taas pukkas uutta veekasia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tampio, 14.12.2005.

  1. oolanti

    oolanti Gearhead

    Parahin Cortina71 ja muutkin!

    Kommentoin nyt vain ja ainoastaan omasta puolestani, en lehden puolesta. Eli kaikki tuleva on omia ajatuksiani, ei lehden. Nimimerkki Spinout tuossa toikin esille tuon väärän tiedon, joka liittyi ´64 Valiantiin. Jutussani ei mainittu missään kohtaa, että 2-ovinen Valtteri olisi 4-ovista harvinaisempi näillä leveysasteilla. Lieneekö Spinoutilla ensi käden tietoa siitä, kuinka monta 2-ovista Valtteria ja kuinka monta 4-ovista Valtteria Suomesta lopulta löytyy (kaikkihan eivät ole rekisterissä lainkaan)? Tämä "harvinaisuus" asia mainittiin vain ja ainoastaan sisällysluttelossa, jonka kokoajaa en tiedä. Sisällysluettelon teksti on siis jonkun muun kuin artikkelin kirjoittajan. Muutenhan näitä 2-ovisia toki valmistettiin vähemmän kuin perheystävällistä moniovista mallia. V100-sarjalaisissa ero oli pienempi, kun vastaavasti V200-sarjalaisissa 2-ovisia työstettiin moninkertaisesti vähemmän...

    Ja mitä tulee Veekasin toimittajiin, heitähän on ainoastaan kaksi, päätoimittaja ja toimituspäällikkö, me muut olemme vakituisia avustajia, joista suurin osa käy duunissa ihan muualla kuin lehdessä. Itse olen yksi niistä harvoista freelancereista, joille tämä lehtien avustaminen on ns. päätyö. En tee siis mitään muuta kuin jenkkiautojuttuja. Molemmilla Veekasin toimittajilla on kokemusta alasta yhteensä kait jotain 80 vuotta, näin varovaisesti arvioiden. Ja meillä kaikilla avustajat mukkaan lukien useampi sata vuotta. Eli oletettavasti siinä ajassa on myös ammattitaito kohentunut yhdellä sun toisella. Päätoimittaja on muuten tehnyt kotimaisen jenkkiautoilun eteen enemmän kuin suuri osa meistä harrastajista yhteensä ja toimituspäällikkökin on ollut nimenomaan Veekasin kuvioissa mukana jo useita vuosikymmeniä. Päätoimittajan kirjakin 80-luvulta on jo eräänlainen legenda. Itse olen ollut mukana harastuksessa aina pikkupojasta lähtien eli pitkälti kolmisen vuosikymmentä, lähes neljä. Ja jos joku väittää, etten esim. minä ole mukana "täysillä", on se totaalista bull shittiä! Minä elän jenkiautoilulle ja kulutan sen parissa aikaani käytännössä aamusta iltaan ja välillä autot tulevat jopa uniini, but so what ;) Ja kaiken lisäksi suunnilleen kaikki avustajat ovat pitkänlinjan jenkkiautoilijoita ja vanhaa kalustoa löytyy kaikkiaan useita kymmeniä. Eli olemme siis täysin samanlaisia harrastajia kuin lehden lukijatkin! Se, että avustajiemme autoja ei esitellä kovinkaan tiuhaan, ei siis perustu siihen, etteikö kalustoa löytyisi. Meillä ei vaan ilmeisesti ole sen suurempaa tarvetta pönkittää katu-uskottavuutta omilla autoillamme, kun Suomestakin löytyy jo muutenkin upeata kalustoa esiteltäväksi vaikka hyry mykky. No, välillä lehteen eksyy toki avustajienkin autoja, kuten uusimmassa Pekka Polvisen komea Studebaker. Pekkakin on muten tehnyt juttuja jo viidellä vuosikymmenellä, ei ihan mikään noviisi hänkään siis jenkkiautoilun suhteen...

