Kitkat vai nastat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    48 ääntä
    49,5%
  2. Nastat

    49 ääntä
    50,5%
  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oltiinkohan eri puolilla Poria sitten. 2vk mäkin siellä joulukuussa olin ja tammikuun alussa kävin.
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  4. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Se sivun alempi kaavio on sademäärä, ylempi lämpötila.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu? Pakkasella sahaava lämpötila + vesisade =
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Itse ainakin arvostan kitkarenkaassa myös sen hiljaisuutta. Ja pidosta sen verran, suurin osa ojaan tai metsähallituksen puolelle päätyneistä autosta on kuulemma varustettu nastarenkain. :eek:
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Onhan täälläkin oman elämänsä knikke knattertoneja jotka ei nää nastoja autoissa jotka on ojassa. Johtopäätös nastattomat on huonompia joten ostan nastat ja kaikki jotka ajavat hitaammin kuin minä ajavat nastattomilla.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Suomessa kuolee 2500 ihmistä vuodessa keuhkosyöpään ja osasyy niihin on katupöly. Sitten vielä noiden päälle se valtava määrä keuhkosairauksia jotka aiheuttavat työkyvyttömyyttä yms. Jos tuntuu uskomattomalta, kannattaa katella vähän niitä tienpientareita keväällä ja sitä miksi auto on aina ihan asfalttimudassa talvisin. Se on sitä mitä hengitetään kuivalla kelillä.
    Se mitä hengitetään tulee siitä asfaltista jota joudutaan Suomessa uusimaan hyvin usein sen takia että nastat kuluttaa sitä.

    Jos huomioidaan nastarenkaiden aiheuttamat kuolemat, niiden aiheuttamien terveyshaittojen ja tienpidon kustannukset, niin kyllä se on aika helvetin kallista yhteiskunnalle että saa ajaa samalla tavalla kelillä kuin kelillä ajo-olosuhteista huomioimatta. Muka.

    Mutta tosiasiassa me tarvitaan nastarengasfanaatikkoja pitämään tienpinnat sopivan karkeina, siihen riittäisi että noin neljännes ajaisi nastoilla.

    Kärjistin.:cool:
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Johtuisko siitä että suurin osa ajaa nastoilla?
     
    Pertti K tykkää tästä.
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tai siitä että pitää yrittää päästä ohi jaloissa pyörivistä oletetuista kitka-autoilijoista.
     
    urho3 tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu kuski sen turvallisuuden tekee ei renkaat.
     
    mpower, valpas ja J.J. tykkäävät tästä.
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kitkoilla ajettu about 60tkm, tosin tällä hetkellä on nastat. Ainoa huono puoli on loskaliirto, kitkarenkaan tiheä lamelli nostaa renkaan irti tiestä helpommin. Muuten pärjää nastalle, jollain kelillä huonompi ja jollain parempi, en ymmärrä miksi sulilla pääväylillä pitää ajaa nastoilla. Ja sitten nää sankarit joilla ikivanhat nastakumit jotka kivikovat ja kaikki nastat poikki... huh.
     
    Substitute ja valpas tykkäävät tästä.
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Eipä tartte kitkoja harkita täällä etelässä kun ei ne jäällä pidä. Märkä jää tietysti pahin, nyt muutama päivä ollut sellaista keliä että ei olisi edes pihasta pois päässyt ilman nastoja.

    Jossain pohjoisessa toki pelaavat kuin häkä kun pakkasta ja lunta piisaa.

    Kitkojen puolet pitempi jarrutusmatka liukkaalla jäällä on jo yksinään sellainen asia mikä painaa oman vaakakupin nastojen puolelle.

    Mielipiteitä voi tietty olla minkälaisia vaan mutta faktat puoltaa nastojen käyttöä Suomen talvessa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Höpö höpö, ihan hyvin pääsee ilman nastoja, tai sitten tilanne on sellainen ettei pääse edes nastoilla. Vuorotellen jäätikköä ja loskaa on on e-karjalan talvet olleet viime vuosina.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaveri haluaa takavetoihinsa talveksi kitkat koska drift king. Pärjää niillä, mutta mulla menis ainakin hermo kun neloskone jauhaa joka vitun ympyrät ja risteykset liikkeelle vaikka lukkoperä. Pihaan ei aina pääse jne jne jne jne.


    Lähtisin nyt tässä topicissa kartoittamaan vanhempien takavetosten kuskit, kenellä kitkat ja millaista ajo on?
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Höpö höpö. Sellaista ponnia tänäänkin ajelin että ilman nastoja auto olisi vaan valunut tieltä ulos. Kun ei ole kitkaa ilman nastoja niin ei ole kitkaa. Se ei ole mikään uskonasia.

    Mutta niinkuin sanottu niin valintojen maailma, joku ostaa pitävämmät renkaat ja joku vähemmän pitävät, kuka mitenkin. Itse valitsen autooni ne pitävämmät, eli nastat.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Työpaikan autosta jossa alla kitkat, läväytin oven kiinni, niin valu pientareelle :D
     
  18. sisu

    sisu Gearhead

    330d BMW vm.2003 kitkat ja hyvin pääsee joka viikko noin 650km täällä etelässä. Toisessa autossa nastat ja etuveto mutta mieluummin ajan kitkoilla ja takavedolla.
     
  19. downtown

    downtown 3rd gear

    vanhalla g-sarjan vanilla oon ajanut useamman sata tuhatta kilsaa ja perstuntumalla nasta puree vaan paremmin, polettu lumi joka jäätyu pohjalle lisättynä vielä urilla niin kyllä saa kieli keskellä suuta kitkoilla ajaa kun tollanen laitos lunjuaa ja hakee koko ajan
     
  20. Toope

    Toope 2nd gear

    Aivan sama minkälaisilla renkailla ajelette,pääasia ettette aja mun päälle.
     
    Nikuzai ja valpas tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!