuulolta vaan - noh, niin mä oon yleensä ruukannu kaiken maaliman vehkeitä säätääki, mut kiinnostas tehtaan suosittelemat arvot?

    Katkojan kärjet aattelin varmuudeksi vaihtaa samalla, välys pitäs kuulemma olla 0,3, pitääkö paikkansa?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kirja sanoo perusennakoksi 9/800 r/min, ja katkojan kärkiväli 0,4 mm.

    Kannenpulttien vaihtaminen ei liene välttämätöntä, vaikka olis muutaman kerran avattukin aikasemmin. Pultinvaihdot on noiden uudempien koneiden juttuja.
     
    Mokaman tykkää tästä.
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Muistakseni Torx kantaiset pultit on fordissa niitä venymäpultteja jotka pitää heittää käytön jälkeen roskikseen. Niin ja ei ne uudet pultit maksa paljoa katsoo pituudet ja menee kauppaan ostaa 12.9 mustat kuusiokolopultit ja alle isot rikat. Itsellä yksi sellainen sarja jossain tallissa tais maksaa luokkaa 15€.. kestää paremmin vielä kuin ne alkuperäiset pultit, tosin pituuden kanssa pitää olla tarkka ei saa olla liian lyhyet eikä saa pohjata.


    Miva-car ottaa lisää välistä jos haluaa säästää ostaa suoraan motomobilista säästää.
    Niin joo burtonilta saa osia näihin moottoreihin, vissiin aika pitkälti samaa kuin muissakin
    V6 malleissa. Esim. Lahden kasityö kyllä laittaa kannenkuntoon ilman että siihen ite puuttuu mutta maksaa tietysti jotain. Niin joo suositeltavaa olisi laittaa seetit, että pystyy ajamaan ilman lyijynlisäainetta. Minulla itellä on esim. laitettu kannet lyijyttömälle.

    Oisko järkeä muuttaa kärjettömään toi sytytys? Nykyään sekin onnistuu...
     
    Mokaman tykkää tästä.
  12. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Juu, ei oo mitään torkseja tässä, luultavasti orkkis kuuskantaset.

    Taidanpa mennä Artsin vinkillä ja jättää vaihtamatta, saa auton nopeemmin nippuun ja ajoon. Nythän on parhaat kelit metriselle, ku on lunta ja jäätä eikä tiet ainakaan ui suolas!

    Museoauto niin koitan pitää mahollisimman alkuperäsenä tekniikan, kärjillä siis mennään...
     
  13. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Ei todellakaan tarvitse pultteja vaihtaa. Ja jos vaihtaa vaikka ARP-pultteihin, tai muihin alkuperäisiä kovempiin, niin silloin alkuperäiset momentit eivät pidä enää paikkaansa.
     
    Mokaman tykkää tästä.
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    ARP momentti on 90ft/lbs =122nm (Olen laittamassa arp pultteja just...)

    Jos on ne kovat pultit niitä ei tarvi vaihtaa, mutta sanokoon kuka sanoo mitäkin niin venymäpultteja ei kahta kertaa käytetä tai saa kannetiiviste ongelmia.
     
  15. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Normaalit kuusiokantaiset on kovat ja fordin venyvät torx kannalla, ne tuli vasta -80 luvulla käyttöön, ei tietenkään niitä uusiksi käytetä.
     

Kerro tästä muillekin!