    Se, että tulee välillä pikkuvirheitä, on aika luonnollista niin pitkään kuin ihmiset tallustavat maan päällä. Toki virheet pitäisi eliminoida, mutta aina se ei näemmä ole mahdollista. Heittäköön se ensimmäisen kiven, joka on itse täydellisyys. Omat juttuni käy läpi myös auton omistaja ja hänellä on aina vapaat kädet muokata juttua mieleisekseen. Kaikki eivät tosin halua tarkistuslukea juttuja lainkaan. No pari täydellisyyttä toki tiedän, mutta jätettäköön nimet mainitsematta. On toki ymmärrettävää, että jollakin tietyn merkin harrastajalla on hallussaan (lue=kirjoissaan tai muissa lähdeteoksissa) kenties ne parhaimmat nippelitiedot, joita sitten auliisti jaellaan, kun joku asia ei menekään juuri niin kuin siinä omassa ko. lähteessä on asia kerrottu. Vanhaan kirjallisuuteen/lähteisiin on hyvä aina suhtautua pienellä varauksella eli se oma nippelitieto ei aina välttämättä olekaan lopulta se oikea, vaikka näin on tiedostanut jo vuosikymmeniä. Välillä muuten tuntuu jopa siltä, että on enemmänkin muotia "haukkua" Veekasia, vaikka haukunnalle ei edes välttämättä löytyisi varsinaista aihettakaan. Mutta me kaikki harrastajat suhtaudumme harrastukseemme toki suurella intohimolla ja kun mukana on juuri tämä kaiken "sisälleen" kahlitseva ”himo”, niin ylilyönneiltäkään ei voida välttyä...

    Ja mitä tulee Veekasin sisältöön, niin lehti on aina vuodesta 1978 lähtien ollut monipuolinen aviisi eli se pyrkii palvelemaan mahdollisimman montaa eri harrastajaa. Monipuolisuus on hyvä asia, vaikka siitä aina välillä purnataan. Mutta siitäpä vasta soppa syntyisikin, jos keskityttäisiin vain johonkin tiettyyn rakentelutyyliin tai vaikka tietyn vuosikymmenen autoihin. On totta myös se, ettei kaikkea vaan voida ottaa mukaan, kun tarjonta on Suomessakin todella kattavaa. Kiihdytysautoilu tuntuu olevan se suurin purnauksen aihe, joten lienee syytä tässä kohtaa hieman muistuttaa, mistä syystä me täälläkin nyt harrastamme jenkkiautoja.

    Jenkkiautoharrastuksen juurethan juontavat juuri vuosikymmenten taakse, jolloin kundit alkoivat viritellä autojaan ja ajaa kilpaa kaduilla. Tästä kehittyi sitten käsitteet hot rodding ja drag racing, joten kiihdytysurheilu on myös tavallaan kotimaisen jenkkiautoilunkin yksi "vahvimmista" peruspilareista, kuten ne Valiantitkin ;) Itse asiassa ilman sitä vuosikymmenten takaista virittelyä ja kilvanajoa, ei meillä todennäköisesti olisi koko jenkkiautoharrastusta lainkaan. Siksi on hyvä, että edes joku alan lehti kertoo, mitä kiihdytysurheilussakin tapahtuu. Ja kaiken lisäksi ne kiihdytyautokuskit ja tiimit ovat myös ihan tavallisia jenkkiautoharrastajia. Ollaan siis suopeampia samassa veneessä olevia kohtaan...

    Eli eipä muuta kuin sukset kohti uusia haasteita ja "virheitä"! UGH!


    Yhteistyöterkuin,
    Kai Salmio
    jenkkiautoilun puolestapuhujana nyt ja aina

    PS. Tarjoan mielelläni lounaan Cortina71:lle ja voidaan sen äärellä jatkaa jutustelua kotimaisesta jenkkiautoilusta ja parantaa muutenkin muailmaa :)
     
    Muokattu: 17.1.2018
    vivve, cdv70, belair54 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. G20

    G20 Gearhead

    Samaa jaarittelua mitä lehden sisältö nykyisin. Miksi pitää aina selitellä tekemisiään, jopa hiljaisuus saattaisi olla parempaa mainosta lehdelle. Totta sekin että tämähän on keskustelupalsta jossa jokainen saa vapaasti esittää oman mielipiteensä. Tuotteen hinta ja sisältö/ulkoasu ei millään tavalla enää nykyisin kohtaa, maksavaa asiakasta eli tässä tapauksessa tilaajaa/lehden lukijaa ei pitäisi aliarvioida tai tehdä tuotetta hutiloiden. Samoin kaikissa muissa palveluissa ihmiset äänestää jaloillaan ja menee sinne mistä saa rahoilleen vastinetta.
     
  3. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Komppaan G20. Selittelyt tästä vielä puuttui...
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuleeko lehden 40v taipaleen kunniaksi uusi tarrasarja kuten 35v juhlavuonna?
     
