Kevyt kuorma auto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elämää nähnyt Jouko, 19.6.2009.

  1. Olen aikeissa ostaa, kevyeksi kuorma autoksi rekistöröidyn kaaran. Autossa on pehmeät penkit edessä ja takana, nelivetokin löytyy ja pitkä lava. Nyt on hukassa kaikki käsitteet veroista ja maksuista, mitä autoon on tulossa. Siis onko tuollaisissa autoissa käyttö veroa tai diesel veroa? Mitä muuta huomioon otettavaa pitäisi muistaa? Ihan perheautoksi tuota suunnittelin, mutta sitten hokasin että tuleeko tuossa noita veroja yms. liikaa.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Käyttömaksua, tai perinteisemmin "tarraveroa" ei kuorkissa ole. Käyttövoimavero eli diisselivero on ja se lasketaan samalla kilohinnalla kuin pakussakin. =melko halpa.
    Vakuutus voi tehdä omat yllärinsä minulla ifissä 1990 Ford F350 liikenteen perusmaksu on ~1650€/vuosi.
    Kannattaa pyytää vakuutustarjous valmiiksi ennen kauppoja ja sumplia sitten parhaat bonukset kuorkkiin.
     
  3. Jos käyttövoimavero lasketaan painon mukaan, mahtaa sekin olla aikamoinen, painaahan tuollainen auto kuitenkin useamman tonnin. :eek:

    Vakuutukset tosiaan lohkasee kans aikamoisen siivun pääomaa.
     
  4. aba

    aba Gearhead

    Siis käyttövoima vero menee kuorma-autojen painojen mukaan. Mulla Dodge dually kokonaispaino ~ 5000 kg vero ~180 €

    http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/
    ja sieltä ajoneuvoveron määrä, en saanut suoraa linkkiä toimimaan ääkkösten takia
     
  5. Antti P

    Antti P Gearhead

  6. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Mulla on Chevy K2500HD -96, joka suurin sallittu paino on 4tn eli se on käyttövoimaveron peruste. Käyttövoimavero on 161€ vuodessa muistaakseni. Vakuutukset sisältäen pikkukaskon on muistaakseni alle 900€ vuodessa Pohjolasta.

    Kannattaa tosiaan tutkia oman alueensa vakuutushinnat. Yhtiökohtaiset ja paikkakuntakohtaiset voivat olla mielenkiintoisia. Kuorma-auton käyttövoimavero on jossain puolen Euron paikkeilla alkavaa sataa kiloa kohti.
     
  7. sasupe

    sasupe 1st gear

    Tapiola, F350 -95 pitkä hytti/lava. Liikennevakuutus 632e ja Peruskasko 1 409e mutta täysin prosenttien jäkeen 456e jää maksettavaa.

    Valtion lunnasrahat minun omaisuudestani tais olla 160e paikkeilla.
     
  8. A vot. No eipä se sitten olekkaan niin kallista. Tavallinen palkansaajakin voi sitten ostaa tuollaisen monikäyttökulkineen, mahottoman kätevää... samalla kulkineella voi "harrastaa" ja kuljettaa polttopuut kotiin ja koko pesuekkin mahtuu mukaan mummolaan. Hell jeah!
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Olen kohta 9v ajanut "kevyt kuorma-autolla" (3+4 ohjaamo ja pitkä lava) ja olen todennut sen toimivaksi ratkaisuksi. Osat on halpoja, tekniikka on luotettavaa, dieseliä palaa kohtuudellla (3 vaihteisella askilla menee 12-16 litraa satasella, mutta seuraavassa täyskunnostuksessa lisään siihen ylivaihteen). Liikenteessä et jää takuulla ikinä muiden jalkoihin ja isommatkin ostokset saat näppärästi kuljettettua kotiin. Tuo rohjake on pelastanut minut kaksi kertaa hengen lähdöltä onnettomuustilanteessa (kummallakin kertaa on pitänyt tehdä väistö sellaiseen paikkaan, missä henkilöautossa olisi käynyt heikosti)

    Huonoja puolia on pysäköinti kaupungeissa (crew cab dualiella ei ole mitään asiaa parkkitaloihin) ja (kateellisten?) vittuilu. Nyt kun auto on reissussa rähjääntynyt (lommoja siellä täällä) niin vittuilua kuulee enää piipertäjien suusta.
     
