Oskilloskooppi moottorin vianetsinnässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusssi, 3.1.2018.

  1. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Sitten tietty kiinnostaa onnistuiko triggaus ym joista oli juttua ylempänä?
     
  2. jusssi

    jusssi Gearhead

    Moottori on kyl käytetty auki kokonaan kerran ja kannet uusittu sen jälkeen, pitäisi kyl raudaltaan olla kunnossa. Sellainen tulpanjohdosta mittaava on millä sitä toisiopuolta voisi kyllä koittaa ihmetellä.
    Koneessa on monipisteruisku mapilla ja sytkänä ihan perus remote coil est. Tuota virtapihtiä ei ole, mutta sitä olen vähän etsinyt jos eBaysta tai jostain löytyisi.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  4. jusssi

    jusssi Gearhead

    Joo kyllä siitä jo jonkinlaisen kuvan sai että miltä sen tulisi näyttää. Sillä laitteen kanttiaaltolähteellä on hyvä kuivaharjoitteluna näkymiä ja mittauksia.
     
  5. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Mikäli lähdet ostamaan virtapihtiä, varmista että suoriutuu DC mittauksista (tasavirta)

    Mitta-alue sen mukaan mitä aikoo tehdä, esim 20A riittää mainiosti suuttimiin, sytkään, valoihin, solenoideihin jne. Mikäli mielii starttivirtoja, latausta yms niin 500A piisaa kevyeen kalustoon.
     
  6. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Ei ole tarpeen, katso ensiöpuolelta.
     
  7. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Huomasitko tarkkailla, kuinka pitkää pulssia suuttimille meni, kun kone lämpiää?

    Oliko sulla Siemensin 60lb Dekat suuttimina? Mikäli pyydetty pulssinleveys jää alle 1,5ms, niin ollaan pois suuttimen lineaariselta alueelta. Jossakin 1.2ms-1.3ms tienoilla suutin ei ehdi aukeamaan ollenkaan, ja aiheuttaa juurikin tuollaista rätkimistä ja pätkimistä.
     
  8. jusssi

    jusssi Gearhead

    Joo nuo Dekat on. Pitääpä mitata pulssin pituutta, kun seuraavan kerran käyn tallilla.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No mielestäni aukeaahan se toki hetkeksi, mutta tuotto on juurikin kuten kerroit eli epälineaarista.

    Epälineaariisuuden mallintamiseen on toki uudemmissa GM:n bokseissa taulukot tarjolla. En tiedä näistä vanhemmista.

    0.8 ms lienee suuttimien minimiraja.
     
  10. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Ei ole mullakaan näiden vanhempien purkkien sielunelämästä kokemusta. Tosiaan esim. P01 ja P59 purkeistahan löytyy suutindatalle varsin kattavat taulukot.

    Tässä kyseessä oleville dekoille, valmistaja ilmoittaa:

    Minimum linear PW 1,5ms
    Opening/closing time 1,3ms/0,7ms
     
  11. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Näinhän se on, että suuttimen ohjausaika on eri asia kuin suuttimen aukioloaika.

    Ohjausaika on se mikä ilmoitetaan, koska se on laskennallinen peruslähtökohta joka on helppo ilmoittaa numeroarvona esimerkiksi testerin näytöllä.

    Tässäkin kohtaa skooppi on ylivertainen työkalu testeriin nähden, koska skooppikuvasta pystyy erottelemaan suuttimen solenoidin mekaanisen liikkeen. Aukioloajan mittaamisella ei saavuta hyötyä, mutta esimerkiksi jumissa oleva suutin paljastuu helposti, vrt kaikkien irrottaminen ja testauttaminen.

    Testeri/auton itsediagnostiikka pystyy erottelemaan katkoksen tai oikosulun suuttimen virtapiirissä, mutta siitä seikasta tekeekö suutin työtään, ohjainlaite ei tiedä mitään ainakaan ko virtapiiriä valvomalla.
     
    Muokattu: 19.1.2018
  12. jusssi

    jusssi Gearhead

    Nyt tarkastellessani taas tuota suutinpulssia, havaitsin, että käyrän mukaan pyydetty aukiaika on alle 1,5ms lyhyimmillään. Välillä meni sit suoraksi ja/tai pulssi heitteli ja kakosi aina samalla. Jospa se on vaan niin, että näillä suuttimilla ei ole mahdollista saada käymään noin laihalla tyhjäkäyntiä. Onhan nuo dekat kuitenkin tuplat tuotoltaan alkuperäisiin nähden. o_O
     
  13. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Mikä boxi siellä on noita ohjaamassa? Suuttimia ajetaan ilmeisesti pulssi per kierros moodissa?

    Mitä sille boxille tapahtuu kun ongelmia alkaa tulla? Onko jotain datastreamia?
     
  14. jusssi

    jusssi Gearhead

    Vakio ecm ohjaa. En ole huomannut mitään poikkeavaa kun olen Tunerprolla sitä vahtinut.
     
  15. J.J

    J.J Gearhead

    Voisiko tuota testata pienemmällä polttoainepaineella closed loopissa, saisi tuota aukioloaikaa pidennettyä..?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voi mennä liian syvälle ohjaimen rakenteeseen puuttumiseksi, mutta omissani olen ohjauskytkentää muuttamalla saanut suuttimien viiveitä lyhennetyksi. Tavanomaisen diodiin johdetun kelavirran asemasta olen purkanut sen korkeampaan jännitteeseen käämin rinnalla sijoitetun vastuksen kautta. Kun virta katkeaa joutuisammin, suuttimen lineaarisuus paranee lyhyillä ohjauksilla ja minimi aukioloaikakin pikkuisen lyhenee.
     
  17. Väne

    Väne Gearhead

  18. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Jos sieltä jää tasaisilla kierroksilla ohjauspulsseja kokonaan tulematta niin vikaa voi alkaa haarukoimaan jostain muualta kuin suuttimista. Vaikka se suutin ei ehtisi aueta ollenkaan niin se ohjausjännite pitäisi näkyä aina skoopilla. Tietysti jos ohjauslinja kyykkää kokonaan kuorman alla voi tilanne olla toinen, mutta se on merkki vähän vakavammasta ongelmasta.
     
  19. jusssi

    jusssi Gearhead

    OK, kiitoksia kaikille kommentoijille! Jonkun verran kokeilunkin tuota pa painetta laskea, muttei vielä vaikuttanut oikein mitenkään. Tuota ohjauspulssin katkomista, jos sitä oikeasti tapahtuu, mietin, että vikaa voisi etsiä vaikka jakajasta, vaikkakin sinne olen kelankin uusinut.
     
  20. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Mites tämä?
     

Kerro tästä muillekin!