Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nopeeseen nostoon noi ilpit ei oikeen taivu. Kiuas?
    Jos kuumaa vettä on käytössä, niin iso puhallinpatteri nostoon, siitä saa löylyä niin paljon ku kattilasta irtoo. Tai sitten pakopoistolla oleva öljypoltin-ilmalämmitin. Talli-olosuhteissa pitää sit virallisen linjan haluajilla konsultoida tarkkaan rakennus/paloviranomaiselta sallittu asennustapa.
     
  2. GBS

    GBS 3rd gear

    Airrex tai sen kopio. Saattaisi toimia. Joillakin ihan päälämpönäkin.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Itsellä pelaa oikeen mukavasti 70kW:n nestekaasupuhallin.
    Mulla on vain sähköpuhallin pitämässä noin 8 asteen peruslämpöä silloin, kun en ole paikalla pitkään aikaan.
    5 astetta pystyy nostamaaan lämpötilaa 80m2 hallissa (korkeus 4m) noin varttitunnissa.
    Käryä tulee vain, kun pullo on tyhjentymässä.
    Pullo huurtuu pinnastaan, joten pullon alla pitää pitää kaukaloo. Eikä sieltä kaasua paljon kauempaa tuliskaan?
    Ilmankuivain on tarpeen. 50% suhteellinen kosteus on max, kun alkaa lämmittämään Muuten huurtuu jyrsin, ja muut metalliset).
    Mun ilpu pystyy lämmittämään päivän aikana vain pari-kolme astetta.
    Jos mulla olis kunnon ilpu, niin pitäsin semmosta 15 asteista koko ajan. Oottelen, että saan säästettyä rahat semmoseen, en viitttis pieneen ultiin (350 euron 12 invertteri) alkaa vaihtaan sisäpuhaltimen moottoria. Huutaa, kuin palosireeni. Siksi en käytä sitä, kuin paikalla ollessani. Kunhan tämän kevään menis noin.....

    Kaikki sähköt, lämmitys, ja joka arkipäiväinen käyttö kulutti 400kWh sähköä (noin 50euroa), viimeisen 30 päivän aikana. Nestekaasupullo on kestänyt melkein kaks kuukautta.

    Syksyksi teen aurinkokeräimen. Nyt on 40 kpl häyrystinputkia. Jakotukki tekeillä. Kaikki muu on kotona. Vesivaraajia pitää varmaan hankkia lisää? 300 litran varaaja kiehahtaa varmaan hetkessä, kun aurinko paistaa. Sisälle ei mahdu. Pitää varaajat eristää ulos.

    Ilma vaihtuu päivisn LTO-koneen, ja kohdepoistojen kautta.

    Katselin kisoja.... Siellä paistaa aurinko joka päivä!!!!! Suomessa on kahtena päivänä paistanu aurinko tämän talven aikana.
     
    bandit_1 ja Satellite70 tykkäävät tästä.
  4. Satellite70

    Satellite70 1st gear


    Ei kuullosta kalliille hallin ylläpito. :) mites kovemmilla pakkasilla? (-15°)
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuollaista muutamankerran harkinnut tallille, varsinkin aiemmin kun lämmitys oli vuosia ulostyöntävän(pakoputki)masterin varassa. oli kosteuden kanssa ongelmaa, ikkunat huurussa raudat ruosteessa,ym asiaan kuuluvaa.
    nooh nyt sitten syksyllä tuli ilppi seinään ja lämpö ollut tasainen 16c ja kas kummaa ei ole enää klasit huurussa. muita muutoksia ei ole tehty, eli korkeampi ja tasaisempi lämpö saa kosteuden pakenemaan...johonkin...rakenteisiin kenties.

    kosteushan siirtyy kuivempaan päin eli jos sisäilmaa kuivaa "liikaa" niin tuleekohan sitä rakenteiden ym. läpi sisällepäin aina vaan lisää..
    kyseessä siis tuollainen huonohkosti "halavalla" aikoinaan 8o-luvulla tekaistu rakennus.
     
  6. Hallin tai ison autotallin lämmitykseen AIRREX lämmitin erittäin hyvä.Toimii poltto-öljyllä EIKÄ tarvitse pakoputkea ulos eikä haise.Töpseli seinään(sähkönkulutus 80w) ja löpöä tankkiin (40 litraa).Pyörät alla helppo siirrellä.Siirrä laite 3 metrin päähän kohteesta 0 kelillä 15 min ja +15.Katso video haulla AIRREX.

    Myynti Lahdessa Toolpoint,pääkaupunkiseutu TT-Tools Vantaa
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Ei oo moneen vuoteen ollu kovia pakkasia......
     
  8. Tapi

    Tapi Gearhead

    Mikähän on rakennusvalvonnan taka-ajatuksena kun vaativat talliin kahden tilan välille tuulikaapin? Toinen on nimellä tuotantotila ja toinen nimellä autotalli. Yhteensä 119 m2 josta reilu 70 m2 on tuotantotilan nimellä. Väliseinä siksi että tallin puolella voi pitää vähän eri lämpöjä tai pestä vehkeitä ilman tuotantotilan tarpeiden kastumista.

    Tuo tuulikaappi on hieman haastava ajatus.
     
