Alumiinin pinnoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja NorthElite, 14.2.2018.

  1. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Auton alumiinilistojen kunnostukseen en löytänyt pinnoittajaa kotimaasta ja jenkeistä kysyttynä hinta kaikille listoille nousi pilviin. Maalauskaan ei oikein tyydyttänyt. Jenkkiautojen alumiinilistojen pinnassa on kromatointi tai nykyiseltä nimeltään ilmeisesti kiiltoanodisointi. Ongelmana vanhassa pinnoitteessa on kuusiarvoinen kromi, joka on syöpää aiheuttava aine.

    Markkinoilla on kuitenkin pinnoitukseen kuusiarvoisesta kromista vapaa menetelmä. Tuoteselosteen mukaan se on hyvä suoja alumiinipinnoille. Vastannee vanhaa kromatointia ja soveltuu alumiinille, valualumiinille ja magnesiumille. Menetelmä estää siis alumiinin pinnan hapettumisen pysyvästi, eli pinta pysyy kiiltävänä. Tosin pinnan väri vähän muuttuu.

    Kyseessä on tuote nimeltään Surtec 650.

    https://www.surtec.com/en/products/product-overview/aluminium-pre-treatment-50/surtec-650-268/

    Kyseessä on teollisuuskemikaali ja minulle soitettiin perään paikasta, josta sitä tilasin. Lisäksi keskustelimme sähköpostilla. Omalla työmaalla tehdään materiaaleihin liittyvää tutkimusta, joten hankinnan suhteen ei ilmennyt ongelmia. En siis ole varma saako tuota kemikaalia ihan kaikki hankittua. Käyttöturvatiedoissa en tosin mitään ihmeellistä huomannut.

    Alumiinin käsittely Surtec 650 aineella on periaatteessa helppoa. Aine suihkutetaan kappaleen pintaan ja pidetään kappale märkänä muutama minuutti. Kappale pestään deionisoidulla vedellä, joka on puhtaampaa kuin akkuvesi. Harrastajalle voisi ehkä riittää akkuvesikin.

    En tee käsittelyä kaupallisesti. Tämän jutun ajatuksena on jakaa infoa ja avata keskustelua.

    Alla listan pätkä, johon testasin Surtecia. Kiillotus jäi karkeaksi ko. kappaleessa, mutta menee kuvituskuvana. Paras löytämäni menetelmä tähän mennessä.

    [​IMG]
     
    Roberto, peltsi ja xarper tykkäävät tästä.
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Loistavaa, myös sanan varsinaisessa merkityksessä.
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No hitto. Mulla ois kolme kaasaria, mitkä tummuu kiillotuksen jälkeen tyyliin heti kuukaudessa. Olis hyvät testikappaleet...
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    miälenkiintost. kui paljo tuo aine kustantaa? ja mistä sitä sai tilattua?
     
  5. meteor

    meteor Gearhead

  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Olet varmaan kokeillut vanhaa Sinol- kikkaa? Kiillotetun alumiinipinnan kun pyhkäisee Sinoliin kastetulla naarmuttamattomalla kankaalla ni kestää kiilto. Yksissä vanteissa lävi talven vaikka suolassa ja rännässä. Pesikin välillä. Kesäpeleissa pitrmpään.

    Toki helppo on uusia. Ja halpa.
     
    Muokattu: 12.4.2018
  7. NorthElite

    NorthElite Gearhead

  8. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Kas, justiin yksi päivä hypistelin purkkia jossa luki Alodine 1200s. Ajatus kirposi mieleeni heti imusarjan käsittelystä tuolla. http://na.henkel-adhesives.com/product-search-1554.htm?nodeid=8806548668417 Vaikuttais aika samalle tavaralle, mutta tutustuttuani käyttöohjeeseen totesin, että jääköön kokeilematta, etenkin kun tavara purkissa on huomattavan vanhaa.
     
    NorthElite tykkää tästä.
  9. unknown

    unknown 3rd gear

    Aika huonosti on esimerkkikuvia olemassa, etenkin tuosta värjäytymisestä, olisiko sinulla laittaa ennen/jälkeen kuvia vaikka valkoisen paperin päällä.
    Mielenkiintoinen juttu olisi nähdä valualumiinille ja painevalualumiinille vaikutus.

    Kiitos paljon vinkistä.
     
