SBC350 yleiskunnostus projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 1.11.2017.

  1. Valtsi87

    Valtsi87 Gearhead

    Siitä päätellen voisi kuvitella ton mun koneen toimivan mukavasti ihan pelkällä e85 ajettaessa.
     
  2. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Tuollaisessa tilanteessa alkaa helposti arvella olisiko ollut mahdollista että nostajat vuotivat tai painuivat kasaan pienillä kierroksilla ja siten nostivat dynaamista puristusta? (imu sulkeutuisi laskettua aiemmin) Varsinkin kun tuo osalista muuten näyttää siltä että max vääntökin tulisi melko ylhäällä.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^En jaksa usko nostajien vuotamiseen, tai siitä aiheutuvaan nakuttamiseen, ainakin ihan hiljainen se venttiilikoneistoltaan oli.
    Nakutus esiintyi(tai oli kuultavissa) täys hööki päällä, eikä niinkään alhaisilla kierroksilla. Viileallä kelillä tai tolueenia tankissa ei mitään ongelmaa.
    Jakajan ennakkokäyräkin oli sillain viritetty että vasta 4000rpm nurkilla antoi viimeset asteensa, 38-asteen max ennakolla kuitenkin sillä ajoin, kun sillä se sen parhaan tehonsa penkissäkin antoi.
    Parhaan tehon toi motti tuotti muistaakseni 5600rpm, ja rajoitinta pidin 6000rpm kohilla, ei siis mikään kierroskone. Noi isot tuumat pudottaa tota kierrosaluetta, samat osat samoilla puristuksilla jossain 302/327cid koneessa varmaan oliskin aika ylävireiset?
     
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Vähän menee jo aiheen sivusta, mutta kun nyt tuli noi Compin hydraulinostajat puheeks. Yhden pikkuletukan kun muutama vuosi sitten kasasin, niin onneks olin varautunut virranjakajan korvaavalla öljypumpunpyörittäjällä. Pari uutta Compin nostajaa ruiski ihan kunnolla öljyä sen nostajassa työntötankoa vasten tulevan kiekon ympäriltä nostajalaaksoon. Ei auttanut vaikka kuinka kauan pyörittelin moottoria ja pumppua.Keinuvivulle asti näistä parista nostajasta ei tietenkään noussut öljyä tippaakaan. Eikä säätynyt välyksetkään nostajassa kohdilleen. Kai siellä nostajissa jotain koneistuslastua oli välissä, kun purkamisen, pesun ja öljykylvyn jälkeen vika oli poissa. Tulipahan taas kerran todettua amerikkalainen bolt-on osan laatu :). Onneks ei ollut kiire saada imusarjaa paikalleen, niin oli aikaa tollaselle "turhalle" pyörittelylle.
     
    kime2 ja tapio tykkäävät tästä.
  5. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Mitattiinko koneesta puristuspaineita missään vaiheessa?
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Ei tullut mitattua puristuksia, en ainakaan muista? Olis nyt jälkikäteen ajateltuna ihan hyvä vertailuarvo toi paine, toki sekin on vaan yksi mittausarvo johonka vaikuttaa moni asia, pyörimisnopeus yms.
     
  7. Selli

    Selli Gearhead

    Täällä ei oo mitään tapahtunu patille. Tuumaillu vain sytkäkamoja, mitä sitä laittaisi. Periaatteessa pitäisi säilyttää retrona jakaja mutta päivittää se kärkiosasto pois.
    Konehuoneen sähköjä myös tutkiskellu. Lähinnä kuinka toteuttaisin. Nyt siellä ei ole ainuttakaan johtoa. Enkä kyllä laita enää orggis vastuspakettia tuulilasinpyyhkijöillekkään. Ajattelin siihen American autowiren Moduloboxia jossa on tihku ja 2 asentoa releillä.
    Onko porukalla heittää vinkkiä mistään siististä boxista jonnekka sais nätisti kaikki konehuoneen releet ja sulakkeet? Releitä tulisi valoille,flektille ja tuo modulon 3 relettä.
    Aijemmin mulla oli äänentoistokamoista tuttu jakoboxi "junktionia" hoitamassa mutta ei näytä kestävän säätä konehuoneessa.

