Kovat vesiletkut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Sinlol, 14.2.2018.

  1. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tai poistaa koko huuhaa termari, mikä meni jumiin nissan micrasss, ja olla ostamatta uutta ennen talvea! Loppu tulos, ei niin hirveen lämmin auto, mistään kohtaan!:oops:
     
    caprice305 tykkää tästä.
  2. Sinlol

    Sinlol 1st gear

    Jotain tämmöstä ajattelinkin

    Noi vesiletkut saavuttaa räjähtyspisteen eli ei tavanomainen pieni "pullotus" :D sen takia huolissani toivotaan että menee näillä kepulikonsteilla esim reiät termariin ja korkkiin.

    Miten kannattaisi koittaa ilmata? Puhallin täysille ilman korkkia ajo?
     
  3. jorkat

    jorkat Gearhead

    käyttelee puristelee letkuja ja sammuttelee ja toistelee sykliä...
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei....

    Ei mitään reikiä termariin, se porataan silloin kun ei saada ilmattua järjestelmää muuten.

    Ei myöskään paskota korkkia, vaihda uusi ehjä korkki mieluummin.

    Letkut räjähdyspisteessä, jaksatko puristaa letkua kasaan sormivoimin, kun kone on kuuma?
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Luin tuon edellisen sivun Kalun:n kommentin ja olin varma että siinä oli sarkasmia mukana. Mutta se on vaikea laji, esim. hymiö voi helpottaa sen tunnistamista.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuskin 3mm reikä saa nestettä virtaamaan niin reilusti että moottori ei jaksa lämmittää sitä termostaatin määräämään lämpötilaan.

    Olen siinä käsityksessä, että etenkin Chevyn koneissa se on hyvä tehdä jos termostaatissa ei ole sitä ilmausventtiiliä (reikä jossa löysä messinkitulppa). Jos termostaatissa ei ole reikää tai em. ilmaustulppaa, niin termostaatin tunnistin voi jäädä siten että se on ilmassa ja ei aukea kun ei kuumene kuumalla vedellä.
    Chevyn koneessa nimenomaa siksi, että vesipumpun by-pass kanava on lohkon etupäässä. Monissa muissa se on usein siinä termostaatin yhteydessä jolloin pumpun by-pass kierto kierrättää vettä myös termostaatin alla.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.2.2018
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä jaksaa. Pakkasella on ihan turha haaveilla lämppäristä lämmintä, jos tekee edes 2mm reiän termariin. Kevyessä normiajossa sitä lämpöä ei kuitenkaan määrissä synny.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oletkos useinkin tavannut termostaatin jossa ei olisi ilmausreikää?

    Kyllä kaikissa yleisimmissä perustermareissa on se reikä siellä, ei välttämättä porauksena tai muunakaan venttiilinä, vaan pienenä lovena "seeti"pinnalla.
    Tutkikaapas oikein tarkasti niitä.
     
    Mikkis, Substitute ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  9. unknown

    unknown 3rd gear

    Toisissa moottorimanuaaleissa on myös ohje sille, että se 3mm reikä, mikä siihen termariin on tehty jo termari-tehtaassa, pitää asentaa ylös, taitaa jopa lukea usein siinä termarissa itsessään; "UP" mikä on ameriikan kieltä ja tarkoittaa ylös.

    Toinen juttu on tuo, että jättäisi termarin pois tarkoittaa sitä, että moottori käy liian kylmänä ja liian pitkän aikaa käynnistäessä. jos termarin poisto on ainoa vaihtoehto, on vika muualla...
    Sellaisenkin olen tavannut, että kaksoikierrolla (sisäkierto- ulkokierto) olevasta moottorista on joku viisaudessaan poistanut kaksoilaipalla olevan termostaatin, mikä tarkoitti sitä, että jäähdytys toimi puolella teholla.