  10. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    niinkuin tuossa jo todettiin. halpa se vero on, koska ovathan nuo kuorma-autojen kevyimmästä päästä. 4tonnii vrt. joku 3akselinen kuorma-auto 26tonnia...

    itel on dodge ram:s käyttövoimavero n. 140euroa ja vakuutuksen vähän reilun tonnin(täyskasko ja bonukset)
     
  11. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ja kun laskee diiselveron ja ottaa huomioon että ei oo väliaikaista käyttömaksua niin avot ,halvempi kuin maksimi painoinen pakettiauto.
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ja plussana pehmeät "lisäpenkit"...
    Miinuksena noin kympin kalliimpi katsastus... (mutta vapaammin saa tehdä omia parannuksia korvauksena tosta kympistä).
     
  13. rkr

    rkr Gearhead

    Jos ei paljoa aja niin bensakoneinen on hyvä vaihtoehto. Vähemmän teknisiä murheita, ei dieselveroa ja vähän uudemmankin saa ilman nopeudenrajoitinta.
     
  14. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Osaisko kukaa kertoo vaustauksia parii kysymyksee? Eli tuli tommonen 95vm kuormaauto vani
    Siä o tommonen kova penkki takana mikä o 90 asteen kulmaski eli paska istua ja vaan 2+3 rek eli saisko tonne laittaa pehmeempiä penkkejä ja pystyyko paikkoja lisää?

    Ja sit mites ku tuola ei o katalysaattoria ollenkaa mut pitääkö olla ku on kevyt kuorma-auto?
     
  15. AtAi

    AtAi 1st gear

    Kovat penkit saa muutostaa pehmeiksi, joko vakiot tai noin vanhassa taitaa mennä "itetehdytkin"

    Paikkojen lisäämismahdollisuus riippuu sen vanin kantavuudesta.
    Olikohan haluttu paikkamääräx68kg(tämä ei varma luku muistipätkii) < kantavuus/2 +1kg

    Eli jos 1tonni kantavuutta, ja toi paikan painon muistin oikein niin paikkoja saa 1000kg/2 = 500-1= 499/68 = 7...

    Itsehän en omassa subbessa vaihda pehmeiksi, kun katsuri voi osata laskea, niin sitten en saakkaan enää 9paikkaa :rotfl:
     
  16. 455STW

    455STW Gearhead

    Onko olemassa vielä tuo kevyt kuorma-auto ajoneuvoluokka, vai mihin luokkaan menee ja miten rankaistaan jos tuo maahan 1978 bensa crew cabin paripyörillä?
     
  17. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Mitä auto painaa? N2 luokka (ns. kevyt ka) 3500kg - 12000kg. Tuolla lisäinfoa maksuista. http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... uorma-auto
     
  18. 455STW

    455STW Gearhead

    Tuohon haarukkaan se painon puolesta menee, kiitos linkistä!
     
  19. 66monaco

    66monaco Gearhead

    itellä tos ramis fenniassa 50% bonuksilla pelkkä liikenne 360e/vuosi. vero 87e vuosi.
     
  20. MatoFako

    MatoFako 1st gear

    En nyt äkkiseltään löytänyt haulla hakemaani tietoa, joten kysäisempä tässä:
    Saako vuoden 2001 suburban 1500 bensa 5,3l rekisteröityä kevytkuormuriksi?
    Kokonaismassaa autossa on alle 3500kg, mutta on ruotsissa rekisteröitynä kuorma-autoksi.
    Onko ruåttissa eri säännöt näiden suhteen vai onko lait muuttuneet?
    Rajoitintahan noin vanhaan ei kaiketi tarvitse.
     

Kerro tästä muillekin!