  5. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Itse ainakin lueskelen V8:n artikkeleita mielelläni ja hienoa, että tällaista alan lehteä vielä Suomessa julkaistaan. Itsellänikin toki on mielipiteeni siitä, että kuinka paljon kiihdytysajoon liittyvää materiaalia lehdessä tulisi olla, mutta toisaalta ko. harrastuksesta kiinnostuneet lienevät sitä mieltä, että materiaalia voisi lisätäkin. Lehdessä on mielestäni hyvä balanssi erilaisia artikkeleita ja koen että harrasteautoja esitellään laajasti, ei pelkästään keskittyen täysin entisöityihin alkuperäisyksilöihin (joiden esittelyssä ei toki ole mitään vikaa). Jotenkin nyt tuntuu, että tämän ketjun kirjoittelijoihin on eksynyt melkoisen paljon Mobilisti-lehden kannattajia ja jostain syystä (sattumalta?) sitä nyt mainostetaan eri kirjoittajien toimesta aika paljon. Mielestäni nämä kaksi lehteä ovat eri kohderyhmälle tarkoitettu ja en itse henkilökohtaisesti ymmärrä vertailua keskenään. Ehkä mainitsemisen arvoista on myös tuo palautteen laatu, mielestäni ei ole kovin rakentavaa todeta tyyliin "paska lehti". Voihan V8:n jättää tilaamatta ja ostamatta, ilman että tarvitsee tänne alkaa vuodattamaan tunteitaan, eikös?

    Loppuun vielä: Itselläni ei ole mitään sidosta lehteen, muuta kuin että olen satunnainen lukija.
     
    PON1, arskazone, cellu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Sama vika
     
  7. esmi

    esmi Gearhead

    Lehti kolahti postiluukusta keskiviikko yönä ja tällä kertaa jopa täysin ehjänä!:)
     
    jariha tykkää tästä.
  8. skipi56

    skipi56 3rd gear

    Neljä vuosikymmentä lehteä lukeneena ja aina on virheitä ollut so what, pilkun nussijoitten ei ole pakko kyseistä aviisia lukea jos kerran on niin paskaa.
     
  9. jariha

    jariha Double Gearhead

    hyvä että pääsee joskus tavallisetkin autot mukaan lehteen, en muista viimesen 20vuoden ajalta slanttikoneista a-bodya esitellyn:)
     
    FuryIII '71 ja Rusty tykkäävät tästä.
  10. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Olen samaa mieltä.Kyllä tällaisilla jonkin harrasteista kertovilla lehdillä on aina vaikutusta yleiseen mielipiteiden muuttumiseen asiaa kohtaan olipa kyse metsästyksestä tai autoista.Se vain on näin pienessä maassa ongelma kilpailevan lehden yrittäessä markkinoille,kuten aikoinaan Car Trends:in yrittäessä samoille markkinoille.Eipä näkynyt yhtään R-kioskeilla myynnissä eikä missään kaupassa missä kävin kyselemässä.Olen ollut joskus V8 osastolla Hesassa kun pyydettiin,tekivät myös autostani jutun,samoin tuo CarTrends.Oli minun mieleinen laatulehti ja kaikki numerot ovat tallessa.Olin aikoinani tottunut "lukemaan"amerikan vastaavia lehtiä ja kai niistä jäi jotain mieleistä joihin pitää verrata,niin ja nämä Ruotsalaiset lehdet.Olen ollut töissä pohjoismaiden suurimmassa painotalossa mikä vaikuttaa mielipiteeseeni ja mikä juuri minulle sopii.Tietenkin toivoisin muutamia muutoksia noihin juttuihin,mutta nehän ovat jokaisen persoonan oman jäljen jättämistä lukijoille.Lehtienkin on pitänyt muuttua ainakin ulkonäön ja koon puolesta kuten Hesari,Savon Sanomat,miksi ei myös V8 voisi muuttua.Onhan rakennustyylitkin muuttuneet,kuka jaksaisi lukea vain 70-luvun tyyliin rakennettuja sivuputkiautoista kertovia juttuja.
     
    roadmaster95 tykkää tästä.
  11. skipi56

    skipi56 3rd gear

    Aviisi=sanomalehti/lehti :)
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. joonas-setä

    joonas-setä 2nd gear

    Sama juttu, ei tullu tännekkään tuo tämän vuoden eka lehti...
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kyllä, lisää vaan "perus"-jenkkejä.
     
    FuryIII '71, emil knievel ja jariha tykkäävät tästä.
  14. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    No, mulle tuli aviisi ja ei se nyt ihan pa..a ollut...
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tulihan tuo ihan ajallaa ja tuossa selannut lehteä jonkun verran...tähän asti hieno tuo "SS" Chevelle vaikkei aito olekaan, harvemmin näistä on juttuja, joten iso kiitos siitä.