  9. T&S

    T&S Gearhead

    Nimeä molemmat autotalliksi niin ei ehkä tarvitse "palokatkoa"
     
  10. Satellite70

    Satellite70 1st gear

    Eiköhän se ole paloturvallisuuden takia.

    Mitkä ne tuulikaapin mitat pitää sit olla? riittääkö että on vaan kaks ovee vastakkain ja välissä tuuman rako?
     
  11. JKF

    JKF Gearhead

    Veikkaisin, että on kyse ilmanvaihtoon liittyvästä jutusta. Autosuojasta ei sais päästä kulkeutuun käryjä sinne tuotantotilan puolelle. Tuulikaapin ideanahan on, että molemmat ovet ei olis auki samaan aikaan.
     
  12. JKF

    JKF Gearhead

    Noin se näkyy olevan.

     
  13. GBS

    GBS 3rd gear

    Ite elvytin parivuotta ultia saman syyn takia. Suurin kitinä tuli siitä "kumi" laakerista. Eli ei moottorin päästä. Olisko ollu jopa reikä valmiiksi että voi suihkii jotain rasvaa siihen.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Voi muuten olla ideaa, koska ääni muuttuu puhaltimen nopeutta vaihtamalla, poistuu jopa hetkeksi, eli saattaa myös olla jonkinlainen resonanssi?
    Samalla vois suodattimet putsailla.
     
  15. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ajatus idea tai tullu vaan miäleen, kun on käytössä pö lämmitin savukaasun poistolla, jos ei johtaiskaan sitä kuumaa savukaasua heti ulos vaan rakentais vaikka iv putkistovärkeistä pakokaasupitkiston sisäpuolelle joka luovuttais sitä lämpöö mikä menis muutoin pihalle suoraan. Tai kova tekis toisen kamiinan tapaisen johon se kuuma pakokasumenis ja sieltä sit logiikalla ohjattuna puhallin painais sen talliin lämmöksi.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos sellasen tekee, niin siitä pitää tehä helposti putsattava. Liian kylmänä kaikki palotapahtuman tuotos alkaa kertyä sinne, vaikka sitä ei hyvin polttavasta lämppäristä paljon tulekaan, niin tukkoon menee jossain vaiheessa.
     
  17. T&S

    T&S Gearhead

    Ja alkupään sinkitys käryää ikävästi kun kuumenee ensimmäisiä kertoja.
     
  18. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Se alakupää sekuaa jo siinä vaihees ku ekat kunnon lämmöt oot ottanu lopuusta en tiärä ku en oon kokeellu, palokaasut joo enpäs tuota oo miettiny mut ei tuo mun masiina sormella suurempaa pyyhittävää oo putkehen saaanu ja seki menöö jo hyvästi toiselle kymmenelle käytössään.
     
  19. Jooli

    Jooli Gearhead

    Olen tässä kovin miettinyt et mimmosta autotallia lähetään keväällä tekemään, kaikki sanoo et älä tee liian pientä, mutta johonkin se raja on vedettävä budjetin ollessa hyvinkin rajallinen,
    Siivous ja lämmityskin helpottuu mitä pienempi talli on [​IMG]

    Ajattelin nyt jotain 9-9.5m pitkää ja 7-7,5m leveää tallia jossa olis kaksi nosto-ovea rinnakkain, näitä tän kokosia sais valmiina elementtitalleina myös mikä helpottais mun tekemistä, mutta taitaa hintaa olla reilusti verrattuna et tekee ite pitkästä tavarasta?

    Paintilla muokkasin vähä pohjakuvaa yhen tehtaan mallista.[​IMG] mielipiteitä? Onko täysin toimimaton ratkasu tai järjetön toteuttaa?
    https://ibb.co/nxzzFn

    [​IMG]

    [​IMG]
    Mietin myös et jos ois pulpettikatto niin viereen sais sitten myöhemmin naputeltua tommosen katoksen, pysyis vene, polkupyörä, ruohonleikkuri sateelta suojassa tai joku auto talvisäilössä.
    [​IMG]

    Kuvassa nyt on autonosturia esittävä vekotin ja autoja ristiin rastiin kun itelleni hahmottelin et mitä haluan [​IMG],
    Nosturin korvikkeeksi meinasin semmosta lattiaan upotettavaa matalanostinta, vie paljon vähemmän tilaa kun kaksipilarinostin.
    Matalampi tallikin kävis sitten kun ei olis täyskorkeaa nosturia siellä, niin säästäisin taas hiukan materiaaleissa ja lämmitettävät kuutiot pienenis.
    Jotain mielipiteitä ois kiva kuulla [​IMG]
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kattotuolien hinta vissiin pompsahtaa aika rajusti jossain siinä 7-8metrin paikkeilla, sen ja tontin paskan mallin takia itekkin päädyin sisämitoiltaan 6x13m ratkaisuun ja seinäkorkeus 4m ni saa nosturinkin veivata huoletta.

    Mutta toki kokoon vaikuttaa se montako autoa sinne haluaa mahtuvan ja minkäverran on työstölaitteita? Hitsikone, kompura ym. Vie yllättävän paljon tilaa. Ja haluaako sinne myös varastotilaa? Itelle tulee siis päädystä sisäänajettava ja vain toisesta laidasta ja toiselle puolelle tulee täyspitkästi parvi jonne sit tulee varastohyllyä ym. Niin saa niitä romuja säilöttyäkin jossain :D
     

Kerro tästä muillekin!