Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Kyllä säkin välillä olet melkoinen sulo vileeni.... :odwink:
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jousen alla/päällä, tai jommalla kummalla puolella säätimen sisällä on säätöruuvi ja jousilautasessa kierre.
    Sen säätöruuvin ulostuleva osa on vaan katkaistu tehtaalla kun on saatu paineet hyväksyttyihin rajoihin, niin ei ole mitään kantaa mistä säätää.. Omaan yksikköön tein siihen ulospäin näkyvän säätöruuvin.
    Säätimen kun purkaa, niin selviää tuo rakenne. Mulla on yksi TBI-yksikkö, johon tein kaikki nuo muutokset. Noilla kone vastasi paremmin kaasuun ja kiersi selvästi herkemmin.

    Paineen säätö omassa oli tilanpuutteen takia melkein mahdotonta kun yksikkö on autossa kiinni. On nimittäin erittäin typerässä paikassa tuo säätö siellä TBI-rungon takana/sisällä

    Tuo paketti vaan jäi hyllyyn odottamaan aikoja parempia kun tuli koneeseen ruuvattua liian tiukka nokka, niin ei enää pelannut..

    Bensanpaineen nostolle ei ole tarvetta, jos ei koneelle samalla järjestetä lisää ilmaa.
     
  3. toyota...

    toyota... Gearhead

    jännä toi suburbanin puhallin, siitä hukkui taannoin kolmos nopeus. Vaihdon uuden katkasikan, hukku nelonen, ja kolmonen menee päälle vaan ku käyttää nelosen kautta. Yks johto oli tosin vähän lämmenny liittimestä. Koitin kyllä niitä rassata...
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko kuparitulpille tbissä .035 kärkiväli hyvä vai laitanko .040?
     
  5. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    Lehtijousen puslien holkit... Eli ensinnäkin autosta irroittaminen tuskallista, kun etukiinnike on totaalisen jumahtanut eikä pikkulaikalla päässyt katkaisemaan.

    Toisekseen romiksen jousista vanhojen puslien irroittaminen tuotti mukavaa puuhaa, kun 3-leukaisesta 6" ulosvetäjästä sai jengat sököksi vaikka käytti lämpöä ja ties mitä, sen siitä saa kun pulttipyssyllä paahtaa sinkki kireänä eli oma vika. Noh, askartelin jousipuristimilla 4 tonnin hydraulitunkin kiinni lehtijouseen ja sillä painamaan kuten prässillä ikään. Ei muuten siltikään lähtenyt helpolla, piti hetkuttaa, hehkuttaa, voidella ja porata kumia. Lopuksi tietenkin itse tunkki jumahti puslaan, kun tuohon viritykseen ei saanut enää väliin sopivaa välikappaletta, mutta tämä hoitui sitten pienemmällä ulosvetäjällä. Kumi lähti vähällä ja viimeinen metallikuori puukkosahalla. Siitäkin jäi vielä jotain metallirippeitä joita sai tuurnalla naputella pois ennen pyöröharjakäsittelyä porakoneella. Kauhea homma ja USA-hinnoilla olisin kyllä suosisti laittanut uuden jousiparin.

    Tiedä häntä kuinka järkevää lyödä romiksen jousia, tuleepahan uudet puslat (ja nuo kulahtaneet U-pultit) ja hotsittaisi laittaa pienet ilmapussit perän ryhtiä varmistamaan vaikka tuosta http://a.co/izwgK68 mutta olisi kiva kuulla kokemuksia, jos joltakulta tuollaiset löytyy.

    Taka-akselille odottaa asennusta myös Kyb Gas-A-Justit, saas nähdä tuleeko liian eriparinen etu- ja takapäästä, mutta eipä tuo vakionakaan mikään johdonmukainen käytökseltään ole.
     
    Muokattu: 31.1.2018
  6. Khalle

    Khalle 1st gear

    Helpoimmalla pääsee kun vetää energypackilla holkin eka pois ja sitte paineilma taltalla ulkokooli pois.. Ja uus tunkilla sisään.. Ei kauaa mene.
     
    RokRoland tykkää tästä.
  7. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    TBI-keskustelu muuten kiinnostaa minuakin, olen eri lähteistä ymmärtänyt että suunnilleen se, että ilman merkittävämpää omistautumista asialle muutoslistalle kannattaa pistää lievä flat tappet-nokka, salaattikulho TBI:n alle, pakosarjan ja -putken uusiminen, TBI:n sisuksen siivous, jokin ilmanottoparannus ja tietty se chippi, joka olisi toivottavasti räätälöity tarkoitukseen sekä mahdollisesti nostettuun bensanpaineeseen joka voinee tarvita järeämmän bensapumpun. Sytytysennakkoa kestää vissiin pari astetta (4?) vakioasentoon lisää, sähköflekti kirsikaksi kakkuun ja jos vieläkin hifistyttää niin vaikuttaa olevan tietyissä piireissä muotia laittaa underdrive-hihnapyörät.

    Pikkurahan tie onneen Amerikassa vaikuttaa olevan Vortec-kannet romikselta, mutta mahtaako olla kotimaassa worth it kun suhteuttaa käytetyn tavaran hintatason ja kestävyyden vaivan määrään. Kaipa tekijämies vaihtaa kannet iltapuhteeksi, mutta mulla projekti olisi aika lailla pidempi ja seikkailumieltä aika vähän kiireiden ja taidon puutteen takia. Muutenkin vaikuttaa, että kansiin kajotessa pitää alkaa murehtimaan isompaa TBI:tä ja sitten jo pian voimansiirtoa ja moottorinohjauksen riittävyyttä jne ja savotta on merkittävästi isompi.