    Jutussa kiinnitti huomiota siihen tarinaan, en epäile todenperäisyyttä, varmastikin se on totta, mutta tuli mieleen CAR S.O.S sarja...joku kaveri kävi hakemassa trailerilla ja vei auton puoliväkisin omaan talliinsa ja halusi rakentaa sen läpikotaisin uudestaan omasta tahdostaan.
    Osoittautui että soodapuhalluksen jälkeen puolet hävisi...sitten hirveä kiire saada valmiiksi Lahden näyttelyyn...konekin kilistelee vähän , mutta sitä ei enää ehdi korjaamaan kun näyttelyn jälkeen...juuri noinhan se menee aina siinä tv-sarjassakin :rotfl:

    Ps. Lähinnä tässä miettii sitä, miksei itsellä ole tuollaisia kavereita, jotka vaan tulisivat ja veisivät auton ja rakentaisivat sen :odroll:
     
    cellu, rane58 ja emil knievel tykkäävät tästä.
  16. rane58

    rane58 Double Gearhead

    ;) -Mullakin olisi pimpattavana/CAR S.O.S. ittavana Oldsi, jos joku....? :oops:
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tykkäsin Dragweek -jutusta, mukavasti kirjoitettu. Nokka-akselijutusta myös, siinä oli hyviä pointteja ja taustoja että miksi mikäkin vaikuttaa niin kuin vaikuttaa. Samoin se adv. duration ero oli mulle uutta.
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ja Luppe juttu oli hyvä ja mielenkiintoinen katsaus historiaan. Tykkäsin.
     
  19. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Pakko valittaa, ihan paska lehti kun paikallisen "joku kirjain"-marketin lehtihyllyssä ei oo veekasia. Olisin ostanu, mutten voinu em syystä.

    Ihan kiva että siinä varmaan esitellään muskelimopari, tai camaro tai mustang, joku muu servoletti tai mopari tai foordi, kiihdytysauto ja harrikka. sit on joku tekniikkajuttu ja varmaan jotain tapahtumajuttuja. Ne tapahtumajutut ei kauheesti kiinnosta, mut luen silti kaikki. Mainoksetkin tiiraan läpi vaikken mä nuuka mies mitään malta ostaa.
    Vaan kun en lue kun ei "joku kirjain"-marketissa ollut lehteä. pitääkö mennä "toinen kirjain"-markettiin? "kirosanakirjain"-kioski on tältä kylältä lopetettu
    Muuten hyvä lehti vaan en ole päässy vielä lukemaan
     
  20. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Minä tilasin V8:ia vuodesta 1984 siihen asti kun alkuperäinen toimittajaporukka myi lehden. Kun toimittajat vaihtui, varsinkin pääkirjoituksista huokui että nyt alkoi leipäpapit saarnata. Siitä lähtien olen satunnaisesti lueksinut V8:ia kirjastolla. Tilasin Mobilistin. Tänään kävin pitkästä aikaa vilkasemassa V8:iakin ja eipä siinä isompia yllätyksiä ollut. Mobilistilla on aikamoinen etulyöntiasema koska jutun aiheet kattaa niin laajan sektorin. V8 pyörii aika pitkälti samalla kaavalla kotimaisen jenkkiharrastuksen parissa, parissakymmenessä vuodessa alkaa levy olla puhki soitettu. Uskoisin että vanha kaarti olisi voinut karismallaan pitää lauman koossa, mutta nykyisin toimittajat jää kasvottomiksi taustasuorittajiksi.

    Edit: http://mediaauditfinland.fi/levikit/tilastot/levikkitrendihaku/

    Linkissä lehtien levikkitietoja. Jotkut harvat ovat pystyneet kasvattamaan levikkiä, valtaosalla jatkuvaa alamäkeä.

    https://www.marmai.fi/uutiset/fokus-median-uusi-julkaisujohtaja-en-pelkaa-haasteita-6636844

    Ja tossa on esitelty uusi isopomo, jonka pitäisi valvoa V8:in laatua. Jotenkin tuntuu ettei tuolla naisella ehkä riitä näkemys tässä kohin.

    "...Uskomme siihen, että erikoislehtien lukijakunta on uskollisempi ja haluaa edelleen lukea omasta harrastuksestaan myös printtilehdestä" tuumaa tämä Palo-Närhinen, KTM.
     
    Muokattu: 27.1.2018
    tinareki tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!