Dodge aspen coupe -77 Tyhmiä kysymyksiä aloittelevalta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja bazi89, 18.12.2017.

  1. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Tasauspyörästössä kaikki pitäisi olla hyvin, se pyöri kevyesti kun aksila ei vielä ollut täysin paikallaan. Mutta heti kun laakerin työnsi perille asti, alkoi tuntumaan raskaalta. Uusi laakerihan piti lämmöllä laittaa aksilaan ja sitten aksila paikalleen ja sekin oli tosi tiukka paikallensa. En tiedä onko normaalia?
    Mikäs tua välyssäätö on?
     
  2. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Vielä se vähän tuntuu jäykältä, mutta eiköhän se siitä väljisty.
    Ja sitten varmaan sellainen ikuisuus kysymys, mitä öljyä tuonne perään kannattaa laittaa?
    Ja kuinka paljon sitä menee?
    Tuonne varmaan käy normaali peräöljy ilman lisäaineita?
    Näytti olevan motonetis saman hintaista mag1 peräöljy lukolliselle ja lukottomalle.
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Soitinpa kaverilleni joka oli hiljattain askarrellut kiilavetariperän kanssa. Välyssäätö suoritetaan kuulemma shimmilevyillä jotka tulevat laakerin ja jarrukilven väliin.
     
  4. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Kiitos tiedosta, mulla ei kummallekkaan puolelle tullut mitään shimmilevyjä. En tiedä sitten onko ne välttämättömiä, välystä jonkun verran on, mutta eikö sitä pidä vähän ollakin?
     
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ootko millään aineella tahnalla katsonut hammas kosketuksen??
    Vaik kuparitahnalla??
     
    Muokattu: 13.2.2018
  6. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Semmonen 2 litraa tai vähä vajaa sitä litkua menee. Ihan normi peräölppä sillon ei oo lukkoa.

    Täyttö silleen notta ku alkaa tulla öljyreiästä pihallepäin tavara, niin sitte on riittävästi...
     
  7. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Kiitos tiedosta, käyn huomenna hakemassa pari purkkia normi peräöljyä.
    Tuotaa.. Oon niin noviisi näissä peräasioissa, että en oo kokeillu hammaskosketusta ja ei mitään hajua miten ja mistä sellaista kokeillaan.:odbiggrin:
     
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Jos et ole irroittanut lautaspyörää ja pinionakselia tuosta möykystä niin sinun ei tarvitse tietääkään mitään mistään hammaskosketuksista koska käytetyssä välityksessä se on mikä se on ja that's it. Tää tosin on vaan oma mielipiteeni ao asiasta.
     
    Rotten tykkää tästä.
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Päittäis välyksen testaat heittokellolla, täältä saat varmasti oikeet lukemat, miekään mikään auton perä asiantuntia ole, (naisten peristä vähän enemmän) joskus täältä lueskelin, ku monacoon tuumailin, eli käytännön puolella vähemmän kokemusta kuin sinulla! Enkä tosiaan tiiä mikä välys tuotatuossa vois olla,
    Kun siulla on se perä levällään, nii samalla ois hyvä tarkistaa se hammaskosketus, putsaat hampaat, pensselillä vaikka kuparitahnaa kun pyörittelet, niin näät hammas kosketuksen, täältä porukka osaa sanoo et onko ookoo! Kun muut laitat kuntoon, nii ikävä jos perä ulisee jollottaa vonkuu, kesällä ajossa!
    Tietysti jos sinne ei oo puututtu, millään muotoon, niin näkyy kulumissa, et onko ookoo!??

    Edit brakedrum kerkeskin, mut ei se paljoo maksa vaivaa, näpätä kuva, nii tulee varmuus et kaikki kohillaan!


    Edit edit, olin ihan toisessa perässä, joo en ehkä lähtis aukookkaan tuota, jos ei tarvista! Eli brakedrummin kommentti pitäkööt paikkansa!
     
    Muokattu: 13.2.2018
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tarvittavan shimmauksen mittaus. Kuva autonvalmistajan manuaalista.

    [​IMG]
     
  11. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Tuo shimmaus jäi nyt välistä ku kerkesin jo osia laittamaan kiinni, eikä malttanu enää ottaa irti, ku laitoon liiman väliin.
    Laitoin renkaita kiinni, että saan tuon kruunumutterin kiinni. Vänkärin puoli meni hyvin, mutta kuskin puolelta sitä ei saa niin kiristettyä, että sais lukittua sen jollain tapilla. Mikähän tähän neuvoksi?
    Jotain oon varmaan väärin tehny, ku siinä kumminkin oli vanha naula lukitsemas tuota mutteria, kun irroituksen aloitin..
    [​IMG]
     
    passerby tykkää tästä.
  12. bazi89

    bazi89 2nd gear

    En oikeen itsekään uskonu, mutta se kolina muuten loppui, kun pyörän laakerit vaihtoi, kiitoksia siitä vinkistä.
    Mutta mites toi kruunumutteri, sitä ei nyt saa lukittua millään..?
     
  13. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Kuinkas syvälle tuo kruunu uppoo toisessa päässä?
     
  14. bazi89

    bazi89 2nd gear

    [​IMG]

    Vänkärin puolelta menee noin syvälle, tuonne saa jo lukkotapin.
     
  15. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Tuntuuko mitään välyksiä ku nyit ratasta itteäs päin?

    Kokeile molemmilta puolilta ja koita hahmottaa onko eroja...
     
  16. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Ei tunnu mitään välyksiä, laakerit oli kyllä niin tiukat, tuntuu ettei liiku oikeen mihinkään. Tuos naapurin korjaaja miehen kans juttelin, niin sanoi, että on varmaan vetoaksila niin kulunu laakerin kohdalta, että se laakeri meni liian syvälle. Ainut vaan, että jos meni liian syvälle, niin vetoaksila on liian pitkällä murikas ja voi kuulemma vetoaksilan pää hinkata johonki sielä murikas. Kuulemma joihinkin periin myydään korjaussarjoja, että saa laakerin oikiaan kohtaan.
    Olikohan liian vaikiasti selitetty..:D
     
    passerby tykkää tästä.
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Siirtolaakerit on c-clippi perään. Tuossa ei vetari kulu laakerin kohdalta ellei sisäkooli pyörähdä. Olisiko thrust bloki päässyt menemään huonosti paikaltaan, jos kiilaperässä sellainen kuuluu olla. Oliko molemmat vetarit irti samaan aikaan. Samat osat kasatessa samoille paikoilleen?
    Kurkkaappa vielä mikä siellä jungertaa. Tulee muuten kuitenkin vielä purkautumaan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ehdottomasti näin. Tuohan on millitolkulla ulompana kuin on tarkoitus!:eek:
    Minkälainen kartio näissä on? Tai kuinka korkea kiila? Ettei ole pyörähtäny kiila pois urastaan ennen kiristystä?:confused:
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    No jotain on kyllä melko varmasti mennyt mönkään jos sokkaa ei saa paikalleen.
    Laakerin paikka näissä akseleissa on aina sama. Kiilan asennuksen oikeellisuus kannattaa tarkistaa.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.2.2018
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tuota ylläolevaa kuvaa katsellessa tuli mieleen että voiskos sisäkooli olla jääny liian ulos? Ja siks nahistaakin kun ulkokooli ei tiukkaannu oikein? o_O
     

Kerro tästä muillekin!