RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Kellään vielä kokemusta asiasta? Mitä tuota lueskelin ni en kyllä näe mitään estettä tuelle jos katsastaa auton mitä ei tartte edes päästömitata tuolle polttoaineelle?

    Maksaa tuo muutossarja helposti tarvittavat muutokset tommoseen vanhempaan kaasaripeliin vielä!
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siitä pitäisi saada se 200e takaisin Trafilta kun auto on muutoskatsastettu.

    Muutoksen saa nykyään tehdä itse, ei vaadi asennustodistusta, eikä vaadita enää moottorinlämmitintäkään, pelkkä päästömitatus ja laitteiston tarkastus ja muutoskatsastus konttorilla riittää...auton oltava 1.1.2007 vanhempi.

    https://eflexfuel.fi/muutoskatsastus

    https://www.trafi.fi/filebank/a/146...ton_rakenteen_muuttamisesta_etanolimuutos.pdf

    Kaveri on juuri tekemässä tuota, Flexfuel laitteet on asennettu ja koekäytössä, mutta en tiedä vielä koska aikoo leimata ?

    Täytyy vähän kuulostella ja katsella miten homma etenee...käyttikseen voisi tehdä saman.
     
    miguelo ja xarper tykkäävät tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kävin asiallisella konttorilla valmistelemassa muutosta. Kun ei ole saastemääräyksiä niin kotitehtäväksi jäi omin sanoin kirjoittaa selvitys miten muutos on tehty. Kaasari/ruisku muutos on valmiiksi 10% tehonlisäksi arvottu Trafin papruissa joten ei tarvitse teholappuakaan. Eikä mitata päästöjä kun on tarpeeksi vanha. Pitäähän tommonen ekotuki talteen ottaa!
     
    KajS ja xarper tykkäävät tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Nonih kävin lykkäämässä 50 litraa RE85 tankkiin, pohjalla oli kymmenisen litraa 98. Saa nährä miten pelaa, keskiviikkonna loppu hienosäätö kaasarille vielä kun ei ollu kiihotuspumpun suuttimia kun vakiokokoo näköjään hyllyssä itellä ja sama homma nokkien kanssa. Suuttimia vähän isommaks vaihoin jo, 64 -> 69, mitä nyt sattu olemaan tossa.
    Jos loppuviikosta kävis hoitaa muutoskatsastuksen alta pois ehkä ni sais lähetellä hakemukset trafille sit.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ööö mitähän noi katsastus sedät tuumais kun tuuppais UAZ:in:eek: konttorille hakemuksia varten? Oon nyt ajanut reilu 1/2 vuotta viinabensalla ilman mitää säätöjä/ongelmia :) . Kaverin korjaamolla kokeeltiin toi päästöhommakin ja samat arvot tuli putkesta niin 95E kun 85E o_O .
    Kylmällä bensa puolella käyntiin ja heti kun alkaa lämmetä niin raana toiselle tankille jossa 85E. 1/2km Ennen kotia bensalle ja siinä kaikki. Kesällä ei tartte edes kikkailla tankilta toiselle. Alle -10 asteen pakkasella hieman pitempi ryypytys ja lähtee silloinkin viinalla tulille
     
    KajS, TwistOla, Achti ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mitäpä luulette mitä tapahtuu kun rekisteriin merkitään riittävän monta E85 autoa?
     
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Pomps! :p
     
    maverick999 ja Karpov tykkäävät tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    1.8 ykspisteruisku passatilla mentiin kans kesällä/syksyllä pelkällä etanolilla ilman muutoksia.


    Eikait sellasta peliä oo missä ei polttoaineen hinnoissa säästäs etanolilla ajaessa? Suomen hinnoilla.


    Toki muutossarjaan ei saa tolkuttomia mennä.


    Jos jotain hyötyä tbistä keksis, niin valjastais sitä etanolille jos joutuu suomessa tankkimaan.
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ootahan kun etanolin hintaan laitetaan esim. 25% veroa, onko halpaa?
    "mehän tienataan tällä" :D
     
  10. mikka

    mikka 3rd gear

    Oon kuullu että etanoli-litkulla kulutus kasvaa litran pari, pitääkö paikkansa?
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyrkkisääntö lie 25-35% lisää vs bensa. Näin yleisesti.


    E: 70% sais tbillä kasvaa kulutus että oltas samassa hinnassa kun bensalla joten siitä ei kannata murehtia.
     
    xarper tykkää tästä.
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    No nyt on jo yli 100% veroa verottoman hinnan päälle:odrealmad:
    Esim. hinta 95 snt/litra, itse aine kaikkine myyntikatteineen n. 42 snt/l, valmistevero n. 35 snt/l ja alv n. 18 snt/l.

    http://www.oil.fi/sites/default/files/sivut/sisaltosivu/liitetiedostot/1.9_valmisteverot_0.pdf

    En tiedä onko tuo täysin kohtuton vero biopolttoaineelle(-kin) pelkästään ahneutta, vai onko siinä otettu huomioon, ettei tuotantokapasiteetti lisääntyisi pienemmällä verolla, vaan tolppahinta olisi sama kuin nyt (eli mikä alittaa juuri ja juuri joidenkin autoilijoiden kipukynnyksen) ja valmistus/myynti laittaisi säästyneen veron osuuden omiin taskuihinsa entisten miljardien joukkoon?
     
  13. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Jos auto on alunperin flexfuel, mutta ei lue missään, niin saako tästä mitään korvausta muutoskatsastamalla? Vai kirjoittaako raha-anomukseen, että on tehdastekoinen flexfuel, mutta valmistettu viime vuosituhannella?
     
  14. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Eikös moottoripetroolin kanssa tehty semmonen mukava äkkinäinen verotuksellinen korotus joskus muinoin vai muistanko aivan väärin?
     
    DX, Sounderi ja Karpov tykkäävät tästä.
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    En ole seurannut hintoja mutta eikös E85 maksa about 1€/L ja E95 about 1.40€/L.
    Jos palikat on kohdillaan niin E85:sta kuluu 30% enemmän ku bensaa. Eipä tuohon paljon lisäveroja mahdu tai koko E85 katoo suomesta.
    Tietty, onhan sillä E85 muitakin etuja kuin halvempi hinta.
    Eikös kaasu olis tällä hetkellä halvin vaihtoehto.. .Gasumin tarjous 89€/kk. Saakos siitä saman "tapporahan" trafilta.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämä etanolibensa oli Suomessa aluksi suunnilleen bensan hintaista. Kysyntä kasvoi vasta kun hinta sovitettiin sellaiseksi, että aineella ajaminen alkoi jotenkuten kannattaa. Jos ne nyt ruuvaisi hinnan takaisin ylös niin kuka tuota ostaisi?
     
    KajS tykkää tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Ei kukaan. Onneks näitten kaasarivehkeiden kaa on helppo tehä muutoksia.

    Täällä on 50 snt eroa 98 vs E85 ainaskin eli eipä tota paljoo tartte miettiä onko se säästöö vai ei.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    12x1.45€= 17.4€ Bensalla
    17.4€/0.95€= 18.3 litraa etanolia samalla rahalla.

    Näin esimerkiksi.
     
  19. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Olikos tuohon luvattu muuta porkkanaa kuin tuo 200€ takas?

    Pikaseen laskettuna eka vuosi +-0 jos ajas kokonaan etanolilla, jos vielä asennuttaa boxin niin 2-3v.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös toi tuki ole muuten lähempänä 150€? Kun laskee muutoskatsastuksen hinnan pois.
     

Kerro tästä muillekin!