    Koneesta: Vähän ajattelin Hookerin peltisarjoja kun niissä pysyy maltillisena ostohinnat. Näistäkin saa vinkata jos tulee myyntiin jollakin 1gen F-bodyyn käypäset.

    [​IMG]

    Konehuoneen pesin kuumapesuna ja liukkarilla. Rasvanpoiston jälkeen sipasin korkkarilla Temaa niskaan. Ihan fiksu sävy konetilaan.
     
    north, jakulepi ja PauliR tykkäävät tästä.
  8. Selli

    Selli Gearhead

    Sellanen unohtu sanoa,jos joku haluaa noi mun rautakannet porttaustreeniin tai muuten vaan rekvisiitaksi niin yyveetä peliin. Kahvipaketti yms hintaiset ovat. Myös tuo orggis valuimusarja joutaa rekvisiitaksi jos joku haluaa.
     
  9. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Hmm... eikös ne ollu 441 valuiset? mullahan on sellaset "työnalla", tai pikemmin ne on ollu jo pidemmän aikaa pöydän alla, tosin en tiedä tarviiko tässä enää mitään romuja keräillä...
     
    Selli tykkää tästä.
  10. Selli

    Selli Gearhead

    Minä en voi kauaa säilöä osia kun ei ole omia tiloja. Kannet taitanee mennä jo toisaalle.
     
  11. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Hyvä, että menee käyttöön.
     
  12. Selli

    Selli Gearhead

    Onko täällä kukaan ostanu Ebaystä "Palautettuja" osia? Meikä meinaa otti nimellisen riskin ja tilasin Hookerin Comp huilut. Dits ja skräts luki esitteessä :) Eipä haittaa jos on naarmuilla kunhan laipat olisivat ehjät. 128€ +rahti+Importit.Mielestäni hyvään hintaan tulee jos tosiaan on yhtenä kappaleena eikä tarvii muuta kuin pinnoittaa uusiksi. Noi on kuitenkin sillä varastomaalilla muutenkin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. max

    max Double Gearhead

    Puhutaas vähän taas nokka-akseleista.
    Käsiini ajautui hetki sitten vanhan 400 sbc koneeni nokka. Tuttu kaveri oli jopa laittanut kananmuna koteloihin nostajatkin oikeaan järkkään.Nokka on edelleen erinomaisessa kunnossa,mikä ei aina ole itsestään selvyys Letukan nokkien kanssa.

    Nokka on Crane Energizer(Cam Dynamics). 100082.
    Mainos asteet 282/282.050@226/226. Nostoa .470/470. 106 LSA
    Tästähän lähtee pirun hieno sointi(106 LSA),mutta jääkö se sit siihen,jos verrataan Comp XE 262 nokkaan,mikä on nyt mulla ja Sellillä moteissa kiinni?

    Jos ajatellaan tätä mahdollista nakuttamista,mistä on ollut puhetta,niin onko tämä 106 LSA tekijä mikä estää sen verrattuna Comp 262 XE kärsään.
    Entäs sitten moottorin teho? Onko tämä menneiden aikojen Crane nokka auttamattoman vanhanaikainen verrattuna Comppiin?

    Samasta osoitteesta tulee vielä Pete Jackson Noisy Gear drive,joten menneessä edelleen liikutaan.
     
    tapio tykkää tästä.
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No vaikka tuo ei ihan nykyaikaisin nokka olekkaan, niin ihan käyttökelpoinen toki tänäkin päivänä.
    106 LSA ei itsessään vähennä nakutustaipumusta, periaatteessa jopa päinvastoin koska imu sulkeutuu aikaisemmin kuin vastaavasti leveämmällä LSA:lla.
    Mutta verrattuna 262 Compiin Cranessa on vähän enemmän perusasteita joka kyllä vähentää dynaamista ruttua.
    Comppi noista on hienostuneempi ja vähän laajempi vääntöalue, mutta tehoero varmaan aika marginaalinen.
     
