turpo uuno

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cuda69, 27.4.2017.

  1. cuda69

    cuda69 Gearhead

    taitaa vaan nykyään olla tuo 15" paras koko niin saa parempia renkaita
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ladaan on saatavilla hyllytavarana jopa 18" vannetta ja 4x98 jaolla :poff:


    Ja tais joku uus (siis 2000 lukunen) autokin muuten olla 4x98 jakonen
     
  3. peto

    peto Gearhead

    Hiivatissa on edelleenkin 4X98 jako.

    Pienessä ja kevyessa autossa ei tarvitse olla isoja pyöriä, eikä ne paranna ainakaan ajo-ominaisuuksia. Ulkonäkö asiat sitten erikseen.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Uudemmissa puntoissa on jo 4xl00
     
  5. peto

    peto Gearhead

    500 on edelleenkin 4x98mm.
     
  6. jariha

    jariha Double Gearhead

    Miten uusissa? Grande puntoko? -07 on vielä 98jakoinen?
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Meillä ainakin 06 rekisteröity on 100 jaolla. Ja valmistettu 04.
     
  8. Masa71

    Masa71 Gearhead

  9. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Omalla on tarkotus käydä ajaan varttimailiakin ja sillon rengas ei saa olla liian matalaprofiilinen,max 60 sarjaa
     
  10. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Eiköös turbo uunos ollu vakiona 13" vanteet? Ainakin joskus ostin 133 hiivattiin turbo unon orkkis alut ja ne oli ainaki 13"........
     
  11. cuda69

    cuda69 Gearhead

    On,mutta Unon peltivanteet ottaa satuloihin kiinni.Aluvanteet on erilaiset sisäpuolelta ni mahtuu.
     
  12. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Joskus 2000 alussa oli itellä tommonen rakennettu turbo uno. 1.5 ritmon koneen ympärille rakennettu.Oli kyllä mainio laite! Kulki ku pieni eläin ja oli vielä ihan hyvä ajaa sparcon alustalla! Ainaki siinä oli brembon levyt jokanurkassa...välillä on harmittanu et tuli se hävitettyä.Oli sillä hauska kiusata isompia!
     
  13. cuda69

    cuda69 Gearhead

    nonii,nyt on ostettuna orkkis turbo Uno ja alkukesästä mennään orkkiskoneella,yka kaveri alkaa tekeen Tipon 1.6 koneesta turbotettua,tavoite on maltilliset 300hv,riittänee 800kg autoon.siihen on sitten lukolla ja sintterikytkimellä varustettu laatikko ja säädettävät iskarit
     
    kingsway, wilburi, Nikuzai ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. hmr66

    hmr66 Gearhead

    Ainakin silloin kun ajoin itse rataleimaa Kemoralla-97 tai -98, molemmat Saabit kipattiin, toinen muistaakseni pitkän suoran päähän ja toinen hirsimökin mutkaan. Itse ajoin 99:llä.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo sen hirsimökin kurvin muistan kun olin itse näkemässä. Ei taidettu lähteä koreja oikomaan, ainakin toiseen tuli tehdasuusi kori.
     
  16. mikka

    mikka 3rd gear

    Mullakin oli joskus, oisko ollut 1990 turbo uno. Alkuperäisissä 13" peltivanteissa oli spaserit ruuvattu kiinni vanteisiin.

    Vuoden verran ajelin ja myin Porin suuntaan, kun lähdin ulomaille töihin.
     
    Rotten tykkää tästä.
  17. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ööh?? Eikös noita ole erimallisia vanteita, samalla jaolla?? 13"
    Tai sit just speiserit!?
    Jos ihan väärin muista, nii sovittelin foordin vanteita 4*108
    Xsaraan! No keskireikää pikkusen persvingulla ~2mm isommaks, muuten hyvä mut otti etu jarrupaloihin kiinni! No kuus vannetta oli, neljä toimi, ne kaks ei, taino niillä spacerillä ois 5mm saanut menee!?
    En älynnä et kattoo, vai oliko vaan eri malliset!?
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Fiuden pulttijaossa oli joo sekoilua, kun Teutonit yritti tulla tärveltää 2000-luvulla hommia niin GP:ssa 4x100 ja Nuova Cromassa joka oikeesti Opeli niin 5x110. Mutta sen enempää ei tainnut tautia tarttua ja palattiin 98:iin.
     
  19. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Vanhassa kilpurissa nimenomaan kuuluu olla 13" vanteet, nykymuoti on ihan typerä. Minulla on sattumalta myytävänä Uno Turbon alkuperäiset, Cromodoran valamat 5,5x13" kevytmetallivanteet, ihan siistissä kunnossa ja hyvin harvinaiset. Kahdessa on Abarthin keskiöt tallessa, mutta niitähän saa Italiasta huokeasti. Tai vaihtoehtoisesti löytyy useampi setti muita vanhoja 4x98 vanteita. Vaikka monissa Fiateissa kuten Tempra/155/Dedra/Tipo oli vakiona edessä spacerit niin kannattaa silti huomioida, että vanhempien 124/131/Beta/Alfetta takavetoisten ET on aika erilainen kuin etuvetoisissa. Kannattaa liittyä Fiatforum.fi ja Gruppo Fiat Finlandiaan niin saat paljon vertaistukea sekä hyvin osia ja tietoa aiheesta. Minullakin on kyllä tiedossa yksi Hörmann-Uno Turbo, mutta valitettavasti auto oli syksyllä painettu huvin vuoksi kaivinkoneella lyttyyn kun kävin syksyllä sitä pitkästä aikaa katsomassa. Turbon jarrut ovat muuten samat kuin Tipo-pohjaisissa, kuten vaikkapa Alfa Romeo 155:sessa. Sellaisiakin minulla löytyy purettuna odottamassa 128:n rakentelun jatkumista.
     
  20. jorkat

    jorkat Gearhead

    pikkualfojen vanteet käy myös
     

Kerro tästä muillekin!