    Tavallaan ihan viihdyttävää tälläinen vauva.fi -tyyylinen trollaus, mutta itse ajattelen, että jos ostan auton ja siellä on sitten näitä OD ohjeilla tehtyjä virityksiä, niin kyllä se vähän vituttaa.
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Joo.....

    Mäkään en ole ihan varma, että onko kysyjä tosissaan, vai mennäänkö tässä sillai kieli poskella...
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Jep. Tää kysymys on siinä rajalla, että onko oikeesti onkelmaa vaiko lämpimikseen kirjoittelua vaan... Siltä varalta, että haluaa raadilta helpotusta onkelmaan, on asialliset vastaukset aina paikallaan. Niistä vastauksista voi hyötyä moni muukin harrastaja.
     
    Jussi289, Rotten, artsiracing ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olen tavannut hyvinkin usein, esim. Rockauton katalogin kuvissa Chevy 350-koneeseen vm 1984. Katoin ihan mielenkiinnosta.

    [​IMG]

    Sitä en ole tutkinut että onko niissä tiivistepinnoissa bleed kanavaa. Useampia kertoja olen nähnyt ja kuullut koneen keittävän kuivakäynnistysten jälkeen kun termostaatti ei ole auennut siitä johtuen että sen alle jää ilmalukko.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyl mun hämärästi muistaakseni ainaki sevyn koneessa on sellanen lovi siinä "ympyrässä" mihin termari pistetään mistä pääsee ilma menemään, eikö oldsissakin ole?

    Ja niissä autoissa missä ei ole tollasta "lovea" tai vastaavaa on yleensä termarissa se reikä.
     
  14. 401

    401 2nd gear

    Mutta sitten ne ei lämpee jos siinä on reikä.
     
    jorkat tykkää tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    se reikä on aika pieni ja siinä on sellanen tulppa joka toimii jotenkin, en ole uhrannut ajatuksia sille hirveesti kun olen termaria vaihtanut joten en tiiä mitä se kartiotulppa tukkii ja koska.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kuten aikaisemmin kirjoitin, Oldsin koneessa termarin alta kiertää pumpun imupuolelle se by-pass kanava, samoin ainakin Buickin moottoreissa myös. Silloin se termarin alaosan mahdollinen ilmalukko poistuu sen kautta.

    Silleen se 3mm reiän tekemisen vaikutusmahdollisuus lämmitystehoon vaikuttaa minun järjen mukaan aika pieneltä, kun siitä virtaa kutenkin yli kymmenen millin aukosta vettä suoraan vesipumpun imupuolelle. Chevyssä alle 1996 se kanava on alempana lohkon etupäässä, mutta kyllä se on olemassa myös.

    Mutta en väitä tuosta, en ole itse huomannut tuota ilmiötä. Olen niitä reikiä joihinkin poraillut ihan vaan sen takia että syylärissä on pieni kierto ylävesiletkun ilmaamismielessä silloinkin kun termari on sulkeutunut.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin olikin juu oldsissa toi systeemi. Chevyssä taisi olla sitte se lovi?

    En ole itte joutunu painimaan ilmausongelmien kanssa tän tyyppisissä menopeleissä.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu ostakaa vag ja huomatkaa, että ilmaus voi myös olla hankalaa.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai citroäään
     
  20. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    ...tai aivan uskomattoman helppoa; bxe -koneeseen skeidassa remmin ja vesipumpun vaihdoin niin IKINÄ ei ole yhtä helpolla ilmautunut. Oli keula vielä pukeilla ja laskin uutta lientä paisariin, puristelin ylävesiletkua ja kas kun rupes pulputtamaan. Ei meinannu kannulla perässä pysyä kun veti systeemin melkein täyteen itsestään. Noh, se olikin sen remontin ainut helposti mennyt kohta...

    Toinen ääripää oli takatuupparitransportteri, mallia 1,6td. Sen lämppärinkennoa ilmattiin sitten ihan himppasen kauan -5 lämpötilassa. Liikanimi "natsipakastin" oli kyllä osuva...
     

Kerro tästä muillekin!