    PauliR ja max tykkäävät tästä.
  15. max

    max Double Gearhead

    Ok,sit olenkin ollut tuon tiukan nokkakulman(LSA) kanssa jo vuosia hakoteillä.Nooh,ei se mitään,ei ole nimittäin ainoa asia mun elämässä,että poraus menee sivuun.
     
  16. tapio

    tapio Gearhead

    Vilkaises Vizardin opuksia ja hänen näkemyksiään LSA:sta. Davidin mukaan mitä isompi kone (tai mitä isompi iskutilavuus suhteessa imuventtiilin pinta-alaan), sitä tiukempi LSA. Muistaakseni SBC400:en suositellaan 104 asteen LSA:ta, 383:en 106, 350 108 ja 327:an 110 asteen LSA:ta maksimitehon ja väännön tuottamiseksi.

    Oletuksena näissä on peltipakosarjat ja vapaasti virtaava pakoputkisto (=pieni vastapaine). Leveä LSA tuo taas jouhevamman vääntöalueen ja myöhemmin sulkeutuvan imuventtiilin ja sitä kautta alhaisemman dynaamisen puristussuhteen. Leveä LSA antaa anteeksi jonkun verran pakoputkiston vastapainetta, mikä oli mm. GM:n nokka-akseleiden suunnittelijoiden lähtökohtana.
     
    PauliR ja jakulepi tykkäävät tästä.
  17. max

    max Double Gearhead

    Juu,näinhän se tais olla,että David Wizard suosii tiukkia nokkakulmia moteissaan,ja taisi se asian hyvin perustellakin miksi.
    Tämä LSA on tosiaan ollut tällaiselle harrastelijalle hiukka epäselvä juttu,koska käyttää tiukempaa ja koska leveämpää nokkakulmaa.
    Taidan hyvinkin tuosta omasta 350 motista tempasta tuon 262XE:n ulos,ja laittaa em. Crane Energizerin sisään ja Michael Jackson hoitelee sit jakopään.
    Santalan dynohan sen sit näyttää kuinka päin helvettiä nokkavalinta meni.
     
    tapio, PauliR, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Taisipa olla nimimerkki tapio jonka kanssa hiljattain keskustelimme asian tiimoilta blogissani. Tarkemmin ottaen keskustelimme moottorini aiemmasta nokkakärsästä, jonka perehtymättömänä kuvittelin olevan maltillinen keppi 224/224 asteillaan ja 114 LSA:lla, vaikka kyseessä on GM:n suunnitelema perffinokka, jota toimitettiin muskelikauden L46 (350cid / 350hp) mukana, joten tykkää että koneessa on ruttua.

    http://www.federalmogulmp.com/en-US/Technical/Documents/Camshaft - CS1095R.pdf

    Tyhjäkäynti oli tuosta LSA:sta huolimatta tällainen, mutta tuossa mun mopossanihan oli naurettavat alle 9 puristukset ja vm 72 saastekannet.


    En tiedä miten kivasti tuollainen keppi toimisi max:n padassa?
    Harmittaa vähän että menin siitä jo luopumaan, mutta eivät nuo kalliita ole uutenakaan hankkia.
     
    PauliR ja max tykkäävät tästä.
  19. max

    max Double Gearhead


    Tälläisiähän nämä Crane Energizer nokat ovat. Kuullostaahan se vihaiselta mutta saa nyt sitten nähdä onko se yhtä vihainen dynossa.
     
    tapio tykkää tästä.
  20. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Nyky beehive jousten kanssa voisi saada suositelluilla jousipaineilla lisättyä vähän nostoa paremmalla keinusuhteella tuollaiseen "vanhaankin" nokkaan.
     
    artsiracing ja max tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!