    En väitä tämän olevan tietoa, nämä ovat vain eri lähteistä ammennettuja ohjenuoria joilla olen itse yrittänyt asiaa jäsentää että tulisi tehtyä järkeviä asioita. Näyttäähän täällä olevan kokemusasiantuntijoitakin, eli kannattaa varmaan ennemmin kuunnella niitä, jotka oikeasti tietävät, mutta onpahan nyt ainakin jokin lista jonka perusteella voi vaikka lähteä haastamaan.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nokkaa itsekin just kattelin. Se kai surkein ja periaatteessa ois halvempi kun metsästää vielä vortec kannet kylkeen....


    Pakosarjasta sanottiin että sama systeemi kun kasissa eikä pitäs ahistaa pikkumuutoksissa?
     
  9. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    Pakko kysyä että mikä energypack? Ei soita mitään kelloja eikä Google auta. Uudet puslat menivät helpolla kun voiteli ja rekyylitöntä vasaraa perään. Työkaluvalikoima on vielä vähän rajoittunut ja välillä pitää mennä niillä mitä on, kaipa nuo olisivat oikealla hydrauliprässilläkin lähteneet tuosta noin vain ja kaiken maailman laakerijumppaa tuntuu aina pukkaavan muutenkin joten tuollainen halpa amatöörimalli voisi olla järkevä investointi.
     
  10. tst

    tst Gearhead

    Tuollaista varmaan tarkoitetaan
    [​IMG]
     
    tukkijulli ja RokRoland tykkäävät tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    -87 fleetside. Minkälainen homma on vaihtaa etummainen käsijarruvaijeri? Pitääkö purkaa poljinsysteemi irti?
     
  12. Catrik

    Catrik 3rd gear

    -86 ei ainakaan tarvinu. Vaijerin pään vaan nostaa polkimen hahlosta irti ja vajerin kuoren päässä on käpälät mitkä pitää painaa sisään että lähtee irti (helpommin sanottu kuin tehty).
     
    Fuselage tykkää tästä.
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tehtaalla siihen ruuvin päähän on sulatettu tippa messinkiä.

    Jos haluu haitekkiä niin mikään ei estä laittamasta ton orkkis regun perään säädettävää "ylimääräistä" regua jossa on vaikkapa alipaineletkulle paikka. Voi ruisailla vakiopaineella ja kun haluu pikkasen lisää löylyä niin alipaineen pudotus nostaa bensanpainetta.
     
  14. toyota...

    toyota... Gearhead

    on tuntunut löpö maistuvan subulle aika reilusti. Tänää tein loppu putkiston uusiksi 3" yhdellä pienellä soikeella vaimentimella. Saa nähdä auttaako mitää. Vanha pönttö oli 65mm ja ei läpivirtaava...
     
  15. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Mä vaihdoin 235/85R16 allterrainit vähän karkeampiin 35" niin kulutus nousi varmaan 5L :D vähän heikosti jaksaa vetää 3.08 välityksillä. Kakkosella joutuu huudattaan 2500rpm@80km/h kun kolmosella hyytyy heti. Vanin hinausopetaatio oli tänään, reilu 30km noin 35km/h keskinopeudella hidas puoli päällä.

    https://www.instagram.com/p/BestdwEFhnl/
     
    Muokattu: 5.2.2018
    Volvo_5.7, tonokki ja palontie tykkäävät tästä.
  16. kuutio

    kuutio Gearhead

    Lämpö P.....e toimii, eli syssyllä vielä savuttaen jotenkin startannut webahan ei sitte enää oo vähäänaikaan toiminu. Alkoi ottaan ajatteluelimeen noi kylmästartit, pahin oli -18C

    Niin sitten kenttäkorjauksena ThermoTeufel weban vespunputtimen tilalle, paperisessa tarrassa kinkit lupaa 3000W, tuntikakskyt minuuttia roikka kii ja koneen kuumimmassa
    kohdassa +20C. Siis ulkona -25C. Ja subbe seissy muutaman päivän että taatusti kylmä malmikasa. Kyllä starttas pehmeesti ja nätisti
     
  17. rodhot

    rodhot Gearhead

    6.5td subbeen hantin suuttimet viellä vaihtamatta. Riittääkö turbon irroitus vai onko suuttimet(keskimmäiset lähinnä) pakosarjan "takana" ettei 30mm hylsy sovi ?
     
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kyllä jotkut on vaihtanut ilman irroituksia, muistaakseni kai on pitänyt vähän hylsyä modata.
     
  19. tonokki

    tonokki 1st gear

    Onko kukaan mittaillu paljonko 5kw eeberi lämmittää -20 nestettä tunnin aikana? Tai kauanko ootte pitäny päällä esim -5 ,-10, -15, -20 lämpötiloissa? Nestettähän on niin paljon verrattuna johonkin perus kippoon että suositukset tuskin paikkaansa pitää.
     
  20. tst

    tst Gearhead

    En oo mitannu mutta täysillä paahtaa koko tunnin ja puoli tuntiahan on minimi mitä rakkinetta saa pyörittää.
     

Kerro tästä muillekin!