  10. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Pinta on joidenkin lähteiden mukaan lievästi irisoiva. Omassa testikappaleessa en tuota huomannut, mutta pitää askarrella lisää. Laittelen kuvia, kunhan saan jotain tehtyä. Kiiltävän kappaleen kuvaaminen on vaikeaa...

    Alla linkki selventämään sanaa irisointi ;)
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Irisointi

    Teollisesti Surtec 650 -pinnoitusta tehdään suomessakin, mutta harrastajien "romujen" osalta alumiinilaatujen kirjo lienee melkoinen. Eipä tuohon uskalla paljoa muuta sanoa :)
     
  11. unknown

    unknown 3rd gear

    Listat usein on juuri tuolla tavalla "sateenkaaren väreissä" , että ainakin listojen kannalta kuulostaa hyvältä.
     
    NorthElite tykkää tästä.
  12. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Tässä pikaiken esimerkki valualumiinista. Demon 625 Jr -kaasuttimen kohokammio.
    Ensimmäinen kuva on originaali, ja osa on joskus pyyhitty kromitahnalla puhtaaksi.

    [​IMG]

    Toinen kuva jossa kappale on pyyhitty puhtaaksi/kiiltäväksi muutamassa minuutissa kromitahnalla. Siis mitään super kiillotusta en tehnyt.

    [​IMG]

    Alla olevat kuvat on käsittelyn jälkeen. Omasta mielestäni tulos on valkoisempi käsiteltynä. ...ja sitä saa mitä tilaa, eli pinnoitus ei paranna pohjia. Ennen pinnoitusta pesin osan präkliinilla. Sormenjäljet yms. tulee todennäköisesti näkyviin, jos niitä pintaan jää.


    [​IMG]

    Alla kuva lumihangessa kuvattuna.

    [​IMG]

    Kuppi paikoillaan kaasuttimessa. Muut osat alkuperäisessä kunnossa. Toivottavasti tästä saa jotain mielikuvaa.

    [​IMG]

    Sateenkaaren sävyä lievästi on. Minulla ei ole asiaan enempää annettavaa. Ehkä pitemmän ajan kuluttua, kun näkee että miten pinnoite kestää aikaa :)
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kyl toi käikäle taitaa olla ihan painevalettu, no alumiinivalua sekin on. ;) . Sillä tekniikalla niitä saa "miljaardeja", tulee kun liukuhihnalta.

    Kiillon pysyvyyteen vaikuttaa seos, toki erilaiset pinnotteet sit erikseen. Kattokaa jotain autojen latureita vaikka, hapettuu ihan valkoseks vaikka juuri sähkövermeissä ei kannattais hapettuvaa (halvinta) seosta käyttää. Eikä käsittääkseni kotimaassa käytetäkään.
     
  14. Olper

    Olper 1st gear

    Aika vanha threadi. Itteäki kiinnostas toi alumiinin passivointi, eli
    Alodine 1001 (6-kromi syöpäaine)
    Surtec 650
    Iridite NCP (kromiton)
    ChromitAL TCP

    Ja mitä näitä nyt on. Pari vuotta vanhat kuvat on tästä threadista kadonnut, ni ei tota jälkeä enää näe. Mut miltähän ne nyt pari vuotta myöhemmin näyttää?
    Onko sulla NorthElite tota Surteccia tallessa?

    Onks näistä tietoo, et miten kestää esim ilmajäähdytteisen neloskoneen alumiinisen venakopan pinnassa (Honda CB1100F)? Sehän voi lämmetä melko kuumaksi, jos jää kuumalla kelillä ruuhkaan jumiin. Jostain taisin lukee alodinesta, et kestää vaa jonkun 60°C.

    edit: täällä https://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=1243.0
    kirjoitettiin siitä 60°C. Perään lukee, että 250°C kestää maalattuna. Jospa tuon alodinen päälle vetäisi lakan
     
    Muokattu: 11.5.2020
  15. always bb

    always bb Gearhead

    Täällä kuhmoisissa on firma joka tekee alumiinin pinnoitusta
    On suomen ainoo muuten tietojeni mukaan

    Toimii vanhassa metekon hallissa
     
  16. Olper

    Olper 1st gear

    Alumiinin passivointi hakusanalla löytyy aika montaki, mitkä tekee. En tiiä onko tota alodinee saatavilla kovin helposti, mut ainaki surteccia. Eri asia sit et kiinnostaako noita firmoja palvella köyhää kadun miestä parin kipon kanssa
     

Kerro tästä muillekin!